Jotta asiat eivät nyt mene ihan sekaisin, niin tehtäisiinkö tällainen jako:
1) Pioneeritoiminta: eli siis suurimmaksi osaksi ajoneuvoja vastaan tehdyt miinoitteet. Mitä mieltä olette, onko niissä käyttöä JV-miinoille? Itse näen panssarimiinoitteen ansoittamisen polkumiinoilla tai ansoilla vähän tarpeettomana, koska näitä ei kuitenkaan jalan raivata sota-aikana.
2) Pioneerien JV-sulut: Jonkin verran voin nähdä käyttöä pelkällä JV-miinoitteella asemien suojaamisessa (esim. edestä tai jostain hankalasta suunnasta). Lisäys: Luulen, että lähes sama vaikutus saadaan aikaan myös kaukolaukaistavilla miinoilla.
3) Sissitoiminta: Kuten olen sanonut, sissitoiminnassa JV-miinoille on käyttöä reittien ja leirien suojauksessa. Kuten keskusteluun osallistujat tietävät, niin armeijassa kaikille annetaan jonkun verran sissikoulutusta, ainakin minun siellä ollessani, joten jonkun verran tuosta puolesta tiedän.
Pioneerit tekevät miinotteistaan kartat, tai ainakin pyrkivät siihen. Käsittääkseni sissitoiminnassa miinoista ei tehdä karttoja. Epäilen vahvasti, että sissitoiminnan seurauksena tehtyjä miinoituksia eivät muista sodan jäljiltä edes niiden tekijät, vaan ne kyllä jäävät maastoon eläinten ja siviilien löydettäväksi.
Minä osaan. Putkimiina/sakaramiina ketunlenkin alkupäähän suojaamaan partiota/ryhmää/joukkuetta. Tai siirtymä/pakovaiheessa jotokselle/hiihtoladulle. Jos olet ollut aktiivitoiminnassa monta vuorokautta putkeen, niin tarvitset lepoa. Välillä porukka on niin puhki, ettei partiotoiminnan vaiheessa ylety ketään väijyyn. Samoin hajautetussa tst-vaiheessa iskun jälkeen vetäytymistä suojaamaan.
Lisäksi ei olisi kivaa vastasissitoiminnassa mennä vastustajan sulutteeseen, kun itse ei sitä nyt saa käyttää. Jos nekin saavat, niin pitää meidänkin saada...
Kuten tuolla aiemmin jo sanoin, niin tämän tiedän, mutta en tiedä sitä, millaisia vaihtoehtoja JV-miinoille on olemassa sissitoiminnassa(*). Siis tarkoitan, että millaisin keinoin armeija nykyään koettaa paikata tätä JV-miinojen puutetta.
(*) Koska ollessani armeijassa me käytettiin JV-miinoja ihan surutta joka paikassa.
Ja juuri tuossahan on nimenomaan se ero, jota olen tässä koittanut selvittää, miksi siitä sopimuksesta pitää päästä eroon. Olet tehnyt karttoja, mutta sopimuksen alaisena mistään ansoista tai miinoista ei tehdä karttoja sillä ne löytyy sodan jälkeen Haagista sun nimellä jos olet ne kartat tehnyt. Varsinkin jos yksikin siviili kävelee miinaan. Kun emme ole sopimuksen alaisena, niin siitä ei joudu vastuuseen.
Näin pioneerin kannalta katsottuna se nyt olisikin yhden kertaluokan perseilyä, että levittää sulutteeseen JV-miinat mutta jättää ne merkitsemättä karttaan :(
Suomi on senlaista maa-aluetta, että täällä ei ihan jokapaikkaan pääse ajoneuvoilla, siksi esim. metsissä vihollinen kulkee jalan ja miinoitus on tehokas keino saada vihollinen pelkäämään, hidastamaan, muuttamaan suuntaa jne. jne. En tiedä missä kohtaa tässä keskustelussa esitettiin, että jv-miinoja käytetään paikoissa, joihin pääsee ajoneuvoilla.
Minä esitin tämän siinä kohdassa, kun sanoin, että pioneerien "leipätyötä" on kuitenkin miinotteiden tekeminen ajoneuvoja vastaan, ja minun aikanani niihin kylvettiin sakaramiinat vaikeuttamaan raivaamista.