Presidentinvaalit 2006

  • 304 132
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Nuorekkaat naiset

Moni täällä on sanonut, ettei missään tilanteessa aio äänestää maalaisliittoa. Keskustalla on kuitenkin siinä mielessä jännittävä tilanne kehittymässä, että suurimmat nuoret tähdet ovat joko äärimmäisen lahjakkaita (Paula Lehtomäki) tai edustavia (Mari Kiviniemi) nuorehkoja naisia.

Kiviniemi on vaihtanut kirjat etelään, mutta tulee varmasti murtamaan Etelä-Pohjanmaan isäntien konservatiivista tupailtaperinnettä. Ensimmäinen nainen, joka Lapualla voidaan hyväksyä, ilman että tarvitsee olla jätkä (Jäätteenmäki oli mies). Lehtomäki taas haastaa venäjää ja on leppoisan oloinen itäsuomalainen.

Jompi kumpi on keskustan tuleva keulakuva, ja tuskin häviäjäkään piiloon jää. Vanhanen menee nyt vaaleissa toiselle kierrokselle, mutta voi olla, että eduskuntavaalien jälkeen alkaa olla nuija vaihtumassa...

Tässähän käy vielä huonosti meille jyväjemmareiden pojille.

Kokoomuksella on Kauppi ja kohta ehkä Korhola. Mielestäni keskustan kaksikkoa kylmempi parivaljakko.

Demareilla kai on myös nuoria naisia kasvamassa, mutta näyttäisi olevan enemmän tientukkeita heidän edessään.

Tässä tällainen pika-analyysi puolitehoilla politiikkaa seuraavalta. Tämä ei ole jumalan tai asiantuntijan sanaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
hannes_ko kirjoitti:
Moni täällä on sanonut, ettei missään tilanteessa aio äänestää maalaisliittoa. Keskustalla on kuitenkin siinä mielessä jännittävä tilanne kehittymässä, että suurimmat nuoret tähdet ovat joko äärimmäisen lahjakkaita (Paula Lehtomäki) tai edustavia (Mari Kiviniemi) nuorehkoja naisia.

Kiviniemi on vaihtanut kirjat etelään, mutta tulee varmasti murtamaan Etelä-Pohjanmaan isäntien konservatiivista tupailtaperinnettä. Ensimmäinen nainen, joka Lapualla voidaan hyväksyä, ilman että tarvitsee olla jätkä (Jäätteenmäki oli mies). Lehtomäki taas haastaa venäjää ja on leppoisan oloinen itäsuomalainen.

Minulle ei ainakaan ole merkitystä sillä mihin on itsensä kirjoille muuttanut. Esim sekä Aho että Jäätteenmäki (näin esimerkkeinä) olivat loppujen lopuksi kirjoilla Helsingissä. Toinen Kannuksen virkavapaalla oleva asiamies, toinen Lapualta (?). Ja maalaisliittolaisia. Ei kiitos. En usko, että nuoret naiset asiaa mitenkään muuttavat.

Ei Kepu Helsingissä ole koskaan saanut jalansijaa pääkaupunkiseudulla - enkä usko että näin tapahtuukaan. Ja minun näkökulmastani hyvä niin.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
vetti kirjoitti:
Minulle ei ainakaan ole merkitystä sillä mihin on itsensä kirjoille muuttanut. Esim sekä Aho että Jäätteenmäki (näin esimerkkeinä) olivat loppujen lopuksi kirjoilla Helsingissä.

Niin, tarkoitinkin tuossa, että Kiviniemi kelvannee jatkossakin pohjalaisille, VAIKKA ponnistaakin filosofi Tony Halmeen kulmilta jatkossa.

Aho ja Jäätteenmäkihän kelpasivat ihan hyvin helsinkiläisille. Kotona sen sijaan alkoi olla kuumat tai pikemminkin jäätävät oltavat.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Vihreiden ja keskustalaisten perinteiset kannattajat ratkaisevat sen, saadaanko toista kierrosta presidentinvaalikamppailuun.
Heidi Hautalan kannatuksen nousun myötä Halosen kannatus on pudonnut. Hautala on esiintynyt loistavasti koko vaalikeskustelun ajan. Hautala on tuonut vihreille tärkeiden asioiden lisäksi perinteisiä vasemmistolaisia ajatuksia ennakkoluulottomasti esille.
Keskusta ei ole saanut yllättäen kannattajiaan täysin Vanhasen taakse vaan mielipidemittausten mukaan Halosen äänestäjiksi olisi menossa paljon keskustan naisäänestäjiä. Saako Vanhanen joukkonsa äänestämään itseään sunnuntaina ratkaisee pitkälti sen, mennäänkö toiselle kierrokselle.
Niinistö lienee osuutensa tehnyt hyvin ja hän saanee yli kokoomuksen kannatuksen verran ääniä.
Toivottavasti Tarja ja Sauli ovat vastakkain toisella kierroksella. Eiköhän silloin kuulla Halosenkin suusta se tosiasia, että Suomen EU:n kriisinhallinnan nopean toiminnan taistelujoukkojen koulutus tapahtuu Naton nopean toiminnan NRF-joukkojen toimesta. Nythän sen on joutunut toistamaan Vanhanen ja Kallis entisenä opettajana vääntämään vielä rautalangasta, kun Halonen on puhunut yhteisiin Nato-standardeihin ja -kriteereihin sitoutumisesta.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
vetti kirjoitti:
Minulle ei ainakaan ole merkitystä sillä mihin on itsensä kirjoille muuttanut. Esim sekä Aho että Jäätteenmäki (näin esimerkkeinä) olivat loppujen lopuksi kirjoilla Helsingissä.

Molemmat todellakin valittiin eduskuntaan helsinkiläisten kansanedustajina, mutta kumpikaan heistä ei "helsinkiläisenä" kansanedustajana esittänyt ensimmäistäkään, siis ainoatakaan, siis yhtäkään puheenvuoroa tai aloitetta, jonka motiivina olisi ollut helsinkiläisten etu. Sellaisia "edustajia".
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Maple Leaf kirjoitti:
Molemmat todellakin valittiin eduskuntaan helsinkiläisten kansanedustajina, mutta kumpikaan heistä ei "helsinkiläisenä" kansanedustajana esittänyt ensimmäistäkään, siis ainoatakaan, siis yhtäkään puheenvuoroa tai aloitetta, jonka motiivina olisi ollut helsinkiläisten etu. Sellaisia "edustajia".

Jep. Ja tästä syystä ei kumpikaan ei minulta saanut ääniä, edes etukäteen. Lopputulos kun oli selvä. Kait sitten junantuomat äänestivät, kun pääsivät täältä eduskuntaan.

Edelleen minulle ei kiitos.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Maple Leaf kirjoitti:
Molemmat todellakin valittiin eduskuntaan helsinkiläisten kansanedustajina, mutta kumpikaan heistä ei "helsinkiläisenä" kansanedustajana esittänyt ensimmäistäkään, siis ainoatakaan, siis yhtäkään puheenvuoroa tai aloitetta, jonka motiivina olisi ollut helsinkiläisten etu. Sellaisia "edustajia".

Eli tässä kaksi edustajaa, jotka suoraselkäisesti kieltäytyivät siltarumpupolitiikasta. Ansaitsisivat mitalin tästä.

Vakavasti puhuen, ei kai heitä siksi sinne eduskuntaan valittukaan, vaan suurempia kuvioita varten. Ja Helsingissä on varmasti paljon äänestäjiä, jotka eivät koe itseään helsinkiläisiksi, vaan äänestävät muilla syillä.

Itse olen asunut Tampereella syksystä 2000, ja mielelläni annan tamperelaisten hoitaa omat asiansa. En itse laske itseäni joukkoon. Jos eduskuntaan olisi täällä ehdolla kotiseuduilta joku tyyppi tai tyypitär, jota kotipitäjän isännät eduskuntaan haluaisivat, niin toki auttaisin heitä omalta osaltani äänestämällä.

Vaikka en välttämättä kovin paljon perusta keskustan politiikasta, ja puolue on täynnä jääräpäisyyttä, niin puolueen ehdokasta olen kaikissa vaaleissa äänestänyt. Se johtuu siitä, että keskusta on enemmän yhteisö kuin puolue. Vaihtamalla johonkin muuhun pettäisin oman taustani ja kieltäisin viiteryhmäni. Näin ajattelu menee, ja tämä on se syy, miksi Loka Laitinen ja moni muu joutuu ihmettelemään ikuisesti, että miten agraaripuolue voi voida hyvin ilman agraari-ihmisiä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
hannes_ko kirjoitti:
...ja tämä on se syy, miksi Loka Laitinen ja moni muu joutuu ihmettelemään ikuisesti, että miten agraaripuolue voi voida hyvin ilman agraari-ihmisiä.

Onneksi muutaman sukupolven päästä olemme kaikki myös kulttuurisesti kaupunkilaisia, ja maaseutu paikka, jota eivät asuta joka käänteessä kaupunkilaisten kukkarolla olevat "yrittäjät". Tyhjene, maaseutu, ja nopeasti! ;)
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
hannes_ko kirjoitti:
Vakavasti puhuen, ei kai heitä siksi sinne eduskuntaan valittukaan, vaan suurempia kuvioita varten. Ja Helsingissä on varmasti paljon äänestäjiä, jotka eivät koe itseään helsinkiläisiksi, vaan äänestävät muilla syillä.

clip

Vaikka en välttämättä kovin paljon perusta keskustan politiikasta, ja puolue on täynnä jääräpäisyyttä, niin puolueen ehdokasta olen kaikissa vaaleissa äänestänyt. Se johtuu siitä, että keskusta on enemmän yhteisö kuin puolue. Vaihtamalla johonkin muuhun pettäisin oman taustani ja kieltäisin viiteryhmäni. Näin ajattelu menee, ja tämä on se syy, miksi Loka Laitinen ja moni muu joutuu ihmettelemään ikuisesti, että miten agraaripuolue voi voida hyvin ilman agraari-ihmisiä.

Varmasti on Helsingissä paljon porukkaa jotka eivät tunne itseään helsinkiläiseksi (no, eiväthän he sitä ole) tai tunne itseään täällä kotoisaksi (työn perässä muuttaneita). Ymmärrettävää.

Mut hei: äänestät oma viiteryhmäsi tai yhteisösi takia? Kai tuo oli edes huono vitsi? Et siis itsesi tai omien mielipiteiden perusteella? Toivottavasti toi oli hyvä, tai ei edes yleensä vitsi.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Maple Leaf kirjoitti:
Onneksi muutaman sukupolven päästä olemme kaikki myös kulttuurisesti kaupunkilaisia, ja maaseutu paikka, jota eivät asuta joka käänteessä kaupunkilaisten kukkarolla olevat "yrittäjät". Tyhjene, maaseutu, ja nopeasti! ;)

Sitten kun Venäjä laittaa kaasuhanan kiinni ja Ukraina myy viljansa itään, eikä EU:n huolto enää toimi, niin tämä maa ylistää ja kiittää kaitselmusta siitä, että meillä on uusmedian osaajia. Mahtaa presidentti Tony Halmeella olla värikäs uudenvuodenpuhe esitettävänä pauttiarallaa 2030.

Jokohan mentiin off the topic?
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
vetti kirjoitti:
... viimeksi kun tarkistin Ylen vaalikoneesta, niin Niinistö on tasan yhtä liberaali homojen ja lesbojen adoptio- sekä hedelmöityshoitoihin liittyen (mikä on minulle yksi tärkeä valintaperuste, sattuneesta syystä) kuin Halonenkin

Jep, tämä on yksi hyvin kuvaava esimerkki siitä, miksi kukaan kolmesta pääehdokkaasta ei ole henkilönä minulle kovinkaan vastenmielinen. Kaikki edustavat kansastamme sitä suvaitsevampaa osaa.

Kuten olen jonkun kerran todennut, pidän pressaa ennen kaikkea arvojohtajana. Suvaitsevainen suhtautuminen eri sukupuolisiin suuntaumuksiin kertoo minulle paljon enemmän kuin jotkut ylistämis- tai lokaamiskampanjat. Se on toki vain 'sivujuonne', mutta paljon puhuva.

Koen olevani aatemaailmaltani lähempänä Niinistöä, kuin eräätkin tässä ketjussa mellastavat nimimerkit, jotka ovat häntä ylistävinään, vaikka keskittyvätkin lähinnä Halosen mollaamiseen (mikä oikeastaan kertoo vain heistä itsestään).

Eiköhän aika monen Niinistön ja Vanhasen kannattajan arvomaailma ole huomattavasti lähempänä esim Timo Soinia tai Bjarne Kallista, kuin ao. herroja.

Jos et halua homoliittoja ja homoseksuaalien hedelmöityshoitoja, älä äänestä Halosta, älä Vanhasta, älä Niinistöä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
hannes_ko kirjoitti:
...niin tämä maa ylistää ja kiittää kaitselmusta siitä, että meillä on uusmedian osaajia.

Nokia-tyyppisten osaajien veromarkoista ne nykyiset maataloustukirahatkin tulevat... ;)
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
vetti kirjoitti:
Mut hei: äänestät oma viiteryhmäsi tai yhteisösi takia? Kai tuo oli edes huono vitsi? Et siis itsesi tai omien mielipiteiden perusteella? Toivottavasti toi oli hyvä, tai ei edes yleensä vitsi.

Ei se mikään vitsi ole. Pääosa ihmisistä tekee niin, ja siksi Suomessa on kolme suurta puoluetta, ja pääosin yhdellä asialla ratsastavia pieniä puolueita.

Työväestö äänestää sdp:tä, oli kokoomuksella sitten kuinka järkevä ehdokas tahansa. Kokoomuksen takana on pääosa korkeasti koulutetuista. Keskustan takana taas pääosin maaseudun ja pikkukaupunkien työssäkäyvää väestöä. (Maanviljelijöiden osuus maassa on pieni, ja moni heistä on kokoomuslainen.)

Vihreiden kannatus nousee myös jonkinlaisesta yhteisöllisyydestä, ihmisistä jotka jakavat saman maailmankatsomuksen. Pers. on sitten unohdetun kansan puolue, kristilliset kristillisten ja rkp ruotsinkielisten puolue. Vasemmistoliitto on taantuva puolue.

Ei tuossa liikkumatilaa juuri ole, varsinkaan eduskuntavaaleissa. Käytännössä on pakko äänestää puoluetta, ja käytännössä tuttua, "omaa" puoluetta äänestämällä ottaa pienimmän riskin.

Toisaalta äänestän kyllä jatkossakin enemmän kotiseudun ihmisten mielipiteiden mukaan, kuin omaa etuani tavoitellen. Olen 24-vuotias opiskelija, terve miespuolinen henkilö. Minä en kuulu yhteiskunnassa siihen osaan, joka tarvitsee etunsa ajajia.

Eikö olekin piristävää, että joku ei aja omaa etuaan, vaan muiden? Ai, ei vai?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
hannes_ko kirjoitti:
Toisaalta äänestän kyllä jatkossakin enemmän kotiseudun ihmisten mielipiteiden mukaan, kuin omaa etuani tavoitellen. Olen 24-vuotias opiskelija, terve miespuolinen henkilö. Minä en kuulu yhteiskunnassa siihen osaan, joka tarvitsee etunsa ajajia.

Eikö olekin piristävää, että joku ei aja omaa etuaan, vaan muiden? Ai, ei vai?

No, minä olen myös terve, tosin sinua vanhempi mies. En minäkään juuri nyt kaipaa politiikasta mitään sen suurempaa apua (en edes sitä odota).

Mutta ihmetyttää edelleen: mitä on sitten demokratia kuin omien mielipiteiden ilmaisemista? Sinä siis äänestät muiden puolesta? Eikö yhtä lailla halonen/Niinistö/Vanhanen/Karpela/Katainen/Ojala/Tennilä voisi äänestää täysin sinun puolestasi, kun et kerran omasta asiastasi välitä? Kotiseutusi (vanhempiesi??) mielipiteet ovat tärkeämpiä kuin omasi? Olet siis tissiposki?

No, kaikkea minunkaan ei tarvitse ymmärtää. Tämä näyttää siltä.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
hannes_ko kirjoitti:
Vaikka en välttämättä kovin paljon perusta keskustan politiikasta, ja puolue on täynnä jääräpäisyyttä, niin puolueen ehdokasta olen kaikissa vaaleissa äänestänyt. Se johtuu siitä, että keskusta on enemmän yhteisö kuin puolue.

Hanssoni kiteyttää.

Tässä on kuvattu hyvin se, miksi en voi olla jotenkin salaa ihailematta maalaisliittolaisia. Kyse on aina ollut aidosti (poliittisesta) liikkeestä tai vaikka sitten yhteisöstä, kuten Hannes määrittää.

Sama koskee demareita ja vihreitä. Sama koski ennen myös SKDL:oa ja kommunisteja. Heille tosin aika ja historia teki tepposet. Tosin tätä ketjua lukiessa voisi joidenkin mouhopäiden kommenteista tulkita, että stalinismi on, taas, vaarassa voittaa vaaleissa, mutta miksi vaatia kauhalla.

Edellä mainitut ovat aitoja poliittisia, voimakkaita ja ihmislähtöisiä kansanliikkeitä. Joku Kokoomus on, no puolue, eipä muuta. Ei makua, hajua väriä tai muutakaan ihmislähtöistä. Silkkaa opportunismia.

Silti äänestän kyllä takuulla helpommin kokoomuslaista kuin kepua. Tosin molempien puolueiden ehdokkaita on tullut erinäisiässä vaaleissa äänestettyäkin. Hanssonista poiketen koen kuuluvani hieman globaalimpaan yhteisöön, kuin johonkin puolueeseen. Siksi jostain 'väristä' kiinni pitäminen loppuun saakka on itselleni vierasta.

Asiat ja henkilöt ratkaisevat.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ainoa toivomukseni näiden vaalien osalta on ettei tämä saapuva amerikan pelle vie Halosta suoraan jatkoon, luultavasti kuitenkin näin tulee käymään ! Näin silmissäni jo avannon ja Tarjan sekä pellen jäätikön reunalla seisomassa koskenkorvapullo kädessä, ja kissan omistajat taputtavat käsiään "on se hauska tuo Tarja". En ole minkään ehdokkaan takana, mutta vähiten Halosen.

Ai miksikö, olen vain kyllästynyt suomen sosialidemokraatisen lättäpää järjestöön. Mikäli kuitenkin tämä amerikanpellen auttava käsi riittää viemään hänet suoraan jatkoon, pyytäisin hänet myöskin tänne golf ketjuun kissansa kanssa jäseneksi ! :)

Ps. on se hauska.....
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
vetti kirjoitti:
Mutta ihmetyttää edelleen: mitä on sitten demokratia kuin omien mielipiteiden ilmaisemista? Sinä siis äänestät muiden puolesta? Eikö yhtä lailla halonen/Niinistö/Vanhanen/Karpela/Katainen/Ojala/Tennilä voisi äänestää täysin sinun puolestasi, kun et kerran omasta asiastasi välitä? Kotiseutusi (vanhempiesi??) mielipiteet ovat tärkeämpiä kuin omasi? Olet siis tissiposki?

Minä olen itse jonkinlainen erakko, oman tien kulkija. Silti arvostan vanhaa meininkiä, jossa ei vielä huudettu "mulle kaikki heti nyt", vaan enemmän ajateltiin yhteistä etua, ja pidettiin yhteisö pystyssä tuumaamalla asioita yhdessä. Vielä lapsuudessani oli esimerkiksi talkoita, ja nykyisinkin kostiseuduilla tehdään yhdessä ulkoilureittejä, autetaan sairastuneita ihmisiä ym. Tämän saman elämänmuodon säilyttämisen näen tärkeänä, ja sitä olen valmis kannattamaan.

En minä kaipaa lisää opintotukea. En minä ole oikea ihminen päättämään mihin suuntaan Tamperetta kehitetään. En tiedä Tampereen vanhustenhuollosta yhtään mitään.

Sen sijaan minulla on vahva näkemys siitä, että maaseutu on säilyttämisen arvoinen. Minulla on myös laajempi poliittinen näkemys siitä, millainen yhteiskunnan pitäisi olla. Valitettavasti yksikään puolue ei aja yksi yhteen samoja asioita. Tuskinpa karismani myöskään riittäisi johdattamaan omia ajatuksiani ajavaa puoluetta vaalivoittoon. Lisäksi en koe olevani pätevä. Olen tavallinen yliopistossa opiskeleva maalaispoika, jota kiinnostaa politiikka, muka joka ei koe olevansa kaikkitietävä. Toisin kuin yllättävän moni ikäiseni ja saman verran kouluttautunut muu.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
hannes_ko kirjoitti:
Minä olen itse jonkinlainen erakko, oman tien kulkija. Silti arvostan vanhaa meininkiä, jossa ei vielä huudettu "mulle kaikki heti nyt", vaan enemmän ajateltiin yhteistä etua, ja pidettiin yhteisö pystyssä tuumaamalla asioita yhdessä. Vielä lapsuudessani oli esimerkiksi talkoita, ja nykyisinkin kostiseuduilla tehdään yhdessä ulkoilureittejä, autetaan sairastuneita ihmisiä ym. Tämän saman elämänmuodon säilyttämisen näen tärkeänä, ja sitä olen valmis kannattamaan.

En minä kaipaa lisää opintotukea. En minä ole oikea ihminen päättämään mihin suuntaan Tamperetta kehitetään. En tiedä Tampereen vanhustenhuollosta yhtään mitään.

Sen sijaan minulla on vahva näkemys siitä, että maaseutu on säilyttämisen arvoinen. Minulla on myös laajempi poliittinen näkemys siitä, millainen yhteiskunnan pitäisi olla. Valitettavasti yksikään puolue ei aja yksi yhteen samoja asioita. Tuskinpa karismani myöskään riittäisi johdattamaan omia ajatuksiani ajavaa puoluetta vaalivoittoon. Lisäksi en koe olevani pätevä. Olen tavallinen yliopistossa opiskeleva maalaispoika, jota kiinnostaa politiikka, muka joka ei koe olevansa kaikkitietävä. Toisin kuin yllättävän moni ikäiseni ja saman verran kouluttautunut muu.

Myös minun lapsuudessani, usko tai älä, oli talkoita. Ja kuitenkin olen paljasjalkainen helsinkiläinen. Tänä päivänäkin oman lapsuudenkodin taloyhtiössä on talkoita (nykyisessä ei ole, suuri osa asukkaista on aika vanhoja). Sinun näkökulmastasi varmasti ”Stadia” (minulle se ei sitä ole). Mikä tekee siis minusta, joka äänestän sitä vaihtoehtoa, joka haluaa ajaa minun ajatuksiani, itsekkään? Minä, joka kaikin mahdollisin tavoin autan esim vanhempiani tulemaan toimeen kotonaan, käymällä vaihtamassa lamput, taulut seinään, autan siivoamisessa jne, eli pyrin tekemään kaikkeni, että he voisivat asua kotona niin pitkään kuin mahdollista. Ihmetyttää, edelleen.

Olen opiskellut alle 1000€:n opintolainalla. Muistaakseni sain/otin opintotukea pari vuotta.

Ja jos Sinä asut Tampereella, niin juuri Sinullahan sen näkemys Tampereen kehityksestä pitäisi olla. Kenellä muullakaan se voi olla kuin tamperelaisilla itsellään? Siis et katso olevasi pätevä äänestämään?

En minäkään (jos mennään Sinun linjoillasi) ole kuin Helsingissä syntynyt, Vantaan kautta kotikaupunkiin päätynyt poika. Joka vielä käy töissäkin Espoossa. Mistä muka minä voisin mistään mitään tietää?

Ei, kuules siellä Tampereella: demokratia on siitä hieno juttu, että jopa sinullakin on sanasi sanottavana. Ja se on yhtä arvokas kuin vaikkapa Simo Frangenin.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
vetti kirjoitti:
Mikä tekee siis minusta, joka äänestän sitä vaihtoehtoa, joka haluaa ajaa minun ajatuksiani, itsekkään?

Ja jos Sinä asut Tampereella, niin juuri Sinullahan sen näkemys Tampereen kehityksestä pitäisi olla. Kenellä muullakaan se voi olla kuin tamperelaisilla itsellään? Siis et katso olevasi pätevä äänestämään?

En ihan seuraa, mitä ajat tuossa ylemmässä kysymyksessä takaa. En nyt pidä niitä, jotka äänestävät vaikkapa sen mukaan, kuka maksaa äänestäni minulle enemmän, pahoina ihmisinä. Minulla vain on toinen näkökulma, jonka mukaan äänestän.

Tampereella taas käytän kirjaston palveluita, mutta se on ainoa kiinnekohtani Tampereen kaupunkiin. En tiedä muuten yhtään mitään asioista. Onko tarpeeksi parkkipaikkoja? Miten voi elinkeinoelämä? Millaiset jonot päivystyksessä? Pikaratikka va linja-autoliikenne? En edes käytä busseja... En ehkä asu täällä vuoden päästä, kuka tietää.

Täällä asuu ihmisiä, joille ko asiat merkitsevät jotakin. Siksi en äänestänyt kuntavaaleissa. Se oli minun ratkaisuni, ja mielestäni hyvin perusteltu. Lappajärvellä olisin saattanut äänestää, mutta siellä en ollut äänioikeutettu.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
hannes_ko kirjoitti:
En ihan seuraa, mitä ajat tuossa ylemmässä kysymyksessä takaa. En nyt pidä niitä, jotka äänestävät vaikkapa sen mukaan, kuka maksaa äänestäni minulle enemmän, pahoina ihmisinä. Minulla vain on toinen näkökulma, jonka mukaan äänestän.

Tampereella taas käytän kirjaston palveluita, mutta se on ainoa kiinnekohtani Tampereen kaupunkiin. En tiedä muuten yhtään mitään asioista. Onko tarpeeksi parkkipaikkoja? Miten voi elinkeinoelämä? Millaiset jonot päivystyksessä? Pikaratikka va linja-autoliikenne? En edes käytä busseja... En ehkä asu täällä vuoden päästä, kuka tietää.

Täällä asuu ihmisiä, joille ko asiat merkitsevät jotakin. Siksi en äänestänyt kuntavaaleissa. Se oli minun ratkaisuni, ja mielestäni hyvin perusteltu. Lappajärvellä olisin saattanut äänestää, mutta siellä en ollut äänioikeutettu.

No, en minäkään ihan seuraa sinun ajatuksenjuoksuasi. Sen takia tässä kyselenkin.

Tietysti (siitähän syystä koko järjestelmä on luotu) äänestämällä annetaan joko tuki nykymenolle tai hataan muutosta. Ja jos edes väliaikaisesti asut Tampereella - niin kaippa sinäkin olet jonkun mielipiteen saanut miten Tampereen asioita on asuinaikanasi hoidettu?

Tämä menee off-topic, mutta siitä huolimatta: asuinkunta päättää kuitenkin useimista tärkeimistä arkiseen elämään kuuluvista asioista. Pitäkää sekin mielessä.

Mutta kuten sanoin, aika aiheesta sivussa. Muistakaa äänestää sunnuntaina, jos ette jo ole sitä tehneet!
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Yep, on aika taas koota joukot sosialismin peikkoa vastaan. Vetoomus tohvelisankareille; valehdelkaa sille muijalle, joka vaatii äänestämään Tarjaa. Kyllä se antaa vielä ensi viikollakin, vaikka juuri SINÄ et tekisi niin kuin hän haluaa.
Jos haluaa nähdä mitä sosialismi on saanut parhaimmillaan aikaiseksi, niin Pohjois-Korea, Kiina ja Kuuba ovat hyviä matkakohteita. Ai niin, demarithan eivät sillei niinku oikeesti diggaa tätä menoo vaan sillei niinku siihen suuntaan jotain, tiiätsä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
PeteX kirjoitti:
Jos haluaa nähdä mitä sosialismi on saanut parhaimmillaan aikaiseksi, niin Pohjois-Korea, Kiina ja Kuuba ovat hyviä matkakohteita. Ai niin, demarithan eivät sillei niinku oikeesti diggaa tätä menoo vaan sillei niinku siihen suuntaan jotain, tiiätsä.

Voi taivahan jumala, oletko tosissasi? Joo, ei kokoomuslaisetkaan oikeasti diggaa Natsi-Saksaa, jotain vain siihen suuntaan. Vai? Mikä siinä on että taistolaisten aivottomuus on jotenkin oudosti laskeutunut oikeiston päälle?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Maple Leaf kirjoitti:
Onneksi muutaman sukupolven päästä olemme kaikki myös kulttuurisesti kaupunkilaisia, ja maaseutu paikka, jota eivät asuta joka käänteessä kaupunkilaisten kukkarolla olevat "yrittäjät". Tyhjene, maaseutu, ja nopeasti! ;)

Maaseutu on tietysti asenne-konservatismin linnake: olisi hienoa jos tultaisiin kulttuurisesti urbaaneiksi, johonkin läpeensä liberaaliin ja maallistuneeseen britti-tyyliin (ei niin että siellä oltaisiin laajalti kovin valistuneita, kouluttautuneita jne., mutta yhteiskunnasta puuttuu vaikutusvaltainen arvo-konservatismi tai se on melkoisen heikko esim. Suomeen verrattuna). Mutta samalla taidamme jossain suhteessa lopettaa tämän Suomen tasavallan ajan: maanviljelykselle perustuva maaseutu on aika olennaisesti kuulunut itsenäisen valtion "skaalaan". On hyvin oikeudenmukaista että maatalous globalisoituu ja että sille edullisten seutujen tuotteet pääsevät vientiin ilman merkittäviä suojatulleja, mutta se merkitsee väistämättä sitä, että maataloustuotanto laajalti loppuu Suomesta. Olemme integroitumassa muuhun maailmaan eräänä, erikoistuneena markkina-alueena, emme niinkään itsenäisenä ja demokraattisena valtiona. Tietysti kaikki tämä erikoistuminen ja integroituminen perustuu sille, että Itämeri pysyy auki kaupalle ja ettei kansainvälisessä talousjärjestelmässä ole merkittäviä häiriöitä. Jos nämä ehdot eivät täyty, tulee tulevaisuuden urbaani, mobiilipelien tuottaja -Suomi olemaan kiinnostavassa tilanteessa. Jo nyt tämä usko kaupallisten sopimusten pyhyyteen kaikissa tilanteissa esim. rokotetuotannon suhteen on ehkä vähän sopivampi hyviin aikoihin kuin varsinaisiin kriiseihin.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
mjr kirjoitti:
Voi taivahan jumala, oletko tosissasi? Joo, ei kokoomuslaisetkaan oikeasti diggaa Natsi-Saksaa, jotain vain siihen suuntaan. Vai? Mikä siinä on että taistolaisten aivottomuus on jotenkin oudosti laskeutunut oikeiston päälle?

Kokoomus = Natsi-Saksa? Oletko tosissasi?

Demarihan on puolisosialisti, joka elää muiden rahoilla. Vieläkö Forssan puoluekokouksen päätökset ovat voimassa? Enemmän arvostan vaikka taistolaisia kuin kahdella penkillä istuvia demareita. Kysymys: Haluavatko SDP ja Tarja Halonen Suomeen sosialistisen järjestelmän? Jos eivät, niin perusteluja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
PeteX kirjoitti:
Kokoomus = Natsi-Saksa? Oletko tosissasi?

Demarihan on puolisosialisti, joka elää muiden rahoilla. Vieläkö Forssan puoluekokouksen päätökset ovat voimassa? Enemmän arvostan vaikka taistolaisia kuin kahdella penkillä istuvia demareita. Kysymys: Haluavatko SDP ja Tarja Halonen Suomeen sosialistisen järjestelmän? Jos eivät, niin perusteluja.

Kokoomus on yhtä lähellä Natsi-Saksaa kuin SDP Pohjois-Koreaa. Haluan muuten selvän vastauksen, vieläkö Kokoomus kannattaa epädemokraattista monarkiaa, vieläkö se hyväksyy Lapuan liikkeen laittomuudet? Enemmän arvostan fasisteja kuin kahdella penkillä istuvia kokoomuslaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös