Voiko tästä hallituksesta muka enää alaspäin vajota?
No, otin sen oikeastaan mukaan - eli ettei ehkä ole odotettavissakaan mitään kovin radikaalia parannusta tähän nykyiseen surkeuteen...
Voiko tästä hallituksesta muka enää alaspäin vajota?
Vittu mitä paskaa. Herää jo!....
Huhhuh mitä skeidaa.
No, tilanne on Keskustan jälkeen vielä täysin avoin - kaikki kolme ovat lähes tasoissa. Tämä myös antaa Keskustalle mahdollisuuden valikointiin. PS:ää eivät millään haluaisi jättää oppositioon ja Soini tuntuu pirusti haluavan hallitukseen. Tällä oletuksella hallituksen runko olisi Kesk+PS ja sitten joko Kokoomus tai SDP. Mutta luulenpa, että näillä kummallakaan ei välttämättä ole ihan suurta hinkua mukaan, joten voi taas tulla tuskalliset ja pitkät hallitusneuvottelut ja ehkä taas suhteellisen heikko tai eripurainen hallituspohja. No, vielä tilanne voi tietysti tästä muuttua.
Joka tapauksessa tarvitaan suuret rakenneuudistukset (myös ja ehkä etenkin kuntauudistus, kuuleeko Suomen Keskusta?), ja joka tapauksessa Suomen jäsenyys eurossa on äärimmäisen merkittävä riski, mikä voi koska tahansa realisoitua kesken laskukauden tai talouden nollakasvun. PS pitää siksikin ehdottomasti saada hallitukseen, etteivät pääse oppositiossa käsin villitsemään äänestäjiä ties mihin tyhmyyksiin. Aika masentavia aikoja elämme.
Kepuhan on jo pitkään ollut valmis kuntauudistukseen, Kokoomuksen ja SDP:n kanssa on vain heillä ollut vaikeuksia päästä puusta pitkään, koska jälkimmäisten mielestä kuntauudistus hoituu sillä, että pistetään kuntia yhteen miettimättä asiaa sen kummemmin.
Mielenkiintoista muuten, että kokkarit ja demarit ovat ajaneet kuin käärmettä pyssyyn tätä pääkaupunkiseudun metropolihallintoa, joka sinällään oikein toteutettuna on vallan mainio ajatus. Kuitenkin he ovat täysin tyrmänneet kepulaisten ehdottaman samanhenkisen maakuntamallin.
Kepuhan on jo pitkään ollut valmis kuntauudistukseen, .
Siksi Kepu lähti tähän yhteiseen SoTe uudistukseen mukaan, kas sen toteutuessa ne keskustalaiset pikkukunnat säilyy, toisaalta kepu ei pääse päsmäröimään suurten kaupunkiseutujen asioihin kun SoTe alueet on miljoonapiirejä, eli sopii demareille ja kokkareille.
Järkevin vaihtoehto ei aina voita, vaan poliittisesti tarkoituksenmukaisin. Nyt SoTe ratkasu in lähempänä asiantuntijoiden suosittelemaa (ja pualueista vihreiden) mallia. Tosi jos rahotusta ei saada yksikanavaiseksi, koko mallklta menee se asiantuntijapohja. Sitä kun pidettiin reunaehtona.
skeletor kirjoitti:Tämä hallitus aiheuttaa varmasti keskustelua, mutta pelastaa Suomen!
Jos ryhdymme maakuntahallintoon, emme tarvitse kuntakerrosta väliin (paitsi jos kysymyksessä on puhtaasti symboliset, 0-byrokratian omaavat kunnat). Keskusta - de facto - olisi vain lisäämässä omia reviirejään maakuntahallinnolla, josta se kaappaisi asemia nykyisen kuntalinnoituksensa lisäksi. Ennemmin laittaisi pukin kaalimaan vartijaksi kuin Keskustan vastuuseen suomalaisen paikallishallinnon uudistamisesta.
Kylläpä oli helppoa saada kipakoita vastauksia irti, ei tarvitse kuin kepua kehaista.. Eipä siinä, varsinkin näin liikkuvana äänestäjänä, en tosiaankaan ala puolustamaan heitä henkeen ja vereen. Epäilemättä Keskustan mmakunta-kotikuntamallissa on ihan riittävästi arvosteltavaa, ongelma vain on että nykyisessä poliittisessa "keskusteluilmapiirissä" pyritään ongelmanratkaisun sijaan näköjään vain etsimään mitä tahansa kritisoitavaa. Lisäksi on hyvä muistaa, että oli valittu perusidea mikä tahansa, se voidaan vielä pilata huonolla toteutuksella.kepun kuntauudistusmalli nähtiin Paras hankkeessa, eli kuntayhtymien lisäämisellä haettiin rahotuspohjaa, jotta pikkukunnat voi pysyä itsenäisinä. Eli keskustalaisina. Tämä on synnyttänyt ison kasan ylikunnallisia toimijoita, jotka eivät ole oikein kenenkään käsissä. Nää on ne pahimmat hallintohimmelit. Lahdenseudun selvityksessä näitä ylikunnallisia yhtiöitä ja tuottajia oli 120kpl tms.
Samaa ideaa ajaa kepun maakuntamalli. Eli mahdollisuutta pitää kuntakenttä keskustalaisena. Maakuntamallissa vielä keskustalaiset pikkukunnat pääsisivät vaikuttamaan demari ja kokoomusjohtoisien keskuskaupunkien asioihin. Siksi se ei käy demareille tai kokkareille. Ja siksi SoTe uudistuksella yritettiin pitkään saada aikaan isoja kuntia, kunnes se törmäs kuntien vastahankaan. Siksi Kepu lähti tähän yhteiseen SoTe uudistukseen mukaan, kas sen toteutuessa ne keskustalaiset pikkukunnat säilyy, toisaalta kepu ei pääse päsmäröimään suurten kaupunkiseutujen asioihin kun SoTe alueet on miljoonapiirejä, eli sopii demareille ja kokkareille.
Järkevin vaihtoehto ei aina voita, vaan poliittisesti tarkoituksenmukaisin. Nyt SoTe ratkasu in lähempänä asiantuntijoiden suosittelemaa (ja pualueista vihreiden) mallia. Tosi jos rahotusta ei saada yksikanavaiseksi, koko mallklta menee se asiantuntijapohja. Sitä kun pidettiin reunaehtona.
Kyllä, oikein toteutettuna uusi hallintoporras voi vähentää byrokratiaa ja päällekkäisyytta(!). Ei siinä tarvita muuta kuin pitää huoli selkeistä roolijaoista, sekä huolehtia rahoituspohjan järkevästä toteutuksesta. Esimerkiksi nämä kaavaillut SOTE-alueet voivat olla oikein hyvä idea, kunhan vain pidetään huoli siitä että kaikki terveydenhoidon vastuut ja päätäntävalta siirtyvät niille. Ideaalitilanteessa kunnilla ei ole mitään tekemistä terveydenhoidon kanssa.Eli vähennetään byrokratiaa ja turhaa hallintoa sillä että rakennetaan uusi välihimmeli paisuttamaan hallintoa?
Täh?
Varsinkin jos SOTE-uudistus menee kaavaillusti läpi, on vaikea nähdä maakuntamallin hyötyjä.
Tunnustan että omissa silmissäni tämän nykyisen ratkaisun toimivuus on aika kyseenalainen - lähinnä se muistuttaa perinteistä laihaa kompromissia, jossa itse päätarkoitus, rakenteiden sangen raju keventäminen ja rationalisointi, on aikoja sitten unohtunut, kun puolueet monenlaisin sulle-mulle -ratkaisuin pyrkivät säilyttämään omia linnakkeitaan.
Voi, voi sentään. Kylläpä kookoomuksen kannatuksen lasku saa toiset ikävästi pahoittamaan mielensä. Olen pahoillani, mutta tämän kuopan ovat ihan itse kaivaneet.
Silti huvittaa, miten teiniangsti nousee pintaan, kun harmittaa. Voi toista.
Se, että SAK ottaa roolia yritysten investointien puolesta on varmasti kova paikka, ymmärrän sen. Kookoomus nyt vain on pettänyt yrittäjät, joten vasemmalla ja oikealla ajetaan yrittäjien asioita paremmin kuin kokoomuksessa. Tai jopa SAK piittaa yrittäjistä enemmän kuin Käteisen/Stubbin hallitus. Ottaa tietenkin koville.
Huoltosuhteemme huononee kovaa vauhtia ja kokoomus luulottelee, että se saadaan kuntoon leikkaamalla. Ei näin.
Järkevin vaihtoehto ei aina voita, vaan poliittisesti tarkoituksenmukaisin. Nyt SoTe ratkasu in lähempänä asiantuntijoiden suosittelemaa (ja pualueista vihreiden) mallia. Tosi jos rahotusta ei saada yksikanavaiseksi, koko mallklta menee se asiantuntijapohja. Sitä kun pidettiin reunaehtona.
Kyllä, oikein toteutettuna uusi hallintoporras voi vähentää byrokratiaa ja päällekkäisyytta(!). Ei siinä tarvita muuta kuin pitää huoli selkeistä roolijaoista, sekä huolehtia rahoituspohjan järkevästä toteutuksesta. Esimerkiksi nämä kaavaillut SOTE-alueet voivat olla oikein hyvä idea, kunhan vain pidetään huoli siitä että kaikki terveydenhoidon vastuut ja päätäntävalta siirtyvät niille. Ideaalitilanteessa kunnilla ei ole mitään tekemistä terveydenhoidon kanssa.
SAK ei aja yritysten investointeja vaan oman jäsenkuntansa etuja, investoinnit ovat tässä vain keino päästä tavoitteeseen, ei itse tavoite.
SAK ei ole tehnyt ikinä yhtään mitään yrittäjien etujen ajamiseksi. Vastustaa kaikkia työmarkkinoiden joustoja, vaatii jatkuvasti työntekijöille parempia etuja, vastustaa laittomien lakkojen karsimista, vaatii tällä hetkellä työntekijöille vapaata oikeutta ns. mielenosoituslakkoihin jne.
Huutonaurua. SDP ja SAK ovat kynsin ja hampain vastustaneet eläkeiän nostoa joka parantaa huoltosuhdetta, Kokoomus on tätä ajanut jo pidemmän aikaa. Kokoomus on ajanut yritysten etua koko ajan, SDP/SAK taistelleet kynsin ja hampain tätä vastaan vaikka yritysten etu on suoraan työntekijöiden etu koska mitä paremmin yrityksillä menee, sitä enemmän on töitä.
SAK ajaa tietenkin jäsentensä etuja. Nyt siellä kuitenkin on herätty siihen, että maa nousee lamasta vain investoimalla. Lukaise huviksesi SAK 21.11.2014 (pari päivää sitten) syysvaltuuston päätelauselma. Heti ensimmäisessä lauseessa sanotaan: "Kasvua ja työllisyyttä tukevia investointeja on lisättävä". En minä tätä sillä totea, että olisin erityinen SAK fani. Osoittaapa vain, että siellä ollaan paremmin kartalla kuin kokoomuksessa. Itselläni ei mitään erityisiä demari/SAK sympatioita ole, mutta on hauskaa että hekin näyttävät nyt tässä hetkessä tajuavan yrittäjien asioita ja ennen kaikkea kansantaloutta Kokooomusta paremmin...
Tämä maa tarvitsee jatkossa lisää tuloja, muuten ei lamasta nousta eikä verotulomme riitä millään mahdollisilla eläkeiän nostoilla tai julkisen sektorin leikkauksilla (silti niitäkin pitää tehdä). Meidän on saatava kulutuskysyntä kasvamaan, eli tavallisten ihmisten käytettävissä olevan rahan määrä pitää saada kasvamaan. Jokapuollella tapahtuvat YT-neuvottelut uhkaavat saada tämän talouden moottorin pian lopettamaan yskimisenkin ja sammuvan kokonaan.
Et muuten tekisi itseäsi ihan näin naurunalaiseksi jos malttaisit opetella kansataloustieteen alkeet. Tai vaihtoehtoisesti ymmärtäisit mistä täällä kirjoitetaan.Tämä ihan ystävällisenä neuvona.
Heti ensimmäisessä lauseessa sanotaan: "Kasvua ja työllisyyttä tukevia investointeja on lisättävä". En minä tätä sillä totea, että olisin erityinen SAK fani. Osoittaapa vain, että siellä ollaan paremmin kartalla kuin kokoomuksessa. Itselläni ei mitään erityisiä demari/SAK sympatioita ole, mutta on hauskaa että hekin näyttävät nyt tässä hetkessä tajuavan yrittäjien asioita ja ennen kaikkea kansantaloutta Kokooomusta paremmin..
Naurattaa tuo sun varmuutesi asiassa missä et ole ollenkaan tajunnut kirjoittajan pointtia. .
Ei pointti ollut missään demareiden tai SAKn toimissa, vaan siinä että kokoomus on huoltosuhteesta huolehtimisessa pihalla. Joo, eläkeiännosto auttaa kyllä, mutta se ei riitä..
Tämä maa tarvitsee jatkossa lisää tuloja, muuten ei lamasta nousta eikä verotulomme riitä millään mahdollisilla eläkeiän nostoilla tai julkisen sektorin leikkauksilla (silti niitäkin pitää tehdä). Meidän on saatava kulutuskysyntä kasvamaan, eli tavallisten ihmisten käytettävissä olevan rahan määrä pitää saada kasvamaan. Jokapuollella tapahtuvat YT-neuvottelut uhkaavat saada tämän talouden moottorin pian lopettamaan yskimisenkin ja sammuvan kokonaan.
Et muuten tekisi itseäsi ihan näin naurunalaiseksi jos malttaisit opetella kansataloustieteen alkeet. Tai vaihtoehtoisesti ymmärtäisit mistä täällä kirjoitetaan.Tämä ihan ystävällisenä neuvona .
Nyt tämä menee vähän lapselliseksi inttämiseksi, mutta kyllä vain uuden hallintoportaan/tason perustaminen voi vähentää byrokratiaa ja päällekkäisyyksiä. Tiedän, että se kuulostaa järjenvastaiselta näin sanottuna.Tuossa tulee ns. oxymoron. UUSI hallintoporras vanhojen lisäksi ei mitenkään voi vähentää byrokratiaa tai päällekkäisyyttä vaikka se toteutettaisiin miten.
Maakuntamallin toimiminen vaatisi kuntarakenteen poistamisen alta, en vastusta jos näin tehtäisiin.