Itse taas näkisin, että kannusteita pitäisi lisätä tuloasteikon alkupäähän. Tämä koskee nimenomaan esimerkiksi sitä, ettei työttömyyskorvaus alenisi heti ensimmäisistä tuloista.
Olen samaa mieltä, että tuloasteikon alkupäässä on ongelmia kannusteiden kanssa, joskin kaikista kannusteloukoista pitäisi päästä eroon. Tämä tukijärjestelmä on rakennettu aivan liian sekavaksi ja monimutkaiseksi. Se pitäisi räjäyttää ja sitä pitäisi yksinkertaistaa.
Marginaaliverotuksella on sitä paitsi keskimäärin enemmän vaikutusta pienempituloisiin kuin valmiiksi 40-tunnin työviikkoa tekeviin. Ylipäänsä terveempi suunta on minusta kannustaa työttömiä ja pienempää työviikkoa tekeviä kuin jo valmiiksi töitä paljon tekeviä.
Tässä tullaan juuri samaan asiaan mistä puhuimme hetki sitten. Ei meillä ole työmarkkinoilla puutetta niistä ihmisistä, jotka odottavat että kysyntää/työtä tipahtaa jostain annettuna naaman eteen. Puutetta on niistä henkilöistä, jotka ymmärtävät että kysyntä ei ole vakio vaan sitä voidaan luoda oma-aloitteisesti ja jotka sitä myös tekevät (ja siten työllistävät ison nipun em. ryhmän ihmisiä). Meidän siis pitäisi nimenomaan korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka valmistavat korkean jalostusasteen tuotteita/palveluita ja jotka pystyvät vientieuroja maahan tuomaan motivoida tekemään enemmän töitä. He eivät töitä kaipaa, yhteiskunta tarvitsee sitä heiltä. Nyt ammumme itseämme jalkaan palkitsemalla heitä siitä, että tekevät mahdollisimman vähän töitä eli ohjaamme heitä väärään suuntaan. Nuo ihmiset eivät niin tyhmiä ole etteivätkö osasi laskea, että mikä on fiksua heille ja mikä ei.
On se sitten moraalisesti oikein tai reilua, niin jos me mietimme, että kummat tästä maasta pakoon lähtevät korkeaa verotusta, valmiiseen pöytään istuvat duunarit vai korkeastikoulutetut osaajat, niin vastaus lienee selvä. Niinpä se että kumpaa me voimme verottaa ilman että se vaikuttaa "työnteko-käyttätymiseen" on yhtä helppo kysymys. Puhutaan neutraalista verotuksesta.
Pointti ei ollut tämä vaan se, voiko yhden tutkimuksen perusteella tehdä täysin pitäviä johtopäätöksiä.
Meillä nyt ei yhtään vastakkaista tutkimustulosta, joten tämän kyseenalaistaminen omien mielipiteiden ja poliittisten näkemyksien pohjalta kuulostaa vain höpsöltä.
Niin maksetaan, itse näen vaan, että asiaa pitää ajatella paljon laajemmin kuin taloudellisena etukysymyksenä. On hyvä, että yhteiskunnassa on järjestelmiä, jotka antavat pitkän työuran tehneille hengähdystauon ja auttavat uransa alussa olevien työllistymistä. Minusta se on yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. EK (tai järjestelmästä kateelliset työntekijät) eivät aina näe omia etupyyteitään pidemmälle.
Minä en näe mitään syytä, miksi työnantajien tai EK:n pitäisi työn tekemisen lisäksi kustantaa vielä työn tekemättä jättäminenkin. Maksakoon yhteiskunta sitten jos se asian tärkeäksi näkee. Nyt työnantajat maksavat vuodessa työttömyysvakuutusmaksua 1,7 MRD euroa vuodessa kun taas palkansaajat maksavat siitä 450 miljoonaa euroa (Tietenkään tämäkään järjestelmä ei ihan näin yksinkertainen ole, vaan siitäkin on järjettömän monimutkainen tehty kaikkine osuuksineen).
Suomessa on 270 000 työtöntä. Asiaa ei millään tavoin auta, että 20 000 ylimääräiselle maksetaan samasta kassasta korotettua korvausta.
Olisi muutenkin helvetin paljon reilumpaa, että Suomessa oltaisiin rehellisiä ja eikä peiteltäisi kaikkia kuluja ihmeellisten kiekuroiden taakse. On helppo kusettaa kansa kannattamaan kaikenlaisia järjestelmiä, kun nämä ihmisten maksamat rahat eivät koskaan heillä edes tileillä näy. Reilumpaa olisi että maksettaisiin kansalaisille rehellisesti nuo palkanlisät käteen ja sitten kerrottaisiin että tämä maksaa tämän verran ja tämä tämän verran. Kun nämä lasketaan yhteen, niin veroja menee se 40-60% mitä niitä nyt oikeasti menee. Alkaisi ne silmät aueta kun ihmiset oikeasti näkisivät järjestelmän massiivisuuden ja voisivat päättää mistä haluavat maksaa ja mistä eivät. Se olisi demokratiaa. Se loputon kaivo kun ei ole oikeati loputon. Tämä kustannusten piilotus on demareiden samalla kaikkein törkein koplaus että myös pirullisin keksintö.
Näetkö edes että tämä vuorotteluvapaa "eli tee 10 vuotta töitä, saat yhdennentoista puoleen hintaan" on äärimmäisen epäoikeudenmukainen? Toisilla ei ole siihen mitään mahdollisuuta ja kaikki siitä kuitenkin maksavat? Mikä oikeus joillakin on tuollainen etu saada toisten kustannuksella?
Mielestäni ehdotuksesi luo tarpeetonta epävarmuutta, kun taas vuorotteluvapaajärjestelmä on edullinen sekä sille vakituiselle työntekijälle että hänen sijaiselleen.
Edelleenkään ehdotukseni ei ole mikään ratkaisu työssäjaksamiseen, vaan ratkaisee ihan muita ongelmia. Tuo on vain pieni sivumauste, että se parantaa työttömien asemaa.