Kuinka suuri osuus päätöksenteossa on ollut Wallinin omilla sympatioilla? En usko että kovin suuri, mutta ovathan ne varmasti vaikuttaneet.
Mun mielestä Wallinin olisi ehdottomasti pitänyt jäävätä itsensä päätöksenteosta. Pääasia on kuitenkin säästöt ja se, että pystytään turvaamaan ruotsinkielinen varusmiespalvelus mahdollisimman hyvällä tavalla. Mutta koska Wallin kuuluu Kiltaan, joka todennäköisesti lakkautettaisiin Dragsvikin mukana, voi hänen todellisilla tarkoitusperillään jossitella. Kysymys jää ilmaan, oliko tämä oikeasti paras ratkaisu Wallinille, vai tälle kansakunnalle.
Itse kaipaisin tämän koko luokan päätöksissä asiantuntijoiden mukana oloa, en sellaisten ihmisten, joilla on henkilökohtaisia motiiveja. Voi olla, etteivät ne ole vaikuttaneet Wallinin päätökseen, mutta siitä ei koskaan voi olla varma. Siksi on olemassa selkeät säännöt, että ministerien tulisi jäävätä itsensä, jos heillä on henkilökohtaisia kytköksiä asiaan. Tuskin Wallin kuitenkaan haluaisi luopua Killasta, jossa on päässyt hyvällä tekosyyllä vaihtamaan armeijajuttuja kamujen kanssa sherrylasi kourassa.
Tapaus pitäisi avata uudelleen ja tehdä päätökset asiantuntijoiden avustuksella. Eipähän jää tällaista ilkeää jossiteltavaa tästä asiasta. Itse en ota kantaa siihen, pitäisikö Dragsvik lakkauttaa vai ei. En ole asiantuntija itsekään.