MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Yhteiskunnalliset maailmankuvaerot taitavat olla aika suuria. Itse kun näen Wahlroosin tai kenet tahansa vastaavassa asemassa olevan nimenomaan etuoikeutettuna, sitä tosiasiaa ei poista se, että on joutunut pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa vähän veroja maksamaankin. Veronmaksumoraali on yksi tekijä, joka erottaa Suomen siitä Kreikasta. En näe sen kannalta kovinkaan puolusteltavana etuoikeutettujen kevyemmän verotuksen perässä ulkomaille muuttamista...
Minä olen porvari, mutta eiväthän meidän maailmankuvamme tässä suhteessa eroa juuri ollenkaan. Myös minä olen sitä mieltä, että Nalle on kieltämättä etuoikeutettu ja siten on oikein, että hän maksaa paljon veroja. Jokaisessa suomalaisessa asuu pieni demari, sanoo sananlasku ja kyllähän sen täällä Suomessa näkee, että hyvätuloiset maksavat varsin mukisematta puolet tuloistaan hyvinvointivaltion pyörittämiseen.
Minäkin muuten maksan aika paljon ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että kuuluukin maksaa, kyse on myös sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.
Mutta, mutta: sitten tullaan tähän asiaan, että missä menee raja ja mitä saa tehdä? Ennen kaikkea kuka saa tehdä? Mielestäni ei ole lainkaan turhan kärjistettyä todeta, että Suomessa paheksunnan raja vaikuttaa kovin epäselvältä. Nalle W tai joku muu ihminen jos haluaa välillä tehdä muuta, asua itselleen paremmassa paikassa, siirtää firmansa tuottavampaan tilanteeseen, niin moni paheksuja on heti kantapäillä kyselemässä, että mitäs vittua täällä tapahtuu?
Mielestäni Suomen valtion, sen poliitikkojen ja kansalaisten tarkoitus ei ole kytätä, että kaikki pysyy ennallaan, vaam pyrkiä parantamaan olosuhteita, että mahdollisimman moni katsoo tulevaisuudessakin Suomen parhaaksi mahdolliseksi paikaksi asua. Tällä hetkellä asian suhteen on tyytymättömyyttä ja ihmiset miettivät myös muita ratkaisuja.
Minun mielestäni Nallella on täysi oikeus maksaa verojaan tulevaisuudessa Ruotsiin. Nalle on luonut Suomeen paljon työtä, maksanut miljoonien verotulot ja kunnostanut siinä samassa Åminnen entiseen loistoonsa, teko jota ihan suoraan rahassa on vaikea mitata.