Halosen on helppo olla mukana viemässä Suomea NATO:on 3-4 vuoden päästä, kun hän ei voi asettua enää ehdokkakksi v. 2012 vaaleissa. Suomen NATO-gallupeissa liittymistä on vastustettu, siksi on taktisesti järkevää Haloselta leikkiä NATO-vastustajaa. Ihan loppupeleissä on tärkeintä löytää kansaan vetoavia marginaalisia eroja vastustajaan, jotta saisi enemmistön äänistä 2. kierroksella.
Uskooko joku tosiaan, ettei Venäjä koskaan, ikinä voisi tulevaisuudessa olla Suomelle sotilaallinen uhka. Minulle opetettiin vielä koulussakin 70-luvulla, että jokaisessa maassa on vahva armeija. Jos ei oma, niin sitten jonkun naapurimaan ja sitten opettaja iski silmää, sama meininki armeijassa 80-luvun alussa.
30-luvulla Suomessa oli vähän samanlaista naivismia ilmassa kuin Halosen jutuissa. Puhutaan talvisodan ihmeestä ja osa siitä oli, että meidän armeija pystyi ilman kelvollista aseistusta pysäyttämään suurestä idästä päälle vyöryvän Neuvostoliiton lukumäärällisesti ylivoimaiset joukot, jonka ongelmana oli, että pelikirjaa ei ollut päivitetty 1. maailmansodan jälkeen. Itse olen yli nelikymppisenä kuunnellut joskus sotaakäyneiden miesten juttuja taisteluista ja sanoisin, että NATO-kortti kannattaa käyttä juuri siksi, koska sitä ei nyt v.2006 tarvita.