Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 351 307
  • 3 250

Jeffrey

Jäsen
työllisyys on kasvanut todella paljon verrattuna Sipilän hallituksen aikaan. Oikeisto on asiasta hiirenhiljaa, koska työllisyys on noussut väärän hallituksen aikana vielä ilman köyhien kuritusta. Vaikka on ollut sodan jälkeen suurin kriisi.
Suomen velkaantuminen on muuhun maailmaan nähden varsin kohtuullista.

Ihmeellisen hiljaa ovat tosiaan olleet, ehkä tämä johtuu siitä että kannatus tuntuu parhaiten kasvavan hiljaa olemalla.

Tosin työllisyyskeskustelussa on syytä muistaa se, että Sipilän hallitus pyrki etenkin pitkäaikaistyöttömyyden laskemiseen. Eli siis sen työttömyyden joka todella on se iso pullonkaula Suomelle, ja joka on ja pysyy vaikka taloustilanne olisi kuinka hyvä.

Valitettavasti nykyhallituksen aikana pitkäaikaistyöttömyys on jälleen noussut räjähdysmäisesti. Ehkä juuri tämän takia myös vasemmistopuolueet tuntuvat olevan kumman hiljaa työllisyystilanteesta. Valitettavasti se työllisyyden kasvu heijastaa kovaa elvytystä ja myös nyt alku inflaatiota. Valitettavasti se myös uumoilee uutta talouskriisiä, vastaava tilanne koettiin viimeksi 2007. Tämänkin suhteen juuri se pitkäaikaistyöttömien määrän kasvaminen on erittäin erittäin uhkaava tilanne Suomen talouden kannalta.

 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei vaan siksi että yhteiskunnan varoilla elävän ei taida olla juuri parempaa maata asua tällä planeetalla kuin Suomi. Se että kaikki ei ole täydellisesti pienituloisella ei tarkoita sitä että jossain olisi yhtään sen paremmin.

Mitä enemmän laakereilla makaamisesta palkitaan, sen vähemmän kannustavaa on tehdä työtä elintasonsa eteen.

Et sitten stereotyyppisempää iltalehtinarratiivia "laiskoista työttömistä" keksinyt.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pelikirjasi on aika ohut: Tartut lillukanvarsiin toistuvasti koska tiedät olevasi heikoilla mikäli keskitytään olennaisuuksiin.

Juu ei kaikki työttömät varmasti ole laiskoja tai työttömiä täysin omasta tahdostaan, mutta on siellä niitäkin joita "Eijaksavituttaaselkääkolottaaeisaanukkuapuoleenpäivään" porukkaa joiden mielestä heidän elämänsä ylläpito on kaikkien muiden paitsi peilikuvan vastuulla. Vaatia osataan, mutta vastuuta ei kanneta lainkaan.

Ihan hyvin tuntuu toimivan kun pystyit näemmä hahmottamaan edes yhden olennaisuuden paremmin kuin edellisessä viestissäsi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oikeisto on asiasta hiirenhiljaa, koska työllisyys on noussut väärän hallituksen aikana vielä ilman köyhien kuritusta.

Oikeiston mielestä väärät ihmiset ovat työllistyneet. Työllistyä kun pitäisi ne, jotka eivät pysty työllistymään. Siis aivan kuin työkyky olisi oma valinta.

Kyselytunnilla ollaan huolissaan mielenterveysongelmista kärsivistä, mutta huoli siirretään sivuun siinä vaiheessa, kun on aika leikata. Siis aivan kuin sosiaalituesta leikkaaminen muuttaa pitkäaikaistyöttömän houkuttelevan hakijan työnantajan silmissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Kun suhdanteiden huipulla tehtiin selvästi alijäämäisiä budjetteja, niin eiköhän se tilanne joskus kannattaisi korjata. Tokihan mitään merkittävää tai järkevää ei tulla tekemään millääm hallituskoalitiolla.

Eikä nyt tietenkään ole oikea hetki leikkauksille kun sodan takia ollaan menossa taantumaan. Sitten kun tilanne on hyvä onkin jakovaraa. Juujuu.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Oikeiston mielestä väärät ihmiset ovat työllistyneet. Työllistyä kun pitäisi ne, jotka eivät pysty työllistymään. Siis aivan kuin työkyky olisi oma valinta.

Kyselytunnilla ollaan huolissaan mielenterveysongelmista kärsivistä, mutta huoli siirretään sivuun siinä vaiheessa, kun on aika leikata. Siis aivan kuin sosiaalituesta leikkaaminen muuttaa pitkäaikaistyöttömän houkuttelevan hakijan työnantajan silmissä.
Oikeistohallitus juuri vesittikin terapiatakuun, ei kun...

Työttömyysmassasta tulisi saada suodatettua pois työkyvyttömät, ketkä eivät ikinä tule työllistymään oli keppi tai porkkana mikä tahansa. Tähän joukkoon tullaan lisäämään lähivuosina ilman koulutusta olevat. Tämä tietysti vaatisi samalla sosiaalietuuksien kokonaisuudistuksen, mikä ymmärrettävästi on soteakin isompi savotta eikä siksi houkuta.
Helpompi on pelata pitkää kiekkoa siihen asti kun joku versio kansalaispalkasta on pakko saada aikaiseksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oikeistohallitus juuri vesittikin terapiatakuun, ei kun...

Tätä huolta juuri tarkoitin. Ollaan huolissaan ihmisten vaikeudesta päästä hoitoon, mutta kun on vaikeaa tai mahdotonta saada töitä, se sama ihminen on mitätön laiskuri.

Terapiatakuu pitää saada kuntoon, mutta ei se saa mielenterveysongelmista kärsineitä pitkäaikaistyöttömien työllistettyä. Ei edes sosiaalitukia leikkaamalla.
 

Jeffrey

Jäsen
Oikeiston mielestä väärät ihmiset ovat työllistyneet. Työllistyä kun pitäisi ne, jotka eivät pysty työllistymään. Siis aivan kuin työkyky olisi oma valinta.

Kyselytunnilla ollaan huolissaan mielenterveysongelmista kärsivistä, mutta huoli siirretään sivuun siinä vaiheessa, kun on aika leikata. Siis aivan kuin sosiaalituesta leikkaaminen muuttaa pitkäaikaistyöttömän houkuttelevan hakijan työnantajan silmissä.

Pitkäaikaistyöttömyys on Suomessa ihan oikea ongelma, vaikka sitä monesti yritetä tällaisen savuverhon taakse kätkemään. He ketkä eivät voi töitä tehdä, eivät näy työttömyystilastoissa.

Yksi iso ongelma nyky Suomessa on se, että valtiovalta haluaa omistaa kansan, omistamalla terveydenhuollon. Työnantajien suurin eläkeriski on tällä hetkellä 25-35 vuotiaat naiset - kyllä, luit oikein. Yhden työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvän henkilön kustannus on sitä luokkaa, että firmoissa oikeasti panostetaan esimerkiksi mielenterveyspalveluihin ja nimenomaan siihen ennaltaehkäisevään työhön. Tässä vaan se iso ongelma on se, että valtiovalta haluaa omistaa ihmisten terveyden. Eli yksittäiset firmat puuhailee näitä asioita yhden firman hartioilla ja sillä osaamisella mitä siellä on tälle asialle annettavana muiden töiden ohella.

Varsinkin mielenterveyspalveluiden suhteen julkisen- ja työterveyden lähentyminen olisi ehdottoman tärkeä asia - nykyhallitus halunnut näitä viedä etäämmäksi toisiaan. Kun näitä(kin) asioita kyettäisiin hoitamaan työterveyden piirissä laajemmin, laadukkaammin ja saumattomammin kaikkien osapuolien kesken, vapautuisi julkisen puolen resursseja heille ketkä eivät työterveyden piirissä ole. Tämä lähes varmasti pienentäisi työssäkäyvien eläkeriskiä ja samalla toisi mahdollisuuksia kuntouttaa ihmisiä takaisin työelämään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pitkäaikaistyöttömyys on Suomessa ihan oikea ongelma, vaikka sitä monesti yritetä tällaisen savuverhon taakse kätkemään. He ketkä eivät voi töitä tehdä, eivät näy työttömyystilastoissa.

Näinkin, mutta se on edelleen työnantaja, joka määrittää ihmisen kelpoisuuden tehdä töitä. Minulle ei edelleenkään ole avautunut, miten työnantajalle kelpaamaton muuttuu kelpoiseksi sosiaalitukia leikkaamalla. Puheet kannustinloukuista vasta sumuverho onkin.

Yksi iso ongelma nyky Suomessa on se, että valtiovalta haluaa omistaa kansan, omistamalla terveydenhuollon.

Olen Mika Salmisen kanssa samaa mieltä, että nykyinen työterveys on eriarvoistava ja se pitäisi siksi rakentaa kokonaan uudelleen. Fakta on se, että tässä maassa on työttömiä, jotka eivät tule koskaan työllistymään, mutta heillä pitää olla yhtä terveydenhuolto kuin työssäolevilla.
 

Jeffrey

Jäsen
Olen Mika Salmisen kanssa samaa mieltä, että nykyinen työterveys on eriarvoistava ja se pitäisi siksi rakentaa kokonaan uudelleen. Fakta on se, että tässä maassa on työttömiä, jotka eivät tule koskaan työllistymään, mutta heillä pitää olla yhtä terveydenhuolto kuin työssäolevilla.

Kaikilla työttömillä on tällä hetkellä parempi terveydenhuolto Suomessa kuin mitä työterveyden vaatimukset ovat. Itse haluaisin pois tästä "no mutku toi saa" ajatusmallista, ja se ei ole keneltäkään pois mikäli työnantaja tarjoaa vaatimuksia parempaa terveydenhuoltoa työntekijöille.

Totta kai ymmärrän argumentit eriarvoistamisesta, mutta lopulta mitä laajempi määrä työnantajia tarjoaa laajemman terveydenhuollon, sitä enemmän myös julkisella puolella on resursseja hoitaa heitä kenellä niin laaja terveydenhuolto ei ole. Todettakoon vielä, että työnantaja tarjoaa laajempaa terveydenhuoltoa pääasiassa vakuutuksien kautta, jotka eivät ole niin kalliita etteikö työtönkin pystyisi niitä hankkimaan.

Eihän työssäkäyvällä ja työttömällä ole myöskään sama palkka, ja laajempi työterveyshuolto on nimenomaisesti palkkaan verrattava tekijä - jota työnantaja käyttää houkutellakseen työntekijöitä. Ihan samalla tavalla kuin vaikkapa lounasetu, liikuntaetu, kulttuurietu, työmatkaetu tai vaikkapa työsuhdepolkupyörä. Usein myös laajempi työterveyshuolto tarkoittaa sitä, että työnantaja laskee tämän "kokonaispalkkaan" mukaan ja tarjoaa hieman vähemmän rahapalkkaa kuin kilpailija jolla on heikommat lisät. Työttömillekin voitaisiin tarjota parempaa terveydenhuoltoa kompensoimalla sitä työttömyystuesta?

Toki esimerkiksi ne pahamaineiset oikeistopuolueet pyrkivät tuomaan työterveys- ja julkisia palveluja lähemmäksi toisiaan omassa sote uudistuksessaan ja "työterveyden kaltaiset palvelut kaikille". Nykyinen hallitus käytännössä vei näitä vielä kauemmaksi toisiaan rakentamalla täysin ylimääräisen hallintokerroksen hoidettavan ja hoitajan välille. Ns. oikeistopuolueiden malli olisi nimenomaisesti auttanut niitä kenellä ei työnantajan puolelta laajoja terveyspalveluita ole. Nykyhallitus nimenomaisesti laajensi tätä kuilua näiden kahden tahon välillä.

Näinkin, mutta se on edelleen työnantaja, joka määrittää ihmisen kelpoisuuden tehdä töitä. Minulle ei edelleenkään ole avautunut, miten työnantajalle kelpaamaton muuttuu kelpoiseksi sosiaalitukia leikkaamalla. Puheet kannustinloukuista vasta sumuverho onkin.

Onko todella näin, että Suomessa työnantajat määrittelevät kuka on työvoimakelpoinen ja kuka ei? Missä tämä tapahtuu? Toki työvoimaksi kelpaamattomia on monenlainen joukko, joita on hankala käsitellä yhdessä kysymyksessä. Tarkastelet myös kysymystä väärästä vinkkelistä. Ajatus siitä, että sosiaalitukien leikkaukset saisivat työnantajan palkkaamaan henkilön on nurinkurinen. Suomessa on jatkuvasti reilusti avoimia työpaikkoja auki joihin ei tekijää löydy. Tämä kysymys oikeasti asettuisi niin päin, että sosiaalituista leikkaaminen saisi työnantajaa kelpuuttamattoman kelpuuttamaan itselleen työnantajan. Toki sosiaalituista leikkaaminen saattaisi pitkässä juoksussa vaikuttaa myös työnantajan sosiaalimaksujen pienenemiseen, joka saattaisi lisätä työpaikkojen tarjontaa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Totta kai ymmärrän argumentit eriarvoistamisesta, mutta lopulta mitä laajempi määrä työnantajia tarjoaa laajemman terveydenhuollon, sitä enemmän myös julkisella puolella on resursseja hoitaa heitä kenellä niin laaja terveydenhuolto ei ole. Todettakoon vielä, että työnantaja tarjoaa laajempaa terveydenhuoltoa pääasiassa vakuutuksien kautta, jotka eivät ole niin kalliita etteikö työtönkin pystyisi niitä hankkimaan.

Eli se on huono asia, että valtiovalta omistaa ihmisten terveyden, mutta kun omistajuus siirtyy vakuutusyhtiöille, se onkin hieno asia.

Lääkärilehdessä oli tästä taannoin hyvä kirjoitus.

Vaikka asiaa kääntelisi miten päin, kolme limittäistä (perus)terveydenhuoltojärjestelmää (julkinen, työterveys ja vakuutuksin katettava), ei voi olla tehokas systeemi. Tällainen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen, se on selvää, eikä se ole edes hyvin toimiva.

Käymieni keskustelujen ja omien havaintojenikin perusteella työterveyshuolto ja vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt ovat monelta osin löperöitä, eivätkä perustu yhtä tiukkoihin vaikuttavuusvaatimuksiin kuin ns. julkinen sairaanhoito.


Onko todella näin, että Suomessa työnantajat määrittelevät kuka on työvoimakelpoinen ja kuka ei? Missä tämä tapahtuu?

Tietenkin palkkaava taho päättää kelpoisuuden. Se tapahtuu ensin työpaikkailmoitusta laadittaessa, sitten hakemusten käsittelyssä, haastatteluissa ja palkkauspäätöksessä. Kuka palkkaa 45-vuotiaan pitkäaikaistyöttömän, kun valittavana on juuri valmistunut parikymppinen.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Suomessa on jatkuvasti reilusti avoimia työpaikkoja auki joihin ei tekijää löydy. Tämä kysymys oikeasti asettuisi niin päin, että sosiaalituista leikkaaminen saisi työnantajaa kelpuuttamattoman kelpuuttamaan itselleen työnantajan.
Tämä koskee ehkä 20% työttömiä, jos sitäkään. Otetaan nyt esimerkkinä vaikka sellainen ammatti, kuin muuttaja, johon pääsee ilman koulutusta kuka tahansa innokas tekemään pitkiä päiviä. Pidempään työttöminä olleista karsiutuu heti noin 90% pois, koska eivät kestä kyseisessä työssä fyysisesti. Jäljelle jäävä 10% olisi fyysikaltaan ok, mutta ongelmia saattaa olla palveluhalukkuudessa tai muuten henkisellä puolella. Lopulta jäljellä olisi se 5%, joista osalle työ ei sopisi (nämä ovat sitten jo työnhakijan omia ongelmia, toki eivät välttämättä helposti ratkaistavissa) jostakin muusta syystä, esimerkiksi epäsäännöllisten työaikojen vuoksi, jos perheessä esimerkiksi pieniä lapsia.

Vastaavasti jos otetaan jokin hieman fyysisesti helpompi homma, sama 90% karsiutuu työnantajan näkökulmasta pois jonkin toisen syyn takia, eli olen aika vahvasti @Radiopää kanssa samoilla linjoilla siitä, että vaikka tukien leikkaamisella pakotettaisiin ihmiset epätoivoiseen työnhakuun, eivät he todennäköisesti töitä mistään saisi. Nykyaikainen työelämä edellyttää kykyä oppia nopeasti, sopeutua erilaisiin muuttuviin tilanteisiin ja ennen kaikkea sosiaalisuutta (käytännössä kaikki palveluammatit). Edelleen on hommia, missä näitä ominaisuuksia ei välttämättä tarvita, mutta sen homman on todennäköisesti napannut jo joku onnellinen introvertti niiden 50 muun edestä, jotka voisivat kuvitella tekevänsä samaa hommaa ihan mielellään.

Yleisesti toimenpiteet pitäisi kohdistaa ennen kaikkea siihen, miten pitkäaikaistyöttömien määrän kasvu estetään, ei niinkään (kyynistä toki myöntää) siinä, että miten heidät saataisiin työllistettyä.
 

Jeffrey

Jäsen
Eli se on huono asia, että valtiovalta omistaa ihmisten terveyden, mutta kun omistajuus siirtyy vakuutusyhtiöille, se onkin hieno asia.

Näinkö todella luit minun kirjoitukseni? Tietysti paras tilanne on se, että ihminen itse omistaisi oman terveytensä mahdollisimman pitkän ajan omasta elinkaarestaan.


Tietenkin palkkaava taho päättää kelpoisuuden. Se tapahtuu ensin työpaikkailmoitusta laadittaessa, sitten hakemusten käsittelyssä, haastatteluissa ja palkkauspäätöksessä. Kuka palkkaa 45-vuotiaan pitkäaikaistyöttömän, kun valittavana on juuri valmistunut parikymppinen.

Tämä taas on aika kompleksinen kysymys. Tietysti työnantajan tehtävänä on palkata työtehtävään sopivin henkilö. Esimerkiksi tätä kysymystä ei voi maalata näin mustavalkoiseksi kuin mitä esitit. Pitkäaikaistyöttömissä yksi julkisen sektorin luoma ongelma on meidän vakuutusmekanismi. Työnantaja kantaa eläkeriskin palkattavasta henkilöstä ja mikäli palkattu pitkäaikaistyötön päättäisikin hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Olisi 45 vuotiaan kohdalla lasku tästä työnantajalle noin 100 000 euroa. Toki, kyllä työnantajien pitää kantaa oma vastuunsa tässä kolmikannassa, mutta on ihan syytä esittää kysymys mitkä asiat estävät pitkäaikaistyöttömien työllistymisen, tämä esimerkki riski on toki vain yksi niistä. Tämänkaltainen työnantajien syyllistäminen aiheesta on mielestäni epämielekästä, ja pitäisi enemmän pureutua niihin oikeisiin syihin - mikäli siis asian kehittäminen ylipäänsä agendalla on eikä pelkkä suunsoitto.
 

Jeffrey

Jäsen
Nykyaikainen työelämä edellyttää kykyä oppia nopeasti, sopeutua erilaisiin muuttuviin tilanteisiin ja ennen kaikkea sosiaalisuutta (käytännössä kaikki palveluammatit). Edelleen on hommia, missä näitä ominaisuuksia ei välttämättä tarvita, mutta sen homman on todennäköisesti napannut jo joku onnellinen introvertti niiden 50 muun edestä, jotka voisivat kuvitella tekevänsä samaa hommaa ihan mielellään.

Yleisesti toimenpiteet pitäisi kohdistaa ennen kaikkea siihen, miten pitkäaikaistyöttömien määrän kasvu estetään, ei niinkään (kyynistä toki myöntää) siinä, että miten heidät saataisiin työllistettyä.

Valitettavasti tämänkaltainen luovuttaminen ja käsien pystyyn nostaminen ei edusta omaa näkemystäni ongelmien käsittelyyn. Se on ihan totta, että pitkäaikaistyöttömien kasvun pysäyttäminen lienee se ensisijainen tehtävä - Sipilän hallitus toki näytti että sen vähentäminen on myös mahdollista.

Totta kai voidaan keskustella eettisistä seurauksista ja taustoista asioiden takia. Suomella on ihan oikeasti edessä todella karut ajat, ja pitkäaikaistyöttömilläkin erittäin karut eläkeajat. Tässä savotassa tulisi kääntää ihan jokainen kivi sen kanssa, että ihmiset saataisiin liikkeelle. Uskon myös aktiivisuuden parantavaan voimaan ja sille, että moni ihminen voisi paremmin ollessaan mukana edes jonkinlaista työelämää ja työyhteisöä.

Antamasi esimerkit ovat varmasti ihan todellisia, mutta kuten totesin - tuo joukko koostuu monenlaisista ihmisistä joiden työllistämiseksi tarvitaan erilaisia keinoja - mahdollisesti hyvin huomattava määrä erilaisia keinoja. Osaltaan toki siellä on ihan lakiteknisiä syitä kylmempiä kysymyksiä. Esimerkiksi moni alemman tehokkuuden työpaikka on meidän historiasta poistunut minimipalkkojen tai vaikka työsuojelun takia, jotka eivät toki ole pelkästään huonoja syitä näiden työpaikkojen poistumiselle. Pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisemisessä taas tärkeää olisi se, ettei työtön mukavoituisi työttömyysetuuksille.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Valitettavasti tämänkaltainen luovuttaminen ja käsien pystyyn nostaminen ei edusta omaa näkemystäni ongelmien käsittelyyn. Se on ihan totta, että pitkäaikaistyöttömien kasvun pysäyttäminen lienee se ensisijainen tehtävä - Sipilän hallitus toki näytti että sen vähentäminen on myös mahdollista.

Totta kai voidaan keskustella eettisistä seurauksista ja taustoista asioiden takia. Suomella on ihan oikeasti edessä todella karut ajat, ja pitkäaikaistyöttömilläkin erittäin karut eläkeajat. Tässä savotassa tulisi kääntää ihan jokainen kivi sen kanssa, että ihmiset saataisiin liikkeelle. Uskon myös aktiivisuuden parantavaan voimaan ja sille, että moni ihminen voisi paremmin ollessaan mukana edes jonkinlaista työelämää ja työyhteisöä.

Antamasi esimerkit ovat varmasti ihan todellisia, mutta kuten totesin - tuo joukko koostuu monenlaisista ihmisistä joiden työllistämiseksi tarvitaan erilaisia keinoja - mahdollisesti hyvin huomattava määrä erilaisia keinoja. Osaltaan toki siellä on ihan lakiteknisiä syitä kylmempiä kysymyksiä. Esimerkiksi moni alemman tehokkuuden työpaikka on meidän historiasta poistunut minimipalkkojen tai vaikka työsuojelun takia, jotka eivät toki ole pelkästään huonoja syitä näiden työpaikkojen poistumiselle. Pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisemisessä taas tärkeää olisi se, ettei työtön mukavoituisi työttömyysetuuksille.
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että tärkeintä on päästä uudelleen mukaan hommiin ja työkulttuuriin sekä saada sitä myötä eräänlainen itsekunnioitus ja "ihmisarvo" takaisin. Verovaroin tutettuna toki olisi vähän haastava aihe mille tahansa puolueelle, koska asenteet työttömyyttä kohtaan ovat aika kovia kautta poliittisen kentän.

Tuosta viimeisestä itse lihavoimastani osuudesta olen kuitenkin vahvasti eri mieltä ja puhuisin ehkä pikemminkin "epämukavoitumisesta". Eli vihataan joka hetkeä, mutta lopulta fatalismi voittaa ja kuoppa syvenee. Toki meillä säännöllisesti pääsee lehteen joku "vapaaehtoisesti työtön", joka aiheuttaa, syystäkin, yleistä pahennusta ja vie keskustelua turhaan ääriasetelmiin.

Toki näin keskituloisena ja monia eri turvaverkkoja omaavana tunnen olevani jäävi ottamaan ylipäänsä kovin vahvasti kantaa tähän aiheeseen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinkin, mutta se on edelleen työnantaja, joka määrittää ihmisen kelpoisuuden tehdä töitä. Minulle ei edelleenkään ole avautunut, miten työnantajalle kelpaamaton muuttuu kelpoiseksi sosiaalitukia leikkaamalla. Puheet kannustinloukuista vasta sumuverho onkin.
Olisi sinänsä mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osuus nykyisistä pidempään työttömänä olleista on esimerkiksi sairautensa vuoksi vaikeasti työllistettäviä ja kuinka moni lähinnä "laakereillaan lepääviä downshiftaajia", jotka kykenisivät normaaliin palkkatyöhön, mutta tyytyvät elämäänsä toimeentulotuella. Toki työelämä muuttuu jatkuvasti, mutta mikäli terveydellinen tila on ok, löytyy Suomesta edelleen ammatteja, mihin pääsee miltei jokainen ahkera ja täsmällinen aikuinen.

Vaikka nykyisessä systeemissä tulotaso ei joissain tapauksissa nousisi "sohvalla makaamiseen" verrattuna kuin joillakin satasilla, ainakin itselläni merkittävä osa työnteosta saatavaa positiivista kokemusta rahallisen korvauksen ja sosiaalisen puolen lisäksi on myös se fakta, että olen omalla pienellä panoksellani rakentamassa yhteiskuntaamme niin työtekijänä kuin myös veronmaksajana.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kokoomus jatkaa selvällä kaulalla Suomen suosituimpana puolueena HS:n kesäkuun mielipidemittauksessa (24,4 %, +0,3), Sdp:n kuroessa hieman eroa umpeen kärkikamppailussa (19,4 %, +0,7). Perussuomalaisten kannatus on laskenut lähes prosenttiyksiköllä (14,5 %, -0,9) ja keskustan puolella prosenttiyksiköllä (12,2 %, -0,5). Muiden puolueiden kannatus on säilynyt aika lailla ennallaan edeltävään mittaukseen.

 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokoomus jatkaa selvällä kaulalla Suomen suosituimpana puolueena HS:n kesäkuun mielipidemittauksessa (24,4 %, +0,3), Sdp:n kuroessa hieman eroa umpeen kärkikamppailussa (19,4 %, +0,7). Perussuomalaisten kannatus on laskenut lähes prosenttiyksiköllä (14,5 %, -0,9) ja keskustan puolella prosenttiyksiköllä (12,2 %, -0,5). Muiden puolueiden kannatus on säilynyt aika lailla ennallaan edeltävään mittaukseen.
Kokoomuksen kärkisijan hehkutukselta jää helposti huomaamatta, että noilla luvuilla nykyinen sosialistihallitus voi jatkaa vaalien jälkeenkin enemmistöhallituksena, jos niin keskenään sopivat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokoomuksen kärkisijan hehkutukselta jää helposti huomaamatta, että noilla luvuilla nykyinen sosialistihallitus voi jatkaa vaalien jälkeenkin enemmistöhallituksena, jos niin keskenään sopivat.
Tuskinpa on kepun ja Vihreiden intresseissä kun kannatus jo laahaa, mutta mistäs sitä tietää.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuskinpa on kepun ja Vihreiden intresseissä kun kannatus jo laahaa, mutta mistäs sitä tietää.
Kepussa on tajuttu, että menneet kannatusluvut ovat historiaa, eivätkä ne kaupungistumisen johdosta enää palaa. Kepussa on myös tajuttu (Sote, maakuntahimmelit), että hallituksessa on valtaa, ei oppositiossa. Jos Kokoomus haluaa edes vähän porvarilliselta näyttävän hallituksen, on Kepu siinä myös mukana. Win-win.
Tässä näkyy monipuoluejärjestelmän ja hajaantuneen puoluekentän ongelma: hallitusta ei oikein voi muodostaa ilman neljää puoluetta. Kolmella puolueella hallituksen voi muodostaa, mutta silloin pienin niistä voi missä tahansa asiassa uhata hallituksen kaatumisella, joten sellaiseen kiristysloukkuun ei kai kukaan halua itseään pelata. Vihreät taas ovat nykyisessä kokoonpanossa mielellään käyttämässä valtaa, ja niiden kannatus on jo nyt niin alhaalla, ettei se tuosta enää juuri voi laskea. Ja valtaa nuo haluavat, eivät ne politiikassa muutoin olisi. Marin ja Kokoomus? Melkein yhtä luonnollinen kombo kuin PS ja Vihreät.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomuksella vakava paikka. Helppo sanoa nyt, mutta puoluejohto olisi tullut vaihtaa kesällä. Rydmanin varjo ulottuu pitkälle. Ja jos joku sanoo, että eihän näillä väliä ole, voi kysyä asiaa Britanniasta Johnsonilta. Siellä oman puolueen kansanedustaja ahdisteli kahta miestä. Ja siitä tuli Johnsonille niitti tällä erää.

Johnsonin edustajat ilmoittivat ensin, ettei pääministeri tiennyt asiasta. Myöhemmin kävi kuitenkin ilmi, että Johnson oli kuullut häirintäsyytöksistä ensimmäisen kerran jo melkein kolme vuotta sitten. Myöhemmin Johnson kertoi vielä, että hän unohti saaneensa tiedon syytöksistä.

Ei tietenkään mene yksi yhteen Orpon ja Rydmanin kanssa, mutta yhteistäkin löytyy. Orpo tiesi syytöksistä, mutta ei tehnyt mitään. Sillä ei ole väliä, oliko jotain tehtävissä tai oliko todisteet riittäviä. Politiikassa asia saadaan näyttämään likaiselta Orpon osalta ja näin vihervasemmisto tulee vaaleissa todennäköisesti toimimaan.

Ja kuten tiedetään, asiat ovat miltä ne näyttävät. Kokoomus ei kestä toista rydmania. Todennäköisesti heitä on puolueessa enemmänkin, kuten on muissakin puolueissa. Jos tahto ei riitä Rydmanin potkaisemiseen ulos puolueesta, Kokoomus saattaa hävitä vaalit ja olla tuloslistan kolmonen.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Kokoomuksella vakava paikka. Helppo sanoa nyt, mutta puoluejohto olisi tullut vaihtaa kesällä. Rydmanin varjo ulottuu pitkälle. Ja jos joku sanoo, että eihän näillä väliä ole, voi kysyä asiaa Britanniasta Johnsonilta. Siellä oman puolueen kansanedustaja ahdisteli kahta miestä. Ja siitä tuli Johnsonille niitti tällä erää.
Kookomukselle tulossa aika tärkeitä kuukausia tässä lähiaikoina. On toki kaikille, mutta gallupjohtajan paikka on nyt. NATO-etua ei saa enää mistään. Ihmisten ja äänestäjien muisti ei ole kuitenkaan pitkä, joten Rydman voi unohtua. Toki varmaan Kokoomukselle olisi parasta, jos Rydman erotetaan puolueesta ja ottaa pesäeroa. Ehkä. Asiantuntijan mukaan kuitenkin Kokoomus menetti eniten yli 50 vuotiaita miehiä, joten vastakkainen reaktio?

Jos SDP voittaa vaalit niin jatketaan varmaan viisikolla, jonka kannatus edelleen on yli 50 prosentia. Saas nähdä. Kyllä mä uskon, että Kokoomus voittaa vaalit ja sinipunalla mennää ja se olisi musta ihan hyvä. Keskustan saisi jättää oppositoon kuten myös persut. Perussuomalaisten en näe nousevan enää tuosta 15% Purran johdolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös