Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

• 340 128
  • 1 390

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itse myyntityötä tekevänä tykkään kuitenkin joskus haastaa puhelinmyyjän puhelimessa, koska aina ei viitsi sanoa suoraan, että ei kiitos......

Siinä vaiheessa voi miettiä että kyseinen puhelinmyyjä on ihminen(!) joka tekee sitä työtä ainoastaan sen takia että ei ole sillä hetkellä muuta työtä saanut. Voi myös miettiä että kyseinen ihminen tekee työtään provisio palkalla, eli saa palkkaa ainoastaan myymistään lehdistä. Siinä vaiheessa kun sinä pidät hauskaa ja viet kyseiseltä ihmiseltä arvokasta työaikaa tämä ihminen voi miettiä että on tämän kuun aikana tienannut vasta 150€ ja jollain pitäis laskut, vuokrat yms. maksaa. Parhaimmassa tapauksessa kyseisellä ihmisellä voi olla esim. vaimo/mies, lapsia kotona odottamassa.

itseäni ei ärsytä oikeastaan puhelinmyyjät koska he tekevät vain työtänsä niin sinä tai joku toinen henkilö.....

Ps. Ja puhelinmyyjänä tienaa todella hyvin.

Ensimmäistä kohtaa komppaan täysillä. Toiseen kohtaan voisin mainita että olin itse puhelinmyyjänä lukioaikana (ns. "lukutauon" aikana) koska en saanut opintotukea sattuneista syistä. Asuin kuitenkin omassa asunnossani, maksoin itse omat laskuni ja vuokrani, ostin itse omat ruokani yms. Töitä etsin ihan hullun lailla koko ajan ja kuukauden etsimisen jälkeen (lisätään tähän että jatkoin toki töiden etsimistä aktiivisesti ja puhelinmyynnin piti olla vain väliaikainen ratkaisu) puhelinmyynti oli ainoa mitä sain.

Provisiopalkalla olin ja kahden viikon jälkeen tilipussi näytti 100€. Voit vain kuvitella millainen tuska siinä päivien aikana alkoi kasvamaan kun tiesi että pitäisi huomattavasti enemmän tienata rahaa jotta edes vuokran saa maksettua. Sosiaalipummiksi ei huvittanut alkaa.

EDITTIÄ (suluissa)

Laitoin joskus yli puoli vuotta sitten tuon kiellon päälle. Viime aikoina on kuitenkin pari puhelua tullut jostain lehtifirmasta. Tai oikeastaan samasta mistä tuli joskus ennenkin. Harmi vaan kun ei ole muistanut tätä kieltoa silloin kun ovat soittaneet. Toisella kerralla oli pirun ärsyttävä äijä joka väkisin koitti kaupitella jotain lehteä. Vaikka kuinka tekee työtään niin jotain rajaa. En minäkään mene kadulle repimää mummoja hihasta että nyt tuut tähän kyytiin kun on niin halpaa ajella bussilla. Tuo toinen kauppias sentään tajusi ettei kiinnosta me naiset tai joku gloria.

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Itsekin tein aikanaan vähän aikaa noita hommia. Loppupeleissä ihan leppoisaa hommaa. Ihan hyvin sain myyntiä aikaan ja provisiot olivat ihan kohtuullisen hyvät lehtien myyntihinnoista. Vanhojen mummojen kanssa oli ihan leppoisia keskusteluja. Heille olikin helppo myydä. 20-25 vuotiaille neideille oli helppo myydä Cosmoa ja puhella mukavia. Olen onnistunut myymään myös sokealle ihmiselle lehden. Saavutus sinänsä. Tilasi kylläkin lahjaksi vaimolleen jonkun lehden. Olisko ollut ET tai Kodin Kuvalehti. Luuria ja vittuiluakin tuli ihan säännöllisin väliajoin mutta se oli lähinnä huvittavaa. Ei siitä jaksanut stressata. Työ oli siinä mielessä mukavaa että tauolle pystyi lähtemään koska tahansa. Toimistolla oli hyvä meininki ja läppä lensi mukavasti. Välillä käytiin aina kebabilla ja/tai bissellä. Itse olen muutaman kerran tilannut lehden puhelinmyyjältä. Harvemmin nuo kyllä soittelee.

Europoli

Jäsen
Itselläni on ollut tuo puhelin-Robinson -palvelu jo pitkän aikaa ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Jos joku markkinointipuhelu on joskus tullutkin, olen vain kertonut että numeroni on Robinson-rekisterissä, jolloin puhelinmyyjä on siirtynyt pahoitteluun ja toivottanut hyviä illanjatkoja. Olen saanut olla erittäin rauhassa. Luonnollisestikaan en myöskään missään yhteydessä annan numeroani mihinkään (vaikka se onkin ihan julkisesti saatavilla). Mikäli sen virheen tekisin, saisin luultavasti puhelinmyyjät ikuisiksi ajoiksi kimppuuni - numeron antaminen kun on tavallaan lupa ottaa yhteyttä.

Kaverini erehtyi antamaan numeronsa erään kuntosaliketjun katukampanjan yhteydessä, "soitamme jos voitat". No eipä tuo voittanut mutta soittelivat useamman kerran ja kauppasivat aivan törkeän hintaisia jäsenyyksiä kuntoklubilla ja yrittivät painostaa "ilmaiseen" kuntotestiin ja ties mihin.

Niille, jotka ihmettelevät mitä vikaa on puhelinmyynnissä, totean vain että tiedän varsin hyvin millaisia lehtiä tms. tarvitsen, joten osaan ihan hyvin tilata ne itsekin. Poikkeuksena tapaus josta kerroin täällä.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Viime maanantaina lehtimyyjä soitti noin klo 8 aamulla: ei muuta vikaa, kun että olin lomalla ja halusin nukkua pitkään. V*ttuuspäissäni löin luurin korvaan, vaikka en yleensä edes puhelinmyyjille halua olla niin epäkohtelias. No tämä sitkeä sissi soitti minuutin päästä uudestaan ja kehtasi vielä mäkättää minulle epäkohteliaisuudesta. Meni vähän muki nurin ja tylytin sille olevani lomalla ja että minulla on parempaakin tekemistä, kun kuunnella tapakasvatusta puhelinmyyjältä.

Joskus aikaisemmin kävi niin, että puhelinmyyjä otti minulle kunnolla herneet nenään, kun kohteliaasti ilmoitin, että "ei kiitos, ei kiinnosta". Kirosi jotain ja löi minulle luurin korvaan. On ne hupaisia veikkoja.

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Itse yritän aina olla kohtelias puhelinmyyjille, kylläkin sanon heti alkuun että en ole mitään ostamassa ja se yleensä pysäyttää puhelun heti alkuunsa.
Mutta itse asiaan, tuossa muutamia viikkoja sitten soitti puhelinmyyjä perjantaina noin seitsemän aikaan illalla! Vaikkakin olin olutta maistellut, niin en mitään tilannut. Siinä sitten kaverin kanssa pähkäiltiin, että olikohan ajoitus puhtaasti suunniteltu niin että ihmiset kännissä --> on helpompi saada tilaamaan. Tuli ainakin sellainen olo, kun tarjous oli taas luokkaa: "Et itse maksa mitään muuta kuin lähetyskulut." Ja kaveri aika hyvin yritti kierrellä että ei olisi tarvinnut kertoa paljon ne kulut on.

Prinsiippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse yritän aina olla kohtelias puhelinmyyjille, kylläkin sanon heti alkuun että en ole mitään ostamassa ja se yleensä pysäyttää puhelun heti alkuunsa.

Same here. En ymmärrä miksi pitäisi olla epäkohtelias TYÖTÄÄN TEKEVILLE PUHELINMYYJILLE vain siksi että sattuvat olemaan puhelinmyyjiä. Itsekin yritän sanoa aina aluksi, että minun kohdallani myyjä vain tuhlaa aikaansa. Ja yleensä vielä toivotan onnea matkaan tms. Tällainen pieni kohteliaisuus hämmentää useimmiten myyjät, jotka eivät ole selvästikään moiseen tottuneet. Käytöstavat eivät kuitenkaan maksa mitään.

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Joo, ite olin 8kk puhelinmyyjänä ja joskus sain kyllä sinun tyypiset heepot hiljaisiksi jotka väittävät että ovat mukamas ammattimiehiä. No, en myynyt lehtiä vaan kaikkea muuta ja hauskaa oli joskus pelleillä tuollaisten kaikki tietävien kanssa ja voin sen sanoa että hauskaa oli :)

Hep, hep... Sä oot siis pitäny hauskaa "tällaisten kaikki tietävien" kustannuksella? No mutta sehän on vaan hyvä! Pointti tossa mun viestissä oli lähinnä se, että puhelinMYYJÄ kovin harvoin tuntee kovin hyvin tuotetta mitä on myymässä ja toisaalta pystyy oikeasti neuvottelemaan esim. maksuehdoista asiakkaan tarpeiden mukaan. Ei mun tartte puhelinmyyjälle kertoa, että olen itse myyntialalla, mutta totta helvetissä mä asetun sillä kohtaa asiakkaan rooliin ja pyrin neuvottelemaan itselleni mahdollisimman edullisen diilin. Jos näyttää, että myyjä ei pysty tulemaan vastaan, niin sitten ei. Lähes poikkeuksetta tilanne on se, että puhelinmyyjällä on tuote ja hinta maksuehtoineen paperilla nenän edessä ja tietämyksenä kaikki se mitä paperi sanoo.

Sehän on pelkästään hyvä, jos sulla on homma ollut hallussa paremmin ja oot pystyny kyykyttää ikäviä asiakkaita!

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Siinä vaiheessa voi miettiä että kyseinen puhelinmyyjä on ihminen(!) joka tekee sitä työtä ainoastaan sen takia että ei ole sillä hetkellä muuta työtä saanut. Voi myös miettiä että kyseinen ihminen tekee työtään provisio palkalla, eli saa palkkaa ainoastaan myymistään lehdistä. Siinä vaiheessa kun sinä pidät hauskaa ja viet kyseiseltä ihmiseltä arvokasta työaikaa tämä ihminen voi miettiä että on tämän kuun aikana tienannut vasta 150€ ja jollain pitäis laskut, vuokrat yms. maksaa. Parhaimmassa tapauksessa kyseisellä ihmisellä voi olla esim. vaimo/mies, lapsia kotona odottamassa.

Kieltämättä ihan näin syvällistä ja empaattista lähestymistapaa en ole vielä puhelinmyyjiin löytänyt, mutta kuka ties tää helpottaa tulevaisuudessa... Ihan oikeesti, pitäiskö mun kysyä puhelinmyyjältä paljon sen kuukauden komissiot on, et onks sillä aikaa kertoo tuotteesta enemmän? Ilmeisesti sama pätee myös kodinkoneliikkeessä, eli ensiks on kysyttävä, et tartteisin paikalle sellasen myyjän kuka vois kertoo tuotteesta mulle lisää, eli kellä on myyntikäyrä jo suhteellisen hyvällä mallila, mut mulla ei olis varsinaista ostopakkoa myyntipuheen jälkeenkään...?

Kyllä se myyjäkin saa sen puhelimen sulkea, jos sille tuntuu!

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Tänään törmäsin erikoisuuteen omalla kohdallani. Nimittäin puhelinmyyjään, joka ei suostunut lopettamaan puhelua, vaikka sanoin, etten tilaa mitään ja säästän aikaa sanomalla sen suoraan heti alkuun. Rupesi lukemaan myyntipuhettaan (puheesta kuuli, että suoraan paperista) ja loppujen lopuksi puhuin sitten muorin päälle, jotta sain puhelun edes kohtuullisen fiksusti poikki.

Hassua, aina ennen olen päässyt myyjistä eroon kertomalla heti alkuun, että en aio mitään tilata, joten parempi soitella muille. Pitänee harkita tuota Robinson-hässäkkää, puhelinmyyjistä kun ei iloa ole.

Niinjoo, tarjosi Tuulilasia, joku erikoistarjous Lumilyhty-arvan ostajille. Ihan sama, en tilaa siltikään.

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tänään törmäsin erikoisuuteen omalla kohdallani. Nimittäin puhelinmyyjään, joka ei suostunut lopettamaan puhelua, vaikka sanoin, etten tilaa mitään ja säästän aikaa sanomalla sen suoraan heti alkuun. Rupesi lukemaan myyntipuhettaan (puheesta kuuli, että suoraan paperista) ja loppujen lopuksi puhuin sitten muorin päälle, jotta sain puhelun edes kohtuullisen fiksusti poikki.

Todennäköisesti oli vielä aloittelija. Ainakin siellä paikassa missä olin ite duunissa pari viikkoa annettiin juurikin lappu nenän eteen että luet tuosta. Ja toinen oli se että pitää kysyä kysymyksiä johon "asiakas" ei voi vastata ei. aika peruspsykologiaa mutta toimi silti joskus.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minusta on täysin hanurista, että tuommoinen muita ihmisiä häiritsevä ja muiden aikaa tuhlaava ammattikunta on olemassa. Mutta sehän johtuu vain siitä, että löytyy ihmisiä, jotka vielä tilaavat. Eli ei sinänsä yksittäisen puhelinmyyjän vika.

Puhelinmyyjät ovat yhtä ärsyttäviä, kuin pop-upit. Puhelinmyyjä on kuitenkin ihminen, jolla on tunteet, joten pyrin kyllä olemaan hänelle mahdollisimman kohtelias. Pop-upilla ei ole tunteita, joten hänet minä suljen tylysti klikkaamalla ruksia.

Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Minusta on täysin hanurista, että tuommoinen muita ihmisiä häiritsevä ja muiden aikaa tuhlaava ammattikunta on olemassa. Mutta sehän johtuu vain siitä, että löytyy ihmisiä, jotka vielä tilaavat. Eli ei sinänsä yksittäisen puhelinmyyjän vika.

Puhelinmyynnillä esim. A-lehdet tekee 75 prosenttia kaikista tilauksistaan, sanoisin että tilausta on.

Itseäni vituttaa bussikuskit, taksikuskit, ravintoloiden ovimiehet, järjestyksenvalvojat, ambulanssikuskit, lähihoitajat, poliisit ja palomiehet erityisesti, pois tämmöiset.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämän viikon aikana on pari kertaa soittanut puhelinmyyjä ja molemmilla kerroilla puhelu kesti alta 20 sek. Kohteliaasti kun kysyvät, että onko hetki aikaa tms. ja "kohteliaasti" kun vastaan, että ei, niin yleensä homma loppuu siihen. Ja jos kyseessä on aamupäivä, niin pieni vihjaus yötyöhön ja nukkumiseen lopettaa viimeistään pyristelyt.

Voi olla, että soittavat jossain vaiheessa uudestaan, mutta kun on "aina kiire", niin minkäs sille mahtaa. Eikä aina tarvitse edes vastata. Vastaaja on sitä varten, että sinne jätetään viesti, jos jollain on jotain tärkeää asiaa.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puhelinmyynnillä esim. A-lehdet tekee 75 prosenttia kaikista tilauksistaan, sanoisin että tilausta on.

Itseäni vituttaa bussikuskit, taksikuskit, ravintoloiden ovimiehet, järjestyksenvalvojat, ambulanssikuskit, lähihoitajat, poliisit ja palomiehet erityisesti, pois tämmöiset.

Eli epäitsenäisiä ihmisiä riittää. Niitä, jotka eivät itse tiedä, minkä lehden haluavat tilata. Toisekseen, tuosta 75% aika iso osa on luultavasti vietävissä olevia vanhuksia. Epämoraalista on myös tyrkyttää vanhuksille lehtiä, joita he eivät halua - mutta ovat vain helposti ympäripuhuttavissa. En syytä edelleenkään yksittäisiä puhelinmyyjiä, vaan tuota puhelinmyyntiä instituutiona. Tämänkin takia minua vituttaa ammattikunta puhelinmyyjät.

Miksi sinua vituttaa bussikuskit, taksikuskit, ravintoloiden ovimiehet, järjestyksenvalvojat, ambulanssikuskit, lähihoitajat, poliisit ja palomiehet?

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minulle ei kovin usein tule soittoja puhelinmyyjiltä. Poikkeuksena Veikkaajaa tarjoavat aina edullisesti syksyllä ja ovatpa muutaman kerran antaneet liigäpörssi-tunnareita kaupan päälle. Aina olen tilannut sellaisen jakson, että loppuu viimeistään toukokuussa, kun potkupallo ei juurikaan kiinnosta. Eihän tuo tilaus kovin paljon halvempi ole, mutta on mukavaa, että lehti on tiistaina duunista tullessa odottelemassa kotona.

Kerran kävi tosin niin, että oli tilannut veikkaajan netin kautta muutamaa päivää aikaisemmin ja silti soittivat. Eli tieto ei kovin nopeasti kulje...

Paskin kokemus oli, kun soittivat silloisen vaimon puhelimeen ja tyrkyttivät jotain lehteä. Sanoin että eipä ko. henkilö ole nyt paikalla. Kysyi minulta, että olenko täysi-ikäinen ja alkoi tyrkyttämään samaa lehteä minulle. Sanoin kyllä suorat sanat. Olin tosin lämittämässä saunaa mökillä ja ottanut jo aika tumut.

Suosikkijoukkue
Eli epäitsenäisiä ihmisiä riittää. Niitä, jotka eivät itse tiedä, minkä lehden haluavat tilata. Toisekseen, tuosta 75% aika iso osa on luultavasti vietävissä olevia vanhuksia. Epämoraalista on myös tyrkyttää vanhuksille lehtiä, joita he eivät halua - mutta ovat vain helposti ympäripuhuttavissa.

Tuulilasi, ja ihme kyllä, Urheilulehti ovat ehkä ne helpoimmin myytävät lehdet mitä itse muistan. Ja kohderyhmästä erityisesti noin. 40- vuotiaat miespuoliset henkilöt.

Miksi sinua vituttaa bussikuskit, taksikuskit, ravintoloiden ovimiehet, järjestyksenvalvojat, ambulanssikuskit, lähihoitajat, poliisit ja palomiehet?

Nuo ammattikunnat häiritsevät, ja vievät ihmisten aikaa. Vaihdetaan lähihoitaja vaikka perushoitajaksi niin ollaan enemmän asian ytimessä.

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Harvinaisen fiksuja mielipiteitä Koljat Candlelightiltä.

Kyllähän se paistaa läpi kilometrin päähän, että puhelinmyyjien puolustajilla on usein oma lehmä ojassa. Itse en kyllä moiseen roskaan lähtisin mukaan. En siltikään, vaikka lakimiehenä saisin 4000e kuussa, mutta TÄHTIMYYJÄHÄN saa 8000e. Näin muistelen jonkun mainoksen hehkuttaneen.

"Mitä teet työksesi?"
"Olen TÄHTIMYYJÄ."

Voin vain kuvitella, kuinka moni sohvaperuna on sohvalla maatessaan pompannut pystyyn ja todennut: "toi on mun juttu!".

Summa summarum. Jos töitä luokitellaan niin kyllähän puhelinmyynti laskee alle lappuliisojen sekä flyereitten jakajien, mutta jokainen tyylillään.

Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jostain syystä Viasatilta soitellaan mulle nyt jatkuvasti. Varmasti 3-4 puhelua tullut pelkästään tämän talven aikana. Ensimmäisellä kerralla heti keksin mitä pitää sanoa näille Viasat myyjille: mulla on jo Canal+ sen takia, että sieltä näkyy SM-liiga, NHL ja Valioliiga enkä tosiaankaan meinaa ottaa toista maksukanavaa. Kaveri oli vähän aikaa hiljaa toisessa päässä...niin mäkin tykkään katsoa kyllä änäriä...ymmärrän...no moi. Vittu mä nauroin.

Lisäksi Canalilta on soiteltu, että ota ota... huoh...se on vaimon nimissä, että meillä on jo. Kiitos!!!

Sitten kun niitä puhelinmyyjiä oikeasti kaipaisi, kun esim. Veikkaajaa halusin tilata SM-liigan ajaksi, niin ei kukaan tarjonnut. Joutu lähettää sähköpostia, että pistäkääpäs nyt hyvä tarjous SM-liigan ajaksi. En meinaan halua kyseistä lehteä kesällä, kun ei oikein kiinnosta kansallislajimme pesäpallo, kotimainen potkupallo eikä paskahäntien ravaaminen.

Liittymämyyjät on kaikkein ärsyttävimpiä. Sulla on tää ja tää paketti. Sun operaattori tulee nostamaan hintoja radikaalisti ihan lähiaikoina, kun verkkomaksut nousee... meillä sen sijaan sama tarjous tulee pysymään. Tuosta puhelusta on kohta 2 vuotta eikä vielä ole hinta noussut.

Aika usein muuten huomaa, että nämä puhelinmyyjät ovat jostain muualta, kuin pääkaupunkiseudulta. Aika usein karjalan ja savon murre paistaa läpi. Ilmeisesti suurtyöttömyysalueilla on pakkokin ottaa sitten vaikka tuollainen homma. Puhelinmyyntiä kun voi tehdä mistä tahansa.

Onnettomimpia yrittäjiä ovat ne, jotka ovat opetelleet jonkun liirum laarumin ulkoa jonka sitten kankeasti tavaavat: Alkuun esitellään se ja se siitä yhtiöstä, mikä menee vielä kohtalaisesti, mutta sitten alkaa se "iloisella asialla tässä soittelen" alkuun saa sellaisen kuvan, että melkein olet voittanut jotain, kunnes sieltä töksähtää se, kun tilaat nyt jne...

Olisiko kerran käynyt niin, että soittaja oli niin pelimies, että Soundin tilasin. Tosin kauheessa krapulassa, mutta kuitenkin... Yleensäkin jos olen ostamassa jotain esim. liikkeestä, niin näiltä emmä tiiä... no joo kavereilta en osta yhtään mitään, ellei ole aivan pakko. Sama pätee puhelinmyyjiin, mutta tottakai tuotteen täytyy olla sellainen jonka haluan.

Suosikkijoukkue
Kyllähän se paistaa läpi kilometrin päähän, että puhelinmyyjien puolustajilla on usein oma lehmä ojassa.

Ei sitä puolustella tarvitse sen suuremmin, tilastot puhuu puolestaan. Ihmiset lukevat ja tilailevat todella paljon lehtiä, ja 3/4 tilauksesta tulee puhelinmyynnin kautta. Puhelinmyynnille on ainoastaan lisätarvetta, ja rekrytointia suoritetaan jatkuvasti.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kerran kävi tosin niin, että oli tilannut veikkaajan netin kautta muutamaa päivää aikaisemmin ja silti soittivat. Eli tieto ei kovin nopeasti kulje...
Tosta tuli mieleeni kun viime kuussa tilasin netin kautta Mikrobitin ja olivat jo ehtineet ensimmäisen lehden lähettääkin, niin joku vanhempi nainen soitti pari viikkoa jälkikäteen ja tarjosi lehteä samalla tarjouksella. Ihmettelin aluksi kenen mutsi on lehtiä myymässä... Totesin miten asiat ovat ja vastauksena sain hyvät illan jatkot.

Aika usein muuten huomaa, että nämä puhelinmyyjät ovat jostain muualta, kuin pääkaupunkiseudulta.
Kerran ainakin yksi akkarin tyrkyttäjä totesi asuvansa aika lähellä mua (=osoitettani) ja muutenkin jutteli paikallisia. Eipä tehnyt mieli vittuilla hirveästi ettei nyt ihan vajaaälyisenä kadulla pidä. (varmaan jostain kuitenkin olisi tuntenutkin kaikenhuipuksi)

Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ei sitä puolustella tarvitse sen suuremmin, tilastot puhuu puolestaan. Ihmiset lukevat ja tilailevat todella paljon lehtiä, ja 3/4 tilauksesta tulee puhelinmyynnin kautta. Puhelinmyynnille on ainoastaan lisätarvetta, ja rekrytointia suoritetaan jatkuvasti.

Johtuisiko rekrytointi siitä, että moni aloittava myös lopettaa. Varsinaista uraahan ei puhelinmyynnillä tee juuri kukaan. Kuinka moni aloittava myyjä lopettaa ensimmäisen puolen vuoden sisällä? Puoli vuottakin todennäköisesti aika reilu aika.

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Sitten kun niitä puhelinmyyjiä oikeasti kaipaisi, kun esim. Veikkaajaa halusin tilata SM-liigan ajaksi, niin ei kukaan tarjonnut.

Olisiko kerran käynyt niin, että soittaja oli niin pelimies, että Soundin tilasin. Tosin kauheessa krapulassa, mutta kuitenkin... Yleensäkin jos olen ostamassa jotain esim. liikkeestä, niin näiltä emmä tiiä... no joo kavereilta en osta yhtään mitään, ellei ole aivan pakko. Sama pätee puhelinmyyjiin, mutta tottakai tuotteen täytyy olla sellainen jonka haluan.

Ensimmäiseen se, että itelle tuli tossa syksyllä soitto "terve! olet pelannut tuota meidän liigapörssiä niin pistettäiskö tuo IS Veikkaaja tulemaan?" Tarjous oli sen verta hyvä että päätin samantien ottaa sen, ja tilaus oli nimenomaan sen pituinen että loppuu noiden pleijareiden loppupuolella(*). Tyyppi vain tokas: "Ai tilaat vai!?" Tais olla ensimmäisiä lehtiä mitä sai myytyä..

En nyt ole varma tajusinko tuota toista lainaamaani kappaletta täysin oikein, mutta itse olen sellainen että jos tarvitsen jonkun tuotteen ja haluan sen, niin se on sitten ihan myyjästä kiinni että ostanko sitä. Esim. liikkeessä oikein limanuljaska myyjä niin en varmasti osta jotain tuotetta vaikka se olisi 30prosenttia halvempi mitä muissa liikkeissä. Sama pätee puhelinmyyjiin.. enkä oikeastaan ikuna ole muuta tilannutkaan ku nyt ton Veikkaajan. Ja ehkä sympatiat onkin vähän kallistunu sinne päin kerta iteki pari viikkoa sitä duunia tehny.

(* ilmestyykö Veikkaaja edes SM/NHL-kausien jälkeen?)

Onpa itsekin tullut pari kertaa lähiaikoina puhelinmyyjiltä ostettua. Ensin partateriä ja höylän, kun niin halvalla lähti (toki lopetin homman sen ekan tilauksen jälkeen, kun ei se 3,50 paljoa ole), ja nyt viimeksi otin Plus-TV:n kuukaudeksi kympillä. Enkä sitäkään kyllä kuukautta pidempään jatka.

Mitä noihin kankeisiin myyntipuheisiin tulee, niin uusille myyjille on puhelurunko valmiina ja sitä he noudattavat aika orjallisesti - ihan vain sen takia, että olisi jotain sanottavaa. Siinä kuitenkin on suurimmalla osalla melkoinen jännitys päällä, eikä kommunikaatio kovin luontevaa ole. Ajan ja onnistumisten myötähän se sitten tulee luontevammaksi - toki jotkut ovat supliikkimiehiä/naisia jo luonnostaan.

Ja kyllähän tuolla on moni rahaakin tehnyt. Itse tiedän parikin tyyppiä, jotka muutama vuosi sitten soittelivat arkipäivisin 10-15 ja saivat kuussa n. 2000€ käteen, eli ihan kohtuullinen palkkio tunteihin suhteutettuna.
Ja myyntihommista kiinnostuneelle tuo on mitä parhainta myynnin harjoittelua, koska otetaan itse yhteys asiakkaisiin, joista suurimmalla osalla ei alkuun ole mitään kiinnostusta tuotteeseen. Siinä oppii kyllä argumentoimaan ja myymään. Toisillehan juuri tuosta syystä homma ei sovellu ollenkaan, kun on jo valmiiksi "anteeksipyytelevä" asenne.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy