Viestin lähetti strato
Ensinnäkin Nikke imaisi yhden helposti. Yhden olisi voinut jättää torjumatta niin ei olisi tullut maalia. Kolmannen joku muu olisi ottanut, mutta ei voi laittaa varsinaisesti maalivahdin piikkiin.
Jos ja jos, mutta olisihan tilanne ollut eri jos tilanne olisi ollut ensimmäisen erän viime minuutilla 2-0 Suomelle. Ei minun varmaan mitään aukotonta teoriaa tarvinne esittää, mutta eihän Venäjä tehnyt kuin yhden maalin kahdessa viimeisessä erässä, vaikka Kovaltshuk ei haukkunut valmentajia tai mitenkään muutenkaan kiukutellut.
Faktat on ne, että Suomen maalivahdilla lipsui enemmän kuin toisessa päässä ja rankkareissa ei ollut mitään jakoa. Kaaduttiinko yksin maalivahtiin? En ole ainakaan väittänyt, että yksin siihen, mutta hänen takia oltaisi voitu voittaa. Ilman ekan erän mustaa hetkeä tilanne voisi olla toinen, jos siis esitykset olisivat olleet samaa luokkaa kuin kahdessa jälkimmäisessä erässä. Jyrän allahan Suomi oli jatkuvasti. Maalivahtien ero rankkareissa löytyi harhautuksesta mallia Peltonen. Sokolov otti sen, mutta Bäckström ei. Mutta ettei maalivahtia syytetä niin todellisuudessa rankkarit ratkesivat Nummelinin ja Jokisen kädettömiin yrityksiin, jotka olisi poiminut moni muukin.
En nyt siitä pointista tiedä, mutta minun on se, että tappio ei ollut yksin Niken syy, mutta Suomi ei voi voittaa tuon tason maalivahtipelillä. Ei ratkaisevassa pelissä voi antaa vastustajalle kahta maalia.
Noniin, tuosta viimeisestä lauseesta olen kanssasi samaa mieltä ja sitä hainkin. Eli maalivahtipeli ei ollut sillä tasolla, kun sen olisi pitänyt olla ja ei Venäjän tasoiselle joukkueelle voi antaa 1-2 maalia ottelussa.
Mutta sitä minä en ymmärrä, miksi pitää miettiä, olisiko joku muu kaveri ottanut jonkun vedon tai olisiko joku herra XX tehnyt maalin sitä tai tuosta toisesta paikasta. Totuus on se, että näillä aijillä lähdettiin ja tulos oli tällainen. Jos rankkarissa tulee vetämään Datsjukin tasoinen kaveri, niin siinä voi parempikin vahti olla helisemässä. Sieltä NHL-osiosta löytyy aika kivoja videoita, joissa muuan Datsjuk selättää kovempiakin veskareita kuin Bäckström. Myös Afinogenovin taitoja voi käydä ihailemassa sieltä. Nikke ei onnistunut rankkareissa, mutta otti kyllä pari aika pahaa vetoa kiinni peliajalla, samanlaisia joita meidän molempien mielestä ilmeisesti esim. Venäjän ensimmäinen maali oli. Siksi minä katsoisin, että pelkästään Bäckströmin syyttäminen tappiosta on täysin naurettavaa, varsinkin kun, esim. Viuhkola veti pari milliä tyhjästä ohi ja "kurpitsapääkin" olisi paremmin hereillä ollessaan tyrkännyt Peltosen syötöstä kiekon maaliin pelin loppuhetkillä.
Toinen asia mikä oikeastaan lähinnä huvittaa. Nämä kaverit (en nyt tarkoita sinua) "jos meillä olisi ollut se ja se kentällä/joukkueessa/katsomossa, niin vittu me oltais rökitetty Kanadakin 25-0". Joukkueeseen olisivat kuuluneet esim. Salo, T Ruutu, Berg, Kipper, Lehtonen, Selänne, Koivu, Lehtinen jne. mutta he eivät vain syystä tai toisesta nyt olleet mukana. Miksi siis pitää itkeä sitä, että joku näistä olisi varmasti torjunut tehnyt maalin tai muuten vaan hyvänä pukukoppipelaajana olisi hoitanut homman kotiin? Miksi ylipäätään itkeä kaatunutta maitoa? Miksi kovin harvasta viestistä voi lukea näitä totuuksia:
-Miksi Nummelin lämäsi ääliömäisesti päin Datsjukia yv:llä, josta käynnistyi sitten Venäjän 3-3 maaliin johtanut hyökkäys?
-Miksi Jere ei tajunnut ottaa sitä pomppivaa kiekkoa jalallaan vaan yritti riskillä katkoa ja epäonnistua?
Nämäkin em. kysymykset ovat sinällään tyhmää jälkiviisastelua, mutta kummallista, ettei tajuta sitä, että on täysin turhaa itkeä niitä ratkaisuja, jotka tehtiin ja tulokset ovat nyt mitä ovat. Näin kävi ja ensi kerralla sitten ei ehkä tehdä näin.
Suomalaiset ovat tunnetusti helvetin jälkiviisasta kansaa ja tämän ketjun perusteella myös jääkiekkofanit ovat samaa porukkaa. Mutta näinhän se aina on ollut, että ne kovimmat pelurit löytyvät aina jostain muualta kuin itse kaukalosta. "Vittu mä olisin ainakin ottanut kaikki pilkut kiinni ja lyönyt vielä Jashia kilvellä suuhun".
T: Nim. Kyllä mä olin hyvä junnuna, mutta valmentaja ei vaan antanut mulle koskaan peliaikaa. Mutta silti Jatkoajassa mä tiedän kaikesta kaiken, eiks niin?