Lapanen kirjoitti:
Aikamoisesta tietämättömyydestä ja/tai populismista kertoo jos nuo kaksi on (terveydenhuolto ja kirjastopalvelut) on asettanut vastakkain tai toisensa poissulkeviksi.
Rautalangasta väännettynä: kirjastolaitoksen lakkauttaminen/maksulliseksi tekeminen ja siistä säästyneiden rahojen siirtäminen terveydenhuoltoon ei ratkaisisi viimeksi mainitun ongelmia mihinkään suuntaan.
Tilannehan on sama kuin jos mietittäisiin, että luovutaanko perheessä autosta vai polkupyörästä. Budjettiin kohdistuva rasitus on lievästi sanottuna hieman eri sfääreissä.
Kirjastotoimea on Suomessa supistettu viimeisen viidentoista vuoden ajan melko rajusti ja suuntaus on edelleenkin sama. Myöskin JimmyMacin tietämys taloudesta ja yhteiskunnasta taitaa siis olla hieman hataralla pohjalla.
Tästä ketjusta nyt saa lukea lähinnä tavja-lespo-kommari-vappupuhe-soopaa, jonka kustannuksella muutama asiallisempi kirjoittaja viitsiessään laskee hieman leikkiä.
Ei muuta kuin jatkakaa.
Eikai tässä ollutkaan kyse siitä, että vain "kirjastomenot" siirrettäisiin suoraan terveydenhuollon käyttöön. Itse tulkitsen Niinistön puheen näin:
- Koska on olemassa se realitetti, että kaikkea et voi saada ilmaiseksi, niin on pakko tehdä vaikeita ratkaisuja ja on priorisoitava käytettävissä oleva raha.
Tärkeimmät alueet mitä yhteiskunnan tulisi hoitaa "ilmaiseksi" tai "mahdollisimman ilmaiseksi" ovat koulutus, terveydenhoito, sosiaalitoimi ja infrastruktuuri. Kaikeltä mitä tulee tämän ulkopuolelta:esimerkiksi kirjastot, museot, teatterit ja konsertit tulisi olla yhä enemässä määrin "itsensä kannattavaa" ja että näiltä tulisi odottaa jonkinlaista tulosvastuuta.
Mielestäni tämä on hyvä idea, mielestäni tätä "tulosvastuuta" tulisi ulottua myös tuohon kunnalliseen sektoriin, siten että todellakin tarkasteltaisiin miten niitä rahoja käytetään - ei sillä että ne palvelut tulisi olla maksullisia myös.
Minulla on se mielipide, että systeemi toimivuus tiedetään vasta "ääritilanteessa", mutta omalta kohdaltani on todettava se että olen äärimmäisen pettynyt tähän suomalaiseen "hyvinvointiyhteiskuntaan" ja erityisesti sen terveydenhuoltoon/mielenterveyshuoltoon sekä sosiaalitoimeen. Niin moni asia on pielessä ihan sen vuoksi, että "ihmisiä ei kiinnosta" tai ettei osata hyödyntää olemassa olevia työkaluja.
Mutta en jatka tästä tämän enempää etten mene ihan off-topic...