Nyt ehdolla oleva SoTe malli on täysin vesitetty kompromissi joka ilmeisesti tuo ylimääräisen hallintokerroksen ja kukaan ei ole vielä pystynyt osoittamaan sen kykyä pienentää kestävyysvajetta joka oli yksi pääkriteeri.
Minä uskallan väittää jo nyt että muutaman vuoden päästä todetaan että vituiks män.
Voip mennä vituiksi, mutta oikeastaan mitään väliporrasta ei synny, vaan nykyinen sairaanhoitopiiri ylikunnallisena himmelinä muuttuu yksinkertaseksi sotealueeksi. Nykysysteemihän on se monen halintotason systeemi, kun palvelut järjestetään sekasin kunnissa ja piireissä.
Mitäkautta tää vaikuttaa kestävyysvajeeseen on ensteks juuri byrokratian väheneminen, toiseks ihmisen elinkaaren toimet saadaan yhdelle instanssille (ei päällekkäisyyksiä) ja se isoin vaikutus tulee terveyserojen kaventumisesta, joka vaikuttaa suoraan kestävyysvajeeseen, kun asiaa hoitavan instanssin päämäärä on saada asiakas "kuntoon" ja takas työmarkkinoille mahd. pian koska pitkittäminen lisää kustannuksia SoTe alueelle ittelleen. Ja se hoidon pitkittäminen on nykysysteemiin sisään rakenettu, kun kunnat ja sairaanhoitopiirit osaoptimoi omia kustannuksiaan ja näin homma on kalliimpaa yhteiskunnalle (molemmat tahot on verorahotteisia). Terveyserojen kaventuminen parantaa myös ikäihmisten tilannetta ja kallita ssosiaalitoimian huonoo terveyteen ajautuvien syrjäytyneiden kustannuksissa. Siksi se So on sinne myös leivottu, huolehdittas ihmisestä as whole.
Samoin kunnilta poistuu puolet budjettivaateesta jonka teoriassa pitäs auttaa kuntia tekeen paremminsuunniteltua infraa ja koulutusta (rahaa tuskin säästyy, mutta aikaresurssit lisääntyy)
Kaikki tää edellyttää sen rahotuksen saamista ykskanavaisex. Kok ei hyväksy sitä yksinkertasinta mallia, joka on Ruotsissa, eli SoTe alueen omaa veroa (Ruotsissa on siis valtio, kunta ja maakäräjävero). Siks se tärkein eli rahotus ratkastaan omassa kissanhäntäväännössä.
Hlipäätään kaikki muut on jo samaamieltä asioista, paitsi kok joka jarruttaa hanketta.