Suomi on velkaantunut, kuluja on liikaa ja kustannuksista on karsittava.
Myös tuloja on kasvatettava. Minusta järkevä suhde on ehkä n. 70-30 - veroastetta ei voi radikaalisti nostaa, mutta esim. pääomaverotuksen suhteen on kiristämisen varaa.
Suomi on velkaantunut, kuluja on liikaa ja kustannuksista on karsittava.
Mutta esim. pääomaverotuksen suhteen on kiristämisen varaa.
Myös tuloja on kasvatettava. Minusta järkevä suhde on ehkä n. 70-30 - veroastetta ei voi radikaalisti nostaa, mutta esim. pääomaverotuksen suhteen on kiristämisen varaa.
Todella tyhmä idea. Pääomatulonerotus on nyt jo aivan liian korkea. Haluatko että kaikki investoinnit katoavat Suomesta?
Jaa, mitähän nyt sanoisin, muistaakseni verotuksemme on ihan normaalia eurooppalaista tasoa ja varaa korotuksille selkeästi olisi. En oikein usko, että mitään joukkupakoa tulisi maltillisista korotuksista.
Jaa, mitähän nyt sanoisin, muistaakseni verotuksemme on ihan normaalia eurooppalaista tasoa ja varaa korotuksille selkeästi olisi. En oikein usko, että mitään joukkupakoa tulisi maltillisista korotuksista. Mikä muuten olisi sinun mielestäsi se sopiva prosentti pääomatuloille - ja haluaisitko kokonaisveroasteen esim. kreikkalaiselle tasolle? Tuo maahan on malliesimerkki eurooppalaisesta matalan verotuksen maasta... Monessakin suhteessa malliesimerkki.
Mikäköhän tämä väittämäsi malli on? Hallitushan ajaa juuri sitä että resurssit käytetään mahd. tehokkaasti palvelutuotannossa eikä hallinnossa, sitä kannatat täysin vastakkaista mallia.
Ai sulla ei ole asian perusteetkaan hallussa? Ei voi mitään. Mutta et ole yksin. Hallituspuolueissakin on luultavasti joitakin laillasi uunotettuja, jotka kuvittelevat palveluja turvattavan viemällä ne pois ihmisten ulottuvilta.
Tavallaanhan tilastot saadaan kauniimmiksi, mutta tosiasia on että palvelut huononevat. Tästäkin asiantuntijat ovat lähes yksimielisiä.
Hallituksen malli huonontaa palvelutasoa. Mutta ongelmana on, että se saattaa myös kasvattaa kustannuksia. Mutta ei siinä mitään. Kannatuksen romahtaminen osoittaa, että ihan kaikki eivät ole narusta vedettäviä. Perehdyppä tahollasi puolueettomiin lähteisiin, niin huomaat kuinka pihalla hallitus on.
Kepu pyrkiin pitämään rakenteet ennallaan...
Ruotsi on lopettanut kansalliset tuet kokonaan, ja maatalous on terveellä yrityspohjalla
Vihreät sentäään yrittää katsoa tülevaisuuteen persujen mennessä taaksepäin
Suomi, kunnat ja kansalaiset ovat kaikki ylivelkaantuneita. Kuntien palveluita on järkeistettävä, se tarkoittaa pakosti sitä että nykyistä palvelutasoa ei voida kaikilta osin taata. Kaikki peruspalvelut pitää olla kaikille saatavilla, se ei tarkota että joka kirkonkylällä pitää olla koulu tai terveyskeskus.
Ottamatta persuihin kantaa, mites vihreät suhtautuvat ydinvoimaan tulevaisuuden kannalta ratkaisevan tärkeänä energiamuotona? Siis kivihiili on ollut vihreille suorastaan ihan jees jos verrataan ydinvoimaan. Viimeksi kun ydinvoimaratkaisu meni eduskunnassa läpi, niin hurmosvihreitä naisia parvehti Arkadianmäellä itkua vääntämässä. Voi Kiesuksen pesäveikot.Vihreät sentäään yrittää katsoa tülevaisuuteen persujen mennessä taaksepäin
Edellinen viesti.
Eli olet ainakin rehellinen siitä, että tämän aiheen käsittely ei onnistu viileän analyyttisesti sinulta henkilökohtaisten syiden takia. Nostan hattua suoruudellesi, ihan oikeasti.
Jaa, sanoisinko että Keskustan tekopyhyyden läpi näkee erityisen hyvin tätä taustaa vasten, mutta riippumatta tästä olisin joka tapauksessa talousalueisiin perustuvan maakuntahallinnon kannalla. Toki myöskin olisin säilyttämässä kuntatason symbolisella tasolla, mutta toisin kuin Keskustan mallissa nämä "kotikunnat" olisivat myös oikeasti symbolisia. Luottaisin yhtä paljon Putiniin ihmisoikeuksien suhteen kuin Keskustaan paikallishallinnon uudistajana täysin riippumatta siitä miten elävästi olen saanut itse verraten läheltä todistaa sen häpeämätöntä kaksinaismoraalia ja silmitöntä oman edun valvontaa. Pukista ei yksinkertaisesti ole kaalimaan vartijaksi.
Siis toisin sanoen, sinähän näytät olevan yllättävän samoilla linjoilla kepun kanssa tässä asiassa.
Valtiohan viimeisimmässä esityksessä oli vähentämässä kuntien lakisäänteisiä vastuita. Kaikki jotka paikallisdemokratiaa oikeasti kannattavat ovat tietenkin loogisesti poikkeuksetta sitä mieltä, että kuntien lakisäänteisistä vastuista pitäisi luooupa, jolloin kunnat saavat itse päättää, että pitävätkö he huolta vanhuksista, kouluttavatko he lapset tai hoitavatko sairaat. Vai hoitavat nämä kaiken ja nostavat haja-asutusseuduilla äyrin 30 pinnaan että voivat hoitaa tehtävät omilla rahoillaan.
En ymmärrä tämän kysymyksen pointtia. Sateenkaarihallituksessa on tunnetusti hyvin erilaisia näkemyksiä eikä isoimmatkaan puolueet pysty sanelemaan harjoitettavaa politiikkaa. Eri päätöksillä on hyvin moninaisia vaikutuksia, ja välillä tehdään lehmänkauppoja. Ei kai kukaan myöskään ole sanonut että hallitus olisi mitenkään virheetöntä työtä tehnyt?Heh, miten tähän istuu se, että hallitus teki esiopetuksesta pakollisen, nosti oppivelvollisuuden ikärajaa ja leikkasi kotihoidontukea (jolloin päivähoitokustannukset de facto kasvavat)?
Miksi? Jos kunta ei halua demokraattisella päätöksellä jotain palvelua tuottaa, niin miksi heidän pitäisi epä-demokraattisesti siihen pakottaa?Sillä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuo mainitsemasi ehdottomat peruspalvelut ja kuntalaisten perusoikeudet tulee ilman muuta säilyttää lakisääteisinä.
Aika kevyet perustelut. Oikeastaan aika onnetonta ruikutusta. Vai että vuorotteluvapaat ovat "työssä jaksamisen keskeisiä tukipilareita". Mitäs kesälomat sitten ovat?Vuorotteluvapaan suhteen muuten hyvin osuva kannanotto keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikolta: Vuorotteluvapaasta leikkaaminen on lyhytnäköisyyden huippu - www.keskusta.fi
Noin yleisesti pitää todeta esim piipertäjien valheita vastaan, ettei oppositio vastusta kuntarakenteen muutosta. Se vaan luottaa asiantuntijoihin, jotka kaikki pitävät hallituksen kaavailemaa kokomaahan samaa mallia epäonnistuvaksi.
Samoin se, että hallitus on siirtänyt talouden ongelmia tietoisesti kunnille ideologisista syistä. Muun väittäminen on paskaa.
Faktoihin kuuluu myös, että millään uudellakaan kuntarakenteella ei saavuteta sellaisia kuntia, jotka pystyisivät kaikki itsenäisesti hoitamaan hallituksen niille antamia tehtäviä.
Eduskunnan on jatkossakin tuettava valtionosuuksin tai muuten niitä kuntia, joissa palveluiden tuottoon ei riitä verotulo.
Sen sijaan pelkkiin hyperkuntiin perustuvan hallinnon lisäksi tarvitaan jatkossakin kuntia ylittävää hallintoa niin pääkaupungissa kuin harvaan asutullakin seudulla. Tämä on vain fakta, johon eduskunta joutuu jossakin välissä taipumaan. Olisi aika vahingollista, että välissä yritettäisiin jotain Virkkusen/piipertäjien fantasiaa.
Ja sen jälkeen yritä keksiä jotain järkeviä perusteluita mihin uutta väliporrasta hallinnossa tarvitaan.
Ruotsissa väliporras huolehtii terveydenhuollosta ym. Kallista toiminnasta. Maakuntakäräjät on siis vähäisten toimintojen kuntien ja valtion välissä. mm. Tukholma koostuu useista kunnista, koska niiden toiminnat on lähidemokratiaan kuuluvia pikkuasioita.