Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 906 745
  • 4 643

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Joo, kyllähän sitä tulee nostelemassa käytyä, 3-4 kertaa viikossa. Enpä oikeestaan tiedä, miten pää kestäsi arkea ilman punttista. On se vaan hieno harrastus.

Mitään ohjelmaa en ole noudattanut moneen vuoteen, teen mitä milloinkin juolahtaa mieleen, mutta periaatteessa yritän käydä kropan läpi viikossa. Jaloissa toki tulee fuskattua aina silloin tällöin :) Salikerta kestää yleensä aika tarkkaan tunnin ja lämmittelyt siihen päälle. Mitään järkeä ei ole salilla tuntikausia roikkua, ainakaan jos treenaa "bodytyylillä"

Lisäravinteita en syö. Muija luulee, että ne on suunnilleen horkkuja eikä sen kanssa jaksa aiheesta kinata. Paskallehan ne jauhot maistuu ja ovat myös kalliita, joten ei jaksa. Kreatiini ny ainakin toimii, sen verran niitäkin on tullu testailtua.
 
Viimeksi muokattu:

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
roni3 kirjoitti:
Kuten sanoin, ykkösiä en ole kokeillut ollenkaan, mutta esimerkiksi penkistä nostelen 80-85 kilon painoilla x 10 sarjoja. Se on aika vähän, tiedän, mutta niin kauan nostelen, kun hyvältä tuntuu.

Kaikki on suhteellista, mutta minusta penkistä 10 x 85 kg on paljon. Kuinkahan moni suomalaisista täysi-ikäisistä miehistä pystyy tekemään tuon?

Yritän käydä salilla 2 kertaa viikossa mutta tänä kesänä ei ole onnistunut kuin kerta viikossa. Otin Nääshalliin kortin, mutta harmittaa kun se on kesäaikana viikonloppuisin kiinni. La-su olisi paremmin aikaa käydä siellä se toinen viikkokerta. Olen harkinnut ottaa kymppikortin joltakin kaupalliselta salilta, niin tulisi viikonlopun kertakin käytyä ja saisi omantunnon hiljennettyä.

Normaalikäynti: jalkaprässi 5x10, reisiojentaja 4-5x10, joskus pohkeita jonkin verran, 5 x 10 leuanvetoa, 5 x 10 ylätaljaa, penkkiä jos huvittaa 3-5 sarjaa. Jos menee yli tunti, niin jossakin on vikaa.

Ei juuri mitään vaihteluita käynneittäin mutta systeemi sopii minulle, niskajumit pysyvät ihan hyvin poissa. Kokeilin joskus olkapää- ja niskaliikkeiden tekoa pienillä painoilla, mutta eihän siitä saanut kuin niskan entistä kireämmäksi.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
3-5 kertaa viikkossa

3-5 kertaa viikossa punteja on minulle sopiva määrä. Nyt kesällä reenikerrat vähenevät, kun on niin paljon muuta tekemistä: tennis ja rullaluistelu etunenässä. Salireenausta olen harrastanut ehkä n. 7 -vuotta, mutta säännönmukaisesti ohjelman kanssa vasta 2 -vuotta.

Kirjaan ylös tulokseni ja tekemiseni vihkoon, joka mielestäni on suositeltavaa, vaikkei salireenausta kovin vakavissaan ottaisi. Ohjelmani tällähetkellä (jota vaihtelen n. 3-4 kk välein) on seuraava.

1. epäkkäät, olkapäät, suorat vatsat
2. jalat, selänojentaja
3. rinta, hauis, ranteet, vinot vatsat
4. selkä, ojentajat

Se on niin yksillöllistä, että mikä toimii toiselle ei välttämättä toiselle toimi. Kun uuden ohjelman teen, teen sen myös eritavalla, jotta mielekkyys säilyisi.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Routainen Sydän kirjoitti:
Vatsalihaksia voit päivässä tehdä vaikka kolme kertaa - aamulla, päivällä ja illalla. Ei ole ihme, että sitten ihmetellään, kun kesän aikana alkanut keskikehonrakennus on tuonut makkaran ja oluen mukana pari lisäkiloa, kun vatsalihakset eivät maistu eikä kiinnosta...

Miksi?, mikä siitä vatsalihaksista tekee niin erikoisen, että niitä tarvitsee hinkata monta kertaa viikossa? Ja toinen mitä en ymmärrä on se, että vatsoille tehdään sellasia +30 toiston sarjoja. Ja vatsa lihasten tekeminen ei sitä kessiä pienennä senttiäkään.
 

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
hansonbrother kirjoitti:
Miksi?, mikä siitä vatsalihaksista tekee niin erikoisen, että niitä tarvitsee hinkata monta kertaa viikossa? Ja toinen mitä en ymmärrä on se, että vatsoille tehdään sellasia +30 toiston sarjoja. Ja vatsa lihasten tekeminen ei sitä kessiä pienennä senttiäkään.

Vatsalihakset tukevat selkärankaa ja pitävät siten sinua pystyssä. Ja ovat muutenkin erittäin tärkeät. En nyt osaa luetella mihin kaikkeen ne vaikuttavat, mutta tiedän että vaikuttavat hyvin paljon. Jääkiekossakin laukaus, taklaus ja luistelu lähtevät selkä- ja vatsalihaksista.
Ja olisihan se mukavaa, jos olisi kunnon vatsalihakset mitä esitellä rannoilla.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
IceMaster kirjoitti:
Vatsalihakset tukevat selkärankaa ja pitävät siten sinua pystyssä. Ja ovat muutenkin erittäin tärkeät. En nyt osaa luetella mihin kaikkeen ne vaikuttavat, mutta tiedän että vaikuttavat hyvin paljon. Jääkiekossakin laukaus, taklaus ja luistelu lähtevät selkä- ja vatsalihaksista.
Ja olisihan se mukavaa, jos olisi kunnon vatsalihakset mitä esitellä rannoilla.

Et ihan ymmärtänyt mitä kysymykselläni tarkoitin, tottakai vatsalihakset on todella tärkeät, mutta miksi niitä tulisi tehdä 3-5 kertaa viikossa, eikä kerta viikkoon niin kuin kaikkia muitakin lihasryhmiä?
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
hansonbrother kirjoitti:
Miksi?, mikä siitä vatsalihaksista tekee niin erikoisen, että niitä tarvitsee hinkata monta kertaa viikossa? Ja toinen mitä en ymmärrä on se, että vatsoille tehdään sellasia +30 toiston sarjoja. Ja vatsa lihasten tekeminen ei sitä kessiä pienennä senttiäkään.
Eihän niitä pakko ole hinkata. Jokainen tekee tahollaan sen minkä ikinä tykkää - niin varmasti Sinäkin. Tarkoitin vain sitä, että vatsoja pystynee tekemään monta kertaa päivässä, koska lihasryhmä vatsassa on semmoinen mikä palautuu äkkiä. Ei vatsalihasten teko suoranaisesti "kessiä" pienennä, mutta auttaa aerobisen liikunnan kanssa pienentämään vatsaa moninkertaisesti.

Jos vatsalihakset ovat edes jonkinlaisissa kunnossa, se auttaa eritoten selkävaivoihin todella paljon. Miksi töissäkäyvillä - ja myös muilla - ihmisillä on niin perkeleen paljon selkäkipuja? Niinpä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2 kertaa viikossa käyn salilla. Välillä 3, jos ei ole parempaa tekemistä.

1. Selkä,hartiat,ojentajat
2. Jalat,rinta,hauis

Ja vatsoista kun on ollut niin paljon puhetta, niin mainittakoon sekin, että teen niitä kerran viikossa jommassa kummassa päivässä.

Broidin kautta olen löytänyt tieni salille, enkä kadu päätöstäni. Treenaaminen ei ole todellakaan tylsää alussa, päin vastoin. Tuloksia saa todella nopeasti alkuun, mutta sitten vauhti hidastuu, ainakin minulla. Täytyy vaan jaksaa lisätä painoja aina kun on mahdollista, niin hyvää tulee.

kaizu kirjoitti:
Lisäravinteita en syö. Paskallehan ne jauhot maistuu ja ovat myös kalliita, joten ei jaksa.

Tässä täytyy olla kyllä eri mieltä. Ne on nykyään suoraan sanottuna herkullisia. Valmiit pussit saattaa olla kalliita (joillekin), mutta kun sekoittaa itse proteiinit, niin varmasti on halpaa.

Palautusjuoma/ruoka on sen verran tärkee juttu, että itse vetelen fastin tuotteita. Ei ole halvimmasta päästä, mutta treenikertoja on sen verran vähän, että antaa mennä.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Routainen Sydän kirjoitti:
Eihän niitä pakko ole hinkata. Jokainen tekee tahollaan sen minkä ikinä tykkää - niin varmasti Sinäkin. Tarkoitin vain sitä, että vatsoja pystynee tekemään monta kertaa päivässä, koska lihasryhmä vatsassa on semmoinen mikä palautuu äkkiä. Ei vatsalihasten teko suoranaisesti "kessiä" pienennä, mutta auttaa aerobisen liikunnan kanssa pienentämään vatsaa moninkertaisesti.

Jos vatsalihakset ovat edes jonkinlaisissa kunnossa, se auttaa eritoten selkävaivoihin todella paljon. Miksi töissäkäyvillä - ja myös muilla - ihmisillä on niin perkeleen paljon selkäkipuja? Niinpä.


Joo kaikki tekee niinkuin tykkää, mutta toi monta kertaa päivässä, toi on paskapuhetta.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
hansonbrother kirjoitti:
Joo kaikki tekee niinkuin tykkää, mutta toi monta kertaa päivässä, toi on paskapuhetta.
No kokeile tehdä 6kk kolme kertaa päivässä vaikkapa nyt 5*200 vatsaa, niin palataan sitten asiaan.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Routainen Sydän kirjoitti:
No kokeile tehdä 6kk kolme kertaa päivässä vaikkapa nyt 5*200 vatsaa, niin palataan sitten asiaan.

Vedä nyt jo ittees jakarilla päähän, eipä noilla toistomäärillä paljon vatsalihakset pääse kasvamaan, kokeile itse tehdä seuraavat 6kk vatsoja kerran viikossa vaikka seuraavasti, rutistukset taljassa 3*15, kiertoliike tangolla(tangon toinen pää nurkkaan ja toisesta päästä kiinni)3*16 jalannostot lisäpainolla 3*15, palaillaan sitten.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
hansonbrother kirjoitti:
Vedä nyt jo ittees jakarilla päähän, eipä noilla toistomäärillä paljon vatsalihakset pääse kasvamaan, kokeile itse tehdä seuraavat 6kk vatsoja kerran viikossa vaikka seuraavasti, rutistukset taljassa 3*15, kiertoliike tangolla(tangon toinen pää nurkkaan ja toisesta päästä kiinni)3*16 jalannostot lisäpainolla 3*15, palaillaan sitten.

En tiedä ketä tässä pitäisi jakarilla päähän lyödä - minua kenties - olenpa vaan keskustellut vatsalihaksista useiden bodausta harrastaneiden tai jopa bodausta ja kuntosalibisnestä ammatikseen tekevien kanssa, eräskin heistä - SM tason bodari - teki jokainen treenipäivä vatsoja, tämän lisäksi hänellä oli erillinen vatsapäivä.

Vatsoja voi tehdä vaikka jokainen päivä, eikä tämä päde yksinomaan bodareihin vaan sopii lajiin kuin lajiin tai ihan vaan kuntoilijoille, oikeastaan kaikille jotka haluavat pitää keskikehonsa kunnossa.

vlad.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
vlad kirjoitti:
En tiedä ketä tässä pitäisi jakarilla päähän lyödä - minua kenties - olenpa vaan keskustellut vatsalihaksista useiden bodausta harrastaneiden tai jopa bodausta ja kuntosalibisnestä ammatikseen tekevien kanssa, eräskin heistä - SM tason bodari - teki jokainen treenipäivä vatsoja, tämän lisäksi hänellä oli erillinen vatsapäivä.

Vatsoja voi tehdä vaikka jokainen päivä, eikä tämä päde yksinomaan bodareihin vaan sopii lajiin kuin lajiin tai ihan vaan kuntoilijoille, oikeastaan kaikille jotka haluavat pitää keskikehonsa kunnossa.

vlad.

Selvä, ehkä vedän itse itseäni jakarilla päähän ja jatkan vatsalihasten treenaamista kerran viikossa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
vlad kirjoitti:
En tiedä ketä tässä pitäisi jakarilla päähän lyödä - minua kenties -

Kiitos vinkistä, täytyy testata, jos tulee joskus sopiva hetki. Itsensä lyöminen jakarilla voi tuntua yllättävän hienoltakin.

Vatsoja voi tehdä vaikka jokainen päivä, eikä tämä päde yksinomaan bodareihin vaan sopii lajiin kuin lajiin tai ihan vaan kuntoilijoille, oikeastaan kaikille jotka haluavat pitää keskikehonsa kunnossa.

vlad.

Just tällä logiikalla minäkin tein niitä, tai ainakin olisi pitänyt tehdä joka treenipäivä. Sillä minun meininki ei todellakaan ollut kuin harrastelijan kunnon ylläpitämistä, ei sen ihmeellisempää. No, kai se vähän jokainen menee tyylillään.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Routainen Sydän kirjoitti:
Tarkoitin vain sitä, että vatsoja pystynee tekemään monta kertaa päivässä, koska lihasryhmä vatsassa on semmoinen mikä palautuu äkkiä. Ei vatsalihasten teko suoranaisesti "kessiä" pienennä, mutta auttaa aerobisen liikunnan kanssa pienentämään vatsaa moninkertaisesti.

Näinhän se suunnilleen menee. Koska vatsalihakset palautuvat nopeasti niin niitä on hyvä treenata miltei jokaisen treenin yhteydessä. Siihen kun sitten yhdistetään aerobinen ja rasvaa polttava liikunta sekä terveelliset ruokailutavat niin pyykkilauta alkaa muodostua.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
hansonbrother kirjoitti:
Vedä nyt jo ittees jakarilla päähän...
HEH, kiitos kauniista sanoistasi ja anteeksi, ehkä pikkuisen liiottelin toistojen kanssa. Jokainen tekee vatsalihasliikkeitä niin paljon kuin lystää. Jos arvon hansonbrother katsoo parhaimmakseen ja tykkää tehdä mahaliikkeitä kerran viikossa, se passaa minulle erittäin hyvin. Minä tykkään tehdä vatsoja joka päivä. Tämä tästä.
Johto kirjoitti:
Koska vatsalihakset palautuvat nopeasti niin niitä on hyvä treenata miltei jokaisen treenin yhteydessä. Siihen kun sitten yhdistetään aerobinen ja rasvaa polttava liikunta sekä terveelliset ruokailutavat niin pyykkilauta alkaa muodostua.
Juurikin näin.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ainakin treenaan vatsoja siten, että kun alkaa kesämaha hatuttaa, pyrin tekemään joka aamu 100 ja joka ilta 150-200. Ja kyllä toimii. Itselläni on tosin aika hyvät pohjat joten kovin montaa viikkoa ei tarvitse huhkia kun on jo biitsikunnossa, mutta kyllä tämä on hyväksi havaittu treenimuoto. Nyt on kuukausi pumpattu näin ja aika hyvältä näyttää. Ennen tein kuntosalilla kolmesti viikossa 3x15 painojen kanssa, kyllä sekin ihan tehokasta oli mutta ei läheskään näin tehokasta. Vatsoja kannattaa ehdottomasti tehdä ihan päivittäin jos sixpacciin pyrkii.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Routainen Sydän kirjoitti:
HEH, kiitos kauniista sanoistasi ja anteeksi, ehkä pikkuisen liiottelin toistojen kanssa. Jokainen tekee vatsalihasliikkeitä niin paljon kuin lystää. Jos arvon hansonbrother katsoo parhaimmakseen ja tykkää tehdä mahaliikkeitä kerran viikossa, se passaa minulle erittäin hyvin. Minä tykkään tehdä vatsoja joka päivä. Tämä tästä.Juurikin näin.

Jep jep, tämä tästä, rauhaa.
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse käyn 4 kertaa viikossa salilla, ja vedän aina treenin päätteeksi vatsaludalla 3*40 vatsaa. Kyllä toi 5*200 kolme kertaa päivässä kuulostaa aivan älyttömältä, koska itselläni ei kuntoa tuohon löydy. Vedän jalat ja vatsat pelkästään sen takia, että ei jää huono omatunto. Mutta tärkeäthän ne on; salilla käy välillä 17-18 vuotiaita teinipoikia, joilla on yläkroppa ihan ok-tasoa, mutta jalat on kuin kaksi biljardikeppiä. Itse syyllistyin samaan aikoinaan. Tosin entisenä lätkäjuniorina. Olin aivan kyllästynyt kyykkyihin ja prässiin, ja niinpä vedin 6kk pelkkää penkkiä, pystypenkkiä ja hauista. 5 kertaa viikossa. Lihakset ei palautunut yhtään ja molemmat olkapäät paskana.
Tällä hetkellä treeninä on kaksi kertaa/vko penkki kapealla otteella 3*10, hauikset käsipainoilla 3*8, rinnalleveto 3*10, kyykky 3*15, sekä siihen päälle vielä reisien ojentaja ja vatsat.
Loput kaksi kertaa vedän laitteilla pitkäkestoisia sarjoja ja poljen kuntopyörää. Painot ei viime aikoina enään ole hirveästi nousseet, mutta eipä sillä väliä ole. Tällä hetkellä tärkeintä on vain päästä salille tuo 4 kertaa per viikko. Muuten ei pää kestä.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sean #19 kirjoitti:
Kyllä toi 5*200 kolme kertaa päivässä kuulostaa aivan älyttömältä...
Onhan se älytön, mutta ei mahdoton. Kaksi kertaa päivässä semmoiset 3*200 olisi ihan tavoittelemisen arvoinen juttu noin alkuun. Siitä voisi tietenkin alkaa nostamaan toistoja/sarjoja oman halunsa mukaan.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onhan ollut vaikeaa punttia viimeiset päivät - ilmeisesti kuumuuden takia, joka vie kyllä ylimääräiset mehut kropasta. Tuntuu, että treeni menee ihan käkeen, kun jaksaa kyllä tehdä, mutta tunne on kuin vetelällä paskalla parin tunnin vetojen jälkeen. Voisi vähän viilentyä ilmat, niin saisi paremmin treenistäkin hyödyn irti.
 

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
Routainen Sydän kirjoitti:
Onhan ollut vaikeaa punttia viimeiset päivät - ilmeisesti kuumuuden takia, joka vie kyllä ylimääräiset mehut kropasta. Tuntuu, että treeni menee ihan käkeen, kun jaksaa kyllä tehdä, mutta tunne on kuin vetelällä paskalla parin tunnin vetojen jälkeen. Voisi vähän viilentyä ilmat, niin saisi paremmin treenistäkin hyödyn irti.

Jo tämä on totta. Itse käyn Lohjan bodauksessa ja salin tilat ovat rakennuksen yläkerrassa. Siellä on sitten niin helvetin kiva treenata, kuin aurinko paistaa suoraan ikkunasta ja salin tiloissa mittari näyttää +35 astessa :/ .

Itse en pystynyt hauistreenejä kuumuuden takia vetämään loppuun.....
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ongelma noissa sairaissa vatsalihasmäärissä on se että aivan liian harva muistaa samalla tehdä alaselkää jotka muodostavat ns. vastavoiman vatsalihaksille. Eli jos vetää 200 vatsaa päivässä niin pitäisi vetää alaselkäpenkissä (45 asteen yläkulmassa oleva teline jossa ollaan jalat paikallaan naama alaspäin skrebat pehmusteen kohdalla, yläkroppa liikkuu ~90 asteen verran ylös-alas) vastaavasti hyvä treeni.

Allekirjoittanut veti joskus kanssa hulluna vatsoja kunnes selkä petti ja sitten ei pariin viikkoon tehty yhtään mitään, jopa nykyäänkin tulee noita alaselkiä tehtyä aivan liian vähän.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt vaihdettiin hieman yksinkertaisempaan reenimuotoon.

10X10 penkissä ja kyykyssä

Lähtöpainona tanko ja jokaiseen sarjaan lisätään 7,5 kiloa lisää - minuutin tauoilla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös