Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 333 177
  • 1 378

Tuamas

Jäsen
Hiisi_van_Holten kirjoitti:
Viime aikoina minua ovat riivanneet Tele Finlandin puhelin myyjät kuukaudessa on tullut pari soittoa. Ensimmäinen soittaja puhui täyttä soopaa sillä hän sanoi minulle, että Saunalahden liittymät(siis joka mulla on) vaihtuvat syyskuun alusta Elisan liittymiksi ja asioista tietämättömänä hetken jopa uskoin kyseistä soittajaa ja jopa harkitsin liittymän vaihtoa (en soittajan firmaan).

- Näin täysin OT:na:
Elikkä käytännössä kaikki Saunalahden liittymät "optimoidaan" jossakin vaiheessa toimimaan Elisan verkossa, eli aivan täyttä soopaa tämä myyjä ei puhunut. Liittymät kyllä pysyvät Saunalahden liittyminä, mutta käytettäväksi verkoksi muuttuu Elisa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Tuamas kirjoitti:
- Näin täysin OT:na:
Elikkä käytännössä kaikki Saunalahden liittymät "optimoidaan" jossakin vaiheessa toimimaan Elisan verkossa, eli aivan täyttä soopaa tämä myyjä ei puhunut. Liittymät kyllä pysyvät Saunalahden liittyminä, mutta käytettäväksi verkoksi muuttuu Elisa.

Juu tiedän, että kuuluvuudet vaihtuvat Elisalle, tai siis ovat jo vaihtuneet, mutta minulla oli jo aiemmin Elisan kuuluvuudet, joten minua muutokset eivät koskeneet...
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Näin Teksasissa

Vierestä seurasin, kun pomo sai tällaisen myyntipuhelun; pienen hetken kuunneltuaan hän keskeytti ja pyysi lupaa kysyä jotain. Luvan saatuaan hän kysäisi myyjätyttösen tissien kokoa. Puhelu katkesi kuin seinään. Heh
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
mission16W kirjoitti:
EDIT: puhelimen mukaan tuntemattomista numeroista on viimeisen viikon aikana soitettu 14 kertaa. Se niistä harvoista soitoista.

Kukas sellaisista on puhunutkaan?

JanJ kirjoitti:
Tiedän 100% faktana että kolmella suurimmalla lehtimyyntitalolla on työsopimuksessa käytäntö, minkä mukaan ensimmäisestä kriteerien alle jääneestä kuukaudesta tulee vuoden voimassa oleva varoitus. Toisesta kuukaudesta tulee potkut välittömästi. Koeaikana ei tarvitse edes varoittaa vaan saa laittaa ilman perusteluja ulos.

Minähän sanoinkin, että "tuollainen meininki ei kyllä päde kaikissa puhelinmyyntipaikoissa". En väittänyt, etteikö sellainen käytäntö voisi jossain olla, mutta tiedän 100% faktana, että kaikissa paikoissa ei mitään potkuja myyntitavoitteiden alle jäämisestä anneta. Itse asiassa myyntitavoitteista ei edes puhuta mitään, vaikka ne työsopimukseen onkin printattu.
 

JanJ

Jäsen
Pee kirjoitti:
En väittänyt, etteikö sellainen käytäntö voisi jossain olla, mutta tiedän 100% faktana, että kaikissa paikoissa ei mitään potkuja myyntitavoitteiden alle jäämisestä anneta. Itse asiassa myyntitavoitteista ei edes puhuta mitään, vaikka ne työsopimukseen onkin printattu.
Nyt puhut ihan oikeasti asioista mistä et tiedä.

Tuollainen voisi päteä jossain spr:ssä tai vastaavissa mutta EI yhdessäkään yrityksessä jossa yritetään MYYDÄ jotain. Puhelinmyyjille maksetaan lähes poikkeuksetta pohjapalkkaa. Mistä yritys maksaa jos ei ole tuloja? (Ihan koitan vääntää rautalankaa sulle)

Tunnusta vaan ettei tiedä faktoja vaan heittelet arvauksia ja näitä sun kuuluisia "näin maailma olisi parempi"-teesejä.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
JanJ kirjoitti:
Puhelinmyyjille maksetaan lähes poikkeuksetta pohjapalkkaa. Mistä yritys maksaa jos ei ole tuloja?

Juuri näin. Itsellä oli pohjapalkka jotain 6 €/tunti, sen jälkeen 150 € päivässä piti myydä niin alkoi provikat putoilemaan. Jos kunnon palkoille halusi, niin 300 €/päivä olisi pitänyt vähintään myydä. Ja työsopimuksessani ei edes ollut mainintaa mistään vähimmäismyyntitavoitteista. Myyntijohtaja vaan sanoi et jos koeaikana ei myy sitä 150€/päivässä vähintään niin se on kenkää samantien.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JanJ kirjoitti:
Nyt puhut ihan oikeasti asioista mistä et tiedä.

Niinkö meinaat? Mitäs sanot tähän: olen toiminut puhelinmyyntifirmassa puhelinmyynnin lisäksi myös esimiestehtävissä, joten ehkä kuitenkin tiedän mistä puhun. Työsopimukseen printattua myyntitavoitetta ei täyttänyt juuri kukaan soittelijoista - en minäkään silloin kun luurin ääressä pomon paikan sijaan olin - mutta mistään potkuista - eikä edes varoituksista - ollut edes puhe. Palkat toki tulivat ajallaan.
 
duud kirjoitti:
Olen duunikavereitteni kanssa ihmetellyt, että miten ainoa firma joka meidän duunikännyköihin soittelee on Alexandria "sijoitusneuvonta" firma. Mistä ne repii nuo numerot soittolistoillensa? Kukaan muu ei soittele koskaan. Vai onko ne niitä tuntemattomia numeroita, joihin en koskaan vastaa...

-duud-

Samainen pulju soitteli myös minun hallinnoimaan duunikänykkään. Ekalla kerralla olin liikenteessä, joten sanoin ettei pysty puhumaan/ ei kiinnosta. Jatkossa jätin vastaamatta. Soitti se tyyppi silti yhdeksän kertaa ennen kuin luovutti.

Lehtimyyjille on tapanani sanoa etten osaa lukea.

Isoisä sai 80-luvulla lehtimyyjän turvan tukkoon. Isoäidin kuoleman jälkeen joku Seuran tms. myyjä soitti ja kyseli jatkotilauksen perään. Isoisä tokaisi: "Tilaaja on kuollut." Ei tullut yhtään mutkuheinytolistosihyvätarjous-kommenttia. Ei tosin moukka älynnyt edes pahoitella tapahtunutta.
 

JanJ

Jäsen
Pee kirjoitti:
Niinkö meinaat? Mitäs sanot tähän: olen toiminut puhelinmyyntifirmassa puhelinmyynnin lisäksi myös esimiestehtävissä, joten ehkä kuitenkin tiedän mistä puhun. Työsopimukseen printattua myyntitavoitetta ei täyttänyt juuri kukaan soittelijoista - en minäkään silloin kun luurin ääressä pomon paikan sijaan olin - mutta mistään potkuista - eikä edes varoituksista - ollut edes puhe. Palkat toki tulivat ajallaan.
Sähän melkoinen kameleontti olet. viimeksi kun puhuttiin ammateista, sanoit olevasi Siwan kassa. Ja jos profiilisi ikä on reilu 20, taitaa joku nyt vähän narrata.....

En voi uskoa millään väitettäsi, tai sitten todellakin on oikein puhua menneessä aikamuodossa. Miten firma mahtoi pysyä pystyssä? Tiedäthän, tavoite tehdään sen vuoksi että se on se summa minkä neuvottelijan pitää tuoda taloon jotta saadaan edes neuvottelijan palkka katettua. Siksi sitä ei saa alittaa ja sen vuoksi siitä on seurauksena työsuhteen päättäminen.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
V-man kirjoitti:
Kaverini haki kerran lehtien puhelinmyyjäksi ja siinä lafkassa oli aika tiukat kriteerit. Työhönhakijoita haastateltiin ja lopulta kolme hakijoista pääsi näyttämään kyntensä koesoitossa. Kaverini sai paikan seuraavanlaisella puhelulla jossa asiakkaana oli n.30v nainen:

*Hyvää päivää bla bla bla... Osta Kotiliesi? No entäs Apu? Seiska? jne...*
Myyjä: " Onkos teillä lapsia?"
Asiakas: "Ei."
M: "No onkos sisaruksillanne kenties lapsia?"
Asiakas: "Eipä ole ei"
M: "No käyttekö paskalla?"
A: "Heh, joo kyllä mä joskus käyn joo"
M: "Mitä luette vessassa?"
A: "Ööö... jotain mainoksia kait yleensä."
M: "No osta toki Aku Ankka - Vessalukemiston aatelia"
A: "Paljos se maksaa?"
jne jne

Ja kaupat sekä työpaikka tuli että paukahti.



Tässä aiheeseen sopiva pätkelmä "vessalukemiston parhaat" -kettingistä
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JanJ kirjoitti:
viimeksi kun puhuttiin ammateista, sanoit olevasi Siwan kassa.

Niin, tuo koski työharjoittelua viime vuoden lopussa. Milloinkaan en ole väittänyt olleeni työsuhteessa Siwaan.

Sen sijaan työsuhteessa erääseen puhelinmyyntifirmaan olen ollut niin puhelinmyyjänä kuin toimistoapulaisenakin. Jälkimmäisessä tehtäviini kuului paikan esimiehen tuuraaminen esim. hänen lomiensa, vapaapäiviensä, matkojensa yms. aikana.

Tuossa tehtävässäni toki kannustin luurin ääressä olevia tekemään kauppoja, mutta potkuilla - tai edes varoituksilla - ilman myyntitavoitteeen täyttymistä en uhkaillut, koska se ei toimenkuvaani kuulunut. Eikä se kuulunut paikan virallisen esimiehenkään toimenkuvaan, enkä edes kuullut myyntitavoitteesta puhuttavan kuin yhden kerran.

Sitä en varmaksi tiedä, onko kyseisestä firmasta syytä puhua jo menneessä aikamuodossa, koska irtisanouduin itse siitä toissa vuoden lopussa, kun tuo toimistoapulaisen tehtäväni päättyi kustannussyiden takia. Pelkkä proviikkapalkainen puhelinmyynti kun ei tuntipalkkaisen "pikku pomon" hommien jälkeen jaksanut enää motivoida pätkän vertaa.

Mikäli myyntitavoitteen alittamisesta olisi ollut seuraamuksia, olisin saanut lähtöpassit kyseisestä firmasta jo aiemmin, niin kuin lähes kaikki muutkin työntekijät. Yhteensä pari työntekijää minun vajaan vuoden sielläolon aikana kenkää taisikin saada, mutta aivan eri syistä kuin myyntitavoitteesta jäämisen takia...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meille noita näytelehtiä tulee ihan ilman pyytämättäkin, viimeisimpinä nyt ainakin muistuu mieleen Katso ja OHO!. Kumpaakaan ei tarvinnut pyytää, jälkeenpäin sitten on soiteltu ja kehuskeltu että "lähetimme Teille muutaman numeron, mitäs piditte?". Ei olla pidetty, kauppoja ei ole syntynyt.

Puhelinmyynnistä on kyllä lehtiä tilattu aina silloin tällöin jo vuosien ajan, joten jos ne sitten sen takia niitä postittavat ensin ja sitten vasta kysyvät.

Noista puhelinoperaattoreista tuli mieleen semmoinen juttu, että tossa kesäkuun alussa yks perjantai Kolumbuksesta soiteltiin kesken työpäivän, ja tarjottiin maailman halvinta liittymää, haukuttiin oma liittymäni maanrakoon ja kaupan päälle tällättiin vielä 150 €uroa puheaikaa. Kun oli just työ kesken, niin en siinä sitten ehtinyt sen enempää asiaa pohtia, joten myyjä lupasi soittaa seuraavana päivänä eli lauantaina uudelleen, kun olen asiaa mietiskellyt yön yli.

No, siinä illalla sitten tulin siihen tulokseen että kannattaahan tuota vaihtaa, sen 150 €uron ilmaisen puheajan takia. Mutta olin minä hiukan pettynyt, kun sitä soittoa ei kuulunutkaan seuraavana päivänä, eikä edes maanantainakaan eikä koko seuraavalla viikollakaan.

Vasta heinäkuussa Kolumbuksesta soiteltiin uudestaan, kello oli melkein yhdeksän illalla ja taas tarjottiin samanlaista edullista ja maailman parasta liittymää, oma liittymäni haukuttiin maan rakoon ja tarjottiin joko 50 tai 75 €uroa puheaikaa kaupan päälle. Mutta kun selitin tuon kesäkuisen tapauksen ja tein oman tarjoukseni, eli 150 €uroa puheaikaa - sen kesäkuisen tarjouksen mukaan - kaupan päälle niin Kolumbuksen asiakkaaksi siirryn, niin ei tullut kauppoja.

Ei tuo ilmeisesti erehtymätön systeemi ole tuokaan, jossa kone soittaa automaattisesti asiakkaat läpi sovittuna aikana kun mulle ei ainakaan sitä soittoa kuulunut silloin kun sitä ensimmäisen kerran elämässäni odotin.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, itse otsikkoon viitaten, teen parhaillaankin lehtimyyjän hommia ja täytyy sanoa että ihmisillä on harvinaisen suuret ennakkoluulot meikäläisiä kohtaan. Ensinnäkin suoranainen kusetus on puhelinmyynnissä täysin mahdotonta. Jos näin pääsee käymään, voi aivan hyvin soittaa kyseiseen markkinointifirmaan tai sitten mennä itseensä. Kokemuksesta voin sanoa että olen esim. jättänyt puheluista pois nuo ilmalöpinät käymällä nykyisin suoraan asian ytimeen, hintaan ja itse lehden sisältöön.
Hyvä myyjä ei koskaan mene lukkoon myyntipuheessaan, vaan vastaa samantien terävästi takaisin. Tällä saa ihmiset yleensä nauramaan. Kirjoitan huomenissa lisää kun jaksan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
nihti kirjoitti:
Aina tulee kysyttyä näytelehteä, yhtään en ole saanut.
Siihen se keskustelu sitten tyrehtyykin. Ikäviä ihmisiä.

"Ennen vanhaanhan" nuo lehtikauppiaat pyöräilivät talosta toiseen ja kävivät hyvien asiakkaiden luona ja jakelivatkin noita näytenumeroita. Nyt tosiaan ei enää asiakasta pahemmin pyritä "lahjomaan".

Viime keväänä ärsytti muutama soittaja, jotka aloitti aina hyvällä tarjouksella "olet meidän hyvä asiakas saat jotain x euroon". Sanoin että pistetään tulemaan sitten, niin vastaus oli aina että tässä on vielä sellainen juttu että pitää tilata vielä x kukautta päälle jotta tarjous on voimassa. No sitten vastaus olikin ettei homma kiinnosta ja parin yrittäjän jälkeen olikin tämä kiero taktiikka tiedossa.

Pitkään kyllä kiusasin noita myyjiä antamalla "vaahtosammuttimen" vastata ja jutustella niin kauan kunnnes myyän puolelta rupesi kuulumaan tuut-tuut-tuut. Nyt sillä on ikää sen verran jo ettei tuota korttia viitsi enää valitettavasti käyttää, mutta tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla, sillä on se aika hauskaa kuulosteltavaa.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eräs tuttavani aloitti juuri lehtimyyjänä ja mielenkiinnolla odotankin miten hänen bisnes lähtee rullailemaan.

Oikeastaan vähän hävettää kun en itse uskalla enää mennä tekemään tuota hommaa, opiskelun oheessa onnistuisi mainiosti.
Silti, muistan miten raskaalta se luurin nostaminen tuntui kun oli saanut päivän aikana kymmenkunta kertaa kuulla kunniansa..
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
JanJ kirjoitti:
Tuollainen voisi päteä jossain spr:ssä tai vastaavissa mutta EI yhdessäkään yrityksessä jossa yritetään MYYDÄ jotain. Puhelinmyyjille maksetaan lähes poikkeuksetta pohjapalkkaa. Mistä yritys maksaa jos ei ole tuloja?

Itse puhelinmyyjänä pari viikkoa yli vuoden työskenneennä tiedän tasan tarkkaan ettei potkuja saanut sen perusteella, että jäi myyntitavoitteesta. Itse olisin meinaan saanut joka ainoa kuukausi potkut tuon johdosta, jos sen perusteella potkut olisi annettu.

Mitään pohjapalkkaa ei ollut kuin ensimmäisen kuukauden ajan jonka jälkeen palkkaus oli vain ja ainoastaan provisio. Ei en työskennellyt SPR:ssä vaan puhelinmyynti firmassa.

Kannattaisi varmaan sinunkin tarkistaa tietojasi ennen kuin alat väittelemään asioista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä, onko kyseessä joku urbaanilegenda, mutta ainakin eräs puhelinmyyjänä joskus toiminut kaverini väitti, että heillä oli aikanaan ollut töissä joku nuori ja noheva kaveri. Tämä nuorukainen oli kaupannut vinot pinot lehteä, jonka hän esitteli EM:nä. Noh, piakkoin kaveri kuitenkin sai kenkää. Hän kun ei kertonut puhelimessa, että nyt tuo EM ei ollutkaan Erotiikan Maailma, vaan Eläinmaailma.
 

Tuamas

Jäsen
Puhelinmyynnistä.

Nyt on kyllä valitettavasti kerrankin Janj väärillä jäljillä, ainakin osittain.
Nimittäin Porissa noissa parissa paikallisessa lafkassa ei potkuja ainakaan puolisen vuotta sitten saanut, vaikkei olisi juuri mitään myynytkään, koska kyseisissä paikoissa ei ollut kuin provisiopalkkaus. Lisäksi noissa puhelinmyyntifirmoissa on jo muutenkin niin kova vaihtuvuus, että yrityksillä on jo ilman tiukkoja myyntitavoitteita helkkarin hankala saada riittävää määrää väkeä duuniin.

Itsellä on useampi kaveri lähtenyt tuohonkin kelkkaan silmät innosta kiiluen, kun kyseisissä paikoissa on ollut yksi tai kaksi huippumyyjää, jotka oikeasti tienaavatkin tuolla kunnolla ja sitten nämä tulokkaat kuvittelevat pääsevänsä samoihin tuloihin.
Muistaakseni kavereideni, jotka ovat kehdanneet tunnustaa mitä siitä jäi käteen, ovat saaneet 0,3 eurosta 5 euroon tunti. Aina hommaa aloittaessaan he olivat varmoja, että tulevat tienaamaan vähintään tonnin kuussa.
Parin ensimmäisen tilin jälkeen viimeistään ovat ne jotka eivät puhelimessa puhumista vierastaneet, siirtyneet tilastopalveluun, jossa on varma palkkaus.

Puhelinmyyjä on viimeisiä hommia joita itse tekisin.
 

rage

Jäsen
Suosikkijoukkue
T:mi Porin hitsaus ja rengas
Itse olen jaksanut kuunnella puhelinmyyjää, aidosti kiinnostuneena, ainoastaan yhden kerran. Vieläkin v*****aa se keskustelu.

Leppoisa kaveri soitteli ja kertoi kuinka hyvä asiakas minä olen. Aha, selvä. Sitten tarjottiin ilmaiseksi vuoden lehtiä. Itse sain valita muutamasta vaihtoehdosta. Puhelu kesti yllättävän pitkään, kun tyhmänä menin innostumaan "lahjasta". Lopulta kaveri sanoo: "Ei meikäläinenkään silti ihan niin hullu ole, että ilmaiseksi tämän vuoden annan. Puoli vuotta kun itse maksat, niin lehti tulee vuoden." Siinä kohtaa teki mieli kuristaa joku. Uskomatonta paskan puhumista! Ilmainen ei käsittääkseni ole 29,90€/6kk. Apinaa koijataan, apinaa pumpataan!

Ikinä en ole lyönyt luuria korvaan puhelinmyyjälle. Aina olen perustellut miksi en tarvitse heidän tuotettaan. Tästä lähtien taitaa mennä "hyvätkin" tarjouksen ohi tuon paskanpuhujan takia. Harmi. There is no free lunch, helvetti.

En nyt sanatarkasti muista miten Jerry Seinfeld hoiteli puhelinmyyjän mutta samaa periaatetta voisi kokeilla: "Haloo... En nyt juuri ehdi puhumaan mutta anna kotinumerosi, niin soittelen sulle takaisin... Et anna vai?... Ahaa, eli sinä et siis halua, että vieraat ihmiset soittelevat kotiisi?" tuut tuut tuut.
 

JanJ

Jäsen
Pee kirjoitti:
toimistoapulaisenakin. Jälkimmäisessä tehtäviini kuului paikan esimiehen tuuraaminen esim. hänen lomiensa, vapaapäiviensä, matkojensa yms. aikana.
No mutta mitäs se juttu nyt oli että olet ollut esimiestehtävissä puhelinmyyntifirmassa?




Pee kirjoitti:
tuo toimistoapulaisen tehtäväni päättyi kustannussyiden takia.
Eikä liittynyt mitenkään siihen että maksettiin enemmän palkkaa kuin mitä taloon tuli rahaa....


Jykke1978 kirjoitti:
Itse puhelinmyyjänä pari viikkoa yli vuoden työskenneennä tiedän tasan tarkkaan ettei potkuja saanut sen perusteella, että jäi myyntitavoitteesta. Itse olisin meinaan saanut joka ainoa kuukausi potkut tuon johdosta, jos sen perusteella potkut olisi annettu.
Miltä tuntuu olla huono puhelinmyyjä?
Ja vielä kehua sillä asialla?

Jykke1978 kirjoitti:
Mitään pohjapalkkaa ei ollut kuin ensimmäisen kuukauden ajan jonka jälkeen palkkaus oli vain ja ainoastaan provisio. Ei en työskennellyt SPR:ssä vaan puhelinmyynti firmassa.
Puhuin tuossa taannoin esimerkkinä kolme isointa puhelinmyyntitaloa.
Pohjapalkka niissä maksetaan, jotta se tasaisi myyntialaan tunnusmerkkien omaisesti kuuluvia heilahteluja.

Jykke1978 kirjoitti:
Kannattaisi varmaan sinunkin tarkistaa tietojasi ennen kuin alat väittelemään asioista.
Olen antanut useammatkin potkut siitä syystä että myyntitavoitteet eivät ole täyttyneet.

Oletko muuten Pee:n kakkosnick?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Miksi helvetissä sitten on olemassa pohjapalkka jos sitä ei kenellekään makseta paitsi sen irtisanomisjakson ajalta?

Edit: Kiitos vastauksesta. 'Irtisanomisjaksolla' tarkoitin sitä tarkastelujaksoa ennen potkuja, en siis irtisanomisaikaa.

Pohjapalkan merkitystä en ymmärrä edelleenkään. Sama raha kuukauden ajalle tasattunahan siitä tulisi pelkällä provikalla jos pääsee tavoitteeseen. Ja jos ei pääse, tulee potkut. Halvemmaksi tulisi olla maksamatta pohjapalkkaa, joka siis on tappiollista yrityksen kannalta niiden osalta jotka eivät tavoitteeseen pääse.
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Twite kirjoitti:
Miksi helvetissä sitten on olemassa pohjapalkka jos sitä ei kenellekään makseta paitsi sen irtisanomisjakson ajalta?
Meinaatko että irtisanomisaika pätee?
Kaksi varoitusta työsopimusvelvotteiden rikkomisesta = työsopimus puretaan välittömästi. (toki tähän otetaan työntekijän kirjallinen suostumus, asiastahan voisi riidellä mutta se on hyvin harvinaista)

Tarkastelujakso on kuitenkin aina kuukausi, joten se tarkoittaa sitä että pohjapalkkaa maksetaan niiltä huonoilta päiviltä ja hyvillä tehdään ne liikevaihdot.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olen tässä miettinyt miksi minulle ei ole tullut pitkään aikaan noita myyntipuheluita vaikka niitä aina viime vuoteen asti tuli jatkuvalla syötöllä ja sitten vasta tajusin, että minun liittymänihän siirtyi firman omistukseen(jota kuitenkin itse edelleen samalla nrolla käytän). En tiedä miksi se jarruttaisi myyjiä, mutta sen jälkeen tasan 0 soittoa.

Kyllähän ne oli välillä hyvinkin piristäviä, varsinkin kun sattui joku joka halusi lehtensä väkisin kaupaksi.

Kutakuinkin näin meni ehkä ikimuistoisin keskustelu itselläni.....

M: Meillä olisi tämmöinen tietokonelehti nyt huippuhalvalla
E: No meille tulee se töihin
M: Joo no mutta eihän sitä töissä voi lukea lehtiä
E: no kyllä sen saa viikossa ihan hyvin tauoilla luettua
M: Mutta tauoillahan pitää levähtää ja juoda kahvia. Nyt saisitte sen tästä ihan kotia asti kuljetettuna
E: No mulle tulee jo Mikrobitti sinne, se riittää
M: No tää tietokonelehti on paljon ammattimaisempi ja sisältää enemmän asiaa
E: No on siinä MB:ssäkin asiaa ihan riittävästi ja sopivasti huviakin
M: No mutta jos te työskentelette ATK:n parissa niin kyllä te tarvitte ammattimaisemman lehdenkin
E: No se tuli jo sinne töihin se Tietokonelehti
M: No teidänhän pitää tehdä töissä töitä
E: No niillä tauoilla
M: No tämän saisitte kotia
E: No saan minä lainata sitä työpaikan lehteäkin kotia
M: Ajatelkaa kuinka helppoa se olisi, jos se olisi valmiiksi kotona
E: No joo palataan tuutuut
 

JanJ

Jäsen
Twite kirjoitti:
Pohjapalkan merkitystä en ymmärrä edelleenkään. Sama raha kuukauden ajalle tasattunahan siitä tulisi pelkällä provikalla jos pääsee tavoitteeseen. Ja jos ei pääse, tulee potkut. Halvemmaksi tulisi olla maksamatta pohjapalkkaa, joka siis on tappiollista yrityksen kannalta niiden osalta jotka eivät tavoitteeseen pääse.

Pohjapalkka on alalla yleisesti alkaen 6,05 / tunti ja ei-lehtitalosidonnaisissa jopa vain 2 euroa tunti. Idea on se että kenenkään ei tarvitse käydä ilmaiseksi töissä. Hyvä myyjä ei koskaan kuitenkaan ole pohjapalkalla töissä.
Niin ja jokaiselta päivältä lasketaan palkka erikseen. Eli sitä ei tasata kuukauden ajalle. Standardi työaika alalla on 6 tuntia päivässä. (standardi = yleinen käytäntö, otoksena lehtitalojen omat myyntiyksiköt)

Mutta esimerkkinä vaikka myyjän viikon jakso:
ma myynti 288, palkka (pohja + ylimenevästä osasta provisio) 10,50/h = 63€
ti myynti 100, palkka 6,05 /h = 36,30€
ke myynti 466, palkka 14,60/h = 87.60€
to myynti 225, palkka 8,70/h = 52,20
pe koulutuspäivä (lasketaan keskituntiansion mukaan, eli esimerkiksi tämä myyjä on tienannut keskimäärin 10,50/h) 63,00€

Viikon ansiot: 302,10 euroa
Liikevaihto 44,96/h. Alan kriteerit menee haarukkaan 33-38€/h uusmyynnissä ja jatkomyynnissä puhutaan lähes tuplasta.
Liikevaihto/h on se tärkein kriteeri, mitä seurataan pitkällä aikavälillä. Tämä on myös se yleisin syy työsuhteen purkamiseen.

Käytännössä myyjän työpäivän tuotto pitää osua haarukkaan 180€-225€ että hän on tienannut omat kulunsa talolle. Niinsanottu hyvä myyjä myy päivittäin yli 400 eurolla lehtiä. Jokainen voi siis mielessään laskea, millainen työmäärä siihen vaaditaan. Siksi alalla on todella iso vaihtuvuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös