No näytä mulle akateeminen vihreä oikeistolainen niin mä näytän sulle norjalaisen hiihtäjän jolla ei ole astmaa.
No näin alkuun työpaikkani teknologiajohtaja. Samoiten myös meidän business controller.
No näytä mulle akateeminen vihreä oikeistolainen niin mä näytän sulle norjalaisen hiihtäjän jolla ei ole astmaa.
Käykö Tea Törmänen? Liberaalipuolueen entinen puheenjohtaja, 2019 teki Helsingin Yliopistossa väitöskirjaa eläintieteellisessä.No näytä mulle akateeminen vihreä oikeistolainen niin mä näytän sulle norjalaisen hiihtäjän jolla ei ole astmaa.
Eikös Antero Vartia poistunut puolueesta kun koki sen liian kommunistiseksi? ÖDe lienenee puolueen viimeisiä antikommunisteja. Miten se jaksaa tuon roskaväen kera?Käykö Tea Törmänen? Liberaalipuolueen entinen puheenjohtaja, 2019 teki Helsingin Yliopistossa väitöskirjaa eläintieteellisessä.
Vaalikone 2024 - Valkompass 2024
Vaalikone auttaa sinua tutustumaan eurovaalihdokkaisiin. Valkompassen hjälper dig att bekanta dig med EU-valets kandidater.vaalikone.yle.fi
Antero Vartia tietysti on melko oikeistolainen ja kauppatieteiden maisteri.
Siihen nähden että vihreiden jäsenistä 62% ansaitsee yli keskiarvon ja työssäkäyviä on 70%, niin ei he todennäköisesti ihan turhille aloille ole kouluttautuneet. 15% on opiskelijoita, eli todennäköisesti tulevat liittymään samaan joukkoon.
Kaikkien puolueiden joukosta perussuomalaisten kannattajista suurin osa on työttömiä eli 11%, joten siellä ei ole ilmeisesti ihan hyödyllisille aloille osattu suuntautua:
Tutkimus: Tällaisia puolueiden jäsenet ovat – keskusta ja SDP eläkeikäisten puolueita ja perussuomalaiset miesten
Kunnallisalan kehittämissäätiö on tutkinut puolueiden jäseniä.yle.fi
Siihen nähden että vihreiden jäsenistä 62% ansaitsee yli keskiarvon ja työssäkäyviä on 70%, niin ei he todennäköisesti ihan turhille aloille ole kouluttautuneet. 15% on opiskelijoita, eli todennäköisesti tulevat liittymään samaan joukkoon.
Tällaisessa kyselyssä pitäisi kysyä myös tarkentava kysymys, että onko työllistynyt julkiselle, yksityiselle vai kolmannelle sektorille.
Minusta eurovaalit ovat parhaat vaalit, koska uurnilla ravaa korostetun paljon hyvätuloisia ja korkeakoulutettuja. Kevään 2019 vaaleissa kokoomus, vihreät ja rkp keräsi melkein puolet äänistä. Demarit, persut ja kepu kaikki alle 15%.Tämä nyt ei ole suoraan gallup, vaan toteutuneen äänestystuloksen erittely. Oikeusministeriö julkaisi 18-24 vuotiaiden puoluevalinnat viime vaaleista:
Voi kun tuolta pohjalta saataisiin hallitus tähän maahan mahdollisimman pian.
Näissä nuorissa sama juttu. Alle kolmekymppistä demaria saa hakea ihan tosissaan.
Mitäs merkitystä sillä on?
Vai oletko niitä tomppeleita, jotka ovat sitä mieltä, ettei julkisen sektorin saati kolmannen sektorin työ tuota lisäarvoa?
No siitä vaan yksityiset firmat maksamaan työntekijöidensä koulutus, terveyshuolto ja osansa julkisesta infranylläpidosta.. jaa niin ja maanpuolustuksesta ja järjestyksen ylläpidosta sekä sopimusten pitämisestä .. tai tulipaloja ja onnettomuuksien huolehtimisesta ja muusta tuottamattomasta työstä julkisella ja kolmannella sektorilla…
vai tuottaskohan noi sittenkin aika paljon lisäarvoo? hmm…
Mitäs merkitystä sillä on?
Vai oletko niitä tomppeleita, jotka ovat sitä mieltä, ettei julkisen sektorin saati kolmannen sektorin työ tuota lisäarvoa?
No siitä vaan yksityiset firmat maksamaan työntekijöidensä koulutus, terveyshuolto ja osansa julkisesta infranylläpidosta.. jaa niin ja maanpuolustuksesta ja järjestyksen ylläpidosta sekä sopimusten pitämisestä .. tai tulipaloja ja onnettomuuksien huolehtimisesta ja muusta tuottamattomasta työstä julkisella ja kolmannella sektorilla…
vai tuottaskohan noi sittenkin aika paljon lisäarvoo? hmm…
Luulenpa että tuo ajatus perustuu enemmänkin siihen, että esim. valtiolle on helpompi palkata tuottamattomaan työhön kuin yksityiselle, noin keskimäärin. Tämän varmaan jotakuinkin kaikki tajuaa eikä se tarkoita että maanpuolustus ja terveydenhuolto olisi lisäarvoa tuottamatonta. Aina sitten jonkun pitää tulla hoomoilasena esittämään tuo kirjoittamasi olkiukko.
Ei tietenkään kaikki julkinen työ ole tuottamatonta (ei edes suurin osa) eikä kaikki yksityinen tuottavaa. Silti, tiettyjä eroja on siinä miten pitkään ja laajasti voidaan heikolla panos/tuotos-suhteella pitää työpaikkoja yllä.
Kun tässä nyt puhutaan julkisen ja yksityisen sektorin eroista, niin esitän ajatuksen joka ei ole omani, vaan Elon Muskilta. Julkisella puolella viranomaisen on noudatettava lakia ja säädöksiä kuten hyvin tiedetään. Jos hänen pitää tehdä päätös asiasta, joka on harmaalla alueella, kuten tärkeimmät päätökset usein ovat, niin vaihtoehdot ovat seuraavat:
-Jos hän tekee myönteisen päätöksen ja siitä seuraa ikävyyksiä, niin hän saa siitä seuraamuksia.
-Jos hän tekee myönteisen päätöksen ja sen seurauksena syntyy loistavia asioita, niin hän ei hyödy siitä senttiäkään.
Jokainen ymmärtää minkälaiseen päätöksen tekoon tuollainen järjestelmä ohjaa. Vika ei ole yksilöissä.
Voidaan kuvitella myös kuinka monta sataa miljoonaa euroa on menetetty verotuloina kun joku liiketoiminta tai innovaatio on jäänyt hyödyntämättä.Onpa noita katastrofeja kuitenkin tapahtunut vaikka millä mitalla, kun luvat on liian helpolla irronnut. Talidomidille aikanaan myyntilupa ilman kunnon testejä. Vähäisempänä esimerkkinä ympäristöluvat Talvivaaralle. Voidaan vain kuvitella, mikä määrä katastrofeja tapahtuisi jos virkamiehellä olisi voimakas taloudellinen kannustin lupien myöntämiseen riskeistä välittämättä.