Presidentinvaalit 2006

  • 304 116
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
msg kirjoitti:
Edelleen mietin mikä voisi olla jatkoaikalaisten mielestä se enimmäisprosentti omasta palkasta, joka joutuisi tähän yhteiseen kassaan maksamaan?
Jokuhan voisi vaikka ajatella, että jos yli puolet palkasta viedään pois tähän yhteiseen kassaan, niin se olisi liian suuri osuus.
Olen tämän mielipiteeni aikaisemminkin jatkoajassa esittänyt, mutta minun mielestäni tuloveron maksimiprosentin pitäisi olla 50%. Itseäni joskus huvittu kun mutsin pidätysprosentti jostain ylityöstä olisi ollut kevyet 59,5%. Anarkistina vähemmän tunnettu mutsi ei kuitenkaan vittuilumielessä ollenkaan jättänyt verokorttiaan kyseiselle palkanmaksajalle, jolloin häneltä rangaistusluonteisesti pidetettiin palkasta julmat 60%:a. Siinä ei paljoa naurattanut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
jussi_j kirjoitti:
Olisihan se naurettavaa jos meillä olisi järjestelmä, jossa 100 euroa tienaava maksaisi tuota maksua 20 euroa ja 200 euroa tienaava maksaisi 60 euroa, koska "suurempaa palkkaa saavan on maksettava enemmän", ihan kuin 40 euroa olisi sama kuin 20 euroa.
Minun mielestäni se olisi suunnilleen oikein. Toiselle jäisi puhtaana 80 euroa ja toiselle 140.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
JimmyMac kirjoitti:
3. Nyt Niinistö sitten korjasi, että pääpointtina hänen vanhoissa kommenteissaan oli tosiaan terveyspalveluiden ja kirjastopalveluiden vertaaminen.

Kulttuuripuoli on puupäisimmälle vasemmistolle muutenkin hirvittävä tabu. Kaikki kulttuurihallintoa ja -palveluja koskevat talouden tervehdyttämisohjelmat ovat (muka) potentiaalinen uhka hyvinvoinnille ja tie kohti luokkayhteiskuntaa. Paskat ole, ihan talousmatematiikkaa tässä puhutaan. Kulttuuripolitiikassa olisi muutenkin kirveellä töitä, esim. kunnallisia teattereita tai filharmonisia orkestereita ei tarvita joka kylään. Olisi koottava parhaat voimat yhteen keskukseen; ooppera Helsinkiin, orkesteri Turkuun, teatteri Tampereelle, jotain muuta Ouluun jne. Ei niin että kaikki räpeltävät koloissaan jotain keskinkertaista liian pienillä tai laadullisesti liian kapeilla resursseilla. Samalla voimavarojen priorisointi avaisi markkinoita yksityiselle kultuuriyrittämiselle, esim. Linna-teatteri Turussa on hyvä esimerkki. Valtion tai kuntien ei todellakaan tarvitse vastata kaikesta tästä.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
dana77 kirjoitti:
En ole varma onko tätä jo sanottu, mutta miten olisi järjestelmä, jossa tuo mobiilipelikoodari joutuisi maksamaan osan palkastaan yhteiseen kasaan, josta sitten maksettaisiin esim noiden poliisien palkat. Tuon osan suuruutta voitaisiin sitten tarvittaessa säädellä sopivaksi.

En ole tosin kykenevä arvioimaan, että olisiko tuollaiselta tieltä paluuta.
Älä ole lapsellinen! Kyseessä oli mobiilipelikoodarin palkan määritteleminen jollain muulla tavalla kuin vapaan kilpailun määrittelemänä.

Verotus on asia erikseen, en ottanut tässä millään lailla kantaa verotuksen suuruuteen tai pienuuteen. Anna nyt sitten tulla mikä on mobiilikoodarin keskuskomiteassa määritelty kuukausipalkka kun osaat noin hienosti viisastella ja apinoida lauseita. Onko se 2000€/kk, 3000€/kk vai vaikka 5000€/kk? Siltä tieltä ei ole paluuta. Tai on, mutta paluulla on kova hinta, esimerkkiä voi katsella itänaapurista, jossa säädellyn yhteiskunnan käsiinhajoamisen jälkeen jotkut harvat ovat hankkineet villin lännen tyyliin miljardiomaisuuden ja 100.000.000 ihmistä kärvistelevät köyhyydessä. Se on hinta joka maksetaan säädellyn yhteiskunnan purkamisesta.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Näyttäkää minulle se haastattelu, jossa Niinistö on joutunut valitsemaan terveys- ja kirjastopalveluiden väliltä, niin minä uskon tämän Niinistön takaportin oitis.

Älkää uskoko kaikkea, mitä Sauli suoltaa.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
SergeiK kirjoitti:
On. Viittaatko tässä Niinistön vuoden 1997 joulukuun vai vuoden 2002 helmikuun puheisiin?

Samasta asiasta puhuttiin, mutta eri nyansseilla.

Aivan. Sanoma on ollut sama molemmilla kerroilla. Eli kerrataan: jos/kun rahat eivät riitä kaikkeen, niin tulisi keskittyä tärkeimpiin menoeriin, jotka ovat koulutus, terveydenhoito, sosiaalitoimi ja infrastruktuuri. Sen sijaan, jos on pakko valita, niin kulttuuripuoli jää tässä tilanteessa paitsioon. Niinistö on tämän sitten kärjistänyt/konkretisoinut vertaamalla terveydenhuoltoa ja kirjastopalveluita, ja esittänyt mielipiteensä, että kirjastopalvelut mieluummin maksulliseksi, kuin terveyspalvelut. Minä olen samaa mieltä. Ja nythän tilanne kehittyy koko ajan toiseen suuntaan, kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet lukea.
 
Viimeksi muokattu:

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
HeGe41 kirjoitti:
Näyttäkää minulle se haastattelu, jossa Niinistö on joutunut valitsemaan terveys- ja kirjastopalveluiden väliltä, niin minä uskon tämän Niinistön takaportin oitis.

Älkää uskoko kaikkea, mitä Sauli suoltaa.

Tämä ei ole se haastattelu, josta tässä on puhe, mutta lue nyt vaikka tuo vuoden 2002 kirjoitus: http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:2:0:0,4:2:1:1:2002-02-14,4:96191,1:0:0:0:0:

Siitä lainattua: "Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok) toivoo kuntien keskittyvän tulevaisuudessa vain neljän perustehtävän hoitamiseen. Ne ovat koulutus, terveydenhoito, sosiaalitoimi ja infrastruktuuri.

- Mitä etäämmäs tästä kovasta tai pehmeästä ytimestä mennään, sitä enemmän toiminnan on oltava itsensä kannattavaa, Niinistö sanoi puhuessaan keskiviikkona Kuntaliiton talous- ja rahoitusseminaarissa.

Niinistön rajauksen ulkopuolelle jäävät esimerkiksi kuntien kulttuuritoimen palvelut, kuten kirjastot, museot, teatterit ja konsertit.

Niinistö perusteli valintaansa sillä, että rahat eivät missään tapauksessa riitä tulevaisuudessa kaiken nykyisen hoitamiseen."


Voiko tuon selkeämmin sanoa, että tässä verrataan terveyspalveluita yms. kulttuuripalveluihin. Ja Niinistön mielestä terveyspalvelut yms. olisi ehdottomasti listalla ensimmäisenä, kun katsotaan minkä tulisi pysyä "ilmaisena".
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
JimmyMac kirjoitti:
Niinistö on tämän sitten kärjistänyt/konkretisoinut vertaamalla terveydenhuoltoa ja kirjastopalveluita, ja esittänyt mielipiteensä, jos tarvitsee valita, niin kirjastopalvelut mieluummin maksulliseksi, kuin terveyspalvelut. Minä olen samaa mieltä. Ja nythän tilanne kehittyy koko ajan toiseen suuntaan, kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet lukea.
Neljäs uutinen ylhäältä:

http://w3.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1997/19.joulukuu/AJALYH23.HTM

"Valtiovarainministerin ja kokoomuksen puheenjohtajan Sauli Niinistön mukaan hänen laajalti arvosteltu esityksensä kirjastomaksujen käyttöönotosta on hyvä esimerkki siitä, kuinka arvokeskustelu Suomessa tyrmätään heti alkuunsa tarttumalla helpoiten vastustettavaan ehdotukseen"

"Niinistön esitys kirjastomaksujen käyttöönotosta".
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
JimmyMac kirjoitti:
Aivan. Sanoma on ollut sama molemmilla kerroilla. Eli kerrataan: jos/kun rahat eivät riitä kaikkeen, niin tulisi keskittyä tärkeimpiä menoeriä ovat koulutus, terveydenhoito, sosiaalitoimi ja infrastruktuuri. Sen sijaan, jos on pakko valita, niin kulttuuripuoli jää tässä tilanteessa paitsioon. Niinistö on tämän sitten kärjistänyt/konkretisoinut vertaamalla terveydenhuoltoa ja kirjastopalveluita, ja esittänyt mielipiteensä, jos tarvitsee valita, niin kirjastopalvelut mieluummin maksulliseksi, kuin terveyspalvelut. Minä olen samaa mieltä. Ja nythän tilanne kehittyy koko ajan toiseen suuntaan, kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet lukea.

Olisin edelleenkin kiinnostunut näkemään tämän Niinistön valintatilanteeseen johtaneen haastattelun/kyselyn/mikä lie.

Ai niin, mutta eihän sitä kukaan ole nähnyt. Eikä sitä liioin netissäkään näy. Taidat uskoa Niinistön selittelyt siltä seisomalta? Huvitat minua.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
dana77 kirjoitti:
Olen tämän mielipiteeni aikaisemminkin jatkoajassa esittänyt, mutta minun mielestäni tuloveron maksimiprosentin pitäisi olla 50%. Itseäni joskus huvittu kun mutsin pidätysprosentti jostain ylityöstä olisi ollut kevyet 59,5%. Anarkistina vähemmän tunnettu mutsi ei kuitenkaan vittuilumielessä ollenkaan jättänyt verokorttiaan kyseiselle palkanmaksajalle, jolloin häneltä rangaistusluonteisesti pidetettiin palkasta julmat 60%:a. Siinä ei paljoa naurattanut.

Aika hyvin tienaava mutsi:)

Laskin verohallinnon (www.vero.fi) sivujen laskurilla 200000€ (kaksisataa tuhatta) vuodessa tienaavan helsinkiläisen kokonaisveroveroprosentin vuodelle 2006. Kyseinen virtuaalihenkilö on naimisissa oleva ev. lut. seurakunnan jäsen. Ei vähennyksiä eikä pääomatuloja.

Laskuri antoi perusprosentiksi 49,5% ja lisäprosentiksi 53,5%. Tuntuu, että Suomen verokapinalliset ovat henkilöitä, jotka tulevat enemmän kuin loistavasti käteen jäävällä tulolla toimeen. Mutta vitutus on periaatteellinen. Että laiskat ja pinnarit elävät mukavaa elämää MINUN rahoillani. Jokainen olkoon oman elämänsä toimitusjohtaja!(Jari Sarasvuo)
 
Viimeksi muokattu:

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
SergeiK kirjoitti:
Neljäs uutinen ylhäältä:

http://w3.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1997/19.joulukuu/AJALYH23.HTM

JimmyMac: tuo esimerkki oli se vuoden 2002 puheet.

Ööh. Mitä siitä? Samaa asiaahan siinä Niinistö sanoo, kuin minäkin täällä. Suora lainaus tuosta sinun linkistäsi: "Niinistön mukaan arvokeskustelun myötä on yhä löydettävissä yhteisymmärrys sellaisista kuntien palveluista, jotka ovat selvästi vähemmän tarkeitä ja joiden velvoittavuutta voisi näin keventää tai joissa käyttäjä maksaa -periaatetta voitaisiin kehittää.
- Julkisen vallan tehtävien kaventaminen ei ole itseisarvo. Leikkauksia ja priorisointia on tehtävä, jotta kaikkein arvokkaimmat palvelut voidaan tuottaa laadukkaasti, Niinistö kirjoittaa."


Eli kiteytettynä: ilmainen terveydenhuolto on Niinistön mielestä tärkeämpää, kuin ilmaiset kirjastopalvelut - siis jos tarvitsee valita, sillä kuitenkaan "julkisen vallan tehtävien kaventaminen ei ole itseisarvo".

Mikä tässä nyt on niin hankalaa, että täytyy vääntää ja kääntää?
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
HeGe41 kirjoitti:
Olisin edelleenkin kiinnostunut näkemään tämän Niinistön valintatilanteeseen johtaneen haastattelun/kyselyn/mikä lie.

Ai niin, mutta eihän sitä kukaan ole nähnyt. Eikä sitä liioin netissäkään näy. Taidat uskoa Niinistön selittelyt siltä seisomalta? Huvitat minua.

Valitettavasti minulla ei ollut vuonna 1997 radiossa nauhoitus päällä, kun YLE:n ruotsinkielinen kanava esitti Aktuellt-nimistä ohjelmaansa. Uskon kuitenkin tässä Niinistön sanaan, sillä kaikki netistä löytyvät Niinistön kommentit liittyen vuoden 1997 lausuntoihin ja vuoden 2002 lausuntoihin, koskien tuota samaa asiaa, tukevat kantaani.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
JimmyMac kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin hankalaa, että täytyy vääntää ja kääntää?

Se, että missään ei ole mitään Niinistön mainitsemaa kyselyä tahi haastattelua.

Hän visioi kirjastomaksua ja sillä selvä. Mikä tässä nyt on niin hankalaa, että täytyy vääntää ja kääntää?
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
HeGe41 kirjoitti:
Se, että missään ei ole mitään Niinistön mainitsemaa kyselyä tahi haastattelua.

Häh? Nettihän on pullollaan Niinistön kommentteja tuosta samasta asiasta ja kaikissa sisältö on käytännössä täysin sama. Jos sinua ei kiinnosta ottaa asiasta selvää, vaan suljet silmäsi kaikilta todisteilta, niin sille minä en voi mitään.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
JimmyMac kirjoitti:
Eli kiteytettynä: ilmainen terveydenhuolto on Niinistön mielestä tärkeämpää, kuin ilmaiset kirjastopalvelut - siis jos tarvitsee valita, sillä kuitenkaan "julkisen vallan tehtävien kaventaminen ei ole itseisarvo".

Mikä tässä nyt on niin hankalaa, että täytyy vääntää ja kääntää?
Todella ihmettelen itsekin samaa. Ja eikö juuri ja nimenomaan Halosen agendalla ole nyt toisella kierroksella arvot. Ja arki. Tässä on hyvin konkreettinen ja kaikkia kansalaisia koskettava arkinen asia arvokeskusteluun liittyen. Miksi Sauli on paha kun esittää konkreettisen vaihtoehdon ja asiallisen huomautuksen, mutta Tarja on hyvä kun puhuu arvoista mutta puhuu tyhjää? Jos olisi tilanne että olisi tasan tarkkaan rahaa toiseen näistä asioista ja toiseen ei, niin se joka tuo asian esille on paha ja se joka jatkaa pohjoismaisen hyvinvointivaltion nollasisältölinjalla ottamatta mitään konkreettista kantaa mihinkään on se arjen sankari, meidän Tarja?

Uskomatonta mihin retkuun vasemmisto taas kerran vie hattukouraista kansaamme.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
JimmyMac kirjoitti:
Niinistö on tämän sitten kärjistänyt/konkretisoinut vertaamalla terveydenhuoltoa ja kirjastopalveluita, ja esittänyt mielipiteensä, jos tarvitsee valita, niin kirjastopalvelut mieluummin maksulliseksi, kuin terveyspalvelut. Minä olen samaa mieltä. Ja nythän tilanne kehittyy koko ajan toiseen suuntaan, kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet lukea.

Aikamoisesta tietämättömyydestä ja/tai populismista kertoo jos nuo kaksi on (terveydenhuolto ja kirjastopalvelut) on asettanut vastakkain tai toisensa poissulkeviksi.

Rautalangasta väännettynä: kirjastolaitoksen lakkauttaminen/maksulliseksi tekeminen ja siistä säästyneiden rahojen siirtäminen terveydenhuoltoon ei ratkaisisi viimeksi mainitun ongelmia mihinkään suuntaan.

Tilannehan on sama kuin jos mietittäisiin, että luovutaanko perheessä autosta vai polkupyörästä. Budjettiin kohdistuva rasitus on lievästi sanottuna hieman eri sfääreissä.

Kirjastotoimea on Suomessa supistettu viimeisen viidentoista vuoden ajan melko rajusti ja suuntaus on edelleenkin sama. Myöskin JimmyMacin tietämys taloudesta ja yhteiskunnasta taitaa siis olla hieman hataralla pohjalla.

Tästä ketjusta nyt saa lukea lähinnä tavja-lespo-kommari-vappupuhe-soopaa, jonka kustannuksella muutama asiallisempi kirjoittaja viitsiessään laskee hieman leikkiä.

Ei muuta kuin jatkakaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
HeGe41 kirjoitti:
Se, että missään ei ole mitään Niinistön mainitsemaa kyselyä tahi haastattelua.

Hän visioi kirjastomaksua ja sillä selvä. Mikä tässä nyt on niin hankalaa, että täytyy vääntää ja kääntää?

Onko hän nyt sitten visioinut kirjastomaksua tai vastannut kysymykseen, samantekevää.

Edelleenkään ei ole näytetty, että Niinistö olisi vaatinut kirjastomaksua, kuten Halosen kampanjapäällikkö väittää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ote IL:stä

Entinen valtiovarainministeri (Niinistö) yltyy muistelemaan, kuinka takavuosina ulkoministeri Halosta kiinnosti vain Berliinin ja Canberran ylikalliiden suurlähetystöjen rakentaminen. Niinistöjen mukaan rakennusten hinnat moninkertaistuivat 90-luvun lopulla.

- Ne on kyllä upeita siellä, mutta samaan aikaan leikattiin sosiaaliturvaa ja meillä oli kovia riitoja. Minä olin erittäin huolestunut siitä, että nämä lähetystöjen kustannukset ei olleet ministerin hansikkaassa alkuunkaan. Ja ne oli ainoat asiat, joista Halonen oli kiinnostunut vaikeina aikoina, Niinistö sivaltaa.

Hmm. Tsunamin jälkimainingeissa Niinistö taas itki, ettei tsunamin aikana Thaimaan suurlähetystöllä ollut tarpeeksi resursseja auttaa häntä.

Voisiko Sauli toimittaa parin vuosikymmenen lomasuunnitelmansa ulkoministeriöön, niin voitaisiin suunnitella mihin niitä lähetystöjä tulisi rakentaa?
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
JimmyMac kirjoitti:
Häh? Nettihän on pullollaan Niinistön kommentteja tuosta samasta asiasta ja kaikissa sisältö on käytännössä täysin sama.

Kun haluaa lukea artikkelit kuten haluaa, niin tässä on tulos.

Niinistö oli visioinut uutta kirjastolakia sorvatessa maksullisen lainausjärjestelmän. Tästä ei liene erimielisyyksiä, löytyvät nimimerkki SergeiK:n linkittämistä artikkeleista. Aktuellt -ohjelmassa hän siis joutui perustelemaan kantaansa maksullisiin kirjastopalveluihin.

Niinistö ulosanti on ollut tilanteessa niin ontuvaa, että hän joutuu jälkikäteen selittelemään tapahtunutta. Ei kovin sopivaa valtion päämiehelle mielestäni.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
SergeiK kirjoitti:
Hmm. Tsunamin jälkimainingeissa Niinistö taas itki, ettei tsunamin aikana Thaimaan suurlähetystöllä ollut tarpeeksi resursseja auttaa häntä.

Työvoimaresurssit ja seiniin investointi ovat kaksi eri asiaa. Tästä kiistely on toisaalta arkipäivää ihan kunnallisellakin tasolla, että sikäli ei ihme ole, että sekaannuksia hokipalstalla tulee.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Lapanen kirjoitti:
Aikamoisesta tietämättömyydestä ja/tai populismista kertoo jos nuo kaksi on (terveydenhuolto ja kirjastopalvelut) on asettanut vastakkain tai toisensa poissulkeviksi.

Rautalangasta väännettynä: kirjastolaitoksen lakkauttaminen/maksulliseksi tekeminen ja siistä säästyneiden rahojen siirtäminen terveydenhuoltoon ei ratkaisisi viimeksi mainitun ongelmia mihinkään suuntaan.

Eli tässä sinä nyt sitten tekeydyt tyhmäksi, ja väität, että jos kunnilla ei olisi kulttuurimenoja ollenkaan, niin se ei itseasiassa silti vaikuttaisi mihinkään.

Eli kun huomataan, että Sauli itse asiassa puhuu hyvän asian puolesta, niin tämä tuomitaan sillä, että "no eihän se edes oikeasti vaikuttaisi mitenkään".

Aika ala-arvoista kritisointia mielestäni.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
HeGe41 kirjoitti:
Niinistö ulosanti on ollut tilanteessa niin ontuvaa, että hän joutuu jälkikäteen selittelemään tapahtunutta. Ei kovin sopivaa valtion päämiehelle mielestäni.

Jaa. Kun Halosen kampanjapäällikkö esittää valheellisen väittämän, katsotaan Niinistön vastaus selittelyksi. Vai mitä tarkoitat?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Lapanen kirjoitti:
Aikamoisesta tietämättömyydestä ja/tai populismista kertoo jos nuo kaksi on (terveydenhuolto ja kirjastopalvelut) on asettanut vastakkain tai toisensa poissulkeviksi.

Rautalangasta väännettynä: kirjastolaitoksen lakkauttaminen/maksulliseksi tekeminen ja siistä säästyneiden rahojen siirtäminen terveydenhuoltoon ei ratkaisisi viimeksi mainitun ongelmia mihinkään suuntaan.

Tilannehan on sama kuin jos mietittäisiin, että luovutaanko perheessä autosta vai polkupyörästä. Budjettiin kohdistuva rasitus on lievästi sanottuna hieman eri sfääreissä.

Kirjastotoimea on Suomessa supistettu viimeisen viidentoista vuoden ajan melko rajusti ja suuntaus on edelleenkin sama. Myöskin JimmyMacin tietämys taloudesta ja yhteiskunnasta taitaa siis olla hieman hataralla pohjalla.

Tästä ketjusta nyt saa lukea lähinnä tavja-lespo-kommari-vappupuhe-soopaa, jonka kustannuksella muutama asiallisempi kirjoittaja viitsiessään laskee hieman leikkiä.

Ei muuta kuin jatkakaa.

Eikai tässä ollutkaan kyse siitä, että vain "kirjastomenot" siirrettäisiin suoraan terveydenhuollon käyttöön. Itse tulkitsen Niinistön puheen näin:

- Koska on olemassa se realitetti, että kaikkea et voi saada ilmaiseksi, niin on pakko tehdä vaikeita ratkaisuja ja on priorisoitava käytettävissä oleva raha.

Tärkeimmät alueet mitä yhteiskunnan tulisi hoitaa "ilmaiseksi" tai "mahdollisimman ilmaiseksi" ovat koulutus, terveydenhoito, sosiaalitoimi ja infrastruktuuri. Kaikeltä mitä tulee tämän ulkopuolelta:esimerkiksi kirjastot, museot, teatterit ja konsertit tulisi olla yhä enemässä määrin "itsensä kannattavaa" ja että näiltä tulisi odottaa jonkinlaista tulosvastuuta.

Mielestäni tämä on hyvä idea, mielestäni tätä "tulosvastuuta" tulisi ulottua myös tuohon kunnalliseen sektoriin, siten että todellakin tarkasteltaisiin miten niitä rahoja käytetään - ei sillä että ne palvelut tulisi olla maksullisia myös.

Minulla on se mielipide, että systeemi toimivuus tiedetään vasta "ääritilanteessa", mutta omalta kohdaltani on todettava se että olen äärimmäisen pettynyt tähän suomalaiseen "hyvinvointiyhteiskuntaan" ja erityisesti sen terveydenhuoltoon/mielenterveyshuoltoon sekä sosiaalitoimeen. Niin moni asia on pielessä ihan sen vuoksi, että "ihmisiä ei kiinnosta" tai ettei osata hyödyntää olemassa olevia työkaluja.

Mutta en jatka tästä tämän enempää etten mene ihan off-topic...
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
SergeiK kirjoitti:
Voisiko Sauli toimittaa parin vuosikymmenen lomasuunnitelmansa ulkoministeriöön, niin voitaisiin suunnitella mihin niitä lähetystöjä tulisi rakentaa?
Niin, toisaalta lähetystön perustaminen ja lähetystöpalatsin rakentaminen ovat kaksi ihan eri asiaa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vakio kirjoitti:
Jaa. Kun Halosen kampanjapäällikkö esittää valheellisen väittämän, katsotaan Niinistön vastaus selittelyksi. Vai mitä tarkoitat?
Kai sillä valheellisella väittämällä tarkoitetaan tätä:

Päivän IL

"Minä en ole koskaan esittänyt kirjaston palvelumaksua"

Verkkouutiset vuosi 1997:

"Valtiovarainministerin ja kokoomuksen puheenjohtajan Sauli Niinistön mukaan hänen laajalti arvosteltu esityksensä kirjastomaksujen käyttöönotosta on hyvä esimerkki siitä, kuinka arvokeskustelu Suomessa tyrmätään heti alkuunsa tarttumalla helpoiten vastustettavaan ehdotukseen"

Keskustellaanko seuraavaksi, että käyttömaksu ja palvelumaksu ovat kaksi ihan eri asiaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös