Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2015–2019

  • 252 268
  • 2 184

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän se väärin ole äänestää Niikkoa tai Hakkaraista jos kokee että nämä edustavat sitä maailmankuvaa johon itse uskoo. En vain itse ole samojen aatteiden tai asioiden takana kuin nämä parlamentaristit.

Nimenomaan ei ole sen väärempää äänestää Niikkoa tai Toivolaa tai Modigia tai Wallinheimoa. Jokainen äänestää juuri niistä lähtökohdista kuin haluaa ja jokainen äänestäjä on oikeassa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näkemyksensä kullakin, mutta näistä nimistä en ymmärrä esimerkiksi Satu Hassia. Ja nyt ei mielestäni kelpaa perusteluksi se, että on täysin eri mieltä hänen kanssaan asioista. Hassi oli ollut kuitenkin kolme kautta kansanedustajana ja kolme vuotta ministerinä ennen valintaansa EU-parlamenttiin, joten kyllä mun mielestä hänellä on ihan hyvät edyllytykset hoitaa kunniallisesti mepin tehtävävää. Ja ei se Pelkonenkaan mikään undulaatti ole vaan ihan pätevä kansanedustaja. Toki äänimäärä oli tokalla kerralla hämmentävän suuri, mutta valinta sinänsä ei ole mitenkään erityisen hämmentävää.
Hassissa itseäni hämmentää se hänen taistolaistaustansa. En vaan kykene ymmärtämään entisten taistolaisten äänestämistä eduskuntaan/europarlamenttiin, yhä uudelleen ja uudelleen, koska ko. henkilöt ajoivat aatetta, joka olisi rampauttanut Suomen. Sinänsä "ihan"(tekniikan tohtori koulutukseltaan) älykäs nainen, ei siinä, tuo tausta vain häiritsee.

Ja selvennyksen vuoksi, pidän vähintään yhtä hämmentävänä entisten natsien/mahdollisten nykynatsien äänestämistä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kannattaa Barnes muistaa, että aika oli tuolloin ihan eri. Tuomitsisitko tulevaisuudessa nykyiset punkkarit ja anarkistit myös kymmenien vuosien päästä, vaikka heidän poliittinen toiminta ei olisi enää samanlaista? Ehkä joku nykyisistä kokoomusnuorista tulevaisuudessa ymmärtää, millaista maailmaa he joskus ihannoivat, kun matkustivat Yhdysvaltojen republikaanien puoluekokoukseen juhlimaan maailman hienointa valtiota ja aatetta. Mukana muun muassa nykyinen kansanedustaja Antti Häkkänen. En voisi koskaan häntä äänestää, mutta toivottavasti minun ei tarvitse tuomita häntä vuosikymmenten päästä samasta asiasta.
 

Fordél

Jäsen
Hassissa itseäni hämmentää se hänen taistolaistaustansa. En vaan kykene ymmärtämään entisten taistolaisten äänestämistä eduskuntaan/europarlamenttiin, yhä uudelleen ja uudelleen, koska ko. henkilöt ajoivat aatetta, joka olisi rampauttanut Suomen. Sinänsä "ihan"(tekniikan tohtori koulutukseltaan) älykäs nainen, ei siinä, tuo tausta vain häiritsee.

Ja selvennyksen vuoksi, pidän vähintään yhtä hämmentävänä entisten natsien/mahdollisten nykynatsien äänestämistä.

Kuten Radiopää toi tossa yllä hyvin esille, aika oli totaalisen erilainen. Sitä on vaikea käsittää sellaisten, jotka eivät ole eläneet lähelläkään ko. ajanjaksoa. En tiedä ikääsi, mutta voisin kuvitella asian olevan näin.

Ja eikö merkittävää ole se, että millä teemoilla ja kannanotoilla hänet on valittu eduskuntaa eikä mitä mieltä hän on ollut aikanaan? En usko, että sunkaan mielestä olisi hämmentävää, jos ihmiset äänestäisivät vaikka Björn Wahlroosin eduskuntaan suurella äänimäärällä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä nokitan Niikolla ja Hakkaraisella. Toisaalta ymmärrän että joku näitä äänestää koska olen tavannut erilaisia ihmisiä. Kansa on puhunut ja pulinat pois. Heikommalla aineksellakin tulee olla edustajansa.
Teuvo Hakkarainen: Minä en ymmärrä, ettei voida leikata julkista puolta alaspäin - Kotimaa - Verkkouutiset

Hakkaraiseltahan saadaan paljon älykkäämpiä lausuntoja kuin esimerkiksi Rinteeltä, vaikka toinen on merkittävän puolueen puheenjohtaja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se mikä vihreissä ex-taistolaisissa on minusta erittäin ihailtavaa on, että he ovat tosiaan tehneet tietoisen pesäeron ja tilittäneet nuoruuttaan - esim. Hassilta on tullut lukuisia luennehdintoja taistolaisuuden patalogisuudesta ja antidemokraattisuudesta. Monessa suhteessa vihreiden perinteinen löyhä organisaatiojärjestelmä on suoraa vastareaktiota "demokraattiseen sentralismiin". Pahimpia tapauksia ovat nämä, jotka tilinteon sijasta kiinnittivat huomionsa siihen, etteivät sentään "käännä takkiaan" (ja saivat tällä asenteellaan arvostusta 90-luvun medialta). Taivahan tähären, kun juuri se takki olisikin pitänyt kääntää, koska se oli diktatuurin, implisiittisen (tai eksplisiittisen) väkivallan ja antidemokratian takki. Mitä ajattelee nykyään Putinia hännystelevä Matti Rossi esimerkiksi - kauhean idealistista peesata stalinismin sijasta fasismia, kunhan se vain on Suomen tasavallan vastaista.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Hassissa itseäni hämmentää se hänen taistolaistaustansa. En vaan kykene ymmärtämään entisten taistolaisten äänestämistä eduskuntaan/europarlamenttiin, yhä uudelleen ja uudelleen, koska ko. henkilöt ajoivat aatetta, joka olisi rampauttanut Suomen. Sinänsä "ihan"(tekniikan tohtori koulutukseltaan) älykäs nainen, ei siinä, tuo tausta vain häiritsee.

Ja selvennyksen vuoksi, pidän vähintään yhtä hämmentävänä entisten natsien/mahdollisten nykynatsien äänestämistä.

Olihan Nalle Wahlrooskin nuoruudessaan taistolainen, tai oli olevinaan kun se oli joissakin piireissä muotia.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
1) Perussuomalaisten kannatus seuraavissa ek-vaaleissa on vähintään 15,00000 %
2) Perussuomalaisten puolue katsotaan hajonneeksi, jos vähintään 9 nykyistä ek-edustajaa (tällä hetkellä edustajia on 38) on loikannut muualle (siis ihan mihin vaan kunhan ovat lähteneet Perussuomalaisista ennen 1.1.2019). Vaalit ovat keväällä 2019. Eli jos ovat sitten vaaleissa jonkun muun puolueen edustajia, niin sillä ei ole väliä, vaan loikkaus täytyy tapahtua viimeistään 31.12.2018.
Jos kannatus on yli 15,00000 %, niin minä voitan. Jos kannatus jää alle 15,00000 % niin minä häviän. MUTTA Jos kohta 2 toteutuu, niin riippumatta kannatuksesta, peli päättyy tasan. Panos on vähintään min. 100 max. 10 000 euroa, se riippuu sinusta, ja voittaja on velvollinen ilmoittamaan julkisesti että sai maksun ja häviäjä että maksoi sen.
Hyväksyn vedon ehtoineen sadan euron panoksella. Sitten vain vaaleja odottelemaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olihan Nalle Wahlrooskin nuoruudessaan taistolainen, tai oli olevinaan kun se oli joissakin piireissä muotia.
Olen tästä Nallen taistolaisuudesta tietoinen ja se kieltämättä laskee Wahlroosin pisteitä omissa silmissäni.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eikö sen pitäisi nimenomaan nostaa pisteitä, että ihminen on pystynyt muuttamaan mielipiteitään, eikä pidättäydy vanhoissa vain siksi, ettei pysty myöntämään olleensa väärässä. Sellaiset päättäjät vasta huonoja olisi, jotka eivät tähän pystyisi, oli kysymys sitten oikeistolaisesta tai vasemmistolaisesta näkemyksestä. Ehkä tässä näkyy Barnesin nuori ikä.
 

Fordél

Jäsen
Olen tästä Nallen taistolaisuudesta tietoinen ja se kieltämättä laskee Wahlroosin pisteitä omissa silmissäni.

Jokainen arvioi tottakai niin kuin halua, mutta itse en allekirjotia tällaita näkemystä.

Jokaisen ajattelu kiinnittyy siihen aikakauteen, jossa hän elää. Ajan myötä ajattelu ja ymmärrys kuitenkin kehittyvät. Nuoruuden ideologiat voivat näyttäytyä myöhemmin ymmärryksen lisääntyessä ja maailman kehittyessä typeriltä ja naiveilta. Tästä kaikesta on ihan omakohtaista kokemusta. Näin ollen mun silmissä ei esim. Nallen pisteisiin vaikuta se, mitä hän on ollut aikaisemmin mieltä vaan mitä mieltä hän on tässä ja nyt sekä onko hän pystynyt kehittämään maailmnkuvaansa. Eittämättä Nalle on kehittänyt ymmärrystään, joten pikemminkin pisteet Wahlroosille tästä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Jokaisen ajattelu kiinnittyy siihen aikakauteen, jossa hän elää. Ajan myötä ajattelu ja ymmärrys kuitenkin kehittyvät. Nuoruuden ideologiat voivat näyttäytyä myöhemmin ymmärryksen lisääntyessä ja maailman kehittyessä typeriltä ja naiveilta. Tästä kaikesta on ihan omakohtaista kokemusta.
Minusta suomalainen 70-luvun stalinismi oli natsismiin verrattavissa ollut liike, joka tosissaan ajoi kommunistista diktatuuria Suomeen. Siksi en ihan noin köykäisesti kuittaisi tuollaiseen liikkeeseen osallistumista. Olen aina paljon arvostanut Zysseä siitä, miten voimakkaasti hän aikoinaan taisteli stalinismia vastaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Enteilee RKP:lle paluuta hallitukseen seuraavien vaslien jälkeen. On palattu perusasetelmaan. Kolme suurta puoluetta ja joukko pienempiä apupuolueita.

Kaksi suurta muodostaa hallituksen rungon ja yksi suurista jää vuorollaan ulos. Takiaispuolueista valitaan sopivat puolueet tarpeen mukaan.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Hyvää työtä hallitukselta. Ehkä paskinpjikinämissään-Rinne on hiljaa ja kannatus se vaan nousee.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Yleltä uusi gallup: Demarit jo 20,7% kun taas persut sukeltanu alle kymmenen prosentin. Kohta menee vasemmistoliittokin Timon porukasta edelle.

(Linkki Yle Uutisten sivuille)

Kyllä tuo Persujen kannatus myöskin kertoo jotain sitä äänestäneestä porukasta. Tavoitellaan kovaa kannatusta ja kun päästään hallitukseen odotukset ihan epärealistiset. Sitten kiukutellaan päälle. Tuo SDP:n nousu on kyllä jotain uskomatonta. Tulisiko joku kertomaan mitä hyviä ehdotuksia oppositiosta on nyt tullut vaalien jälkeen?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja SDP:tä lukuunottamatta kaikki muutokset taitavat olla virhemarginaalin sisällä. Paljon melua tyhjästä siis. Noh, taas työllistetään asiantuntijoita jotka pääsevät analysoimaan ja kertomaan tarinoita siitä, mikä nyt tämänkin huiman 0,x prosenttiyksikön heilahduksen on aiheuttanut.

Mutta selvältä näyttää että pidemmällä välillä PS:n kannatus on pudonnut ja SDP:n kasvanut. Mielenkiintoista nähdä kyllä miten käy seuraavissa vaaleissa ja onnistuvatko demarit nousemaan taas Kokoomuksen ja Keskustan rinnalle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mahdollisesti. Mutta myös SDP+Vihreät+Vasemmistoliitto on mahdollinen kombo ja tuohon hallituskokoonpanoon ruotsalaisia on vaikea sovitella.
RKP osallistuu mihinkä tahansa hallitukseen, kunhan heidän ainoa kynnyskysymyksensä(kaksikielisyyden aseman säilyttäminen) hyväksytään hallituskavereiden toimesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös