Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2015–2019

  • 252 493
  • 2 184

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, ja siitä huolimatta ollaan valmiita vetämään johtopäätöksiä että Perussuomalaisten taru oli nyt siinä ja väistämätön kuihtuminen on edessä. Eikä oteta huomioon sitä, että mitä muuta kuin kannatuksen tilapäistä laskua nuo gallupit itse asiassa sanovat. Sama pätee demarien tämänhetkiseen nousuun, luullaan että sillä olisi jotain tekemistä demarien tekemän politiikan kanssa tai että se on nyt merkki siitä, että demarien tekemän politiikan suosio on jyrkässä nousussa.

Todellisuudessa gallupit ovat sinänsä aivan luotettavia keskimääräisen virhemarginaalin rajoissa. Mutta eri asioita tutkineiden gallup-tulosten yhdistäminen toisiinsa ja johtopäätösten tekeminen niiden numeroiden valossa on sitten huuhaaosastoa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kyllä, ja siitä huolimatta ollaan valmiita vetämään johtopäätöksiä että Perussuomalaisten taru oli nyt siinä ja väistämätön kuihtuminen on edessä. Eikä oteta huomioon sitä, että mitä muuta kuin kannatuksen tilapäistä laskua nuo gallupit itse asiassa sanovat. Sama pätee demarien tämänhetkiseen nousuun, luullaan että sillä olisi jotain tekemistä demarien tekemän politiikan kanssa tai että se on nyt merkki siitä, että demarien tekemän politiikan suosio on jyrkässä nousussa.

Persuja äänestäneet duunarit vetivät omat johtopäätöksensä hallituspolitiikasta ja se näkyy nyt gallupeissa. Jos hallitus jatkaa valitsemallaan linjalla koko nelivuotiskauden on varmaa että persujen prosentit eivät tuosta kohoa, päinvastoin. Toivottavasti Korkman on lähettänyt valtioneuvostolle laatikollisen uutta kirjaansa, tulisi tarpeeseen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Persuja äänestäneet duunarit vetivät omat johtopäätöksensä hallituspolitiikasta ja se näkyy nyt gallupeissa. Jos hallitus jatkaa valitsemallaan linjalla koko nelivuotiskauden on varmaa että persujen prosentit eivät tuosta kohoa, päinvastoin.

Mä en usko, että sellaista ihmettä tapahtuu että Perussuomalaisten kannatus olisi seuraavissa ek-vaaleissa alle 10 %. Kyllä se kaiken järjen mukaan on lähempänä 15 %. Tämän matuinvaasion hoitaminen tulee lisäämään kannatusta jonkun verran, ja toisaalta nämä hallituksen suunnittelemat leikkaukset tuskin enää kannatukseen vaikuttavat, se vaikutus nähtiin jo näissä gallupeissa. Toki jos PS ei saa palautussopimuksia kuntoon, ei saa leikattua matujen tukia eikä torpattua invaasiota, niin sitten koko puolueen voisi vaikka lakkauttaa sillä jäljelle ei jää oikein enää mitään.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mä en usko, että sellaista ihmettä tapahtuu että Perussuomalaisten kannatus olisi seuraavissa ek-vaaleissa alle 10 %. Kyllä se kaiken järjen mukaan on lähempänä 15 %. Tämän matuinvaasion hoitaminen tulee lisäämään kannatusta jonkun verran, ja toisaalta nämä hallituksen suunnittelemat leikkaukset tuskin enää kannatukseen vaikuttavat, se vaikutus nähtiin jo näissä gallupeissa. Toki jos PS ei saa palautussopimuksia kuntoon, ei saa leikattua matujen tukia eikä torpattua invaasiota, niin sitten koko puolueen voisi vaikka lakkauttaa sillä jäljelle ei jää oikein enää mitään.
Maahanmuutto ja turvapaikanhakijat tulevat aina takaamaan kyseisiin asioihin kriittisesti suhtautuvalle puolueelle vähintään nuo 10%, eli siinä mielessä persujen ei tarvitse olla huolissaan. Toisaalta 12-10% on aika massiivinen takapakki ja saattaa tilanteesta riippuen jättää PS:n jopa vihreiden taakse. Puolueen dynamiikka on kuitenkin aika pitkälle riippuvainen (ei tietenkään kokonaan) niistä aikaisempaa poliittista kokemusta omaavista ehdokkaista, jotka ovat loikanneet muista valtapuolueista. Varsinkin duunarisiipi oli tuntui olevan juuri se tekijä, joka nosti persut hallituspuolueeksi. Ja heille vastattiin kuivalla kairauksella suoraan kakkoseen. Pieni ryhtiliike parin vuoden päästä ja massiiviset vaalilupaukset niin 15-20% toteutuu taas helposti. Kansan muisti on lyhyt.
 
Niin tuohan on päivänselvä kuvio. Jos äänestysprosentti jää pieneksi niin kokoomus hyötyy tästä ja vasemmisto kärsii.

Kyllä, asia on näin. Mutta kun se ei edelleenkään liity mitenkään siihen mistä minä kirjoitin. Jos kokoomuksen äänimäärä nousee 19 pinnaa, kokoomuksen ääniosuus 20 pinnaa ja äänestysaktiivisuus laskee samalla yhden prosentin, niin kummasta noin niinku sinun mielestäsi kokoomuksen vaalimenestyksen muutos on silloin enemmän johtunut?

1. siitä, että heidän äänimääränsä nousi lukemasta 518 000 lukemaan 617 000 eli lähes 20 prosentilla?
2. siitä, että kaikkien äänestäneiden määrä laski lukemasta 2 791 757 lukemaan 2 771 236, eli pudotusta on hurjat 20 521?

Miten luodaan se ajatusrakennelma, jonka mukaan tuo 20 000 äänestäjän kaikkoaminen selittää suurimmalta osin ne kokoomuksen 99 000 uutta ääntä? Olisi ilmeisesti pitänyt itsekin lukea se lyhyt matikka, niin olisi helpompi ymmärtää näitä selitysmalleja.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kyllä, asia on näin. Mutta kun se ei edelleenkään liity mitenkään siihen mistä minä kirjoitin. Jos kokoomuksen äänimäärä nousee 19 pinnaa, kokoomuksen ääniosuus 20 pinnaa ja äänestysaktiivisuus laskee samalla yhden prosentin, niin kummasta noin niinku sinun mielestäsi kokoomuksen vaalimenestyksen muutos on silloin enemmän johtunut?

1. siitä, että heidän äänimääränsä nousi lukemasta 518 000 lukemaan 617 000 eli lähes 20 prosentilla?
2. siitä, että kaikkien äänestäneiden määrä laski lukemasta 2 791 757 lukemaan 2 771 236, eli pudotusta on hurjat 20 521?

Miten luodaan se ajatusrakennelma, jonka mukaan tuo 20 000 äänestäjän kaikkoaminen selittää suurimmalta osin ne kokoomuksen 99 000 uutta ääntä? Olisi ilmeisesti pitänyt itsekin lukea se lyhyt matikka, niin olisi helpompi ymmärtää näitä selitysmalleja.
Puhun nyt ennen kuin olen lukenut kaikki aikaisemmat vietit ja esittämäsi pointit, eli pahoittelen etukäteen jos toistan vanhoja juttuja, mutta nuo vuoden 2007 vaalit, ovat ainoat sitten vuoden 1987, että kokoomus olisi ollut oppositiossa ennen vaaleja, mikä tarjoaa yleensä hieman ylimääräistä kannatukseen. Siksi ehkä juuri tuon kevään käyttäminen esimerkkinä on vähän huono ajatus.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maahanmuutto ja turvapaikanhakijat tulevat aina takaamaan kyseisiin asioihin kriittisesti suhtautuvalle puolueelle vähintään nuo 10%, eli siinä mielessä persujen ei tarvitse olla huolissaan. Toisaalta 12-10% on aika massiivinen takapakki ja saattaa tilanteesta riippuen jättää PS:n jopa vihreiden taakse. Puolueen dynamiikka on kuitenkin aika pitkälle riippuvainen (ei tietenkään kokonaan) niistä aikaisempaa poliittista kokemusta omaavista ehdokkaista, jotka ovat loikanneet muista valtapuolueista. Varsinkin duunarisiipi oli tuntui olevan juuri se tekijä, joka nosti persut hallituspuolueeksi. Ja heille vastattiin kuivalla kairauksella suoraan kakkoseen. Pieni ryhtiliike parin vuoden päästä ja massiiviset vaalilupaukset niin 15-20% toteutuu taas helposti. Kansan muisti on lyhyt.

Juurikin noin. Jos ja kun matuasia saadaan kunnolla hoidettua, niin se vähintään 10 % on ihan taattu. Demarileiristä hypättiin Perussuomalaisten kelkkaan viime vaaleissa, ja nyt he sitten hyppäsivät takaisin demareihin tai nukkumaan tässä gallupissa. Demarien suosion nousua tuosta ylemmäs on vaikea nähdä, varsinkin kun Rinne on ruorissa. Keskusta tullee alas hitusen, mutta maajussit ja maalaiskunnat taitavat olla ihan tyytyväisiä tämän hallituksen toimiin, niiltä ei leikata vaan päinvastoin. Kokoomusta äänestää aina se vähintään 16 %, ihan riippumatta siitä miten hallituksessa menee tai mitä hallitus tekee. KD kuihtuu pikkuhiljaa pois, RKP:n kannatus ei nouse tuosta oikein millään liikkeellä joskaan tuskin se mitenkään dramaattisesti lähitulevaisuudessa myöskään laskee. Vassarit ja vihreät ovat sitten oma lukunsa, mutta enpä usko että heistä juuri kukaan loikkaa PS:n kelkkaan tai toisinpäin. aatemaailmat ovat niin erilaiset ja vaikea nähdä mikä asia nykymaailmassa saisi tuotua vassareille lisää kannatusta? Vihreille ideologisteille on toki aina se suht varma kannatus olemassa. Piraattien tai muiden vastaavien on vaikea nähdä saavan ikinä niin paljoa kannatusta, että eduskuntaan asti nousisivat.

Kyllähän siis PS osui aikanaan juuri siihen tyhjiöön, joka puoluekartalta puuttui. Jos he nyt kuitenkin ryssivät tämän matuasian, niin seuraava maahanmuuttokriittinen puolue on pystyssä alta aikayksikön ja varmasti vielä kriittisemmin äänenpainoin. Mutta jos saavat hoidettua tämän matuasian hyvin, niin kohtalaisen vakaa suosio on taattu. Siihen sitten erinäisin lupauksin aina välillä liikkuvia äänestäjiä pääosin demareista ja sitten pieniltä osin muista puolueista ja eritoten nukkuvien aktivoimista, niin kaikki välillä 10% - 20 % on mahdollista seuraavissa ek-vaaleissa.
 
Puhun nyt ennen kuin olen lukenut kaikki aikaisemmat vietit ja esittämäsi pointit, eli pahoittelen etukäteen jos toistan vanhoja juttuja, mutta nuo vuoden 2007 vaalit, ovat ainoat sitten vuoden 1987, että kokoomus olisi ollut oppositiossa ennen vaaleja

Voi pyhä sylvi sentään. Tämäkään ei liity mitenkään siihen, että selittyykö heidän parempi vaalimenestyksensä enemmän heidän saamillaan lisä-äänillä vai sillä, miten muut puolueet ovat onnistuneet mobilisoimaan kannattajiaan. En ottanut mitään kantaa siihen, miksi niitä lisä-ääniä on tullut. Tietysti oppositiossa on keskimäärin helpompi kasvattaa kannatustaan, mutta sekään ei liity tähän keskustelun aiheeseen millään tavalla. Koittaisitko vaikka lukea ihan ajatuksen kanssa ne kaikki numerot, jotka tuonne postasin, ennen kuin tulet kirjoittamaan lisää täysin asian vierestä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Voi pyhä sylvi sentään. Tämäkään fakta ei liity mitenkään siihen, että selittyykö heidän parempi vaalimenestyksensä enemmän heidän saamillaan lisä-äänillä vai sillä, miten muut puolueet ovat onnistuneet mobilisoimaan kannattajiaan. En ottanut mitään kantaa siihen, miksi niitä lisä-ääniä on tullut. Tietysti oppositiossa on keskimäärin helpompi kasvattaa kannatustaan, mutta sekään ei liity tähän keskustelun aiheeseen millään tavalla. Koittaisitko vaikka lukea ihan ajatuksen kanssa ne kaikki numerot, jotka tuonne postasin, ennen kuin tulet kirjoittamaan lisää täysin asian vierestä.
Älä nyt pelihousujasi revi :) Pointti oli siis vain siinä että, vuonna 2007 yhteys kokoomuksen äänimäärän ja äänestäneiden kokonaismäärän kesken ehkä selittyy sillä, että kokoomus todellakin hyökkäsi oppositiosta. Eli kokoomus "selviytyi" tästä syystä äänestysprosentin säilymisestä käytännössä edellisvaalien tasolla.
 
Pointti oli siis vain siinä että, vuonna 2007 yhteys kokoomuksen äänimäärän ja äänestäneiden kokonaismäärän kesken ehkä selittyy sillä, että kokoomus todellakin hyökkäsi oppositiosta.

Niin selittyykin.Tämäkään ei liity mitenkään siihen, mistä puhuin. Puhe ei ollut siitä, miksi kokoomus sai lisää ääniä, vaan siitä, selittävätkö ne lisä-äänet suurimmalta osin heidän paremman vaalimenestyksenä. Otetaanko vielä kerta kiellon päälle, vai joko ymmärsit?
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Niin selittyykin.Tämäkään ei liity mitenkään siihen, mistä puhuin. Puhe ei ollut siitä, miksi kokoomus sai lisää ääniä, vaan siitä, selittävätkö ne lisä-äänet suurimmalta osin heidän paremman vaalimenestyksenä. Otetaanko vielä kerta kiellon päälle, vai joko ymmärsit?
Muutamissa muissa vaaleissa luvut menevät aika kivasti yksiin. Vuoden 2007 vaaleissa eivät, koska oppositio. Ei tää ole niin vaikeaa, hei.
 
Muutamissa muissa vaaleissa luvut menevät aika kivasti yksiin.

Mitkä luvut menevät yksiin. Tässä on viisien vaalien tarkastelujakso. Lue ajatuksen kanssa:
Puolueiden eduskuntavaaligallupit 20.5.2015– | sivu 9 | Jatkoajan keskustelupalsta

Koita näiden lukujen pohjalta vastata seuraavaan kysymykseen: kumpi seuraavista tekijöistä selittää suuremman osan muutoksesta kokoomuksen vaalimenestyksessä:

1. muutokset kokoomuksen omissa äänimäärissä?
2. se, miten hyvin muut puolueet ovat onnistuneet mobilisoimaan kannattajansa?

Eli suomeksi: kullakin rivillä on tuossa tarkastelussa kolme prosenttilukemaa. Onko mielestäsi korrelaatio rivien ensimmäisten ja toisten lukujen välillä suurempi kuin korrelaatio rivien toisten ja kolmansien lukujen välillä? Jos vastaat, että mielestäsi korrelaatio rivien toisten ja kolmansien lukujen välillä on suurempi kuin korrelaatio rivien ensimmäisten ja toisten lukujen välillä, en voi muuta kuin päätellä, että sinullakin taitaa olla takana se lyhyt matikka.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Arvon kirjoittelija. Olemme ilmeisesti kummatkin siinä käsityksessä, että kokoomuksen peruskannatus on nykyisellä väestömäärällä vaaleista toiseen noin 520.000-550.000 äänestäjää. Kansakunnan ikääntyminen vaikuttanee suhteellisesti kokoomuksen kannatusosuuden (äänestäjien kokonaismäärästä) lisääntymisen puolesta. Lukujen perusteella toiminen pääministeripuolueena vähentää kannatusta jossain määrin.

Kokoomus on myös nuorisovaaleissa varsin hyvin menestyvä eli ikääntyminen ei suoraan vaikuta Kokoomuksen kannatukseen.

Persuja äänestäneet duunarit vetivät omat johtopäätöksensä hallituspolitiikasta ja se näkyy nyt gallupeissa. Jos hallitus jatkaa valitsemallaan linjalla koko nelivuotiskauden on varmaa että persujen prosentit eivät tuosta kohoa, päinvastoin. Toivottavasti Korkman on lähettänyt valtioneuvostolle laatikollisen uutta kirjaansa, tulisi tarpeeseen.

Lyödäänkö vetoa? Minä väitän että Perussuomalaisten kannatus seuraavissa vaaleissa on yli 13% (nyt taisi olla 11.5% gallupissa), jätän tähän itselleni pinen outin eli sillä oletuksella ettei puolue hajua.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kokoomus on myös nuorisovaaleissa varsin hyvin menestyvä eli ikääntyminen ei suoraan vaikuta Kokoomuksen kannatukseen.



Lyödäänkö vetoa? Minä väitän että Perussuomalaisten kannatus seuraavissa vaaleissa on yli 13% (nyt taisi olla 11.5% gallupissa), jätän tähän itselleni pinen outin eli sillä oletuksella ettei puolue hajua.

Minä en uskalla lyödä asiasta vetoa, niin hölmöjä ihmisiä tässä maassa on että jopa Mika Niikko on äänestetty eduskuntaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lyödäänkö vetoa? Minä väitän että Perussuomalaisten kannatus seuraavissa vaaleissa on yli 13% (nyt taisi olla 11.5% gallupissa), jätän tähän itselleni pinen outin eli sillä oletuksella ettei puolue hajua.

Mä voisin lyödä jonkun kanssa vetoa, että Perussuomalaisten äänimäärä seuraavissa ek-vaaleissa on vähintään 15 %. Minimiveto 50 €, maksimista neuvotellaan joka kerran lyöjän kanssa. Ja toki sillå oletuksella, että PS pysyy kasassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minä en uskalla lyödä asiasta vetoa, niin hölmöjä ihmisiä tässä maassa on että jopa Mika Niikko on äänestetty eduskuntaan.

Kansalaisten hölmöydestä löytyy paljon "parempia" esimerkkejä kuin Niikko.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mä voisin lyödä jonkun kanssa vetoa, että Perussuomalaisten äänimäärä seuraavissa ek-vaaleissa on vähintään 15 %. Minimiveto 50 €, maksimista neuvotellaan joka kerran lyöjän kanssa. Ja toki sillå oletuksella, että PS pysyy kasassa.
Minä löin viime vaaleissa Daespoon kanssa vetoa persujen kannatuksesta ja hävisin. Voisin lyödä nytkin, mutta kun Kisapuistosta tulee parempi tarjous niin hyväksyn sen.

Kuinka monen kansanedustajan pitää lähteä persuista että puolue katsotaan hajonneeksi ja veto siksi raukeaa? Viime kaudella puolueesta lähti vain James politiikan unholaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kansalaisten hölmöydestä löytyy paljon "parempia" esimerkkejä kuin Niikko.
Tämä on muuten perin totta. En sano, että kansa on tyhmää, koska se on yleistävää ja ennen kaikkea demareiden epävirallinen slogan. Käytänkin muotoa hämmentävät äänestyspäätökset:

Satu Hassi, Kyösti Virrankoski ja Jyrki Otila europarlamentaarikkoina edustavat ehkä pahinta kategoriaa. Tai no, Karpelan, Pelkosen ja Guzeninan valtavat äänisaalit eduskuntavaaleissa pääsevät lähelle.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämä on muuten perin totta. En sano, että kansa on tyhmää, koska se on yleistävää ja ennen kaikkea demareiden epävirallinen slogan. Käytänkin muotoa hämmentävät äänestyspäätökset:

Satu Hassi, Kyösti Virrankoski ja Jyrki Otila europarlamentaarikkoina edustavat ehkä pahinta kategoriaa. Tai no, Karpelan, Pelkosen ja Guzeninan valtavat äänisaalit eduskuntavaaleissa pääsevät lähelle.

Minä nokitan Niikolla ja Hakkaraisella. Toisaalta ymmärrän että joku näitä äänestää koska olen tavannut erilaisia ihmisiä. Kansa on puhunut ja pulinat pois. Heikommalla aineksellakin tulee olla edustajansa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä löin viime vaaleissa Daespoon kanssa vetoa persujen kannatuksesta ja hävisin. Voisin lyödä nytkin, mutta kun Kisapuistosta tulee parempi tarjous niin hyväksyn sen.

Kuinka monen kansanedustajan pitää lähteä persuista että puolue katsotaan hajonneeksi ja veto siksi raukeaa? Viime kaudella puolueesta lähti vain James politiikan unholaan.

En ole koskaan lyönyt vetoa keskustelupalstalla, mutta nyt on niin houkutteleva tilanne, että harkitsen vakavasti. Ehdot ovat:

1) Perussuomalaisten kannatus seuraavissa ek-vaaleissa on vähintään 15,00000 %
2) Perussuomalaisten puolue katsotaan hajonneeksi, jos vähintään 9 nykyistä ek-edustajaa (tällä hetkellä edustajia on 38) on loikannut muualle (siis ihan mihin vaan kunhan ovat lähteneet Perussuomalaisista ennen 1.1.2019). Vaalit ovat keväällä 2019. Eli jos ovat sitten vaaleissa jonkun muun puolueen edustajia, niin sillä ei ole väliä, vaan loikkaus täytyy tapahtua viimeistään 31.12.2018.

Vielä tarkemmin:

Jos kannatus on yli 15,00000 %, niin minä voitan. Jos kannatus jää alle 15,00000 % niin minä häviän. MUTTA Jos kohta 2 toteutuu, niin riippumatta kannatuksesta, peli päättyy tasan. Panos on vähintään min. 100 max. 10 000 euroa, se riippuu sinusta, ja voittaja on velvollinen ilmoittamaan julkisesti että sai maksun ja häviäjä että maksoi sen.

Ok? Pyydän ymmärtämään nuo viiden desimaalin säännöt. Jos on jotain epäselvää, niin kerro, katsotaan että mikä on juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä nokitan Niikolla ja Hakkaraisella. Toisaalta ymmärrän että joku näitä äänestää koska olen tavannut erilaisia ihmisiä. Kansa on puhunut ja pulinat pois. Heikommalla aineksellakin tulee olla edustajansa.

Mä ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat. Mutta haluan kysyä noin yleisesti kaikilta (ei siis pelkästään sinulta) että mikä on se heikompi aines ja mikä sitten parempi aines? Miten ne erotellaan? Mistä ne tunnistaa?
 

Fordél

Jäsen
Tämä on muuten perin totta. En sano, että kansa on tyhmää, koska se on yleistävää ja ennen kaikkea demareiden epävirallinen slogan. Käytänkin muotoa hämmentävät äänestyspäätökset:

Satu Hassi, Kyösti Virrankoski ja Jyrki Otila europarlamentaarikkoina edustavat ehkä pahinta kategoriaa. Tai no, Karpelan, Pelkosen ja Guzeninan valtavat äänisaalit eduskuntavaaleissa pääsevät lähelle.

Näkemyksensä kullakin, mutta näistä nimistä en ymmärrä esimerkiksi Satu Hassia. Ja nyt ei mielestäni kelpaa perusteluksi se, että on täysin eri mieltä hänen kanssaan asioista. Hassi oli ollut kuitenkin kolme kautta kansanedustajana ja kolme vuotta ministerinä ennen valintaansa EU-parlamenttiin, joten kyllä mun mielestä hänellä on ihan hyvät edyllytykset hoitaa kunniallisesti mepin tehtävävää. Ja ei se Pelkonenkaan mikään undulaatti ole vaan ihan pätevä kansanedustaja. Toki äänimäärä oli tokalla kerralla hämmentävän suuri, mutta valinta sinänsä ei ole mitenkään erityisen hämmentävää.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mä ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat. Mutta haluan kysyä noin yleisesti kaikilta (ei siis pelkästään sinulta) että mikä on se heikompi aines ja mikä sitten parempi aines? Miten ne erotellaan? Mistä ne tunnistaa?

Voisin sanoa että katso peiliin mutta en sano. Eiköhän tuo äänestyskäyttäytyminen kerro kaiken oleellisen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisin sanoa että katso peiliin mutta en sano. Eiköhän tuo äänestyskäyttäytyminen kerro kaiken oleellisen.

Eli kun joku äänestää sun mielestä "väärin", niin se on heikompaa ainesta? Tuolaisen päätelmän tekstistäsi väkisin saa, mutta korjaa ihmeessä jos olen väärässä. Siis korjaa niin, että kerrot mitä tarkoitit.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Eli kun joku äänestää sun mielestä "väärin", niin se on heikompaa ainesta? Tuolaisen päätelmän tekstistäsi väkisin saa, mutta korjaa ihmeessä jos olen väärässä. Siis korjaa niin, että kerrot mitä tarkoitit.

Eihän se väärin ole äänestää Niikkoa tai Hakkaraista jos kokee että nämä edustavat sitä maailmankuvaa johon itse uskoo. En vain itse ole samojen aatteiden tai asioiden takana kuin nämä parlamentaristit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös