Oma, tämänhetkinen vatsaohjelma on seuraava: päivittäin 3x50 sivuvatsat, 3x70 Daespoo-malliset rutistusvatsat. Suoria vatsoja ei enää huvita tehdä, niitä voi pumpata vaikka pari sataa eikä tunnu missään. Itse tykkään kyllä tehdä ihan päivittäin, vaikka vatsalihakset eivät ihan täysin palaudukaan. Lihakset kyllä kehittyy jatkuvasti. Yksi vatsalihasten todellinen kiduttaja on "extreme"-vatsat, jolloin tarvitaan kaveria. Kamu "heittelee" voimalla jalkojasi kohti maata, itse pistät vastaan ja yrität nostaa jalat takaisin ylös mahd. nopeasti. Aivan perkeleen tehokasta.
Vielä näistä vatsalihas"penkeistä", niissä ei tosiaan kannata työntää jalkoja jalkatukia vasten, tällöin liike ottaa reisilihaksiin ja 80% tehosta katoaa pois. Anna jalkojen olla velttona, ja vedä niitä vaikka vähän taaksepäin pois tuesta, sitten toimii. Liikettä tehostaa myös se, että ei purista käsipidikkeitä nyrkissä, vaan pitää sormet suorana ja ainoastaan peukalolla käden kiinni kahvassa. Tekee liikkeestä yllättävän paljon tehokkaamman.
Itse palloilijana olen innostunut kybällä myös loikkatreeneistä. Yhdenkään punttisetin jälkeen ei ole koskaan ollut reidet niin maitona, kuin omatoimisista loikista. Ei mene kuin 45 min normipalautuksilla seuraavaan settiin:
1. 3x40 metriä vuorojalkaloikat (lähinnä ylöspäin)
2. 3x20 metriä luisteluloikat (syvästä kyykystä)
3. 2x20 m vuorojalkaloikat
4. 2x20 m luisteluloikat
5. 4-5x20 m syväkyykkyloikka eteenpäin suuntautuen, siten että vauhti pysähtyy täysin joka loikan jälkeen, ja lähdetään aivan kyykystä.
Ekat neljä on perusmukavia loikkia, mutta vitonen pistää reidet niin maidoksi, ettei mitään rajaa. Aivan perkeleen tehokas treeni jaloille, kehittää lisäksi kimmoisuutta, räjähtävyyttä ja nopeutta. Huomattavasti hyödyllisempää palloilijalle kuin jatkuva puntilla vääntäminen. Lisäksi vinkki punttikselle jalkoihin, tee liikkeet yksi jalka kerrallaan 3x10.