Queen tekee comebackin

  • 72 388
  • 407

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Teknisesti voi olla parempi kuin Freddie, mutta siihen se sitten jääkin. IMO Freddien ääni paljon parempi ja Freddiellä oli lavakarismaa yhdessä viiksikarvassa enemmän mitä Floorilla. Ei jatkoon.

Mä olen oppinut jopa vähän sietämään Lambertia. Tekee tuon hommansa nöyrästi, eikä yritä olla kuin Mercury. Ja vaatiihan se massiivisia kiveksiä hypätä tuohon paikalle.
Sä oot vaan väärässä. Floorilla ääntä riittää vaikka kahden Freddien verran. Lavakarismaakin on, mutta siinä jää mestarin varjoon pahasti, niinkuin kaikki muutkin ehdokkaat. En mä silti vakavissani ehdottanut naista korvaajaksi, mutta olisi se parempi kuin yksikään mies mitä olen siihen ajatellut. Jarkko Ahola...
Lambertissa vikana on se karsee vibra. Ei vaan sovi, mieluummin sit vaikka nuotin vierestä.
 

Fordél

Jäsen
Jos kyse olisi vain Queenin laulujen mahdollisimman hyvästä teknisestä vetämisestä, Freddie olisi ollut helppo korvata jo aikoja sitten. Freddie oli kuitenkin huippulaulutaitonsa lisäksi hyvin karismaattinen persoona, valovoimainen tähti ja tulkitsija sekä bändin keulahahmo. Toista tällaista pakkausta on hyvin vaikea ellei jopa mahdotonta löytää. Ainoat mahdollisetkin tapaukset keskittyvät luonnollisesti omaan uraansa.

Ainoa kaveri, jolla kokonaispaketti (laulu, karisma ja persoona) olisi voinut riittää ja joka ehkä olisi voinut olla käytettävissä (?), oli George Michael. Jos hänen kanssaan olisi jatkettu about heti Freddien kuoleman jälkeen, homma olisi voinut vielä jotenkin toimia. Nyt se ei toimi. Kyse on lähinnä vain Queenin hienojen biisien "teknisestä" esittämisestä ilman suurta tunnetta ja jatkumoa alkuperäiseen Queeniin. Tämän ymmärsi John Deaconkin, joka poistui lähes kokonaan näyttämöltä Freddien kuoltua. Jos joku tykkää tästä nykyisestäkin Queenista ja saa siitä jotain niin eihän siinä mitään. Mulle Queenin hieno tarina loppui siihen kun Freddie kuoli, mutta siinä alkuperäisessäkin tarinassa on mulle edelleen ihan mielettömästi annettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sä oot vaan väärässä. Floorilla ääntä riittää vaikka kahden Freddien verran. Lavakarismaakin on, mutta siinä jää mestarin varjoon pahasti, niinkuin kaikki muutkin ehdokkaat. En mä silti vakavissani ehdottanut naista korvaajaksi, mutta olisi se parempi kuin yksikään mies mitä olen siihen ajatellut. Jarkko Ahola...
Lambertissa vikana on se karsee vibra. Ei vaan sovi, mieluummin sit vaikka nuotin vierestä.

Makuasioista on tietty paha kiistellä, mutta kyllä minä sanon vastapalloon että sinä se olet väärässä. Tämä on jo oikeastaan loukkaus Freddietä kohtaan, että joku vitun Floor Janssen mainitaan ylipäätänsä samassa yhteydessä.

Vaikka Freddien lavakarisma oli kiistaton, omasi mies poikkeuksellisen hyvän äänen. Tietty näiden kahden yhdistelmä onkin sitten kaikkien aikojen kovin setti. Axl Rose oli parhaimpina päivinään lähes yhtä kova, joskin Axl oli puhdas sekopää, mikä ainakin mua on aina kiehtonut. Mutta edes Axl ei päässyt kuin hetkittäin lähelle Freddietä, Freddie oli aina omassa luokassaan.
 

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Makuasioista on tietty paha kiistellä, mutta kyllä minä sanon vastapalloon että sinä se olet väärässä. Tämä on jo oikeastaan loukkaus Freddietä kohtaan, että joku vitun Floor Janssen mainitaan ylipäätänsä samassa yhteydessä.

Vaikka Freddien lavakarisma oli kiistaton, omasi mies poikkeuksellisen hyvän äänen. Tietty näiden kahden yhdistelmä onkin sitten kaikkien aikojen kovin setti. Axl Rose oli parhaimpina päivinään lähes yhtä kova, joskin Axl oli puhdas sekopää, mikä ainakin mua on aina kiehtonut. Mutta edes Axl ei päässyt kuin hetkittäin lähelle Freddietä, Freddie oli aina omassa luokassaan.
Saa se loukatakin. Se on myös totta.
Axlin mainitseminen tässä yhteydessä on sitten jo sellaista huumoriosastoa, että sietäisi itsesi hävetä. Fanita mitä haluat, mutta huhhuh!
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Saa se loukatakin. Se on myös totta.
Axlin mainitseminen tässä yhteydessä on sitten jo sellaista huumoriosastoa, että sietäisi itsesi hävetä. Fanita mitä haluat, mutta huhhuh!

Sekö siitä tekee totuuden, että sinä olet sitä mieltä?

Ja mikä Axlissa menee huumoriosastolle? Jos pelkästä laulamisesta puhutaan, niin Axl oli aikanaan aivan saatanan kova siinä hommassa. Ääni jakaa mielipiteitä, mutta puhtaassa laulusuorituksessa mies oli viihdemaailman kärkeä. Ja nyt puhutaan 80-luvun lopusta johonkin 1992 asti.
 

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Floorin laulutaitoja voi katsastaa myös herra itse. En rupea niistä väittelemään, kun ne ovat niin suvereenit.
Axl on ja oli huono laulaja aina. Esiintyjänä ehkä kohtalainen. Ei kuitenkaan koskaan uponnut muihin kuin gunnarifaneihin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Floorin laulutaitoja voi katsastaa myös herra itse. En rupea niistä väittelemään, kun ne ovat niin suvereenit.
Axl on ja oli huono laulaja aina. Esiintyjänä ehkä kohtalainen. Ei kuitenkaan koskaan uponnut muihin kuin gunnarifaneihin.

No perkele, sen verta vakuuttavat perusteet että vakuutuin. Floor Janssen, tuo maailman kaikkien aikojen paras laulaja!

Axlin nimittäminen huonoksi laulajaksi kertoo vain sinun ymmärryksen tason laulamisesta. Mä en tykkää oopperasta yhtään, mutta en uskaltaisi väittää oopperalaulajia huonoksi laulajiksi.
 

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
No perkele, sen verta vakuuttavat perusteet että vakuutuin. Floor Janssen, tuo maailman kaikkien aikojen paras laulaja!

Axlin nimittäminen huonoksi laulajaksi kertoo vain sinun ymmärryksen tason laulamisesta. Mä en tykkää oopperasta yhtään, mutta en uskaltaisi väittää oopperalaulajia huonoksi laulajiksi.
On se Floor rokkipiireissä yksi kovimmista. Muunmuassa Mercurya paljon parempi kun livenäkin pitää mennä kaikki just eikä melkein. Freddiellä oli nimittäin livenä välillä puutteensakin, vaikka oli yksi absoluuttisesti parhaimmista aikanaan. Ajat ovat hieman muuttuneet, nykyään niitä puhtaasti livenäkin laulajia on. Suuri sankarini Bruce Dickinson mm. ei ole livenä juuri koskaan kummoinen ääneltään.
Mää oon kuunnellut vähän kaikkea. Abbasta duran duraniin, iron maidenista queeniin, värttinästä cheb khalediin, diamanda galasista domingoon, ihan sama.
Axlin kirkuminen ei vaan millään mittapuulla käänny hyväksi. Levyllä studion armoilla osaa vähän muutakin, mutta livenä ihan täys tyhjä arpa kaikkeen muuhun. Voit olla gunnarifani. mutta siinä missä axl kirjoitti "hyvät" biisit, ei sekyllä koskaan ole laulaa osannut edes vähää alusta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siis mitä vittua minä luen?

Rakastan Floor Jansenia ja olen mieletön fanipoika, mutta Floor Jansen Queenin laulajaksi? Mitä seuraavaksi? Simo Silmu Motörheadiin Lemmyn paikalle? Ihan yhtä järkevä ehdotus.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos pelkästä äänialasta puhutaan, niin Axl Rosella on laajempi ääniala kuin Freddie Mercuryllä.

Consequence Of Sound: Axl Rose is the greatest singer of all time

Tottakai laulamisessa on kyse siitäkin, miten sitä äänialaansa käyttää. Freddiessä parasta on mielestäni se, että hän pystyy vetämään korkealta tosi voimakkaasti, ilman että se kuulostaisi kiljumiselta tai että ääni särkyisi tippaakaan. Axlissa parasta on taas äänen taipuisuus, hän pystyy vaihtamaan korkeudelta toiselle tosi vaivattomasti ihan lennosta.

Loistavia laulajia ovat molemmat. Tuolla yllä olevalla listalla on muutenkin mielenkiintoista tietoa. Laaja ääniala on myös esimerkiksi Steven Tylerillä, joka on hänkin erinomainen laulaja.

Linkin takana siis ihan sama selvitys kuin tuossa @Nosebleed :in postissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos vakavalla naamalla väittää Axl Rosen olleen aina huono laulaja, on vaikea ottaa tosissaan mitään mitä sen jälkeen näppäimistöltä tulee.
Joo näinpä. Ei kaikesta tarvitse tykätä, itselläkin otti jonkin aikaa että opin Gunnareista ja Axlista tykkäämään mutta onhan tuo nyt ihan järjettömän kova rocklaulaja. Nykykunnosta ei mitään hajua kun en ole pahemmin livepätkiä katsonut, mutta eikös tuo ihan ok iskussa ole edelleenkin? Ja taisi myös saada AC/DC:n faneilta ainakin jonkinlaisen hyväksynnän kun oli tuurailemassa.

Mitä nyt Queeniin itsessään tulee niin näkisin että tuo peli on menetetty iäksi. Varmasti ihan kelpo keikkoja heittävät edelleen Lambertin kanssa, mutta olihan tuo Freddien kuoleman jälkeinen välitilassa roikkuminen vähän sellaista sekoilua että ei siitä oikein tiennyt että mitä sanoa. Toki Freddien saappaiden täyttäminen ei olekaan ihan helpoin temppu ja eihän siinä siis vieläkään olla onnistuttu.
 

Antt1s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Maila, Manchester United, TPS
Jos vakavalla naamalla väittää Axl Rosen olleen aina huono laulaja, on vaikea ottaa tosissaan mitään mitä sen jälkeen näppäimistöltä tulee.

Onhan siellä kuitenkin kuunneltu laajasti erilaista musiikkia, sehän tekee jo vakuuttavan asiantuntijan.



Tietenkin esimerkiksi tämä laulunopettaja nyt on vähän toista mieltä ja näitä löytyy Youtubesta halutessaan lisää. Mutta lienevät kaikki väärässä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Musiikista väitteleminen... tulee 20 vuoden takaiset yläasteajat mieleen

Heh, myönnän että samat fiilikset tuli pintaan. Joskaan nyt taisteluun ei tullut lähdettyä ihan samalla tarmolla mitä aikanaan, kun tälläiset asiat olivat vakavia juttuja.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toki Freddien saappaiden täyttäminen ei olekaan ihan helpoin temppu ja eihän siinä siis vieläkään olla onnistuttu.

En tiedä, onko Freddien tilalle yritettykään löytää toista samanlaista. Varmaan May ja Taylor ovat itsekin tienneet, että se tulee olemaan mahdotonta, tai että parempaa tai edes lähellekään yhtä hyvää ei varmaan löydettäisi.

Lambertin kanssa on lähdetty keikkailemaan siksi, että tämä on sopinut rooliin hyvin ja hoitanut hommansa nöyrästi. Ei se ole ihan helppo paikka, kun välillä on selän takana screenillä jättimäinen Freddie. Ja tietää, että 99,9 prosenttia yleisöstä haluaisi nähdä juuri sen selän takana olevan miehen.
 

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Tuo Axlin äänialan mittaus muka parhaana laulajana on ihan höpöhöpöä. Sen tietää kyllä jokainen , jolla on edes toinen korva tallella. Mites Kate Bush, Tori Amos, Sarah mcLachlan sijoittuvat tuollaisella listalla. Vokaalitaitureina pidetään, toisin Axliä, Miksi kinastelette päivänselvää asiaa vastaan?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuo Axlin äänialan mittaus muka parhaana laulajana on ihan höpöhöpöä. Sen tietää kyllä jokainen , jolla on edes toinen korva tallella. Mites Kate Bush, Tori Amos, Sarah mcLachlan sijoittuvat tuollaisella listalla. Vokaalitaitureina pidetään, toisin Axliä, Miksi kinastelette päivänselvää asiaa vastaan?

Kate Bush 4 oktaavia
Sarah McLachlan 2,4 oktaavia
Tori Amoksen rangea ei löytynyt nopeasti
Axl Rose 6 oktaavia.

Aika laajalla äänialalla Axl laulaa ollakseen osaamaton hommassaan.

Tämähän rupesi kiinnostamaan enemmän.

Freddie 4 oktaavia
Floor Jansen lähes 4 oktaavia.

Edit. Näemmä nuo oktaavit menee vähän eri sivuilla eri tavalla. Jossain väitetään Axlille tuo 6 oktaavia, toisessa taas puhutaan viidestä. Mielenkiintoista kuitenkin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä kevyenmusiikin laulaja "näyttelee" (viittaus elokuviin/teatteriin) äänellään ja nuo oktaavit ei oikeastaan kerro muusta kuin geeneistä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tuo Axlin oktaavihypetys kohtalaisen naurettavaa. Ei se ääniala ole välttämättä juuri se mitä nauhalle on tarttunut, ja Axl on äänityksiinsä laittanut sellaisia korkeita kirkaisuja/kiekaisuja joita harva käyttää/kelpuuttaa. Eiköhän Freddie ja moni muukin saisi jonkinlaisia ääniä päästeltyä ties kuinka monen oktaavin alalta mutta yleensä äänialasta puhuttaessa vaatimuksena on käyttökelpoinen lauluääni. Itsekin saan kyllä päästeltyä epämääräistä kirkunaa korkealta kuin hitsipilli mutta eipä äänenkäytössä silloin mitään hallintaa ole puhumattakaan että voisin käyttää sanoja tai vaihdella joustavasti säveltä.

Eikä tämä ole mitään dissausta Rosen laulutaitoja kohtaan, eikä ääniala myöskään ole mikään ainoa eikä tärkein laulutaidon mittari. Toki tietynlaisen äänialan (2-3 oktaavia) tarvitsee monipuoliseen ilmaisuun, mutta miksi joku huonosti 5 oktaavin alalta laulava tapaus olisi parempi kuin erinomaisesti 2,5 oktaavin alalta? Jokainen varmaan tajuaa kuinka typerää olisi verrata Pavarotin laulamaa korkeaa C:tä johonkin Axl Rosen kiekaisemaan pari oktaavia korkeampaan säveleen ja vetää tästä johtopäätöksiä Axlin eduksi.


Paljoa ei kyllä laulamisesta ymmärrä silloinkaan jos väittää Lambertin tasoisia laulajia "tulevan laulukouluista miljoona".

ping @Nosebleed , @nummenkallio , @Knox , @Katsonvaan


edit: Rosen omat kommentit tuohon äänialavertailuun, jossa hänet "kruunattiin":
"
I enjoy Freddie Mercury, Elvis Presley, Paul McCartney, Dan McCafferty, Janice Joplin, Michael Jackson, Elton John, Roger Daltrey, Don Henley, Jeff Lynne, Johnny Cash, Frank Sinatra, Jimmy Scott, Etta James, Fiona Apple, Chrissie Hynde, Stevie Wonder, James Brown and a ton of others (predominantly 70’s rock singers) and would rather hear ANY of them anytime rather than me!"
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran vielä jatkan offtopicia että kun listaukseen äänialoista otettiin vähän enemmänkin laulajia huomioon, tippui Axlinkin sijoitus. Hänen edellään mm. David Lee Roth, joka kertoo mielestäni kaiken tuollaisen vertailun uskottavuudesta... Kova rokkari ja keulamies, mutta DLR ei kuulu kyllä lähellekään keskustelua kaikkien aikojen parhaista laulajista. Myös Ville Valon ääniala on tuossa lähes Axl:n tasoa.


ping @Nosebleed , @nummenkallio , @Knox , @Katsonvaan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös