Kovasti tuntuu tuolta suunnalta tulevan ohjuksia. Meripuolustukseenhan hankittu jo uusinta versiota tästä:
Gabriel (ohjus) – Wikipedia. Tarkoitus asentaa ainakin Hamina-luokkaan, uusiin korvetteihin sekä pyöräkalustoon. Lisäksi tehty optio lisähankinnasta, joten kallistunut asevarustelu ei pääse vaikuttamaan lisähankintoihin. Ainut huonopuoli on ettei ole F-35 yhteensopiva ja siten pitää mennä parilla eri tyyppisellä merimaaliohjuksella.
Hinta/laatusuhde on ilmeisesti aika kodallaan Israelin vekottimilla.
Itse olen seurannut varsinkin Israelin ilmatorjuntaohjusten kehitystä jo vuosikausia ja tosiaan laatu on aivan järkyttävän kova sekä kuten sanoit, hinta ei siihen nähden eikä oikein mihinkään nähden päätä huimaa. Siis varsinkin kun ne nimenomaan toimii.
Iron Dome oli se ensimmäinen menestys, se on todella toimiva varsinkin palestiinalaisten ampumia kissanpieruja (Qassameita) vastaan.
Torjuu siis lyhyen matkan ohjuksia sekä ilmeisesti myös kranaatteja... varmaan kiviäkin. Olen tällaisen patterin nähnytkin lähietäisyydeltä Israelissa.
Suomi ei tällaista edes tarvitse vaikka ei siitä haittaakaan olisi varmaan.
Gabriel on nimenomaan ostettu laivastolle ja ei haittaa vaikka ei soveltuisikaan F35, koska niille on omat heidän tarkotukseensa paremmat ohjukset käytössä. Uusin versio Gabrielista on kyllä myös aivan timanttinen, eikä vähiten kantamansa osalta (200-400km). Myös lentorata on hyvin matalalla, jolloin tutkan on todella vaikea havaita kyseistä ohjusta. Tietojen perusteella lentää siis 2,5 metrin korkeudella.
Onko tästä ilmatorjunta ohjusjärjestelmästä tippunut tietoa, että mikä se mahtaa olla? Itsellä jäänyt kuva vain siitä, että ollaan ostamassa Israelista ilmapuolustukseen pidemmän kantaman järjestelmää?
On. Joko David's Sling tai Barak. Kaikkonen laittoi nämä jatkoon ja kertoi, että olivat ylivoimaisesti parhaat ja niin ovatkin. Voisi sanoa, että sama kuin Iron Dome, mutta isompia, pitkä kantama ja torjuu käsittääkseni jopa mannertenvälisiä ohjuksia.
Venäjän olisi hyvin vaikea ampua Suomeen pitkän kantaman ohjuksia sen jälkeen kun ne saamme, myöskään ytimellä sillä ne saattaa räjähtää niin sanotusti omaan niskaan mantereelta ammuttaessa.
Näistä kahdesta tehdään päätös tämän vuoden aikana.