Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 723 727
  • 4 755
Suosikkijoukkue
KK
Ranskalaista konetta en valitsisi, NH-90 on hyvä esimerkki niiden toimivuudesta. Gripen NG on riskivalinta sillä uudessa konemallissa kestää pitkään ennenkuin lastentaudit saadaan poistettua. Tästä on Eurofighter hyvä esimerkki, suunnittelu alkoi 80-luvulla ja ensilento -94. Ja aktiivikäyttöön vasta 2003.
Gripenissä huolestuttaa myös mahdollinen huollon ulkoistaminen Ruotsiin, siinä jäisi suomalainen puolustusteollisuus nuolemaan näppejään.
Jenkkikoneet ovat kalliita, joten eipä ole helppo valinta.
Voitko tarkentaa yhteyden Gripen NG:n ja NH-90:n välille? Miten niin NH-90 on ranskalainen? Toisekseen muutama moottoririkko Rolls Roycen moottorissa ei tarkoita, että koneessa olisi jotain suurempaa vikaa tai että se olisi ranskalaiseten vika. Miten NH-90 siis liittyy mihinkään?
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Itse asiassa käyttökustannukset lentotuntia kohden on huomattavan korkeat jos tämän artikkelin tiedot pitävät paikkansa
http://vastavalkea.fi/2015/06/10/suomen-tuleva-havittajahankinta/

Käyttökustannukset / lentotunti:
- Eurofighter Typhoon 16 000€
- Dassault Rafale 13 750€
- JAS-39E/F NG 21 500€
- Super Hornet 19 500€
- F-35A 16 800€
- F-35B/C 24 800€

Ranskalaista konetta en valitsisi, NH-90 on hyvä esimerkki niiden toimivuudesta.

Suomen lentotunnin hintaahan ei voi etukäteen tietää. Toki eri koneiden välisiä eroja voidaan vertailla valmistajan antamien huoltotuntilukujen perusteella. Ne ovatkin sitten aina mainosmiesten puheita, kuten vaikkapa NH90 on osoittanut. Ranskalaisuus sen sijaan vaikuttaa enemmän neuvottelupöydän ääressä kuin kuin koneen toimivuudessa.

Kaivappa jostain Hornetin lentotunnin hinta, se kun lienee jo melko vakiintuneella tasolla.

Voitko tarkentaa yhteyden Gripen NG:n ja NH-90:n välille? Miten niin NH-90 on ranskalainen? Toisekseen muutama moottoririkko Rolls Roycen moottorissa ei tarkoita, että koneessa olisi jotain suurempaa vikaa tai että se olisi ranskalaiseten vika. Miten NH-90 siis liittyy mihinkään?

Niin, yhtään moottoriahan ei Suomessa ole NH90:stä rikkoutunut.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Kampeaja se vinkki, että PV on siirtynyt taisteluopissaan liikkuvaan sodankäyntiin, koska pienennetyt reservit pakottaa siihen. Liikuntasota suomennettuna tarkoittaa varsin usein hyökkäystä. Joten puolustustaistelut voivat olla joukko-osaston kannalta hyökkäyssotaa.

Ilmavoimien päärooli on taivaan siivous ja ilmasta maahan toiminta on vasta sijalla 2. Sekin olisi hyvä hallita, sillä hävittäjä on nopea ja ulottuva lavetti.
Jep, tiedän puolussodan tarkoittavan usein käytännössä taktisella tasolla hyökkäysoperaatioita ja puolustusvoimien uuden taistelutavan painottavan tätä entistäkin enemmän. Sinälläänhän siinä ei ole mitään uutta, koko itsenäisyyden ajan asevoimamme ovat painottaneet aloitteellisuuden ja aktiivisuuden merkitystä. Talvisodassakin puolustusvoimat aina tilaisuuden tullen otti aloitteen käsiinsä. Toki tilanne on tosiaan muuttunut sikäli, että nykyään on hyvin vaikeata kuvitellakaan mitään "mannerheim-linja"-tyyppisiä jäykkiä asemissa viikosta ja kuukaudesta toiseen jatkuvia puolustustaisteluja.

Joka tapauksessa, tässä lentokonehankinnassa on äärimmäisen tärkeää muistaa ilmavoimien olevan vain maavoimiemme apuaselaji. Puolustuvoimien määrärahija jaettaessa tätä ei saa missään tapauksessa unohtaa. Mieluummin pihistelen lentokoneissa ja ostan säästöillä vaikkapa ilmatorjuntaan ohjustentorjuntakykyä.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kirjoitit että ranskalaisiin koneisiin ei ole luottamistä ja viittasit NH-90:siin. Mikä yhteys NH-90:llä ja ranskalaisilla on? Moottoritkin brittejen tekemiä.
En kirjoittanut. Ja mielestäni olin edellisessä viestissäni myös sinun kannallasi.

EDIT: Sen verran vielä, että NH90:n moottorihan on Rolls Roycen ja ranskalaisen Turbomecan yhteistyötä. Tehtaan sijannista en osaa sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Täytyy vielä puolustella F-35:sta. Kyllä, se on kaikkien aikojen kallein aseproggis, eli kehityskustannukset ovat hirveät. Mutta tähän suurin osa kritiikistä kohdistuukin, sitten vipuvartena kehittäjämailta (kun ovat tuhlanneet rahaa kehitykseen), koneen viivästyminen (tämä on hyvä asia, eli ei tehdä kompromisseja), jotkut tekniset ongelmat yms. Se on ihan sama meille vaikka kehityshinta olisi kaksinkertainen, sillä Lockheed Martin on saanut tämän koneen kehittämiseen rahat muualta, eli myynti hinta on koneen valmistus plus katetta päälle. Hinta tulee todennäköisesti olemaan kohtalaisen huokea, nyt jo eri yhteyksissä on puhuttu 70-80 miljoonasta dollarista per kone, sillä Lockheed haluaa myydä tätä konetta paljon ja jos sen hinta on kalliimpi kuin muiden tai varsinkin huomattavasti, niin vähäisemmäksi jäävät myynnit, mutta kun kehittämisestä yritys ei ole juurikaan joutunut maksamaan niin myynti hinta tulee alas vielä paljon. Luotan tässäkin Ilmavoimiin, eli jos on liian kallis ostaa ja elinkaarikustannukset huomattavasti kalliimmat (sekä muut kyvyt), niin sitten joku muu. Samoin, juuri kun työryhmän tulokset ilmoitettiin, niin jossain oli F-35 Euroopan pomo, joka kertoi hinnasta, että se on kaikille täysin sama. Toki maat jotka ovat kehitykseen laittaneet rahaa, saa niitä tämän takia halvemmalla, mutta Nato ja ei Nato maalle se on sama hinta. Linkki hintapolitiikkaan: Lockheed Martin wants to drop price of F-35 to $80 million per airplane by 2019 | Ottawa Citizen

@Hakki#20 Hyvä ja mielenkiintoinen linkitys ja jos tuossa on lähellä nuo käyttökustannukset tunnilta, niin ei hirveätä eroa taida olla koneiden välillä tai siis niin merkittävää, mitä koneiden myyntipropagandasta voi kuvitella.

Mitä tulee maaliin/maalaamiseen, niin F-22:sta on otettu opiksi ja tietääkseni myös F-22:n on päivitetty/kehitetty tätä asiaa eteenpäin ja se ei ole käsittääkseni enää samanlainen ongelma. Itselleni ei ainakaan ole osunut silmään, että sama ongelma olisi F-35:ssä.

Jos F-35 valitaan, niin ilmavoimat on sanonut tai siis koko porukka jotka näistä päättävät, että testaavat sen Stealthin kaikilla mahdollisilla laitteilla ja tutkilla, eli jos se ei toimi, niin silloin tätä konetta ei kannata valita. Jos se toimii, niin silloin kone kannattaa valita, koska pystyy tuhoamaan vastustaja koneet jo ennen kuin vihollinen on edes tajunnut, että mitä hemmettiä tapahtui.

Lisäksi koneeseen saa enemmän aseistusta ja tätä aseistusta kehitetään, ilmeisesti kehitteillä myös pienemmät lähitorjunta ohjukset koneen sisälle. Toki kone ei ole ihan niin Stealth sillä hetkellä kun kantaa isompaa märää ohjuksia koneen ulkopuolella, mutta jos tarvetta on, niin silloin voidaan osa koneista iskua tehdessä varustaa suuremmalla määrällä ohjuksia.

Pelkkä maasta tapahtuva ilmatorjunta ei ole vaihtoehto, mutta pakollinen ja toivottavasti ostetaan tavaraa Israelista, eli Iron Dome (ohjuksen hinta ainoastaan 20 000 dollaria/lavetti noin 50 miljoonaa), David's Sling ja Arrowsit. 5 sukupolven kone, tässä tapauksessa F-35 on liikkuva ja tutkassa lähes näkymätön ohjuslavetti, joka voi lentää nopeasti juuri oikeaan paikkaan, ampua ohjukset ja hävitä paikalta, siis vähintään useiden kymmenien kilometrien päästä ja sen jälkeen suunnan muutokselta hävitä paikalta ja tutkan näkymättömiin. Eli laukaisu tilanteessa hetkellinen, siis todella vain hetkellinen parempi näkyvyys tutkassa, mutta kun siilot ovat kiinni ja kone muuttanut suuntaa nopeasti kilometrejä, niin vihollisella ei ole taaskaan mitään hajua missä kone/koneet on. Tämä siis jos kone on loppuviimein sitä mihin on pyritty ja itse olen vakuuttunut, että se tuolla rahalla mitä siihen on pistetty, sitä on.

Puhutaan paljon 3 koneen kompromissista, mutta se ei ole niin suuri vika vaan taas yksi osin keksitty kritiikki ja kritisoijien vipuvarsi. F-35/A on kohta täysin valmis, enää joitain juttuja pitää saada toimimaan ja kone on sarjatuotannossa 2018. Eri kone tyyppeihin on mennyt 150-200 miljoonaa per konetyyppi, koneet on haluttu tehdä saman tyyppisiksi osaltaan, koska ilmeisesti on nähty tuon olevan paras vaihtoehto, mutta erovaisuuksiakin löytyy, kuten myös samanlaisuuksia ja se on hyvä. Ei siis ole niin, että koneet olisivat pelkkiä huonoja kompromisseja ja vaikka osaltaan ehkä ovat, niin osaltaan ovat myös hyviä kompromisseja. Varmasti paras malli koneelle, mitä maailmasta löytyy. Kehittämässä on kuitenkin maailman osaavimmat ihmiset ja paljon enemmän rahaa sekä aikaa ja työmiehiä, kuin missään muussa koneessa ikinä historiassamme.

Sen sijaan esim Pak Fa on kompromissikone, halpa, tyhjä kuori jossa ei toimi Stealth, ei moottori eikä vissiin oikeen mikään muukaan ja tätäkään tietoa ei olisi ilman Intiaa. Venäjähän (eikä Kiina) ei näistä asioista hiisku toisin kuin F-35 kehitystyö on läpinäkyvä kaikella muulla tavalla, paitsi niistä tärkeimmistä ominaisuuksista jotka ovat salaisia, ei voida puhua, emmekä koskaan saa niitä todennäköisesti tietääkään eikä tarvitsekaan, kunhan ne vaan toimii. F-35:ssä on niin paljon tekniikkaa, joista asioista ei tiedä kuin kourallinen ihmisiä ja niiden vaikutus koneen suorituskykyyn ei ole yleisessä tiedossa, mutta tiedossa on se, että niitä on ja ovat tärkeimpiä asioita koneen Stealthin ja suorituskyvyn kannalta.

Koneen 1.61 Machia on koneen nopeus täydellä painolla, siitä ei ole ilmoitettu vauhtia, kevyenä. Uskon myös, että tuo kone saa vielä upgreidausta moottoriin tai jopa uuden moottorin, kunhan muuten kone on käynyt kaikki testit läpi tai ehkä jopa ennen sitä.

Silti, jos kone ei kykene siihen, mihin sen pitää ja Ilmavoimat toteaa, että joku muu on parempi, siis rehellisesti seuraavat 30-40 vuotta, niin sitten pitää ostaa jotain muita koneita ja luotan tässä Ilmavoimiin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Itse asiassa aika mielenkiintoista, juttelin erään ilmavoimien kundin kanssa, joka oli aikanaan järkkäilemässä edellistä konehankintaa, niin totesi vain Gripeneistä, että turhan paljon ihmiset ajattelevat kyseessä olevan ruotsalainen kone, kun todellisuudessa valtava osa kaikesta tekniikasta jne on peräisin jenkkilästä ja ruotsalaiset vain kasailevat yhteen.

Kuinka todenperäinen tämä väite on? @Stonewall ? Itse en ota kantaa, koska kompetenssi ei riitä.

Kyllähän tuo johonkin mittaan pitää hyvinkin paikkaansa, kuten täällä on mainittukin, niin esim. moottorithan ovat samat kuin Horneteissa, vaikka ovatkin Volvon valmistamia. Hommalla on toki pidempi tausta, eli Ruotsi ja USA sopivat jo 1960 luvulla yhteistyöstä, jonka seurauksena jenkit myivät edullisesti tekniikkansa Saab 37 Viggenin kehittämiseen. Jenkit halusivat, että Ruotsi pystyisi osallistumaan Itämeren sodankäyntiin ja tarkoitus oli auttaa rakentaa kone, jolla voidaan toimia merimaaleja vastaan. Niinpä Viggen olikin varsin hyvä kone.

Eli Ruotsi on jo pitkään saanut elektoniikan komponentteja ja kokonaisia moottoreita jenkeistä. Itse he ovat panostaneet softa puolelle, jossa kiistatta ovatkin olleet eteviä. Jenkkien koneitahan ei ole ennen F-22a rakenettu kovinkaan liikehtemiskykyisiksi. Eurooppalaiset delta-canard-siipiset koneet taas ovat aerodynaamisesti epävakaita, eivätkä pysyisi ilmassa ilman tietokoneita, mutta sen avulla menevät tarvittaessa vaikka solmuun niin kovilla nopeuksilla, ettei lentäjän fysiikka sitä kestä. Eli Eurooppalaiset ovat varautuneet siihen, että pärjäävät äärimmäisen liikehtemiskykyisten venäläishävittäjien kanssa (Siltikään Mig-29 koneeseen ei ole juurikaan saatu lukitusta lähitaistelussa millään länsivehkeellä - asia vaikuttaa käytettyyn taktiikkaan). Ruotsalaiset ovat itse tehneet tuon canard-siiven softan, sekä navigointi- datalinkki- ja asejärjestelmien softan. Tavallaan se on fiksua, sillä ohjelmointiinhan ei tarvita juuri muita resursseja kuin osaavaa työvoimaa.

Tässä kohtaa tuli mieleen vielä sivuhuomio, että jenkit ovat toistaiseksi pitäneet taukoa AMRAAM ja SIDEWINDER-ohjusten päivittämisestä, koska luottavat edelleen niiden osumiskykyyn. Amraamin osumaprosentti onkin ollut jopa kiitettävä 87. Kuitenkin venäläisillä on ollut aikaa pohtia vastatoimia sille, ja on syytä olettaa sen osumaprosentin pudonneen jonkin verran ihan viimeisimpiä itäkoneita vastaan, ehkä jopa lähelle viittäkymmentä, sillä onhan ohjus otettu käyttöön jo 1991. Sen takia suurin osa Euroopan ilmavoimista onkin siirtynyt jo käyttämään yhteiseurooppalaista METEOR ohjusta, joka on astetta kehittyneempi ja omaa pidemmän kantaman. METEORin käyttäjiä ovatkin mm. kaikki nämä Suomelle pohditut koneet, eli Gripen, Rafale, Typhoon ja ensimmäistä kertaa historiassa jenkitkin ovat hyväksymässä Eurooppalaista osaamista koneeseensa, joten se tullaan saamaan myös F-35n valikoimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ck, jos oikein ymmärsin niin tiivistettynä voi sanoa sinun uskovan amerikkalaisten saavan jotenkin ratkaistua kaikki F-35:ttä nyt vaivaavat ongelmat ja lisäksi myyvän sitä paljon halvemmalla kuin missään muissa tähänastisissa arvioissa? Ei siinä mitään, mikäli näin tapahtuu varaan oikeuden muuttaa mieltäni.
 
Suosikkijoukkue
KK
En kirjoittanut. Ja mielestäni olin edellisessä viestissäni myös sinun kannallasi.

EDIT: Sen verran vielä, että NH90:n moottorihan on Rolls Roycen ja ranskalaisen Turbomecan yhteistyötä. Tehtaan sijannista en osaa sanoa.
Sori, meni väärään osoitteeseen. Odotan edelleen @avs n vastausta, miten Ranska ja NH-90 liittyy toisiinsa. Jos siellä jotain ranskalaista teknologiaa on, mutta suurin osa tuon hekon tekniikasta on moottorin osalta brittiläistä ja muuten holllantilaista.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tuli vielä mieleeni, että tuossa äskettäin ketjuun linkitetyssä nojatuolikenraalin blogissa oli tärkeä pointti liittyen Venäläisten ilmatorjuntaohjusten sijoitteluun maamme rajoille. Nythän S-400 patterien tutkan kantama on 500 km ja ohjuksenkin 400 km, mikä tarkoittaa sitä, että periaatteessa kolmella patterilla voisi valvoa koko Suomen ilmatilaa. Eli teoriassa jokainen ilmavoimien kone olisi aina vaarassa tulla alasammutuksi heti kun se ilmaan nousee. Asiaa pahentaa vielä, se että juuri tämä S-400 Triumfi on se järjestelmä, jonka väitetään havaitsevan häivekoneetkin. S-300 taas on toimii lämpöhakuisin ohjuksi, joten sekin voi toimia häivekoneitakin vastaan. Käytännössä toki tuo vaarallinen etäisyys olisi paljon pienempi kuin maksimietäsyydet, mutta varmuudella iso riesa.
Mahdollisen sodan aikana olisi varmuudella ensiarvosien tärkeää saada S-400 ja S-300 patterit tuhottua. Olen aika varma, että mm. niiden takia Hornetteihin hankittiin täsmäohjattua aseistusta. Tietenkin niihin voisi luultavasti yltää myös MLRS-pattereilla, kun sijainti selviää. Tai sitten tuossa olisi erikoisjääkäreille kohteita linjojen takaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ck, jos oikein ymmärsin niin tiivistettynä voi sanoa sinun uskovan amerikkalaisten saavan jotenkin ratkaistua kaikki F-35:ttä nyt vaivaavat ongelmat ja lisäksi myyvän sitä paljon halvemmalla kuin missään muissa tähänastisissa arvioissa? Ei siinä mitään, mikäli näin tapahtuu varaan oikeuden muuttaa mieltäni.

Kyllä. Olen niin monta kritiikki dokkaria katsonut, myöskin neutraaleita dokkareita, lukenut keskusteluita ja uutisia. Tässä linkki toiseen uutiseen hinnasta: Paris Air Show 2015: Lockheed Martin prepares for F-35 ramp-up to drive down costs - IHS Jane's 360 , jossa hinta 85 miljoonaa. Myös wikipediassa on ollut jo pitkään oletettu hinta 2019 - F-35A – $83.4, F-35B – $108.1, F-35C – $93.3 (target price incl. engine). Linkki Wikipediaan koneesta: Lockheed Martin F-35 Lightning II - Wikipedia, the free encyclopedia

F-35/A:n hinta on Wikipedian mukaan laskenut kokoajan, pahimmillaan 2007 oli hinta 220 miljoonaa (ei eritelty mikä kone). Tämä on ollut suuntaus jo pitkään ja uutisistakin on tästä saanut lukea. Koneen hintaan ei tule siis kehityskulut, koska Lockheed ei ole niitä maksanut vaan ainoastaan tuotanto kustannukset ja mitä enemmän niitä tilataan, niin sitä halvempi hinta on.

Luotan todellakin, että kaikki vaivaavat ongelmat saadaan hoidettua A-malliin 2-3 vuoden sisään ja silloin kone on jo massatuotannossa ja päivityksiä alkaa tulla vuosi vuodelta, niin ja uskon että ne koneessa olevat Top Secret asiat ovat koko hävittäjä maailmaa mullistavia asioita hyvällä tavalla. Vuonna 2030 kone on jo ollut tosi tehtävissä (tai pitäisi olla, muuten voidaan heittää koko pasha roskiin), koneessa on 6 sukupolven päivtyksiä ja uskon, että vielä tehokkaampi moottori, nyt koneessa on kaikkien aikojen tehokkain moottori, tosin vain yksi. Myös F-16:ssa on yksi moottori ja muutenkin F-35:een yhtäläisyyksiä ulkonäöllisesti, F-16 on yksi kaikkien aikojen parhaista koneista tai näin ainakin monien asiantuntijoiden mielestä, toki F-35 on painavampi ja se pystyy myös kantamaan huomattavasti enemmän painoa ja eivät suoraan ole vertailtavissa keskenään, mutta yhden moottorin valintaan- ja koneen ulkoisiin mittoihin voi olla osasyynä juurikin F-16 kyvykkyys ja se, että tuo kone on ihan kymmppi.

Silti vaikka puhuin nyt koneen puolesta ja halusin vähän avata sitä, miksi konetta on kritisoitu ja että osa kritiikistä on ihan tois aiheisia koneen suorituskykyyn nähden (esim. kehityskustannukset), niin varma en ole, mutta usko on kova ja varsinkin kun nyt parin kuukauden aikana on tullut paljon positiivisia uutisia (monet esim. Youtubessa olevat dokkarit ovat jo muutamia vuosia vanhoja). Toki voi olla, että kone ei ole sitä mitä ollaan toivottu vuonna 2021 kun kone pitäisi tilata ja jos näin on, niin luotan Ilmavoimiin ja sieltä saadaan varmasti paras kone meille, mikä vaan on saatavissa. Varaan myös oikeuden muuttaa mieltä ja tulen kyllä kritisoimaan konetta jos pahoja ongelmia tulee (odottelen nyt ainakin vuoden ja katson mihin koneen kehitys menee).
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Sori, meni väärään osoitteeseen. Odotan edelleen @avs n vastausta, miten Ranska ja NH-90 liittyy toisiinsa. Jos siellä jotain ranskalaista teknologiaa on, mutta suurin osa tuon hekon tekniikasta on moottorin osalta brittiläistä ja muuten holllantilaista.
Hollantilaista, selvä. Fokker on NH90:n laskutelineiden valmistaja. Voi olla tehnyt myös joitakin komposiittiosia runkoon. Tuohan on asia joka varmaankin vaihtelee, riippuen siitä minkä maan tuotantolinjalta kone pullahtaa pihalle. Patria on tehnyt joitakin rungon osia Suomessa kokoonpantuihin koneisiin (Suomi ja Ruotsi).

Uskoisin, että esimerkiksi kaikki johtosarjat, jotka Patrialla asennetaan tulevat suoraan Ranskasta. Näin ollen koko kone järjestelmineen nivoutuu toisiinsa ranskalaisin osin. Osa avioniikasta on myös ranskalaista. Olkoonkin, että myös italialaista avioniikkaa on luvattoman paljon.

Ranskassahan se Eurocopterin (sittemmin Airbus) konttorikin on. Siellä on tehty ensimmäiset koneet, myös Suomen. Kyllä Ranska vaan se päätekijä onkin, vaikka kone ei ranskalainen olekaan. Onneksi.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tuli vielä mieleeni, että tuossa äskettäin ketjuun linkitetyssä nojatuolikenraalin blogissa oli tärkeä pointti liittyen Venäläisten ilmatorjuntaohjusten sijoitteluun maamme rajoille. Nythän S-400 patterien tutkan kantama on 500 km ja ohjuksenkin 400 km, mikä tarkoittaa sitä, että periaatteessa kolmella patterilla voisi valvoa koko Suomen ilmatilaa. Eli teoriassa jokainen ilmavoimien kone olisi aina vaarassa tulla alasammutuksi heti kun se ilmaan nousee. Asiaa pahentaa vielä, se että juuri tämä S-400 Triumfi on se järjestelmä, jonka väitetään havaitsevan häivekoneetkin. S-300 taas on toimii lämpöhakuisin ohjuksi, joten sekin voi toimia häivekoneitakin vastaan. Käytännössä toki tuo vaarallinen etäisyys olisi paljon pienempi kuin maksimietäsyydet, mutta varmuudella iso riesa.
Mahdollisen sodan aikana olisi varmuudella ensiarvosien tärkeää saada S-400 ja S-300 patterit tuhottua. Olen aika varma, että mm. niiden takia Hornetteihin hankittiin täsmäohjattua aseistusta. Tietenkin niihin voisi luultavasti yltää myös MLRS-pattereilla, kun sijainti selviää. Tai sitten tuossa olisi erikoisjääkäreille kohteita linjojen takaa.
Kuten mainitsitkin, niin periaatteessa voisi valvoa koko suomen ilmatilaa ja teoriassa kaikki koneet olisivat vaarassa tulla heti alasammutuiksi, mutta eihän se käytännössä niin menisi. Todellisuudessahan tuolla 400km etäisyydellä kohteen pitää olla jo aika korkealla, jotta sen tutkalla näkee. Normaalien maastokatveiden lisäksi jo ihan radiohorisontti vaikuttaa asiaan.
Kaiketi niissä ohjuksissa on ihan aktiivinen hakupää, mutta jonkunlainen kohdehan varmasti pitää olla tutkalla havaittuna ennenkuin ammutaan. Uskoisin. Ja tuonne 400km etäisyydelle jos jotain ammutaan, niin siinä on jo kohteellakin aikaa tehdä omia toimenpiteitään ohjuksen lennon aikana.

Eli itse en näkisi kovin järkevänä tuollaisen järjestelmän työntämistä ihan eteen vain sen takia, että pystyisivät jollain korkeusalueella mittaamaan koko Suomen alueella. Ennemminkin voivat toimian hyvän matkaa omien maajoukkojen takana suojaamassa.
 

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
Voitko tarkentaa yhteyden Gripen NG:n ja NH-90:n välille? Miten niin NH-90 on ranskalainen? Toisekseen muutama moottoririkko Rolls Roycen moottorissa ei tarkoita, että koneessa olisi jotain suurempaa vikaa tai että se olisi ranskalaiseten vika. Miten NH-90 siis liittyy mihinkään?
Toki NH90 on monikansallinen kopteri, mutta käsittääkseni NHIndustries on ranskalainen firma. Ja minulla on huonot kokemukset ranskalaisesta tekniikasta.Enkä puhunut mitään niiden moottoreista vaan koko kopterin toimivuudesta. Tässä muistuksena aiheesta:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1422510968384

Gripeniin tai yleensä hävittäjähankintaan kopteri ei liity mitenkään. Muuta kuin hyvänä huonona esimerkkinä pieleen menneestä hankinnasta tuotantovaikeuksineen ja käytettävyysongelmineen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Toki NH90 on monikansallinen kopteri, mutta käsittääkseni NHIndustries on ranskalainen firma. Ja minulla on huonot kokemukset ranskalaisesta tekniikasta.Enkä puhunut mitään niiden moottoreista vaan koko kopterin toimivuudesta. Tässä muistuksena aiheesta:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1422510968384

Gripeniin tai yleensä hävittäjähankintaan kopteri ei liity mitenkään. Muuta kuin hyvänä huonona esimerkkinä pieleen menneestä hankinnasta tuotantovaikeuksineen ja käytettävyysongelmineen.
En kuitenkaan sanoisi, että on ranskalainen vaikka päämaja Ranskassa onkin. Siinä on niin monen maan soppa mukana mm. Ransaka, Saksa, Hollanti ja Italia varauksella sekä, että moottorit toimittaa tosissaan Rolls Royce mikä varmasti on vahvasti mukana kaikissa projekteissa.
 

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
En kuitenkaan sanoisi, että on ranskalainen vaikka päämaja Ranskassa onkin. Siinä on niin monen maan soppa mukana mm. Ransaka, Saksa, Hollanti ja Italia varauksella sekä, että moottorit toimittaa tosissaan Rolls Royce mikä varmasti on vahvasti mukana kaikissa projekteissa.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin Ranskassa on muutakin kuin pääkonttori. Nimittäin yksi kuudesta tuotantolaitoksista on Marignanessa.
http://www.nhindustries.com/site/en/ref/The-Company_21.html
Puolustusministeriökin käyttää termiä ranskalainen NHIndustries-yhtiö helikopteriselvityksessä:
http://www.defmin.fi/julkaisut_ja_a...jo_suilan_raportti_nh90-hankinnasta_1998_2008

Kyllähän Nokiaakin pidettiin suuruuden päivinään suomalaisena firmana vaikka toimipisteitä oli ympäri maailmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Eli itse en näkisi kovin järkevänä tuollaisen järjestelmän työntämistä ihan eteen vain sen takia, että pystyisivät jollain korkeusalueella mittaamaan koko Suomen alueella. Ennemminkin voivat toimian hyvän matkaa omien maajoukkojen takana suojaamassa.

Aivan totta. Toki noista olisi harmia, vaikka ne olisivat jonkin matkaa hyökkäävien joukkojen takanakin. Israelin sotien kokemus osoittaa, että naapurin ilmatorjuntaohjukset ovat tehokkaita. Tietenkin ajan myötä, kun tutkien taajuudet saataisiin selvitettyä, niin niitä vastaan voitaisiin toimia. En sitten tiedä mahtavatko rauhan aikana käynnistää tutkiaan eli paljastaa noita. Ovat varmaan hekin ottaneet opiksi Libanonin sodasta ja pitävät taajuudet piilossa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puolustusvoimat ja hyökkäysvoimat sekoittuvat monelta ihan päättävälläkin tasolla olevalta ihmiseltä. Mutta tässä liitteenä aiheeseen liittyvä vaalitietokilpakysymys.

Oikeat vastaukset äänestyslappuun.
 

Liitteet

  • visaa.jpg
    visaa.jpg
    121,7 KB · kertaa luettu: 777

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
En sitten tiedä mahtavatko rauhan aikana käynnistää tutkiaan eli paljastaa noita. Ovat varmaan hekin ottaneet opiksi Libanonin sodasta ja pitävät taajuudet piilossa.
Jep, näin voisi luulla. Todennäköisesti on aika perusjuttuja nykyään, että tutkissa ei käytetä kaikkia taajuuksia rauhan aikana. Puolustusvoimissakin ainakin siltä osin kun itse olen niiden vehkeiden kanssa toiminut, oli varsin suppea määrä taajuuksia joita sai käyttää. Ja loput sitten pidettiin "naftaliinissa" siltä varalta, että niille tulee tositoimissa käyttöä.
Tietenkin saattaa olla, että esimerkiksi Ukrainassa olisi käytetty näitä kovia taajuuksia, jolloin niitä tietenkin olisi saatu selville (mikäli nyt ovat ylipäänsä ohjusjärjestelmien tutkia käyttäneet). Mutta eiköhän niitä silti vielä ole varastossa jatkossakin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pienessä päässäni mietin kovasti eikö Suomelle löytyisi jotain kustannustehokasta ns. rannikkosubia eli n. 15 hengen 30-40m pientä vikkelää laitosta joka voisi operoida sokkeloisessa maastossakin. Aseistukseksi esim. 10 kpl pientä stealth torpedoa joiden torjuminen vaikeata, lisäksi kaikki tarvittava signaali-sensori varustus jolla saadaan hiljaa kuunneltua ns. keltaisen vihollisen toimintaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka subin tai 2 saisikin ostettua, niin homman kalleus kuitenkin tulee pelastussysteemistä. Jos lähetetään äijät sukelluksiin, niin ne pitäisi pystyä myös pelastamaan ja se on erittäin kallis järjestelmä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Merivalvonta hoitaa nykyisellään tuota keltaisen valtion tarkkailun mm. vedenalaisella kuuntelujärjestelmällä. Saman asian ajaa kuin sukellusveneillä tarkkailun hoitaminen, mutta on huomattavasti kustannustehokkaampaa. Torpedoalustaksikaan sukellusvenettä ei tarvita, kun tuo ominaisuus on tulossa Laivue 2020 -projektin uusiin taistelualuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös