zamuel kirjoitti:
Kattos perkelettä, kiskovatko kioskinmyyjät myös sinut väkisin kioskiinsa ja alkavat tyrkyttää sinulle tuotteita ja inttää, että osta nyt halvalla, Kismet on toosi halpa ja Ässä-arpakin on sorvattu erityishintaiseksi vain teitä varten.
Ei. Mutta eivät puhelinmyyjätkään ilman luvan kysymistä saa tuontyylistä liturgiaa alkaa inttää. Jos alkavat, niin puhelun voi toki katkaista samantien. Toki niin voin tehdä muutenkin, mutta minua sellaiset ihmiset halveksuttavat.
Sitä paitsi, onhan kioskin/kaupan ulkopuolellakin aika usein mainoksia alennustuotteista ym. Pitäsikö sellaisetkin kieltää, koska ohikulkevat ihmiset saattavat tahtomattaan nähdä nämä mainokset, tyyliin "kolme Kismettiä yhden hinnalla".
Ruutiveijari kirjoitti:
Otan mielelläni vastaan puhelut Applelta (olen nämä hyväksynyt), Microsoftilta (olen nämä hyväksynyt) ja muilta kauppiailta, jotka ensin ovat lupaa tunkeutua elämääni kysyneet
Mihin ylempänä jo viittasin,
kaikkien puhelinmyyjien pitäisi heti puhelun alussa kysyä lupa häirintään. Mikäli näin ei tapahdu, ilman muuta luuria korvaan vaan, koska silloin nämä soittajat rikkovat Suoramarkkinointilakia.
Tj kirjoitti:
Tosin olin galluppeja tekemässä, ja vaikka sekin on monien mielessä alhaista, niin monet vastaajat olivat iloisia jo sen takia, etten ollut myymässä mitään. Siinä saa sentään (hyvin) pienen perustuntipalkan eikä tarvitse pelkällä provisiolla olla tekemässä.
Kyllä, mutta parhaimmillaan puhelinmyyjätkin vetävät pelkillä provisioilla suorastaan loistavia tuntipalkkoja. Ei todennäköisesti heti alussa, mutta kun silloin myy hyvin, voi myöhemmin osua melkoiseen rahasampoon...
Iker kirjoitti:
Onhan se kohteliasta antaa puhelinmyyjän nurista aikansa ja esittää asiansa, näin itsekin tapaan tehdä.
Ei tarvitse mennä edes näin pitkälle. Yhtä kohteliasta on todeta myös heti puhelun alkuun, että "nyt ei kiinnosta".
Iker kirjoitti:
Mutta kai se on ihan jokaisen oma asiansa tuntemattoman numeron häiritessä päättää, missä vaiheessa siihen puhelimeen vastaa, onko vastaamatta, vai lyökö luurin korvaan jos kerran siltä tuntuu.
Vaikket tässä ainakaan suoranaisesti kritisoinutkaan puhelinmyyjien tapaa soittaa tuntemattomasta numerosta, niin sanon silti, että siihen on olemassa ihan käytännön syyt, eikä kyse ole mistään salailusta tms.
Jos puhelinmyyjältä kysyy "voinko saada numeron, josta soitat?", niin se pitää antaa, mutta numero päällä ei soiteta siitä syystä, että puheluihin vastaamattomat saattaisivat näin soitella takaisin ja kysellä, että "mikäs numero tää on, kun mulle oli tällaisesta soitettu?". Tällöin tällä puhelinmyyntifirmalla menisi ihan liikaa aikaa ja energiaa vastailla näihin puheluihin, joten on käytännöllisempi soitella tuntemattomalla numerolla. Jos se jotakin häiritsee, niin ei tosiaan muuta kuin kysymään firman numeroa.
Iker kirjoitti:
Mutta tällaisessa pienessä tukkeessa morkkis painaa päälle jo nyt. Pahoittavatkohan puhelinmyyhät mielensä pahasti, jos täysin tuntematon henkilö lyö luurin korvaan samoin tein?
Ei varmasti. Kuinka he nyt voisivatkaan pahoittaa? Tuskin esim. siivojatkaan pahoittaisivat mieltään, jos he rappukäytävän juuri puhtaaksi saatuaan huomaisivat, kuinka siivoustyötä vieressä seurannut jannu tulisi ja kusisi rappukäytävälle. Uskomatonta, että "Iker" edes miettii, kuinka puhelinmyyjät voisivat pahoittaa mielensä siitä, ettei heille anneta edes tilaisuutta kysyä "onko hetki aikaa?".
dude kirjoitti:
Puhelinmyyjiäkin on montaa eri lajia. Henkilökohtaisesti vituttaa puhelinmyyjät, jotka lyövät luurin korvaan ilman "No ei sitten, kiitoksia, näkemiin" tyyppisiä fraaseja, vaikka kuinka kohteliaasti kieltäytyisin.
Se saakin vituttaa. Välillä vain, kun sieltä luurin toisesta päästä on päivän aikana joutunut itse kuulemaan monta ilkeää puhelunpäätöstä, niin ei välttämättä jaksa enää olla kohtelias edes heille, jotka itselle ovat kohteliaita. Vielä jos sattuu olemaan menossa heikosti kauppoja tuottaneen työpäivän loppupuoli, niin ystävällisiin puhelinlopetuksiin ei aina riitä energiaa. Vaikka mihin jo viittasin,
pitäisi löytyä.