Mainos

Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 789 404
  • 5 024

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Riippuu tilanteesta. Jos Suhoi pääsee koiratappeluun, se on niskan päällä Hornetiin nähden (lähde). Jonkun Migin se jättää täysin vaille mahdollisuuksia. (lähde). Mutta ilmavoimien taistelutapa pyrkinee siihen että Suhoit pudotellaan kauempaa.
Oikeastaan koko länsimaailman ilmataistelustrategia on tiputtaa vihollinen mahdollisimman pitkästä matkaa (mielellään horisontin takaa) ja lentovehkeet suunniteltu tätä silmälläpitäen. Venäläisvehkeet sitten huomattavasti ketterämpiä ja MIG:n vanhoillakin vehkeillä (esim 23) lennetään länsikoneiden ympärillä rinkiä jos länsikoneen pilotti on erehtynyt sellaisen liian lähelle päästämään.

Kärjistäen voidaan todeta että venäläisvehkeet ovat kuitenkin parhaimmillaan lentonäytöksissä siinä missä taktiikasta kiinnipitävän länsipilotin masiina kannattaa valita jos on sotaisia aikeita.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Riippuu tilanteesta. Jos Suhoi pääsee koiratappeluun, se on niskan päällä Hornetiin nähden (lähde). Jonkun Migin se jättää täysin vaille mahdollisuuksia. (lähde). Mutta ilmavoimien taistelutapa pyrkinee siihen että Suhoit pudotellaan kauempaa.

Irakissa MIG:t ja muut venäläiskoneet eivät ikinä nähneet jenkki koneita vaan ne ammuttiin aina alas ennen kohtaamista. Irakilla oli aikanaan maailman 4:ksi suurimmat ilmavoimat, mutta noissa taisteluissa jenkit menettivät vain 4 konetta kun taas Irak menetti n. 40 Mig 21, Mig 25 ja Mig 29. Suurin osa koneista ammuttiin alas kuukaudessa jonka jälkeen ilmaherruus oli täydellisesti jenkeillä.
Koiratappeluissa ketterämmät venäläiset vievät, mutta sellaista tilannetta enään harvoin pääsee syntymään.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Taitaa vain venäläisiltä loppua lentovehkeet kesken.

Tuskin ihan heti loppuu. Heillä on niitä aika luita ja lisää tulee koko ajan. Myös uutta kone-mallia pusketaan kahdelta valmistajalta.

Irakissa MIG:t ja muut venäläiskoneet eivät ikinä nähneet jenkki koneita vaan ne ammuttiin aina alas ennen kohtaamista. Irakilla oli aikanaan maailman 4:ksi suurimmat ilmavoimat, mutta noissa taisteluissa jenkit menettivät vain 4 konetta kun taas Irak menetti n. 40 Mig 21, Mig 25 ja Mig 29. Suurin osa koneista ammuttiin alas kuukaudessa jonka jälkeen ilmaherruus oli täydellisesti jenkeillä.
Koiratappeluissa ketterämmät venäläiset vievät, mutta sellaista tilannetta enään harvoin pääsee syntymään.

Eikös patriot-ohjukset näytelleet aika suurta osaa näissä pudotuksissa??
 
K

kiwipilot

Eikös patriot-ohjukset näytelleet aika suurta osaa näissä pudotuksissa??

Ei. Patrioteilla pudoteltiin Irakin Israeliin sekä Saudi-Arabiaan ampumia Scud -ohjuksia. Luulisi kaltaisesi faktuaalisen tiedon mestarin tämän tietävän.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Tuskin ihan heti loppuu. Heillä on niitä aika luita ja lisää tulee koko ajan. Myös uutta kone-mallia pusketaan kahdelta valmistajalta.

Ei varmaan heti lopu, mutta jenkkien ilmavoimilla taitaa olla F-16 koneita suunnilleen saman verran kuin Venäjällä on hävittäjiä. Siihen taitaa vielä tulla päälle laivaston, merijalkaväen ja muiden NATO maiden koneet.

Ylivoima on musertava.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
USA:n ilmavoimien yllättävä huoli: täsmäpommit Isisiä vastaan uhkaavat loppua - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Pieni kahakka imaisee tarkkuusaseiden varastot tyhjiksi jopa jenkeiltä ja toimitusajat on pitkät, jutussa uumoillaan paria vuotta. Tästä osviittaa sille, että jos Suomi tarvitsi ostaa yhtä äkkiä lisää vempaimia, niin saatavuus on luokkaa HIDAS, vaikka mitään suurta kriisiä ei missään ole menossa. Jos esim Euroopan itärajalla olisi levotonta, niin saatavuus luultavasti muuttuisi vielä hankalammaksi vaikka tehtaita olisi kuinka esim Ruotsissa. NATO-täysjäsenyys olisi ehdottomasti tarpeen sotilaallisen huoltovarmuuden kannalta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nykysodankäynnin pirullinen luonne, pommittaa pitää mutta siviilejä ei saa liikaa tappaa. Talibania vastaan pystyttiin vielä vetämään mattopommituksia tyhmillä mk84 ja mk82 pommeilla mutta Syyriassa ja Irakissa ei ole mitään varsinaisia rintamalinjoja poteroineen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
IL-analyysi: Suomen Nato-raportti toistaa totena Lapin miehityslegendaa - Aikalaispäättäjä: "Löysää puhetta" | m.iltalehti.fi

Mielenkiintoinen juttu. Lappiin ei ole siis rakennettu itä-länsi suunnassa väyliä puolustuspolitiikan nimissä. Tavallaan ihan loogista ja ymmärrettävää sinänsä.

Epäilen kyseessä olleen niinkin raadollinen syy kuin raha, fyffe, kansantalous.
Lappilaisilla, vielä vähemmän lappalaisilla, ei ollut tarvetta liikkua itä-länsi suunnassa. Ja puutavara saatiin riittävän hyvin liikkeelle tälläkin tieverkolla.

Toisaalta pohjoisen kepulaisille ja kommunisteille olisi ollut rahaa tarjolla liikenneurakoilla, mutta äänestäjämassa eli kansanedustajapaikat eivät olleet/ole niin merkittäviä. Järki voitti kaikin puolin. Tuskin aihetta salaliittoteoriaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Irakissa MIG:t ja muut venäläiskoneet eivät ikinä nähneet jenkki koneita vaan ne ammuttiin aina alas ennen kohtaamista. Irakilla oli aikanaan maailman 4:ksi suurimmat ilmavoimat, mutta noissa taisteluissa jenkit menettivät vain 4 konetta kun taas Irak menetti n. 40 Mig 21, Mig 25 ja Mig 29. Suurin osa koneista ammuttiin alas kuukaudessa jonka jälkeen ilmaherruus oli täydellisesti jenkeillä.
Koiratappeluissa ketterämmät venäläiset vievät, mutta sellaista tilannetta enään harvoin pääsee syntymään.

Irakissa käytyä ilmasotaa ei kuitenkaan kannata pitää minään todellisena mittarina, vaikka on jo alkuun todettava, että länsimainen toimintakulttuuri esim. ilmasodankäynnissä on aivan toisella tasolla mitä se suurimmassa osassa valtioita on - tämä kulttuuri näkyy kaikessa harjoittelusta, toimintastrategoiden luonnista ja eri aselajien välisen yhteistyön harjoittamisesta alkaen. Tämä yhdistettynä siihen, että useissa maissa lentäjät ovat päässeet harjoittelemaan riittävän paljon tuo huomattavan edun esim. harjoittelumääristä jokunen vuosi sitten Etelä-Korean ilmavoimien lentäjän lensivät vuodessa reilusti yli 200 tuntia ja saman aikaisesti suurin osa Pohjois-Korean lentäjistä pääsi lentämään korkeintaan 20 tuntia vuoden aikana, mikä on aivan liian vähän edes opittujen taitojen ylläpitoon puhumattakaan, että niitä olisi mahdollista kehittää riittävästi.

Irakissa asetelma oli hyvin samansuuntainen, kalustoa oli paljon - oikeastaan konetyyppejä oli liikaa ja niitä oli liian monesta maasta, josta seurasi se, että varaosien kirjo oli laaja (logistisia ongelmia, huollolle ongelmia etc.) - mutta runsaasta kalustomäärästä huolimatta lentäjillä ei ollut parhaat mahdolliset olosuhteet harjoittaa ammattiaan. Oli myös muita merkittäviä tekijöitä, jotka heikensivät ilmavoimien iskukykyä, eräs niistä johtui Saddam Husseinin hallintokulttuurista - käytännössä osalta ilmavoimien lentäjistä oli taustastaan johtuen evätty pääsy parhaimpiin yksiköihin tai lentämään parhaimmilla koneilla, tai yleensäkään harjoittamaan ammattiaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ilmavoimissa lentäjän etenemisen kannalta taustalla oli merkitystä, suosittiin osaamisen ja ammattitaidon sijaan lentäjiä jotka olivat Saddam Husseinin tukialueilta ja joiden uskottiin olevan lojaaleja hallitsijalle (ei siis maalle). Vallitsi myös ilmiantojen kulttuuri, mikä vähensi luottamusta ja heikensi moraalia yksiköissä.

Irakissa konetyyppejä oli paljon ja niitä oli useista maista - ulkomuistista osa valtioista: Neuvostoliitto (Venäjä), Tsekki, Puola, Ranska, Brasilia, Italia ja Kiina etc.

Pitkä vuosikymmenen kestänyt sota Iranin kanssa oli myös kuluttanut ilmavoimia, käytännössä ennen Kuwaitin sotaretken alkua sitä ei ehditty uudelleen varustaa, eräiltä osin se lähti sotaan rampautuneena ja loppuun ajettuna.

Yllä lyhyelti luetellut tekijät vaikuttivat osaltaan Irakin kehnohkoon suoriutumiseen Persianlahden sodassa, niiden ohella on myös syytä huomioida se, että etenkään Neuvostoliitosta tullut kalusto ei todellakaan ollut parasta A-ryhmää. Neuvostoliitto vei asejärjestelmiä muihin maihin noudattaen selkeää strategiaa: Varsovanliiton maat saivat parasta ulkomaille myytävää kalustoa ja nämäkin olivat käytännössä teknisesti riisutumpia mitä NL:n omille asevoimilleen toimittama kalusto, seuraavaan ryhmään kuului ainakin eräissä tapauksista Irak ja jokunen muu arabimaa ja tähän ryhmään lasketut valtiot saivat sitten vieläkin riisutumpia versioita kalustosta (esim. tutkat olivat heikkotehoisempia, koneiden varustelu heikompaa, panssarivaunuissa panssarointi ohuempaa/ei erikoispanssarointia tms.).

Käytännössä tämä vientiin tarkoitetun kaluston riisuminen (varustelutaso oli matalampi) entisestään heikensi mahdollisuuksia operoida sotatilanteessa, ja kun lentäjien kohdalla ongelmia oli jo muutenkin - johtuen osaltaan toimintakulttuurista, kaluston ja lentäjien loppuun kulumisesta vuosikymmenen sodan myötä, Neuvostoliiton harjoittamasta politiikasta liittyen koulutukseen ja valtioiden toimintaan - NL:n metodeissa oli jo muutenkin kritisoitavaa mutta heidän riisuttu mallinsa yhdistettynä arabimaiden HV-kulttuuriin sai aikaan sen, että tulos modernia, hyvin organisoitua ja varusteltua sekä huippuunsa koulutettua motivoitunutta asevoimaa vastaan Irakilla ei juurikaan ollut jakoja. Kuten eräs amerikkalainen komentaja Persianlahden sodan jälkeen totesi, olisimme voittaneet sodan vaikka kalusto olisi vaihdettu.

Se on se kokonaisuus ja merkittävät laiminlyönnit koulutuksessa, organisaatiorakenteessa, yhteistoiminnassa aselajien kesken, tiedustelussa, motivaatiossa ja motivoituneisuudessa saavat väistämättä aikaan sen, että tulos ei ole lähelläkään sitä mihin hyvin motivoitunut ja koulutettu sekä organisoitu yksikkö pystyy. Suomessa on tunnetusti kyetty ottamaan paras mahdollinen irti saatavilla olevasta miehistöstä ja kalustosta - toisaalta on optimoitu koko järjestelmä puolustamaan juuri Suomea maamme erityispiirteet huomioiden - kuten pitääkin tehdä. Mutta yleisesti ongelmana näen sen, että aivan liian monessa länsimaassa on kylmän sodan päättymisen jälkeen ja etenkin "rauhaan tuudittautumisen" myötä harhauduttu väärille urille ja tämä on näkynyt esim. Saksassa kehityksenä, joka yritetään nyt pakolla pysäyttää ja joka on pysäytettävä, koska jo nyt Saksan asevoimien kalustosta kohtalainen osa on olemassa vain paperilla - käytännössä niillä ei tee mitään useammasta syystä johtuen (ei ole varaosia, miehiä, rahaa etc.) Naapurissa Ruotsi on samoissa ongelmissa.

Tahdon sanoa, että Irakin menestymättömyyden perusteella ei pidä arvioida Venäjän ilmavoimien suorituskykyä - toisaalta ei myöskään pidä ryhtyä yliarvioimaan sitä tai väheksymään Suomen PV:n kykyä puolustaa maata. On oltava realisti, tunnustettava puutteet (ja korjattava ne), huomioitava sen oletetuimman vihollisen kehittyminen ja halu sekä valmius käyttää voimaa - Venäjällä on kumpaakin, miltä ei pidä sulkea silmiä ja tämä yhdistelmä voi olla vaarallisempi Suomen kannalta kuin Venäjän asevoimien iskukykyä lyhytkestoisessa sodassa rajoitetuin voimavaroin. Venäjän osoittamaa halua ja valmiutta käyttää asevoimia ongelmien ratkaisuun pidän huomattavan suurena ongelmana - riskinä - sillä uhkaamalla on mahdollista saada aikaan haluamiaan sopimuksia valtioden kanssa jotka haluavat pitää kiinni rauhasta kynsin hampain.

vlad
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mikä on nykyään lähi-ilmatorjunnan taso? Meillä ja maailmalla? Mua ihmetyttää, että Syyriassa ei koneita käytännössä putoile lainkaan, vaikka niitä tunnetusti taivaalla viipottaa. Pysyttelevätkö ne tarpeeksi ylhäällä, vai onko it kelvottomalla tasolla? Eikö edes niitä tynnyrejä pudottelevia helikoptereita vastaan ole viidessä vuodessa keksitty yhtään konstia?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä on nykyään lähi-ilmatorjunnan taso? Meillä ja maailmalla? Mua ihmetyttää, että Syyriassa ei koneita käytännössä putoile lainkaan, vaikka niitä tunnetusti taivaalla viipottaa. Pysyttelevätkö ne tarpeeksi ylhäällä, vai onko it kelvottomalla tasolla? Eikö edes niitä tynnyrejä pudottelevia helikoptereita vastaan ole viidessä vuodessa keksitty yhtään konstia?

Vastaan nyt alkuun Syyrian tilanteeseen liittyen. Eräs merkittävä syy sille miksi Syyriassa on näitä lentokoneita ja helikoptereita pudonnut varsin vähän viimeisen reilun vuoden kuluessa on se, että hallintoa vastaan taistelevilla joukoilla ei ollut toimitettu pitkiin aikoihin MANPADS'eja käytännössä juuri minkään tahon kautta esim. Yhdysvallat ja muut länsimaat eivät ole niitä suostuneet heille toimittamaan, koska on pelätty niiden joutumista ISIS:n ja muiden ääriryhmien haltuun.

Tämän vuoden puolella Syyriaan on jälleen ilmaantunut MANPADS'eja, ne on lähinnä kiinalaisia ja pohjoiskorealaisia malleja ja niitä on käytännössä yksittäisiä kappaletta (joitain kymmeniä) eli huomioiden koko maa uhka on ollut pitkään minimaalinen. Kevään myötä niitä on ilmaantunut alueelle lisää, olettaen Turkin kautta ja/tai arabikoalition toimittamana.

MANPADS on lähi-ilmatorjuntaan tarkoitettu olkapäältä laukaistava ohjus, sen torjuntakorkeus on suurimmalla osalla malleista 3-3,5 km - Venäjän uusimmalla Verballa 4+ km, kantama on noin 5-6 km.

Muu ilmatorjunta on muodostanut vielä vähäisemmän uhan Syyriassa, ammus-it:tä on ollut käytössä erilaisten ilmatorjuntakonekiväärien, Sergeiden eli ZU-23-2 ja joidenkin muiden tykkien muodossa. Eri ryhmien haltuun on joutunut myös joitain ilmatorjuntaan tarkoitettuja ajoneuvoja tai vaunuja (kuten ZSU-23-4 Shilkoja) joiden pääasiallisin käyttö on kuitenkin ollut pintamaalien tuhoaminen, ilmatorjunta on monissa tapauksissa ollut toisarvoisessa roolissa, johtuen osaltaan kalusto ja koulutusvajeesta. Mutta näidenkin kaikkien ongelmana on hyvin rajallinen kantama niin vaaka- kuin korkeussuunnassa ja etenkin venäläiset ovat pääsääntöisesti operoineet korkeammalta vrt. Syyrian ilmavoimien koneet/helikopterit.

Tuossa noin tunti sitten raportointiin kuitenkin Aleppon seudulla pudotetusta Sukhoi Su-24 rynnäkköhävittäjästä, viimeisimpien tietojen mukaan lentäjät ovat pelastautuneet heittoistuimilla ja toinen lentäjistä olisi kapinallisten hallussa (ensitietojen mukaan kyseessä on venäläislentäjä).

Qalaat Al Mudiq Twitterissä: "Rebels claim they downed w/ MANPAD a Su-24 in S. #Aleppo & possibly was Russian as 2 pilots ejected. Waiting for Jaish al-Fateh confirmation"

Aikataulupuutteen vuoksi vastaus jää vajavaiseksi moneltakin osin - palailen aiheeseen joskus...

vlad
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
IL-analyysi: Suomen Nato-raportti toistaa totena Lapin miehityslegendaa - Aikalaispäättäjä: "Löysää puhetta" | m.iltalehti.fi

Mielenkiintoinen juttu. Lappiin ei ole siis rakennettu itä-länsi suunnassa väyliä puolustuspolitiikan nimissä. Tavallaan ihan loogista ja ymmärrettävää sinänsä.
Jos oikein fiksusti ajttelee, niin olisi tehty yksi poikittainen tie joka kulkee parin vesistöalueen läpi. Molemmilta puolilta sillat poikki ja vihu motissa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mitä tulee ilmatorjunnan tasoon, niin ainakin suomalaiset hornet lentäjät ovat painottanet ettei mennä lähelle. Taktiikkana ampua pidemmän matkan ohjuksia ja lähteä sitten pois. Dogfaighteja ei haluta vaan mielummin luodaan tilanteita jossa voidaan operoda vihua vastaan 2 vs.1 esim. Pitkällä etäisyydellä muutama kaarros ja vihun ohjuksen bensat on palanut pois ja sitten hakeutua tilanteeseen jossa voi laukaista omat ammuksensa rauhassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
USA:n ilmavoimien yllättävä huoli: täsmäpommit Isisiä vastaan uhkaavat loppua - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Pieni kahakka imaisee tarkkuusaseiden varastot tyhjiksi jopa jenkeiltä ja toimitusajat on pitkät, jutussa uumoillaan paria vuotta. Tästä osviittaa sille, että jos Suomi tarvitsi ostaa yhtä äkkiä lisää vempaimia, niin saatavuus on luokkaa HIDAS, vaikka mitään suurta kriisiä ei missään ole menossa. .

Toisaalta tämä kertoo myös siitä, että konfliktien pidetessä konventionaalinen sodankäynti nostaa merkitystään ja tämä ei ole bad news Suomelle
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Epäilen kyseessä olleen niinkin raadollinen syy kuin raha, fyffe, kansantalous.
Lappilaisilla, vielä vähemmän lappalaisilla, ei ollut tarvetta liikkua itä-länsi suunnassa. Ja puutavara saatiin riittävän hyvin liikkeelle tälläkin tieverkolla.

Toisaalta pohjoisen kepulaisille ja kommunisteille olisi ollut rahaa tarjolla liikenneurakoilla, mutta äänestäjämassa eli kansanedustajapaikat eivät olleet/ole niin merkittäviä. Järki voitti kaikin puolin. Tuskin aihetta salaliittoteoriaan.

En ihan usko tuohon selitykseen, tuo sotilaallinen syy vaikuttaa itseasiassa varsin uskottavalta. Aluepolitiikkahan on punamulta-Suomessa jyllännyt erityisesti 50-80 luvuilla.

Irakissa käytyä ilmasotaa ei kuitenkaan kannata pitää minään todellisena mittarina, vaikka on jo alkuun todettava, että länsimainen toimintakulttuuri esim. ilmasodankäynnissä on aivan toisella tasolla mitä se suurimmassa osassa valtioita on - tämä kulttuuri näkyy kaikessa harjoittelusta, toimintastrategoiden luonnista ja eri aselajien välisen yhteistyön harjoittamisesta alkaen.

Irakin sodan alkaessa suuri osa Irakin parhaista koneista, esim. tuoreimmat Mig-29:t lensivät (shia-pilottien?) toimesta Iraniin joka ei niitä tainnut koskaan palauttaa. Ja kun Tomahawkeilla/stealth-koneilla tuhottiin lähes koko Irakin viesintä- ja tutkaverkko hyvissä ajoin, ei Irakin ilmavoimista ollut paljoa vastusta.

Eli samaa mieltä, ei mikään todellinen mittari.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En ihan usko tuohon selitykseen, tuo sotilaallinen syy vaikuttaa itseasiassa varsin uskottavalta. Aluepolitiikkahan on punamulta-Suomessa jyllännyt erityisesti 50-80 luvuilla.

Täytyy myöntää, asiaa makusteltuani, etteikö sotilaallinen näkökulma olisi voinut olla kuitenkin primäärinen lähtökohta.

Suomi on itseasiassa, julkiset materiaalihankinnat ja poliittinen liturgia sikseen, aina ollut länteen orientoitunut.

Ainakin mikäli uskomme vaikkapa Lauri Sutelaa tai Ermei Kannista. Ja miksipä emme uskoisi. Viiskytluvun hemmot ehtivät olla kertomatta...
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Täytyy myöntää, asiaa makusteltuani, etteikö sotilaallinen näkökulma olisi voinut olla kuitenkin primäärinen lähtökohta.

Miksi Kaakkois- ja Itä-Suomessa tiet vedetään kumpujen läpi, eikö halvemmaksi tulisi kiertää? Entä miksi niihin kallioleikkauksiin jätetään kummallisia reikiä, jäikö homma kesken? Miksi Kaakon sillat ovat niin huteran näköisiä, vaikka moni alkuperäissuunnitelma povaa järeämpää ja saman hintaista siltaa? Mitä ne luukut niissä siltojen palkeissa meinaavat? Miksi joku Varkaus sai moottoritien, mutta Kaakossa vasta 90- ja 2000 -luvuilla on tehty järeämpiä teitä? Salpalinja unohdettiin sodan jälkeen vuosikymmeniksi tarpeettomana, miksi siellä silti joku niitä betonikasoja ja jouksuhautoja sitten kunnosteli? Huvikseen, vaiko rakentaakseen 1000 kilometriä pitkän museoketjun? Miksi täällä tungetaan jotain isoja parkki- ja liikuntapaikkoja maan alle, eikö nekin olisi halvempaa tehdä maan pinnalle? Kuusaalla kalliosuojaan menee jotain ihme kaapeleitakin, kunnanjohtaja soittelee presidentille kysyäkseen lisäohjeita? Salaliittoteoriaa??
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Miksi Kaakkois- ja Itä-Suomessa tiet vedetään kumpujen läpi, eikö halvemmaksi tulisi kiertää? Entä miksi niihin kallioleikkauksiin jätetään kummallisia reikiä, jäikö homma kesken? Miksi Kaakon sillat ovat niin huteran näköisiä, vaikka moni alkuperäissuunnitelma povaa järeämpää ja saman hintaista siltaa?... Kuusaalla kalliosuojaan menee jotain ihme kaapeleitakin, kunnanjohtaja soittelee presidentille kysyäkseen lisäohjeita? Salaliittoteoriaa??

Puolustuspoliittinen salaliittoteoria, tai siis nimenomaan puolustuspolitiikan ehdoilla toteutetut väylärakennusprojektit olisivat kertakaikkisen mahtava juttu.
Kuntapoliittisen kähminnän, korruption motivoimana puolivillaisesti rakennetut tieurakat ovat tietysti eri asia.

Nykyisellä louhintatekniikalla kallion murskaaminen on käsittääkseni kustannustehokkaampaa kuin sen kiertäminen.
Siltojen ulkomuodon heiveröiseksi arvioimisen jättäisin myös rakennus- ja konediplomi-insinöörien arvioitavaksi.
1800-luvun terässillat näyttävät luotettavilta. 1970-luvun suomalaiset sillat näyttävät erilaisilta.
2000-luvun sillat näyttävät heiveröisiltä? Olisi varsin noloa, mikäli suomalaisten raksainsinöörien pähkäily olisi ollut puuhastelua.

Vähemmän materiaalia, halvempaa materiaalia, vähemmän materiaalia säätäviä käsipareja -> edullisempi tuote.
Siinä on insinöörin tavoite ja sillä kehitys kehittyy. Ja yhteiskunnalle riittää jotain ekstraa jaettavaksi.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Useissa Suomeen rakennettavissa silloissa on "pommikoukut", mihin saa panoksen kiinni tarpeen vaatiessa. Koukut sijaitsee tiettyjen pilarien yläpäässä. Tämä koskee strategisissa paikoissa olevia siltoja.
 

Animal

Jäsen
Puolustuspoliittinen salaliittoteoria, tai siis nimenomaan puolustuspolitiikan ehdoilla toteutetut väylärakennusprojektit olisivat kertakaikkisen mahtava juttu.

Ottamatta kantaa mihinkään Gorban yksittäisiin väittämiin, niin varsin luotettavalta taholta aiheesta kuulleena sanoisin, että siinä viestissä ainakin jossain määrin savu kertoo tulesta.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Miksi Kaakkois- ja Itä-Suomessa tiet vedetään kumpujen läpi, eikö halvemmaksi tulisi kiertää? Entä miksi niihin kallioleikkauksiin jätetään kummallisia reikiä, jäikö homma kesken?
Usein kallioleikkaukset ovat tiehankkeissa pakollisia massatasapainon takia. Kallioleikkauskesta saadaan louhetta ympäristön tayttöihin ja kalliomursketta tien rakennekerroksiin. Jos kalliot kierrettäisiin usein massoja jouduttaisiin hankkimaan jostain muualta, mikä ei olisi lainkaan kustannustehokasta. Maanpuolustuksellisessa merkityksessä esimerkiksi Helsinki - Tampere motarin kaikki kallioleikkaukset ampuisi tielle älyttömäksi lukoksi (panssarivaunun kokosia kiviä) helposti viikossa. Tämä sisältää jokaisen tiellä olevan kallioleikkauksen. Pienellä valmistelulla työhön kyllä löytyisi suomen maasta aivan tarpeeksi poravaunuja. Jälki ei olisi siistiä ja lähialueiden rakennukset ottaisivat varmasti osumaa, mutta siinä olisi A2 keltaisella useiden viikkojen työ saada tie taas liikennöitävään kuntoon. Sopivasti kun leikkauset vielä miinoittaisi, työt kestäisivät kuukausia.

Päällystettyjen väylien miinoittamisen haasteista on välillä ollut puhetta. Todellisuudessa esim telamiinan asentaa asfaltiin siten, ettei se erotu asfaltista normaalia paikkaa enemmän, helposti noin 15 minuutissa. Työ vaatii kaksi miestä, timanttisahan, agregaatin, piikkauskoneen, lava-auton ja paikkausmassaa. Konevuokraamoista löytyy helposti kaikki tarvittavat työkalut ja jokaiselta asfalttiasemalta löytyy paikkausmassaa. Aika tarkkasilmäinen saa olla että tuollaisen paikan erottaa normaalista asfaltin paikasta.
 
Viimeksi muokattu:

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Maanpuolustuksellisessa merkityksessä esimerkiksi Helsinki - Tampere motarin kaikki kallioleikkaukset ampuisi tielle älyttömäksi lukoksi (panssarivaunun kokosia kiviä) helposti viikossa. Tämä sisältää jokaisen tiellä olevan kallioleikkauksen. Pienellä valmistelulla työhön kyllä löytyisi suomen maasta aivan tarpeeksi poravaunuja. Jälki ei olisi siistiä ja lähialueiden rakennukset ottaisivat varmasti osumaa, mutta siinä olisi A2 keltaisella useiden viikkojen työ saada tie taas liikennöitävään kuntoon. Sopivasti kun leikkauset vielä miinoittaisi, työt kestäisivät kuukausia.

Siis tottakai tiesin tämän. Jos jollekkin jäi epäselväksi, niin aiempi viestini oli ehkä hieman sarkastisesti kirjoitettu. Tuntui vaan niin uskomattomalta toisten puheet poliittisista kytköksistä ja korruptiosta. Totta hemmetissä Suomi miettii puolustuspoliittisesti kaikki ratkaisut, entisaikoina vielä enemmän kuin nykyisin. Seiskatiekin tehdään nyt vasta, Suomi ei halunnut rakentaa viholliselle panssariuraa suoraan Helsinkiin. Reiät ja luukut eri paikoissa ovat paikkoja pommeille, miinoille ja muille ansoille. Silloista puheen ollen, Puumalan sillan (muistaakseni, kartasta katsottuna todennäköisesti muistan oikein) ratkaisu muutettiin siksi, että sitä ei olisi saanut alkuperäisillä piirustuksilla riittävän helposti ja nopeasti alas. Joitakin suunnitelmia oli Salpausselkään tehtävä reikä jolla olisi saatu Luumäen Kivijärvi (+Saimaa) saapuvan vihollisen niskaan. Maamiinoista vanhimmat tuhottiin median mieliksi, uudemmat ja parempikuntoisimmat muutettiin toisen nimisiksi. Mikäli nämä tulevat oikeasti yllätyksenä niin sitten ei tiedä sodista yhtikäs mitään. Ihan asioita miettimällä ja maalaisjärkeä käyttäen nämä eivät kuitenkaan ole mitään tähtitiedettä, ennemmin sellainen julkinen salaisuus. Mediahan saa kirjoitella joistakin poliitikkojen väännöistä, sun muista mitä hyvänsä. Liekkö joissakin tapauksissa niin käskettykin joskus tehdä? Tämä kaikki siksi, että me emme yksinkertaisesti saa hävitä sotaa ainakaa lopullisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös