Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 350 185
  • 3 250

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten eilen kirjoitin:
"lähes kaikilla Suomeen töihin (EU:n ulkopuolelta) tulevilla on työsopimus tehty jo etukäteen, ja työpaikka varma.
Eihän Suomeen edes saa viisumia jos muuta perustetta kuin työnhaku ei matkalle ole.
Vasta maahan saavuttuaan työnhaun aloittavat ovat EU-kansalaisia tai viisumivapaista maista (Brittein saarilta, Kanadasta tms.)."
Suomeen ei käsittääkseni tulla "työtä etsimään" juuri lainkaan. Ei ole sellaista siirtolaisuutta kuin on ollut Ruotsiin ja Saksaan ja Isoon-Britanniaan tai Atlantin taakse.
Suomen olisi ensi tilassa syytä ottaa käyttöön työnhakuviisumi, mikä mahdollistaisi maassa oleskelun esimerkiksi puoli vuotta, minä aikana työ-/opiskelupaikka olisi löydyttävä, missä TE-toimisto toki tarpeen mukaan auttaisi. Olettaisin tällaisen menettelyn madaltavan kynnystä tulla Suomeen. Suomi ei ole lukuisista moneen kertaan mainituista syistä se houkuttelevin maahanmuuttokohde useimmille, mutta mielestäni voimme tehdä paljon vetovoimaamme lisäämiseksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onkos tässä nyt joku juttu taustalla miksi HS julkaisee kaksi gallupia näin lähekkäin perättäisillä viikoilla ennen vaaleja?

YLE taitaa julkaista viimeisen gallupinsa huomenna jos oikein muistan?
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ihan ymmärrä tuota logiikkaasi - minusta olennaista ovat suuret tulijkamäärät, koska demografiamme on nopeasti näivettyvä, ja ne ovat realistisia vain matalapalkka-aloilla, mutta eivät ne toki ole poissa siitä, että tänne tulee myös korkean tuottavuuden alojen työntekijöitä.

Jos meillä on pulaa lääkäreistä, opettajista, hoitajista yms. niin meillä tulee olemaan vielä suurempi pula näistä kun olettaisin että nämäkin käyttävät näitä palveluita? Vähän toivon että ehdotat ettei tulijoille järjestettäisi koulutusta, tulkkauspalveluita, lääkäripalveluita ja vaikka etuuspalveluita, mutta epäilen että näin ei kuitenkaan ole vaan ne tekevät sitten "jotkut" keitä ei meillä nytkään ole.
Suomen olisi ensi tilassa syytä ottaa käyttöön työnhakuviisumi, mikä mahdollistaisi maassa oleskelun esimerkiksi puoli vuotta, minä aikana työ-/opiskelupaikka olisi löydyttävä, missä TE-toimisto toki tarpeen mukaan auttaisi. Olettaisin tällaisen menettelyn madaltavan kynnystä tulla Suomeen. Suomi ei ole lukuisista moneen kertaan mainituista syistä se houkuttelevin maahanmuuttokohde useimmille, mutta mielestäni voimme tehdä paljon vetovoimaamme lisäämiseksi.

Suomi kuuluu EU:hun joten viisumit ovat voimassa koko EU:n alueella. Luuletko että EU:ssa ollaan myötämielisiä jotta ei-EU-kansalaiset saisivat Suomen kautta jobattua viisumeita?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomi kuuluu EU:hun joten viisumit ovat voimassa koko EU:n alueella. Luuletko että EU:ssa ollaan myötämielisiä jotta ei-EU-kansalaiset saisivat Suomen kautta jobattua viisumeita?
Varmasti tämän mahdollisuutta on pohdittu yhtä lailla ja olisi yhtäältä toki hienoa, mikäli asiaan saataisiin yhteisratkaisu.

Kannatusta työnhakuviisumille kuitenkin riittää.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Vaikka Suomessa työttömiä onkin, olen varsin skeptinen työllisyysasteen merkittävästä nostamisesta nykyisestä, ellei sosiaalietuuksia aleta merkittävästi leikkaamaan, mikä ei ole realismia myöskään.
Tämä on tuntuu olevan näkemys, mutta miksi tuota ei voisi leikata? Sitä nimenomaan pitää leikata. Ei voi olla yhteiskunnan tehtävä rahoittaa työttömien "lorvimista". Enkä puhu nyt sairauksien tuomasta työkyvyttömyydestä, mielenterveysongelmista yms. vaan ihan näistä ihmisistä joita ei työnteko huvita. Kyllähän konsesus pitää olla että jos ei työnteko huvita, niin sitten voi olla elo kurjaa. Valinta sekin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on tuntuu olevan näkemys, mutta miksi tuota ei voisi leikata? Sitä nimenomaan pitää leikata. Ei voi olla yhteiskunnan tehtävä rahoittaa työttömien "lorvimista". Enkä puhu nyt sairauksien tuomasta työkyvyttömyydestä, mielenterveysongelmista yms. vaan ihan näistä ihmisistä joita ei työnteko huvita. Kyllähän konsesus pitää olla että jos ei työnteko huvita, niin sitten voi olla elo kurjaa. Valinta sekin.
En sinänsä ole eri mieltä ja toden totta "elämäntapatyöttömyyttä" työkykyisten osalta pitäisikin näin oikeistolaisena pyrkiä hillitsemään, mutta helppoa se ei tule olemaan. Tai no ei-helppoja päätöksiä seuraavilla hallituksilla tulee joka tapauksessa riittämään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä on tuntuu olevan näkemys, mutta miksi tuota ei voisi leikata? Sitä nimenomaan pitää leikata. Ei voi olla yhteiskunnan tehtävä rahoittaa työttömien "lorvimista". Enkä puhu nyt sairauksien tuomasta työkyvyttömyydestä, mielenterveysongelmista yms. vaan ihan näistä ihmisistä joita ei työnteko huvita.
Tuo kokonaisuus on aika mutkikas - harvat näistä ihan ilokseen lorvivat, monet ovat syrjäytyneet tuohon elämäntapaan, eivätkä ole kauhean työkykyisiä eikä työmarkkinoilla ole heille kauheasti kysyntää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on tuntuu olevan näkemys, mutta miksi tuota ei voisi leikata? Sitä nimenomaan pitää leikata. Ei voi olla yhteiskunnan tehtävä rahoittaa työttömien "lorvimista". Enkä puhu nyt sairauksien tuomasta työkyvyttömyydestä, mielenterveysongelmista yms. vaan ihan näistä ihmisistä joita ei työnteko huvita. Kyllähän konsesus pitää olla että jos ei työnteko huvita, niin sitten voi olla elo kurjaa. Valinta sekin.

Lisäisin vielä sen, että säännöllinen työnteko luo ihmiselle henkistä hyvinvointia, kun on jotain tehtävää, tapaa muita ihmisiä ja saa rutiinia päiviin.

En silti ihan suoraan keksi millä nuo Kymmenettuhannet syrjäytyneet saadaan takaisin työelämään.

Huolestuttavinta näissä pitkäaikaistyöttömissä on omien kokemusten mukaan se kuinka tuo on periytyvää. Tiedän montakin perhettä jossa vanhemmat/vanhempi on pitkäaikaistyötön ja lapset päätyvät samalle ”uralle”. Tuonne sitä rahaa tulisi yhteiskunnan toimesta kaataa, jotta tuo kierre saadaan katkaistua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo kokonaisuus on aika mutkikas - harvat näistä ihan ilokseen lorvivat, monet ovat syrjäytyneet tuohon elämäntapaan, eivätkä ole kauhean työkykyisiä eikä työmarkkinoilla ole heille kauheasti kysyntää.
Monesti ihmettelenkin maahanmuuttokriitikoiden näkemystä, joiden mukaan omat työttömämme olisivat työn perässä tänne muuttavia "parempi vaihtoehto" työvoimavajeen paikkaamiseksi. Varmasti osa työttömistä on mahdollista saada takaisin työelämään, mutta työllisyysaste ei voi loputtomiinkaan nousta. Ellemme halua hiljalleen sammutella valoja ja hyväksyä kohtalomme auringonlaskun yhteiskuntana, on maahanmuutto ainoa käytännön ratkaisu, huomioiden syntyvyydemmekin olevan matala. Sata kertaa sadasta haluan Suomen olevan Hollanti, enkä Unkari.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

ijuka

Jäsen
Lisäisin vielä sen, että säännöllinen työnteko luo ihmiselle henkistä hyvinvointia, kun on jotain tehtävää, tapaa muita ihmisiä ja saa rutiinia päiviin.

En silti ihan suoraan keksi millä nuo Kymmenettuhannet syrjäytyneet saadaan takaisin työelämään.

Huolestuttavinta näissä pitkäaikaistyöttömissä on omien kokemusten mukaan se kuinka tuo on periytyvää. Tiedän montakin perhettä jossa vanhemmat/vanhempi on pitkäaikaistyötön ja lapset päätyvät samalle ”uralle”. Tuonne sitä rahaa tulisi yhteiskunnan toimesta kaataa, jotta tuo kierre saadaan katkaistua.
Mielestäni hyvä alku olisi tehdä jotain tuolle 9€/pvä laillistetulle orjatyövoimalle. Yritykset ei ota kunnon työntekijää vaan mieluummin ihan odottamalla odottaa että saa jonkun puoli-ilmaiseksi tekemään itselleen hanttihommia. Tuolla palkalla ei varmasti myöskään kauheasti inspiroi töihin lähteä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielestäni hyvä alku olisi tehdä jotain tuolle 9€/pvä laillistetulle orjatyövoimalle. Yritykset ei ota kunnon työntekijää vaan mieluummin ihan odottamalla odottaa että saa jonkun puoli-ilmaiseksi tekemään itselleen hanttihommia. Tuolla palkalla ei varmasti myöskään kauheasti inspiroi töihin lähteä.
Tuo myös vääristää työmarkkinoita - on julkista subventiota yksityiselle ja julkiselle sektorille, ja kilpailee käytännössä oikean palkkatyön kanssa. Näille "työllisyyskokeiluille" pitäisi olla tiukat kriteerit ja aidot terveydelliset syyt. Eikä niitä missään tapauksessa tulisi ketjuttaa johonkin yritykseen tai organisaatioon eli että vaikka ihmiset vaihtuvat niin "kokeilu" jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Huolestuttavinta näissä pitkäaikaistyöttömissä on omien kokemusten mukaan se kuinka tuo on periytyvää. Tiedän montakin perhettä jossa vanhemmat/vanhempi on pitkäaikaistyötön ja lapset päätyvät samalle ”uralle”. Tuonne sitä rahaa tulisi yhteiskunnan toimesta kaataa, jotta tuo kierre saadaan katkaistua.

Olisko rahan kaatamisen sijasta fiksumpi ratkaisu tehdä Tanskat? Kun Suomessa maksetaan Tanskaa ja Ruotsia helpommin työttömänä olemisesta, muutetaan tämä. Tanskassa yksityinen tuottaa palveluita julkiselle ja saa korvauksen osin sen mukaan, kuinka hyvin onnistuu löytämään työpaikan.

Nyt on ollut jotain pientä yritystä tuohon suuntaan, mutta se vaatii myös tukitoimia onnistuakseen. Useampi taho poliitikoista on Tanskassa vieraillut ja itsekin olen muutaman muistion heiltä lukenut. Tietoa ratkaisuista on. Mistä sitten kiikastaa? No, sanotaan näin, että työmarkkinajärjestöistä osa näkee nykyisen tilanteen itselleen edulliseksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisko rahan kaatamisen sijasta fiksumpi ratkaisu tehdä Tanskat? Kun Suomessa maksetaan Tanskaa ja Ruotsia helpommin työttömänä olemisesta, muutetaan tämä. Tanskassa yksityinen tuottaa palveluita julkiselle ja saa korvauksen osin sen mukaan, kuinka hyvin onnistuu löytämään työpaikan.

Ehdottomasti tuo Tanskan malli olisi yksi hyvä vaihtoehto!

Täällä tuntuu yksi jos toinen tarttuvan tuohon rahankaatamis-termiin, olisi pitänyt avata omaa ajattelua tarkemmin; itsestä tuntuu, että rahaa annetaan erilaisiin kokeiluihin ja yhtälailla typeriin muutoksiin kuten oppivelvollisuuden jatkaminen. Sen sijaan kokeilisin esim etelä-karjalan alueella saadaanko muutosta 5 tai 10 vuoden aikana jos sinne erikseen luodaan jonkinlainen yksikkö, jonka tavoitteena (ja näiden yksikön työntekijöiden kannustimena) saada mahdollisimman monta pitkäaikaistyöttömän perheen nuorta kiinni opiskeluihin ja työelämään. Edellä oleva nyt oli oma 5 minuutin pohdinnan tulos, mutta proaktiivisella otteella (ja siihen käytettävällä rahalla) kiinni nuoriin kohderyhmiin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olisko rahan kaatamisen sijasta fiksumpi ratkaisu tehdä Tanskat? Kun Suomessa maksetaan Tanskaa ja Ruotsia helpommin työttömänä olemisesta, muutetaan tämä. Tanskassa yksityinen tuottaa palveluita julkiselle ja saa korvauksen osin sen mukaan, kuinka hyvin onnistuu löytämään työpaikan.

Nyt on ollut jotain pientä yritystä tuohon suuntaan, mutta se vaatii myös tukitoimia onnistuakseen. Useampi taho poliitikoista on Tanskassa vieraillut ja itsekin olen muutaman muistion heiltä lukenut. Tietoa ratkaisuista on. Mistä sitten kiikastaa? No, sanotaan näin, että työmarkkinajärjestöistä osa näkee nykyisen tilanteen itselleen edulliseksi.
Olen itse asiassa jotenkin kuvitellut, että Tanskalle tämä järjestelmä maksaa enemmän kuin meidän sangen olemattomat rakenteemme työnhaun suhteen - vaikka siis epäilemättä säästääkin itsensä selkeästi takaisin, jos ja kun on tehokkaampi ja toimivampi järjestelmä kuin tämä meikäläinen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen itse asiassa jotenkin kuvitellut, että Tanskalle tämä järjestelmä maksaa enemmän kuin meidän sangen olemattomat rakenteemme työnhaun suhteen - vaikka siis epäilemättä säästääkin itsensä selkeästi takaisin, jos ja kun on tehokkaampi ja toimivampi järjestelmä kuin tämä meikäläinen.

Maksaa. Mutta kun katsotaan vuosia ja vuosikymmeniä, hyvin on Tanska menestynyt osin juuri siksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä on tuntuu olevan näkemys, mutta miksi tuota ei voisi leikata? Sitä nimenomaan pitää leikata. Ei voi olla yhteiskunnan tehtävä rahoittaa työttömien "lorvimista". Enkä puhu nyt sairauksien tuomasta työkyvyttömyydestä, mielenterveysongelmista yms. vaan ihan näistä ihmisistä joita ei työnteko huvita. Kyllähän konsesus pitää olla että jos ei työnteko huvita, niin sitten voi olla elo kurjaa. Valinta sekin.

En tiedä onko leikkaaminen ensimmäinen mihin kannattaa ryhtyä, vai olisiko ensimmäisenä järkevää muokata systeemiä vähemmän byrokraattiseksi kuin myös kannustavammaksi sekä joustavammaksi.

Olen joutunut seuraamaan erilaisia työnhakuprosesseja, ja kyllä niistä aika usein on kannustavuus poissa. Niissä ei tunnuta huomioitavan juurikaan yksilöllisiä tarpeita, eikä niissä ole riittävästi joustonmahdollisuutta. Melkoisena ongelmana näen myös sen, että työntekijöillä ei ole virkavastuuta, jos he antavat vääriä ohjeita, maksumieheksi joutuu asiakas. (Tästä on reilun vuosikymmenen takaa omakohtaistakin kokemusta Kelan taholta. Onnekseni takaisinmaksettavaa summaa sai kohtuullistettua pariin tuhanteen euroon, mutta tässäkin alunperin virhe oli Kelan virkailijan, jonka ohjeiden mukaan toimiminen johti takaisinperintään).

Jos olet pitkäaikaistyötön ja alat jo lähestyä kuuttakymppiä, niin työllistyminen alkaa olla yrityksestäkin huolimatta hankalaa. Ymmärrän myös, ettei tuossa iässä enää välttämättä kiinnosta lähteä jakamaan yöllä sanomalehtiä tai päivällä postia (näitä töitä lainkaan väheksymättä), etenkin kun palkkaus niissä on sellainen, ettei sillä enää etelän suuremmissa kaupungeissa pärjää vaikka tekisi työtä kuutenä yönä viikossa. Ehkäpä yhteiskunnan olisi järkevämpää hyväksyä se, että osa iäkkäämmistä työnhakijoista on pysyvästi työelämän ulkopuolella > eläkkeelle, mutta, että eläkeläisille mahdollistettaisi joustavampi työskentely, jolloin joku voisi ottaa vastaan osa-aikatyötä, jollaiseen olisi järkevää työllistää/ työllistyä.

Leikkaamisellekin sanon kyllä, mutta siinä vaiheessa kun järjestelmä on oikeasti kannustava ja joustava. Ja ehkäpä tietyt tuet olisi hyvä olla etupainotteisia, miksei yhteiskuntakin voisi aktiivisesti tukea työllistymistä toiselle paikkakunnalle. Muutoista toiselle paikkakunnalle on aina helppoa puhua, mutta perheellisen kohdalla ongelmaksi voi muodostua se, että on löydettävä työpaikat kahdelle aikuiselle - mikä voi usein muodostaa perustellun esteen muutolle.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olisko rahan kaatamisen sijasta fiksumpi ratkaisu tehdä Tanskat? Kun Suomessa maksetaan Tanskaa ja Ruotsia helpommin työttömänä olemisesta, muutetaan tämä. Tanskassa yksityinen tuottaa palveluita julkiselle ja saa korvauksen osin sen mukaan, kuinka hyvin onnistuu löytämään työpaikan.

Nyt on ollut jotain pientä yritystä tuohon suuntaan, mutta se vaatii myös tukitoimia onnistuakseen. Useampi taho poliitikoista on Tanskassa vieraillut ja itsekin olen muutaman muistion heiltä lukenut. Tietoa ratkaisuista on. Mistä sitten kiikastaa? No, sanotaan näin, että työmarkkinajärjestöistä osa näkee nykyisen tilanteen itselleen edulliseksi.
Nykyisen hallituksen aikana työvoimapolitiikkaa ollaan itse asiassa aika paljonkin reivattu Tanskan mallin suuntaan. Työvoimapalvelujen henkilöstöresursseja on lisätty, on lisätty työnhakijoiden velvoitetta raportoida työnhausta, on lisätty työnhakijoihin kohdistuvien yhteydenottojen lukumäärää ja viimeisimpänä työllisyyspalvelujen järjestämisvastuu siirretään valtiolta kunnille 2025 alusta, mikä mahdollistaa esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen paremman integroinnin osaksi työvoimapolitiikkaa.

Tuo yksityisten palveluntuottajien roolin ylikorostaminen on kokoomuslaisille hyvin tyypillistä, mutta ei kokonaisuutena mitenkään erityisen merkittävä asia ns. Tanskan mallissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tanskan malli edellyttää heidän käsityksenä seuraavia peruspilareita:

1) joustavat työmarkkinat, joissa on helppo palkata ja irtisanoa
2) hyvin resursoitu aktiivinen työvoimapolitiikka ja
3) hyvä työttömyysturva, jolla edistetään turvallisia siirtymiä työllisyyteen


(Jørgensen and Klindt 2018).

Ykköstä vastustaa Suomessa ay-liike ja vasemmisto, kolmosta työnantajat ja kokoomus. Voisi kuvitella, että ykkösen ja kolmosen toteuttaminen mahdollistaisi hyvin organisoituna kakkosen toteuttamisen. Tanskan työvoimapoliittiset resurssit ovat luokkaa 3-5 kertaa suuremmat kuin Suomen.

Työllisyysaste Tanskassa on korkeampi ja työttömyysaste matalampi. Valtion velkaa maksettiin juuri miljarditolkulla pois. Tarkempaa analyysia on vaikea tehdä ilman kaikkia yksityiskohtia, mutta siltä se kuitenkin näyttää, että Tanskan malli toimii eikä kerrytä samalla tavalla syömävelkaa ja/tai kestävyysvajetta kuin Suomen.
 
Vaikka "Tanskan malli" taitaa olla monille käytännössä kirosana, voimme mielestäni ottaa Tanskasta mallia monessa asiassa. Hieno ja monesti miltei "unohdettu" Pohjoismaa.
Tuossa Tanskan julkisesta taloudesta englanniksi. Näyttää kovin, kovin erilaiselta kuin kotimainen.

 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Tanskan malli edellyttää heidän käsityksenä seuraavia peruspilareita:

1) joustavat työmarkkinat, joissa on helppo palkata ja irtisanoa
2) hyvin resursoitu aktiivinen työvoimapolitiikka ja
3) hyvä työttömyysturva, jolla edistetään turvallisia siirtymiä työllisyyteen


(Jørgensen and Klindt 2018).

Ykköstä vastustaa Suomessa ay-liike ja vasemmisto, kolmosta työnantajat ja kokoomus. Voisi kuvitella, että ykkösen ja kolmosen toteuttaminen mahdollistaisi hyvin organisoituna kakkosen toteuttamisen. Tanskan työvoimapoliittiset resurssit ovat luokkaa 3-5 kertaa suuremmat kuin Suomen.

Työllisyysaste Tanskassa on korkeampi ja työttömyysaste matalampi. Valtion velkaa maksettiin juuri miljarditolkulla pois. Tarkempaa analyysia on vaikea tehdä ilman kaikkia yksityiskohtia, mutta siltä se kuitenkin näyttää, että Tanskan malli toimii eikä kerrytä samalla tavalla syömävelkaa ja/tai kestävyysvajetta kuin Suomen.
Minkälainen on Tanskan palkkataso?

Näen Tanskan mallin vaikutuksen olevan Suomen kriisiytymässä olevassa talous/työvoimatilanteessa aika heiveröinen. Niiden alojen, millä on jo huutava työvoimapula, ratkaisua ei kortistosta kovistelemalla löydy. Vielä kun ollaan sitä maahanmuuttoakin kovasti lyömässä jäihin, niin kyllä tämä laiva seilaa kohti tuntematonta.

Puhumattakaan näistä Sote-sektorin "sopeuttamisista."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös