Nostetaanpa ketjua ylös. Vaikka itse olen ollut musiikki-ihmisiä koko pienen ikäni, varsinaisen progen suhteen minulla oli pitkään aukkoja yleissivistyksessäni. Reilu vuosi sitten päätin vihdoin korjata asian, ja kiitos Spotifyn, tämä retki oli suhteellisen helppo aloittaa. Sillä tiellä ollaan edelleen. Samalla tuli osoitettua, että olen ollut yhdessä asiassa väärässä. Kun musiikkiin pääsee tutustumaan ilmaiseksi, se lisää sittenkin myös sen ostamista. Itse olen sen verran vanhan liiton ihmisiä, että se fyysinen äänite on vain niin kiva omistaa. Nyt kun monet luopuvat CD-levyistä, hyväkuntoisia second hand -tuotteita on saanut varsin halvalla. Mutta olen minä uusiakin ostanut. Olen itse asiassa ostanut viimeisen vuoden sisään levyjä enemmän kuin edeltävän kymmenen vuoden aikana.
No, mennään asiaan. Näistä progen dinosauruksista ovat pudonneet hyvin mm. alkuaikojen King Crimson, ELP aina Brain Salad Surgeryyn asti, Van der Graaf Generator, Gabrielin aikainen Genesis ja Yes. Sen sijaan Rush ei vain jostain syystä iske, vaikka olen tälle yrittänytkin antaa mahdollisuuden. Näistä ehkä vähän vähemmän isoista nimistä mm. ELP-klooniksi nimitetty Triumvirat, Camel ja Nektar ovat hienoja yhtyeitä niin ikään. Etenkin Triumviratin Illusions on a double dimble -albumi on todella upea, ja suosittelen kyllä varauksetta sitä kaikille, joille ELP putoaa.
Sitten yksi oma alalajinsa, johon olen tutustunut, on italialainen proge. Premiata Forneria Marconi on ehkä tunnetuin lajin edustajista. ELP:n kaverit tarinan mukaan bongasivat yhtyeen Italian kiertueellaan, ja kiinnittivät sen omalle levymerkilleen. Pete Sinfield teki sitten alunperin italiankielisiin kappaleisiin englanninkieliset tekstit, ja näin syntyi varsin arvostettu Photos of Ghosts -albumi. Itse omistan tuon levyn, ja onhan se hyvä. Jotenkin pidän silti alkuperäisistä italiankielisistä versioista enemmän, vaikken kielestä mitään ymmärräkään (pois lukien yksittäiset sanat työväenopisto-espanjan pohjalta). Yhtyeen debyyttialbumi Storia di Un Minuto löytyy myös itseltäni. Se on minusta upea levy.
Mutta ei tuo PFM ole kuitenkaan parasta italo-progea. Sen tittelin annan yhtyeelle nimeltään Banco del Mutuo Soccorso. Yhtyeen nimikkodebyyttialbumi, sekä etenkin kakkosalbumi Darwin! ja kolmosalbumi Io Sono Nato Libero ovat aivan törkeän hienoja. Melodista progea tasapainoisilla soundeilla, ja jokseenkin teatraalisella laulannalla varustettuna. Laulu tuo mieleen hieman oopperatenorin... Mutta onneksi vain hieman.
Ovatko nuo italialaiset yhtyeet miten tuttuja kanssapalstalaisille? Itse sain eilen tuon Bancon kakkosalbumin itselleni, ja kyllä se on vaan käsittämättömän upea levy. Pitäisi kyllä yrittää hankkia nuo ensimmäinen ja kolmaskin.
Jos pitäisi tällä hetkellä valita viisi parasta progelevyä, niin sanoisin ehkä seuraavat (satunnainen järjestys):
- King Crimson: In the Court of the Crimson King
- Banco del Mutuo Soccorso: Darwin!
- Van der Graaf Generator: Pawn Hearts
- Triumvirat: Illusions on a Double Dimble
- ELP: Emerson, Lake and Palmer
Kotimaisista nostaisin ehkä listalle Pekka Pohjolan Visitations -albumin, mutta sen lasken ehkä enemmän fuusiojazziksi...
Edit: automaattinen "korjaus" ja sijamuodot...