Psykoanalyysit Myyrmannista

• 11 325
  • 133

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Aika moni osaa jättää tämän ketjun kirjoitukset omaan arvoonsa.
Ehkä minunkin pitäisi.
Onpa tosiaan mielenkiintoinen ihmiskoe tehty,kertakaikkiaan.
Sen seurauksien ja sen aiheuttamien reaktioiden seuranta se vasta metkaa onkin(siis viitaus ylle, quote jäi pois)
Miten kauan täällä saa ylimielisellä typeryydellä muita ihmisiä loukata?

edit: täytyy tämä poisjäänyt viite pistää,kun sivukin vaihtui,eli
--------------------------------------------------------------------------------
VLAD:Minusta itse teko on eräällä tavalla hyvinkin kiinnostava, samoin minua kiinnostaa motiivit, syy-seuraus suhteet, eräässä mielessä jopa .......

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Aika moni osaa jättää tämän ketjun kirjoitukset omaan arvoonsa.
Ehkä minunkin pitäisi.
Onpa tosiaan mielenkiintoinen ihmiskoe tehty,kertakaikkiaan.
Sen seurauksien ja sen aiheuttamien reaktioiden seuranta se vasta metkaa onkin(siis viitaus ylle, quote jäi pois)
Miten kauan täällä saa ylimielisellä typeryydellä muita ihmisiä loukata?

edit: täytyy tämä poisjäänyt viite pistää,kun sivukin vaihtui,eli
--------------------------------------------------------------------------------
VLAD:Minusta itse teko on eräällä tavalla hyvinkin kiinnostava, samoin minua kiinnostaa motiivit, syy-seuraus suhteet, eräässä mielessä jopa .......

Mikähän tämän viestin tarkoitus on?

Tuskin olen läheskään ainoa ihminen joka seuraa kiinnostuneena käytävää keskustelua, tai joka seuraa kiinnostuneena iskun seurauksien selvittelyä. Mikäli tämä tällainen kiinnostuneisuus tulkitaan sairaudeksi tai loukkaukseksi muita kohtaan, niin minä en oikein tällaista perustelua ymmärrä.

Entäpä muut tutkijat, muutkin kuin konkreettisesti tapahtuman kimpussa työskentelevät, onko heidän osoittama kiinnostuneisuus sairasta tai tuomittavaa?

Teko on jo tapahtunut, joten miksei sen mahdollisista seurauksista saisi olla kiinnostunut kaikilla tasoilla, opettaahan tällaisten asioiden tarkkailu jotain myös meistä itsestämme? Minä analysoin ja etsin motiiveja ja muita syitä tällaisille tapahtumille myös harrastusteni tähden. Ja, se, että tutkin ja osoitan kiinnostusta näitä kohtaan ei suinkaan tarkoita sitä, että toivoisin näitä tapahtuvan. Kerran tapahtunut niin sitä ei saa pyyhittyä pois, mutta siihen perehtymällä ja sitä tutkimalla voidaan oppia jotain joka vastaisuudessa pelastaa meidät vastaavilta iskuilta. Saa kai sivullinenkin näitä asioita pohtia? vai onko niin, että näitä saavat käsitellä vain ammattilaiset?

En minä halua loukata ketään; minä haluan etsiä vastauksia.

vlad#16.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Se, että ei ala näyttelemään surevaa internetfoorumilla tekee ihmisestä tunteettoman? Oletan, että dana77:n viesti oli osittain kohdistettu minulle. Olisi ystävällistä, jos identifioisit viestin kohteesi. Nyt tuon voi (minun taholtani ainakin) käsittää vain ja ainoastaan vittuiluna eikä pyrkimyksenä rakentavaan keskusteluun. Sinä et tiedä minusta oikeasti mitään, joten lopetapa se paskanjauhanta.

Ja minä olen varmasti paras päätöksentekijä ikinä, sillä olen aina oikeassa!

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pakko jotain laittaa kun tyhmyyksissäni kävi täällä töksäyttämässä.
Kauhistuksella seuraan edelleen piittaamatonta öykkäröintiä,ihmeellistä uhoamista.
Enpä oikeastaan muuta osaakaan,varsinkaan rakentavaa keskustelua.Tästä ketjusta pysyn poissa,ei olisi pitänyt tullakaan.

Tai menköön:Kyllä minuakin aina ottavat aivoon kollektiiviset järkyttymiset tms ja mustavalkoinen ajattelu ja se,että asioihin on vain yksi oikea ja hyväksyttävä tapa reagoida.Mutta en minä ala olemaan niin rehellinen itselleni,että viitsisin sitä ympäriinsä toitottaa pl.tämä.kun leikkiin kerran ryhdyin.
Mutta paljon oksettavampaa on todella brassailla omalla viileällä piittaamattomuudellaan ja oikeilla itsenäisillä mielipiteillään piittamatta siitä miltä se voi muista tuntua.

Tätä nyt näyttäsi suoltuvan,mutta muu ajankäyttö painaa päälle.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Kuulun niihin, joille isku ei tavaton järkytys ollut. Minun tapauksessani luultavasti siksi, että en ole koskaan käynyt koko Myyrmannissa enkä tunne ketään Vantaalta enkä juuri koko pääkaupunkiseudultakaan. En osaa pelätäkään, sillä vastaavan tapauksen osuminen omalle kohdallani ei liene iskun jälkeen sen todennäköisempää kuin ennen sitä - ellei iskun tekijä saa jäljittelijöitä. Siksi pitäydyn tässä (toivoakseni) sivullisemmille varatulle ketjulle.

Ikävä yllätys pommiattentaatti tietenkin oli, vaikka ehkä jollakin tasolla osasin odottaa jotakin tuollaista. En tosin noin silmitöntä ja salaperäistä iskua sivullisia kohtaan, pikemminkin harkitumpaa ja kohdistetumpaa vastaavaa tekoa.

Sosiaalisen koheesion perusteet ovat Suomessa natisseet jo toistakymmentä vuotta. Ihmisillä on oikeus ja mahdollisuus kasvattaa itsestään omia luomuksiaan. Jos on kiinnostunut vaikkapa räjähdysaineista, on helppoa löytää samanmielisiä tovereita. Joukossa päästään kauemmas muusta yhteiskunnasta ja sen normeista. Syntyy ääriliike - ja voi tapahtua mitä tahansa. Merkit tähän suuntaan ovat olleet ilmassa jo kauan.

Tässä tapauksessa ei - onneksi - ole kyse ääriliikkeestä vaan yksittäisestä ääri-ihmisestä, mutta kehityskulku on ilmeisesti ollut osin samanlainen kuin ääriliikkeiden synnyssä. On eletty ympäristössä, josta syystä tai toisesta puuttuu sosiaalinen kontrolli, ja oman identiteetin muokkautumiseen on vaikuttanut kaukaisempi kulttuuri, tässä tapauksessa vaarallinen sellainen.

Tämä tapaus on yhteiskunnallisen eriytymisen mätä hedelmä.

Tapauksen herättämä suru on inhimillinen ja terve asia. Olisi todellakin huolestuttavaa, jos täällä ei surettaisi. Vihaa sen sijaan en hyväksy enkä täysin ymmärräkään. Öljyssä keittäminen ja nylkeminen (kuvainnollisesti) olisi ylireagointia yksittäistapaukseen ja veisi turhaan huomion tapauksen laajemmilta yhteyksiltä.

Erityisesti tuntuu turhauttavalta, että vihaa tihkuvimmat lausunnot tulevat yleensä niiltä, jotka toisaalta mieluusti pönkittävät kaikkea eriytymiskehitystä, oli se sitten taloudellista tai sosiaalista, ja korostavat yksilön oikeuksia. Tragedioiden näkeminen laajemmassa yhteydessä kuitenkin antaisi aivan erilaiset eväät ehkäistä niitä kuin avainyksilöiden vihaaminen.

Vaikka ainahan voi tietysti olla, että puhun roskaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Viikate

Vaikka ainahan voi tietysti olla, että puhun roskaa.

Hmmm...

Tuskinpa nyt sentään roskaa puhut. Hyvin asialliselta viestisi vaikutti, ja teit siinä mielestäni oivallisia ja myös oikeita huomioita - sellaisiakin jotka ovat jääneet liian vähälle huomiolle tapausta käsittelevissä ketjuissa.

Se oli rauhallinen ja asiallinen kannanotto tapahtuneeseen.

Seuraavaksi vielä muutaman kappaleen verran tunteista.

Varmasti dana77 ja Taito-Ojanen ovat tehneet myös oikeaan osuvia huomioita käsitellessään tunteita, molempien viestit ansaitsisivat pidemmänkin pohdinnan mutta tyydytään nyt hyvin suppeaan kirjoitelmaan.

On uskottava, että hyvin monissa päätöksenteoissa tunteista on hyötyä, varsinkin tehtäessä sellaisia päätöksiä jotka liittyvät jollain muotoa ihmisen hyvinvointiin, jollei muussa mielessä niin ruokaa tehdessä tai ostaessa. Tässä mielessä siis henkilön joka on totaalisen tunteeton, (esim. Taito-Ojasen viestissä mainittu tutkimus), voi olla liki mahdotonta tehdä valintoja koska hänellä ei ole mitään tunnepohjaa mikä helpottaisi päätöksenteossa. Kun esim. jokin ruoka ei herätä mitään tuntemuksia, on tällaisen ihmisen hankala tehdä valintaa sen puolesta, mutta myös hyvin hankala valita mitään muutakaan koska mikään ei herätä minkäänlaista tuntemusta aivoissa, ei herätä mielihyvän tunnetta.

Ihminen on jossain määrin myös mielihyvähakuinen eläin. Toiset enemmän, toiset vähemmän.

Samalla on kuitenkin huomioitava se, ettei pidä sekoittaa keskenään henkilöä joka on täysin tunteeton ja henkilöä joka pyrkii tarkastelemaan asioita järkipohjalta, vaikka tällainen henkilö hyvin usein ulkopuolisen silmin katsoen voi vaikuttaa hyvinkin tunteettomalta. Se, että jokin tapahtuma ei herätä suurempia tunteita minussa ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikissa mahdollisissa tapauksissa kykenisin tarkastelemaan asioita rationaalisesti, eli tietyt tapahtumat voivat aiheuttaa myös minussa niita voimakkaita tunnereaktioita, ja jotkut voivat taasen olla sellaisia jotka eivät muissa niitä aiheuta. Se, että ei tunne samoin kuin kaikki ei riitä syyksi tuomita ihmistä tunteettomaksi. (Tarkoituksenani ei ole puolustella itseäni, otin vain itseni soveliaana esimerkkinä esille - aivan hyvin esimerkki olisi voinut olla "varjo" tai joku muu nm.).

Hyvin usein kuitenkin liika tunteellisuus tekee ihmisestä "sokean", tuolloin ihminen taasen on helpohkosti johdateltavissa, joten voidaan myös katsoa, että monissa tapauksissa tunteettomasta (rationaalisesta) ajattelusta on myös hyötyä. Kyetessään pitämään voimakkaat tunteensa aisoissa ihminen voi tehdä havaintoja joita ei välttämättä muutoin kykenisi tekemään, tai ei niitä muutoin huomaisi. Se riippuu tilanteesta onko siitä hyötyä vai haittaa, mutta itse katsoisin, että keskimääräistä huomattavasti useammin rationaalisesta ja tunteettomasta ajattelusta on hyötyä kuin haittaa.

En siis kiellä etteikö tunteillakin ole sijaansa, mutta kukin meistä kokee asiat eritavalla, tämä minun olisi ehkäpä pitänyt pitää mielessä ensimmäisiä viestejäni Myyrmannin tapauksesta kirjoittaessa, mutta toisaalta epäilys tunteiden aitoutta kohtaan oli täysin vilpitöntä. Ja, uskoakseni myös eräällä tavalla oikeaan osunut.

Miksi minun on sitten niin hankala kokea suuria tunteita puhuttaessa ihmisten kärsimyksistä?

Syitä olen jo jonkin verran tuonut esille näissä ketjuissa, samoin viittauksia löytyy lukuisista muistakin ketjuista, mutta tähän sopii myös mjr'n eräässä ketjussa tekemä oivallinen huomio - paikkansa pitävä huomio - luonteeni karuudesta.

Aika on muovannut minusta karun, elämän osittain kovatkin kokemukset ovat tehneet minusta tällaisen. Kun tähän vielä lisätään tuntemus siitä, että ihminen on lopulta pohjimmiltaan ennemminkin julma kuin hyvä, niin kuinka voitte kuvitella, että tuntemukseni ihmisten kärsimyksiä kohtaan olisivat kovinkaan voimakkaat?

Tällaista yöllä,

vlad#16.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Minua kiinnostaa tämä Petri Gerdt henkilönä. Se on hiukan vastenmielistä siksi, että sitä hän iskullaan varmaankin haki: huomiota.

Ostin eilen vastoin tapojani Ilta-Sanomat, ja katsoin sieltä pommittajan luokkakuvat.

Kuka voi väittää, ettei tunne yhtään petrigerdtiä?

Minun luokkakuvissani heitä on monta. Ehkä minäkin olen vähän. Katson kuvasta ulos, olen takarivissä, en hymyile. Eturivin tytöt eivät todennäköisesti muistaisi minua olevankaan, vaikka esim. lukiosta pääsin vasta pari vuotta sitten.

Olin puoliksi avoin hannes_ko, puoliksi vetäytynyt sama poika.

Jossain määrin olen aina ollut yksinäinen, osin omasta tahdosta, osin seurauksena muiden teoista. En ole aina jaksanut osallistua tähän typerään yhteiskuntaan. Olisinko minä voinut rakentaa sirpalepommin?

Ymmärrän hyvin, että minä en olisi siihen pystynyt. Mutta jos olisin ollut kiusattu? Olin hiukan syrjitty joskus, mutta en kokenut varsinaista kiusaamista. Olisinko ollut altis terroristi, jos nauru olisi ollut yleisempää ja kovaäänisempää?

Sillä monille se oli totuus. Pienessä kunnassa jossa olin, oli monta petrigerdtiä. Kiusattua, yksinäistä, tuntematonta. Voin olla varma, että moni heistä on hautonut kostoa, olenhan minäkin joskus uhonnut itselleni vetäväni turpaan sitä saatanan MA:ta. Repisin jäsenet irti, kaataisin happoa päälle. Ja sitten olen palannut maan pinnalle.

Mitä jos en olisi palannut? Myyrmannin pommittaja ei päässyt takaisin fantasiastaan. Samanlaisia tapauksia on Suomessa tuhansia. Osa heistä voi toistaa pommin, jos heillä vain olisi siihen resursseja. "Onneksi" ja onneksi, moni on jo niin alistettu, että ei pysty edes kostoon.

Minua pommijutussa kosketti eniten pommittaja itse. Hän oli seitsemäs uhri. Se tässä onkin pelottavaa.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti vilpertti
Se, että ei ala näyttelemään surevaa internetfoorumilla tekee ihmisestä tunteettoman? Oletan, että dana77:n viesti oli osittain kohdistettu minulle. Olisi ystävällistä, jos identifioisit viestin kohteesi. Nyt tuon voi (minun taholtani ainakin) käsittää vain ja ainoastaan vittuiluna eikä pyrkimyksenä rakentavaan keskusteluun. Sinä et tiedä minusta oikeasti mitään, joten lopetapa se paskanjauhanta.

Ja minä olen varmasti paras päätöksentekijä ikinä, sillä olen aina oikeassa!
No en ajatellut sinua viestiä kirjoitustani. En muista ulkoa sinun kirjoitustasi enkä sitä kaiva nytkään, sillä en halua tehdä turhan hätäisiä johtopäätöksiä sinun mielipiteistä. Tarkoitin lähinnä näitä kavereita, joiden kanssa olen vapaalla puolella peistä vääntänyt aikaisemminkin useista tapauksista. Etunenässä tulee luonnollisesti varjo, toisena huomattavasti sovittelevammalla tyylillä kirjoittava vlad. Jos haluat laskea itsesi tilanteesta riippumatta aina tunteettomasti ja analyyttisesti asioihin suhtautuvaksi, niin sitten viesti oli kohdistettu sinullekkin. Päätös on sinun. Vittuilua viesti ei ollut missään tapauksessa ketään kohtaan. Rehellisesti on kuitenkin todettava että varjo on myöntänyt suhtautuneensa hyvin tunteellisesti Koivun syöpään (ja nyt puhun samasta kaverista joka usein peräänkuuluttaa suhteellisuuden tajua), enkä väitä myöskään vladiakaan täysin tunteettomaksi. Heillä vain on asenne keskusteluun että kaikkia asioita on tarkasteltava tieteellisen analyyttisesti ja tunteettomasti.

Myönnän kyllä että olet aina oikeassa KUN puhutaan Sharkseista (paitsin Jillsonin panoksesta tämän kauden alussa).
piis man.

Lisätään vielä ettei minun asiani ole kritisoida ketään siitä että he eivät ole järkyttyneitä. Jokainen saa suhtautua tapahtuneeseen omalla tavallaan. Pidän vain tökerönä tapaa tulla mainostamaan sitä heitä tapaus ei kosketa. Tämä oikeus suhtautua omalla tavallaan pitää siis antaa myös niille joita tapaus järkytti.

Myönnän vielä senkin ettei minun järkytykseni ole niin suurta, kuin monella muulla kirjoittajalla (joista useilla tuntuu olevan perhettä). On ihan luonnollista että nuorena asioista toipuu nopeammin ja ettei suhteellisuuden taju ei ole vielä niin kehittynyt (puhun siis nyt vain itsestäni etten vain loukkaa ketään).

Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
re: hannes_ko

Olipas hieno kirjoitus hannes_ko:lta. Mitä voi ulkonaisista tiedoista päätellä niin ihmistyyppi tuntuisi olevan hyvin tuttu USA:sta (ja jossain määrin Britanniasta ja muista länsi-Euroopan maista), vetäytäynyt, eristäytynyt hahmo, jonka mielessä on jotain mennyt pois tasapainosta ja lopputuloksena on yleinen murhenäytelmä. Kysymyksessä voi olla tälläinen tyypillinen tapaus - varsinaista tietoahan ei ole. Ja ehkä siis tähän(kin) syrjäytymiseen liittyy myös syrjintää, kiusaamista, ehkä kotioloissa on ollut jotain vialla. Mahdotonta tietää: ehkä tästä ei ole ollenkaan kysymys. Varmaan jossain vaiheessa saadaan enemmän tietoa tästä tapauksesta. Joka tapauksessa etenkin Amerikassa suosittu tapa kohdistaa syyllisyys ja vastuu vain yksittäiseen (hyvinkin selvästi epätasapainoiseen) yksilöön, tuntuu riittämättömältä - luulisi että ensisijaisesti kuitenkin olosuhteet tuottavat vahingoittuneita ihmisiä, jotka vahingoittavat sitten edelleen ympäristöään. Heidät täytyy toki pysäyttää kovinkin keinoin ja eristää (usein pysyvästi) yhteiskunnasta, mutta tärkeintä olisi muuttaa heitä tuottavat olosuhteet, vaikka se onkin paljon vaikeampaa. Toivottavasti tämä jää Suomessa yksittäistapaukseksi. Mutta jopa siinäkin tapauksessa se jo on jonkinlainen indikaattori yhteiskunnan tilasta: se että tälläistä syrjäytyneisyyttä ja epätasapainoa syntyy - ja etenkin se että se purkautuu yleisenä väkivaltana ulospäin.

Koti, koulu ja (vähemmässä määrin) terveydenhuoltojärjestelmä lienevät avainasemassa tässä. Kaikenlaista turvaverkoista putoamista tulisi yrittää estää kaikilla tasoilla. Ei mikään helppo resepti koska se vaatisi yhteiskunnallisen ilmapiirin kokonaismuutosta, merkittäviä muutoksia syvien rakenteiden tasolla. Olisi silti puhdasta antautumismielialaa pitää mahdottomana edes yritystä saavuttaa tälläistä muutosta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti vlad
On uskottava, että hyvin monissa päätöksenteoissa tunteista on hyötyä, varsinkin tehtäessä sellaisia päätöksiä jotka liittyvät jollain muotoa ihmisen hyvinvointiin, jollei muussa mielessä niin ruokaa tehdessä tai ostaessa.

Aika on muovannut minusta karun, elämän osittain kovatkin kokemukset ovat tehneet minusta tällaisen. Kun tähän vielä lisätään tuntemus siitä, että ihminen on lopulta pohjimmiltaan ennemminkin julma kuin hyvä, niin kuinka voitte kuvitella, että tuntemukseni ihmisten kärsimyksiä kohtaan olisivat kovinkaan voimakkaat?
Minä en milläään pysty rajaamaan tuota tunteiden osuutta niin kapeaksi mitä ensimmäisessä kappaleessa teet (Tähän samaan asiaanhan me törmättiin keskustestaessa mainoksista). Mieleen tulee psykologinentutkimus, jonka mukaan ihmiset joilla on tunne-elämässä häiriöitä (muistaakseni tutkimuksessa tutkittiin rikollisia) eivät pysty mustetahratesteissä (siis niissä missä tahrat eivät esitä mitään) keksimään mitä tahrat esittää. Siis heillä ei mielikuvitus toiminut yhtä hyvin (tai samalla tavalla) kuin 'terveillä ihmisillä'. Tällä en halua millään tavalla antaa ymmärtää tai edes vihjata että kenelläkään kirjoittelijalla olisi minkäänlaisia tunne-elämän häiritä -> kyseessä oli vain esimerkki, joka voi antaa uutta tietoa päätöksenteon ja tunteiden merkityksestä.

Toinen kappale jonka lainasin oli hyvinkin mielenkiintoinen. Minun mielestäni ihminen on taas selvästi enemmän hyvä kuin julma. Minä lähden aina ajatuksesta että terve ihminen ei pyri tahallisesti vahingoittamaan toista ilman 'syytä' ja ihminen joka tekee jotain 'pahaa' on tavalla tai toisella aiheutunut hänen oloistaan. Syyt voivat olla sitten moninaisempia kuten köyhyys, suru tai syrjäytyneisyys.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
dana77:

Jos et hahmota sitä mitä tarkoitan niin onko se minun vikani?

Paikallinen ongelma tarkoittaa sitä että sen välittömät vaikutukset tuntuvat vain tietyllä alueella. Mkään ei kuitenkaan kiellä että tämän paikallisen ongelman vaikutukset leviäisivät johtuen siitä että ongelmasta tehtiin ei-paikallinen.

Esitetään toinen esimerkki:
Tyttöystäväsi jättää sinut, sen seurauksena rakennat pommin ja räjäytät Itäkeskuksen.

Onko tyttöystäväsi teko tapahtumana paikallinen vai ei-paikallinen?
Pitäisikö koko maailman ruveta jahtaamaan tyttöystäviä koska he jättävät poikaystäviään?

Vaikka suurin syy tapahtuneessa on tyttöystävän teko niin sitä tekoa ei kuitenkaan voi kutsua mitenkään erityisen merkittäväksi tapahtumaksi, siis yleisesti. Kuitenkin paikallisella tapahtumalla voi olla laajempia seurauksia koska sinä teet asiasta isomman kuin se on->räjäytät ostoskeskuksen koska sinua vituttaa tms.

Mutta jos et räjäyttäisi ostoskeskusta niin eronne olisi pelkkä paikallinen tapahtuma, niinkuin ne miljoonat muut erot joita tapahtuu kuukausittain jne.

Seuraukset eivät kuitenkaan muuta tapahtuman perimmäistä luonnetta koska ennen tapahtumaa ei voida tietää mitkä seuraukset ovat.

On totta että WTC on hieman eri mittakaavassa ainutlaatuisuutensa takia mutta se ei silti muuta sitä faktaa että media teki paikallisesta tapahtumasta globaalin tehokkaalla tiedonvälityksellä jne. Samoin USA:n toiminta iskujen jälkeen vahvisti iskujen ei-paikallista asemaa.

"Se että minä en ole opiskellut fysiikkaa, tunnu kaaosteoriaa tai ettei koko fysiikka minua edes kiinnosta ei muuta "

Siis sinun mielenkiinnon puutteesi on minun vikani?
Pitäisikö minun siis aina etukäteen kysyä kiinnostaako fysiikka keskustelijoita jotta voin sitten rakentaa esimerkit teidän varaanne?

Mitä ajatteluun tulee niin en tietääkseni ole missään vaiheessa sanonut että pitäisi toimia täysin ilman tunteita.
Miksi näin?

Koska päätökset kuitenkin syntyvät tunteiden avustuksella. Minä näen laskun 12+3=14 ja annan vastauksen onko se oikein vai väärin. Aivoni laskevat laskun ja aiheuttavat tuntemuksen vaihtoehtoa "väärä" kohtaan. Eihän pelkkä data pään sisällä voikaan saada mitään reaktiota vaan on aiheutettava jokin ärsyke joka saa datan tulemaan ulos.
Ainakin minä mielestäni "tunnen" aina rationaalisen päättelyn jälkeen että nyt päätös on oikea koska se on yhtenevä sen datan kanssa jota päässäni on/lähdeteoksissa tms. on.

Eli mielestäni tunteet toimivat moottoreina päätösten tulostamisessa. Jos näitä tunteita ei tunne niin ei kykene erottelemaan vääriä päätöksiä oikeista vaikka ajattelu olisi täysin rationaalista.
Kuitenkaan tunteita ei käytetä itse ajatteluprosessissa.

räntäsateeseen-> pyöräilemään->luennolle....

K

kangaroo

Myyrmannin tapauksen johdosta on tänään yleinen suruliputus, mutta hotelli Tornin kattotasanteella lepattavat kauas näkyvät Sokos Hotelsin mainosliput. Jos ei sinne saa Suomen lippuja puolitankoon, niin ottaisivat edes nuo mainosrievut pois.

Mautonta.

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
hannes_ko kirjoitti tämän ketjun hienoimman ja osuvimman tekstin. Ihmiset eivät tunnu huomaavan, että myös itse tekijä on uhri. Hieman eri tavalla kuin muut iskussa menehtyneet, mutta uhri kuitenkin.

En usko, että Petri oli mielenvikainen ihminen. Hän oli yksinkertaisesti tavallinen suomalainen ujo poika, joka ei jostain syystä sopeutunut yhteiskuntaan eikä osannut luoda toimivia sosiaalisia kontakteja. Tai sitten muut ihmiset eivät antaneet hänelle tilaisuutta luoda kontakteja ja elää omanlaistaan elämää. Ei tuollaista tempausta tehdä hetken mielijohteesta. Taustalla on oltava vuosikausien sisäinen kärsimys, joka on sitten saattanut laueta esim. tuon mainitun tyttöystävän jättämisen kautta. Se on saattanut olla viimeinen pisara.

2 tuttuani on vuosien saatossa tehnyt itsemurhan. Molemmat ovat olleet juuri Petrin kaltaisia henkilöitä. Hiljaisia, syrjään vetäytyviä ja erakkomaisia. Kumpikaan ei ollut niin läheinen ihminen, että olisin tuntenut erakoitumisen taustoja. Molemmat kuitenkin kokivat tilanteensa niin toivottomaksi, että päätyivät lopettamaan elämänsä oman käden kautta. Ei tuohon toivottomuuden tunteeseen tarvitse sekoittua kuin ripaus kostonhimoa ja seurauksena voi olla pahimmassa tapauksessa Myyrmäen kaltainen tapahtuma.

Silmät säkenöiden pelkästään Petrin haukkumisen ja raivoamisen sijaan jokaisen kannattaisi miettiä omaa elämäänsä ja siihen liittyviä ihmisiä. Kaikkia ihmisiä on syytä kohdella kunnioittavasti ja ystävällisesti. Myös sitä luokan tai työpaikan hiljaisinta ja syrjäänvetäytyvintä henkilöä... tai jotakuta, joka on jollain tavalla erilainen kuin muut. Erilaisuus on rikkautta!

Nyky-yhteiskunnassa ihmisten masentuneisuus ja yksinäisyys tuntuu lisääntyvän. Suomalaiset ovat lisäksi perusluonteeltaan sisäänpäinkääntyneitä ja varsinkaan miehet eivät useinkaan osaa purkaa pahaa oloaan ulospäin. Kun kipeitä asioita pyörittelee vuosikausia vain yksin sisällään niin päähän siinä hajoaa ennemmin tai myöhemmin.

Pelkään näiden tekijöiden saavan aikaan sen, että Myyrmäen tapahtumia muistuttavia tilanteita joudumme todistamaan myös tulevaisuudessa. Itsemurhatilastothan Suomessa ovat olleet huimia jo pitkään. Silti asiasta ei juuri keskustella eikä kukaan tunnu haluavan tosissaan tehdä asialle jotain.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti hannes_ko

Kuka voi väittää, ettei tunne yhtään petrigerdtiä?

Hieno kirjoitus hannes_ko'lta, ei voi muuta sanoa.

Lukiessani Petri Gerdt'in "profiilia", joskin melko vaillinaista vielä, huomasin muistuttavani itse jonkin verran häntä, joten ehkäpä tämänkin tähden tapahtuma on alkanut kiinnostaa minua toisesta näkövinkkelistä entistä enemmän.

Monien on hyvin hankala mieltää häntä uhriksi, ja en käy moittimaan näitä ihmisiä, en minäkään häntä pitäisi uhrina millään muotoa jollei taustani olisi se mikä se on. Yhtymäkohtia hänen ja minun väliltä löytyy melkoisesti, niitä voi löytyä enemmänkin mikäli taustoista kerrottaisi entistä tarkemmin - toisaalta, voi olla parempi, ettei niillä kaikilla taustoilla lähdetä mässäilemaan julkisuudessa. Tämä mässäily voi johtaa siihen, että monet aivan tavalliset mutta hivenen hiljaisemmat nuoret joutuvat entistä tukalampaan asemaan. He voivat saada otsaansa syyttä suotta leiman josta on hankala päästä eroon.

Mitä enemmän kyseisestä nuorukaisesta on kirjoitettu, sitä enemmän mielessäni on käynyt, voisinko minä tehdä vastaavaan teon?

En usko, että voisin, mutta toisaalta, en voi täysin varmasti sanoa ettenkö siihen kykenisi. En räjäyttämällä mutta muulla tavoin kenties. Miksen osaa sanoa täysin varmasti, ehkäpä oma tiivistelmä profiilistani kertoo jotain.

Minua on kiusattu niin lapsena kuin myös koulussa, koti jossa kasvoin oli ongelmatäyteinen vuosien ajan. Nuorempana, varsinkin teini-iässä ja sen jälkeen useiden vuosien ajan olin hyvin hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, parikymppisenä aloin avautua enemmän ja samalla tuoda omaa itseäni jossain määrin julki, mutta yhä edelleen olen perustaltani varautunut ja mielummin viihdyn omassa rauhassa tai tuttujen parissa kuin menen hillumaan kaupungille. Pidän luonnettani edelleen kompleksisena kuin myös depressiivisenä (kärsin masennuksesta ja taustaani kuuluu voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia), tähän kun lisää hyvin olennaisen luonteenpiirteeni - karuuden, voisin jopa täyttää petrigredt-profiilin oivallisesti.

Mikä sitten estää minua tekemästä mitään vastaavaa?

Niin, kuten on tullut esille, olen varsin tunteeton tai pyrin pitämään tunteeni kontrollissa hyvin tarkoin enkä anna niiden vaikuttaa liiaksi päätöksentekooni. (Tarpeeksi monta vuodatettua kyyneltä ja tarpeeksi monta turpaansaantia takaa sen etten helpolla anna tunteille valtaa). Joku voisi pitää minua jopa kylmänä. Aika usein tällaisella profiililla varustettuja "tunteettomia robotteja" pelätään eikä tämä välttämättä tee elämää lainkaan helpommaksi. Sosiaalisten suhteiden luominen on entistä vaikeampaa kun tuntee olevansa "ei toivottu henkilö". Ainoat rajoitteet jotka estävät itseäni tekemästä vastaavaa liittyvät tunne-elämään ja empatiaan - niin kummalliselta kuin se kuulostaakin. En halua, että muiden ihmisten elämä tekojeni tähden päättyisi totaalisesta tai psyykkisesti romahtaisi täysin.

Joten, jos olettaisin, että tarkoitukseni olisi tehdä itselleni jotain, tekisin sen mitä suurimmalla todennäköisyydellä yksin ja kaikessa hiljaisuudessa.

Tulipahan taas paasattua,

vlad#16.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti kangaroo
Myyrmannin tapauksen johdosta on tänään yleinen suruliputus, mutta hotelli Tornin kattotasanteella lepattavat kauas näkyvät Sokos Hotelsin mainosliput. Jos ei sinne saa Suomen lippuja puolitankoon, niin ottaisivat edes nuo mainosrievut pois.

Mautonta.

Hotelli Tornin viralliset lipputangot ovat pääsisäänkäynnin molemmin puolin,Yrjönkadun puolella.Molemmissa on lippu asiallisesti puolitangossa,tosin säästä johtuen tangon ympärille kiertyneinä.

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyviä kirjoituksia ollut monia, ja osa niistä on herättänyt mietteitä. Hiljaisia ja eritäytyneitä ihmisiä tuntee varmaankin jokainen. Lähes jokaisella luokalla tai työpaikalla on tälläisiä tyyppejä, joiden nimet itsekin unohtaa jo muutamassa kuukaudessa. Tällainen tragedia saa sitten miettimään, miten näitä Petrejä sitten syntyy?

Miten hiljaiseen ja eristyvään ihmiseen sitten saa yhteyden. Ilmeisesti mm. tälle Petrillekin oli yritetty jutella, mutta kun hän ei jutellut takaisin. Kukaan ei jaksa kovin kauaa aikaa yrittää jutella jonkun kanssa, joka ei avaudu lainkaan, vaan käytännössä tappaa keskustelun lyhyillä kommenteilla kysymyksiin. Olen itse aika avoin, eikä sosiaaliset kontaktit aiheuta ongelmia. Olen usein tärmännyt ihmisiin, jotka eivät vain tunnu suostuvan keskustelemaan mitään. Ei siinä kauaa jaksa leikkiä itse kiinnostunutta, jos toinen ei juttele mitään. Etenkin, kun usein nämä keskustelun avaajat eivät itse "tarvi" enää uusia kavereita, kun heillä niitä jo ennestäänkin on useita. Tällöin jos uusi ihminen ei tunne välittävän keskustella, niin usein lopettaa itsekin aika pian ja ajallelee, että Who cares, eipä ole minun ongelmani.

Eli se, mitä yritän sanoa on, että ei ole todellakaan helppoa saada tälläistä hiljaista ja eritäytyvää mukaan sosiaalisiin kuvioihin. Ketään kun ei voi pakottaa. Ymmärrän, että sosiaalisten kontaktien ottaminen on vaikeata ujoille ja hiljaisille, mutta kyllä niitä silti monelle tulee vastaa siten, että joku extrovertti tulee juttelemaan. Niihin tilaisuuksiin kannattaa tarttua. Jos joku tekee aloitteen ja alkaa juttelemaan, niin ei hän varmasti kovin montaa kertaa tule juttelemaan,jos hän ei saa mitään otetta uudesta tuttavuudestaan.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väärä aika väärä paikka vlad, varjo & kumpp.

Se, että Myyrmannin tapaus ei herättänyt teissä järkytyksen tai surun tunteita ei välttämättä? tee teistä tunteettomia. Sen sijaan se että tulette asiaa tänne "julistamaan" osoitaa että muiden tunteet ovat teille yhdentekeviä tai ette ehkä ole asiaa loppuun asti miettineet.

Kannattaa muistaa että te kirjoitatte sellaiselle foorumille, jota lukee PALJON ihmisiä. Joukossa on taatusti ihmisiä, joita tämä tragedia koskettaa henkilökohtaisesti. Kirjoittajien joukostakin on ilmoittautunut yksi tälläinen henkilö. Miltä luulette heistä tuntuvan lukea, kuinka joku pokkana esitelmöi kuinka järkevästi järkyttymättä osaa suhtautua asiaan.

Ja tuollaisen julistuksen perustelu sillä että olen rehellinen ihminen on täyttä potaskaa. Haluankin kysyä herra Enqvistiltä että kutsutko naisia joiden ulkonäkö ei mielytä sinua, rumaksi heidän aviopuolisonsa kuullen. Mikäli et, kysyn miksi sitten tulet tänne kirjoittamaan surevien ihmisten luettavaksi huomattavasti satuttavampaa tekstiä. Ehkä siksi ettet täällä joudu kasvotusten kohtaamaan esim. Predatoria tai hänen sukulaisiaan.

ps. Olen pahoillani mikäli tekstini sattuu olemaan toistoa jonkun toisen kirjoituksesta. En nimittäin millään jaksanut lukea kaikkia tekstejä.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Saarinen
Pelkään näiden tekijöiden saavan aikaan sen, että Myyrmäen tapahtumia muistuttavia tilanteita joudumme todistamaan myös tulevaisuudessa. Itsemurhatilastothan Suomessa ovat olleet huimia jo pitkään. Silti asiasta ei juuri keskustella eikä kukaan tunnu haluavan tosissaan tehdä asialle jotain.

Kuulin juuri Radio Mafialta, että Ville Valo on yrittänyt itsemurhaa jossain Saksan kiertueella. Ville oli aikeissa hypätä hotellin 15:sta kerroksen parvekkeelta.

En tiedä mikä mahtoi olla paljastuksen syy, mutta hieman arveluttavaa mikäli tarkoitus on kohottaa levymyyntiä tällaisilla paljastuksilla. Ville on kuitenkin nuorison idoli jota ihannoidaan ja jolta otetaan esimerkkiä. Tällaisten idolien pitäisi mielestäni tuntea jonkinlaista vastuuta sanoistaan.

Itsemurhan yrittäminen ei ole mikään Matti Nykäsen avioeroon verrattava 7-päivää juttu - silloin pitää hakeutua hoitoon!

Carlos

Jäsen
Ihanat murhaajat

Tuli mieleen ihan yht'äkkiä semmoinen asia että luojan kiitos ko. herra kuoli itsekin räjähdyksessä. Jos ei olisi kuollut, ja joutuisi vankilaan, about 5000 kiljuvaa naista alkaisi Petri Gerdt -faneiksi ja haluaisi tämän kanssa naimisiin. On se niin suloista kun tappaa ihmisiä, tottakai siinä äidinvaistot herää naiselta kuin naiselta. Tämä sama reaktiohan on nähty aina kun jotain tapahtuu, esimerkkinä vaikkapa tämän Christensenin poliisisurmat. Oli sekin niin lutunen että.

Kun nyt kerran psyko-analysoidaan, niin eikös tämäkin ole aika yleinen sivu-ilmiö näissä suuremmissa tragedioissa, ja varmasti mielenkiintoinen tutkia? Mikä sen aiheuttaa? Naiset ovat sitten vissiin vaan kokolailla verta nenästään kaivavia aivottomia idiootteja, se on minun analyysini.

Re: Ihanat murhaajat

Viestin lähetti Carlos
Naiset ovat sitten vissiin vaan kokolailla verta nenästään kaivavia aivottomia idiootteja, se on minun analyysini.

Noh noh. Osaa ne miehetkin. Saihan se ampumaradalla muutama vuosi sitten X-Files -hallusinaatioissaan ihmisiä tappanut nainenkin yhteydenottoja kosimis- ja treffitarkoituksella useilta miehiltä. Naisen nimeä en nyt saa mitenkään päähäni, mutta tapaus on varmasti useimmille tuttu.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti varjo
dana77: Jos et hahmota sitä mitä tarkoitan niin onko se minun vikani?
Jos kukaan muukaan ei hahmota tarkoitustasi, niin se todistaa ettet osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. Mutta rehellisempää olisi sanoa että et seiso väittämiesi takana, vaan koitat löytää niistä aina jonkun porsaanreiän tyyliin "en sanonut sitä noilla sanoilla".

Ei kukaan väitä että iskun välittömät vaikutukset tuntuisivat Suomessa. Ongelma (lännen ja idän välinen kuilu, köyhyys) oli globaali ennen iskua - ei siitä mitenkään 'tehty ei-paikallista' vaikka CNN uutisoikin tapausta enemmän kuin afrikan köyhien kuolemaa, niinkuin aina jaksat mainita. Iskun takia ongelma vaan tajuttiin laajemmin kuin ennen. Maailma ei koskaan palannut entiselleen.

Se että jaksat asiasta vielä alkaa pilkkua viilaamaan, vain todistaa ettet ole asiasta täysin samaa mieltä (niinkuin alunperin väitin).

Tyttöystävä-esimerkkisi ei ole oikein osuva. Tyttöystävän jättäminen ei ollut mikään syy. Syy oli mielenhäiriö (melkoisella varmuudella voin väittää ettei tyttöystävän jättäminen ollut mielenhäiriön syy).

Fysiikkaa en tunne, se ei minua kiinnosta, joten en ole kiinnostunut vaihtamaan puheaihetta fysiikaksi. Kerro mielummin mielipiteesi kirjoitukseeni kokemusten vaikutuksesta ihmisen ajatteluun. Siitä asiasta mielipiteesi minua kiinnostaa.

hannes_ko kirjoitti loistavan kirjoituksen ja täytyy myöntää että samanlaisia ajatuksia minussakin on herännyt. Myös vlad oli pohtinut asiaa hyvin ja teki aika rankkoja paljastuksia, mikä osoittaa kunnioitettavaa rohkeutta. Pystyn pitää Gerdtiä olosuhteiden uhrina, enkä automaattisesti tuomitsisi hänen vanhempiaan.

Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En kovin suurella innolla ryhdy henkilökohtaisiin arvioihin (kun siis millä oikeudella?) mutta antaa nyt mennä: teen ainakin itse aika ratkaisevan eron pinnallisesti ja inttävästi uhoavan teinimäisen tekstin ja sisällöltään mahdollisesti hyvinkin ei-konventionaalisen, mutta perustellun ja maltillisesti ilmaistun analyysin välillä. En ole todennäköisesti nähnyt kaikkia kirjoituksia näissä ketjuissa mutta minusta esimerkiksi nimimerkki vladin tekstit järjestään kuuluvat näihin jälkimmäisiin. Ne vaikuttavat itsensä suhteen armottomankin rehelliseltä analyysiltä, joka johtaa välillä omasta henkilökohtaisesta näkökulmastani vähän omituisiin paikkoihin ja mielestäni joskus vähän tarpeettomastikin (kun maailma ei siis aivan niin karu omissa silmissäni ole ja aivan niin kylmä), ja ehkä monien maailmankuvaa loukkaavastikin. Tämä on erilaisten maailmankuvien aika välttämätön seuraus: keskustelu, väittely ja jopa loukkaantuminen. Anonyymillä keskustelupalstalla tulisi olla hyvin pitkälle menevä oikeus tämän tapaiseen ja tällä tavoin esitettyyn rationaaliseen ja perusteltuun argumentointiin, vaikka enemmistö hyvinkin voimakkaasti olisi eri mieltä mielipiteen sisällön kanssa. (Kun siis kysymyksessä ei tosiaan ole mikään aito sosiaalinen tilaisuus - kuten vaikka hautajaiset tai muistotilaisuus.) Omissa silmissäni esimerkiksi nimimerkki vlad on joka tapauksessa kaukana kypsymättömästä teini-uhoajasta, ollen ei-kypsymätön, ei-uhoaja ja ei-teini. Enpä taida enempää haluta tästä asiasta sanoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy