LaTe_Show kirjoitti:Minun mielestäni terveydenhuollon suurin ongelma on tiedonkulku. Niin paljon säästyisi aikaa, kun olisi rekisterit kunnossa/oltaisiin perehdytty tapauksiin edes jotenkuten etukäteen. Informaatio ei kulje näiden eri osastojen välillä ja joka tilanteeseen suhtaudutaan "alusta". Minusta tämä on anteeksiantamonta ottaen huomioon minkälaisia työkaluja meillä olisi käytettävissä.
Pointtini on se, että minun mielestäni "rahaa" ja "resursseja" on tarpeeksi, mutta koulutusta ja ennenkaikkea työtapoja tulisi nykyaikaistaa.
Tiedonkulku on taatusti eräs ongelmista mutta itse näen suurimpana ongelmana juuri joustamattoman ja vajaatehoisen hallinnon - se vaikuttaa kaikkiin alapuolellaan oleviin tahoihin ja niiden väliseenkin tiedonkulkuun joten itse ainakin näkisin asian siten, että jos hallinto toimii tehokkaasti se saa lopulta toimimaan koko järjestelmänkin tehokkaasti mistä sitten seuraa se, että tiedonkulku on tehokasta niin alhaalta ylös kuin alhaalla toimivien osastojenkin välillä.
On myös huomioitava, että hallinto toimii itsessään monella tasolla. On yhden yksikön oma hallinto (usein yksikön eri osastoilla on oma johtonsa) sitten on yksikköjä koordinoiva ja johtava hallinto (esim. HUS:sissa), ja nämä hallintoyksikköjen päällekkäisyydet aiheuttavat sitten lisää ongelmia ja joustamattomuutta mikä sitten näkyy yksiköiden tehokkuudessa kaikella tapaa.
Mutta ei kaikkea tietenkään voi joustamattoman hallinnon piikkiin kaataa, yhtälailla paljon on kiinni siitä kuinka hoitohenkilökunta toimii mutta jos budjetoinnin mättävät ja hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä on vähän seuraa siitä tilanne jolloin perehtyminen ennalta potilaan ongelmiin on usein puutteellista mikä sitten kostautuu kaikella tapaa hoidossa kun samoja asioita joudutaan käymään moneen kertaan läpi. Samaten joustamattomasta organisaatiosta johtuu usein se, että tiedonkulku osastojen välillä takkuaa tai on täysin olematonta (tästä minulla on omaa kokemusta, kiitos mt-ongelmani).
vlad.