Aleksandros
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomi
Kaisa Mäkäräinen on todennäköisin dopingin käyttäjä. Ilman minkäänlaisia todisteita osa kirjoittajista on valmis väittämään näin. Heitä taisi olla useampia.
Kaisa Mäkäräisen arvokisasuorituksien epäonnistumisen syynä on hermojen menettäminen. Tätä hokemaa on käytetty aina kun menestystä ei ole tullut. Se toki voi olla syy joihinkin epäonnistumisiin, mutta on liian yksinkertaistettu selitys. Vaikka faktojakin on esillä, moni laukoo samaa kuin ennenkin: hermot. Ei yritetä edes analysoida kisaa. Yksinkertainen ratkaisu sopii yksinkertaisesti ajatteleville. Tämä teema oli myös useiden kirjoittajien suosiossa.
Kun itse olin noissa keskusteluissa mukana, niin sanottakoon näiden olevan jonkinlaisia olkinukkeja ainakin omalta osaltani. En ole väittänyt, että Kaisa Mäkäräinen on todennäköisin dopingin käyttäjä, vaan että hän käyttää siinä missä muutkin huiput. Jos nyt todennäköisyyksiä olisi pakko antaa, niin varmaan vielä todennäköisempi ampumahiihtäjistä olisi esimerkiksi Anastasija Kuzmina.
Ei minusta kukaan ole vedonnut pelkkiin hermoihin. Vaan että se tuntuu olevan merkittävä tekijä tässä arvokisafloppaamisessa. Minusta suurin ongelma Kaisalla on se, että hän ei yksinkertaisesti edes yritä tähdätä kunnon kuntopiikkiä edes olympialaisiin. Toki se on siinä mielessä fiksu ratkaisu, että selitys on valmiina jo ennen kisoja. Toinen merkittävä ongelma liittyy tähän päätökseen; rankan maailmancupkiertueen jäljiltä on erittäin helppoa sairastua viimeistelyjaksolla. Tämä on Mäkäräisen uralla toistunut lukuisia kertoja ennen arvokisoja, mikä on vienyt jopa sen perushiihtokunnon. Toki isossa kuvassa merkittävä ongelma on myös se, että hän ei varsinkaan tuulisissa oloissa mitä ilmeisimmin osaa ampua. Yhteistä on, että näille kaikille ongelmille olisi jotain tehtävissä. Kisahermojen korjaaminen lienee vaikeinta.
Sanottakoon myös se, että olen Mäkäräisen uraa seurannut toistakymmentä vuotta erittäin tarkasti, eli omat arvioini eivät perustu pelkkien arvokisojen seuraamiselle. Ja jokaisessa kisassa toivon Kaisan voittoa eli mikään "heitteri" en ole.