Presidentinvaalit 2006

  • 304 205
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
mjr kirjoitti:
Kokoomus on yhtä lähellä Natsi-Saksaa kuin SDP Pohjois-Koreaa. Haluan muuten selvän vastauksen, vieläkö Kokoomus kannattaa epädemokraattista monarkiaa, vieläkö se hyväksyy Lapuan liikkeen laittomuudet? Enemmän arvostan fasisteja kuin kahdella penkillä istuvia kokoomuslaisia.

Kysy kokoomuslaisilta. Ainoa presidenttiehdokas näistä suurista puolueista, joka on yllättäen puhunut asiaa tulevaisuudesta, on ollut Vanhanen. Hän on ainoana puhunut yrittämisen (demarien kirosana) puolesta. Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, globalisaatio ja tekninen kehitys etenevät, niin täällä ollaan kusessa. Vanhasella pääministerinä on tiedot näistä faktoista ja siksi hän varoittaa jo nyt tulevasta katastrofista, tosin aika hellävaraisesti.

Ei lähde silti ääni täältä tukiaispuolueelle eikä Kokoomukselle. Sorry Niinistö; ei olisi pitänyt aikoinaan vastustaa pienyrittäjien ALV-alennuksen kokeilua Suomessa. Sitä ei ihan heti anneta anteeksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen seurannut edelläkäytyä Vettin ja Hanneksen vääntöä ja itse ainakin kuvittelen ymmärtäväni kummankin kannan. Olen jopa sitä mieltä, että kummankin näkemyksessä on jotain sellaista, johon voin itsekin samaistua. Hanneksella se on sellainen ideologinen palo, jossa äänestetään sellaista vaihtoa, joka ajaa äänestäjän visiota paremmasta tai ainakin siedettävämmästä maailmasta. Näin soisin sen itsekin olevan ja aika monesti on tullutkin äänestettyä ehkä järjen vastaisesti esim. Vasemmistoliittoa tai Vihreitä. Vettin reaalipoliittinen näkemys on ehkä lähempänä nykypäivän todellisuutta ja senkin mukaan on tullut toimittua.

Presidentin vaaleista alan olla sitä mieltä, että kaikki kolme pääehdokasta ovat liikuttavan samaa mieltä kaikista merkittävistä asioista, joten merkittäväksi valintaperusteeksi näyttää itse kullakin nousevan ideologiset, osin järjellä selittämättömät, pohjavirtaukset, joita kuvitellaan jyllääväksi ehdokkaiden taakse.

Mielenkiintoinen päivä on huomisesta tulossa, vaikkei jännättäviä asioita ole oikeastaan kuin kaksi tai kolme.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vetti kirjoitti:
Itse (työantajan edustajana) olen Niinistön kanssa samaa mieltä: vastakkaisasettelun aika on ohi. Minulle kaikki alaiseni ovat yhtä arvokkaita, ellei arvokkaampia, kun esimieheni. Ei vain mene jakeluun, mikä ko ajattelussa voi olla niin vastenmielistä?
Edustan myöskin työnantajaa ja vielä hyvää sellaista (akateemisesti koulutettua väkeä), mutta silti vastakkainasettelu ei ole ohi, eikä sitä koskaan tule olemaankaan. Toki sen ei tarvitse olla yhtä jyrkkää kuin se on joskus ollut (tyyliin pomoa turpaan), mutta työntekijöiden ja työnantajien edut eivät koskaan ole yhtään sen yhteneväisemmät kuin esimerkiksi asiakkaan ja myyjän tai HIFK:n ja Jokereiden edutkaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lapanen kirjoitti:
Koen olevani aatemaailmaltani lähempänä Niinistöä, kuin eräätkin tässä ketjussa mellastavat nimimerkit, jotka ovat häntä ylistävinään, vaikka keskittyvätkin lähinnä Halosen mollaamiseen (mikä oikeastaan kertoo vain heistä itsestään).Eiköhän aika monen Niinistön ja Vanhasen kannattajan arvomaailma ole huomattavasti lähempänä esim Timo Soinia tai Bjarne Kallista, kuin ao. herroja.
Sama juttu.

Ihmettelen että Kallis ei ole saanut enempää kritiikkiä täällä sanomisistaan. En tarkoita esiintymistä, sillä sen mies osaa, vaan sisältöä. Pidin aivan käsittämättömän nolona kun hän Ylen tentissä lähes falsettiin kohoavalla äänellään kertoi että presidentin pitää olla edustavan näköinen ja hän ja vaimonsa ovat edustavia... ei jestas sentään, että mies kehtaa.

Kristilliset arvot ovat sinänsä positiivinen asia, kunhan itse kristinuskoa ei lasketa kuuluvaksi niihin!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vetti kirjoitti:
Minä, joka kaikin mahdollisin tavoin autan esim vanhempiani tulemaan toimeen kotonaan, käymällä vaihtamassa lamput, taulut seinään, autan siivoamisessa jne, eli pyrin tekemään kaikkeni, että he voisivat asua kotona niin pitkään kuin mahdollista.
Tissiposki.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
dana77 kirjoitti:
Edustan myöskin työnantajaa ja vielä hyvää sellaista (akateemisesti koulutettua väkeä), mutta silti vastakkainasettelu ei ole ohi, eikä sitä koskaan tule olemaankaan. Toki sen ei tarvitse olla yhtä jyrkkää kuin se on joskus ollut (tyyliin pomoa turpaan), mutta työntekijöiden ja työnantajien edut eivät koskaan ole yhtään sen yhteneväisemmät kuin esimerkiksi asiakkaan ja myyjän tai HIFK:n ja Jokereiden edutkaan.

Taitaa riippua vähän alasta ja firmasta. Meidän firmassa uskaltaisin kyllä väittää, että "vastakainasettelun aika on ohi".
 

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
dana77 kirjoitti:
Edustan myöskin työnantajaa ja vielä hyvää sellaista (akateemisesti koulutettua väkeä), mutta silti vastakkainasettelu ei ole ohi, eikä sitä koskaan tule olemaankaan. Toki sen ei tarvitse olla yhtä jyrkkää kuin se on joskus ollut (tyyliin pomoa turpaan), mutta työntekijöiden ja työnantajien edut eivät koskaan ole yhtään sen yhteneväisemmät kuin esimerkiksi asiakkaan ja myyjän tai HIFK:n ja Jokereiden edutkaan.

Samaa mieltä siitä, että vastakkainasettelun aika ei ole eikä tule pitkään aikaan olemaan ohi. Vähänkin isommissa yrityksissä taitaa arki olla molemmissa leireissä aikamoista kyräilyä. Työnantaja miettii kuinka saisi tehtyä halvemmalla enemmän ja manaa laiskanpulskeita duunareita. Työntekijäpuoli taas kiroaa kuinka kapitalisti ottaa osinkonsa työtätekevän väestön orvaskedestä.
 

Ender00

Jäsen
Alkiolainen kirjoitti:
Veikkaanpa, että silloin mukana ovat Erkki Liikanen (sd.), Sauli Niinistö (kok.) ja Paula Lehtomäki (kesk.)... Katsotaan kuitenkin nämä vaalit ensin!

Vanhasen olisi ehkä kannattanut odottaa seuraaviin presidentin vaaleihin. Miehessä on selvästi ainesta, mutta vielä ei ole hänen aikansa.

Lehtomäestä minulla on kyllä aika positiivinen kuva. Eikä ole Jäätteenmäen tyylinen rautakangen niellyt tyyppi. Hyppäisin kyllä Lehtomäen bandwagoniin.

Liikasta en pidä juuri minään, mutta puoluekirjalla selviää Suomessa yllättävän pitkälle, se on hänen osaltaan nähty.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
dana77 kirjoitti:
Edustan myöskin työnantajaa ja vielä hyvää sellaista (akateemisesti koulutettua väkeä), mutta silti vastakkainasettelu ei ole ohi, eikä sitä koskaan tule olemaankaan. Toki sen ei tarvitse olla yhtä jyrkkää kuin se on joskus ollut (tyyliin pomoa turpaan), mutta työntekijöiden ja työnantajien edut eivät koskaan ole yhtään sen yhteneväisemmät kuin esimerkiksi asiakkaan ja myyjän tai HIFK:n ja Jokereiden edutkaan.

No, puhuin vain tosiaan omasta puolestani. Minulle tosiaan vastakkainasettellun aika on ohi, slogania käyttääkseni. Työntekijöiden ja työnantajan tavoitteeet ja edut ovat pääosin yhteneväiset. Ja sitä paitsi Jokereiden ja HIFK:n edut ovat tänään täysin yhteneväiset, voitto Nordikselle.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Suomalainen yhteiskunta on muuttunut vuosien myötä. Samoin poliittisissa asetelmissa on tapahtunut suuriakin muutoksia. Täällä käydyssä keskusteluaiheessa "vastakkainasettelu on ohi" on todellisuudessakin tapahtunut muutosta juuri aiheen kertomaan suuntaan.

Neljäkymmentä vuotta sitten 1966 olivat puolueiden kannatusosuudet: SDP 27,2 %, Keskustapuolue 21,3 %, SKDL 21,2 %, Kokoomus 13,8 %, LKP 6,5 %, RKP 6 %, TPSL 2,6 %, Pientalonpojat 1 %.
Vasemmistolla oli enemmistö Suomen eduskunnassa ja vastakkainasettelu työväestö/maanviljelijät/hyvin toimeen tulevat pidettiin yhteiskunnassa sosialismin ja kommunismin kannattajien toimesta ansiokkaasti esillä ja jyrkkänä. Työväestö ei kokoomusta äänestänyt merkittävällä kannatuksella.

Kaksikymmentä vuotta sitten yhteiskunnallinen muutos ja suunta oli nähtävillä. Puolueiden kannatusosuudet olivat: SDP 24,1 %, Kokoomus 23,1 %, Keskustapuolue 17,6 %, SKDL 9,4 %, SMP 6,3 %, RKP 5,6 %, Deva 4,2 %, Vihreät 4 %, SKL 2,6 %, LKP 1 % ja POP 0,1 %.
Vasemmiston ja vihreiden yhteinen kannatusosuus oli n. 42 %. Perinteisestä työväestöstä oli siirtynyt kannatusta kokoomukselle ja kokoomuksesta oli tullut työväestön toiseksi suurin puolue.
Kokoomuksen nousun myötä myös 50 vuotta kestänyt punamullan aika katkesi ja Suomi sai Harri Holkerin johtaman sinipunahallituksen presidentti Mauno Koiviston päätöksellä.

Vuoden 2003 eduskuntavaaleissa Keskustapuolue nousi Anneli Jäätteenmäen johdolla Suomen suurimmaksi puolueeksi: Keskusta 24,7 %, SDP 24,5 %, Kokoomus 18,6 %, Vasemmistoliitto 9,9 %, Vihreät 8 %, Kristillisdemokraatit 5,3 %, RKP 4,6 %, Perussuomalaiset 1,6 %, LKP 0,3 %.
Vasemmiston ja vihreiden yhteinen kannatus oli vakiintunut 42 %:iin. Kokoomus oli edelleen työväestön toiseksi eniten äänestämä puolue.

Suomen linja on ollut selvä. Länteen sitoutuminen on edennyt sitä mukaan, kun sosialismi ja kommunismi ovat menettäneet otettaan ja vaikutustaan maailmanpolitiikassa.
Suomen liittoutuminen länteen Efta-EEC-EU-sopimuksilla saa jatkoa seuraavan presidenttikauden aikana Suomen liittyessä Naton jäseneksi. Presidentin ulko- ja turvallisuuspolitiikan tärkein arvo- ja mielipidejohtajuus tehtävä on saada enemmistö Suomen kansasta Nato-jäsenyyden taakse. Tuossa tehtävässä parhaat mahdollisuudet onnistua ovat epäilemättä Tarja Halosella. Vaikka en häntä tule missään olosuhteissa presidentiksi äänestämään, totean hänen tehneen jo nyt arvokasta työtä Nato-jäsenyyden eteen.
 
HN kirjoitti:
Tein juuri päätöksen äänestää Heidi Hautalaa.

Olen aina tiennyt, että olemme sielunveljiä. Minä tosin tein päätökseni hieman aikaisemmin, niinkuin vikkelään sini-oranssiin imagoon hyvin sopiikin.

M.Cristo: laitoin saman jo eilen, mikä myös kertoo nopeudestani.
 

Kaivanto

Jäsen
hannes_ko kirjoitti:
Vaikka en välttämättä kovin paljon perusta keskustan politiikasta, ja puolue on täynnä jääräpäisyyttä, niin puolueen ehdokasta olen kaikissa vaaleissa äänestänyt. Se johtuu siitä, että keskusta on enemmän yhteisö kuin puolue. Vaihtamalla johonkin muuhun pettäisin oman taustani ja kieltäisin viiteryhmäni.

Tampereelle päätymistä myöten samankaltainen tausta, mutta eri johtopäätös: olen kaikissa vaaleissa äänestänyt jotain muuta kuin kepua. Jossain vaiheessa nuoruutta se vain iski, että tämä yhteisöllinen ulkomaailman taivastelu ja pelkääminen ei ole mua varten l. identiteettini ei rakennu sen enempää luontevasti kuin yrittämälläkään yksiarvoisen maalaispitäjän 'kansalaisuuden' kautta. Kepulaisuus on matalahorisonttinen versio kansalliskiihkosta, kuin nationalismi sillä erotuksella, että siinä raja ei kulje kotimaan vaan kotikunnan rajalla.

Petin taustani ja pelastuin kepulta.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Onnittelut Näkijälle ja Nännimäiselle hyvästä valinnasta. Jos kohta olinkin hidas Sauli-sivun kanssa, kiisin ykköseksi äänestyspäätöksessä, sillä tiesin äänestäväni Hautalaa jo silloin, kun tämän ehdokkuus käytännössä varmistui.

Tosin en tiedä, miten järkevää tämän paljastaminen on ylen niinistöläisessä Jatkoajassa. Hymiö.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Monte-Cristo kirjoitti:
Tosin en tiedä, miten järkevää tämän paljastaminen on ylen niinistöläisessä Jatkoajassa. Hymiö.

Kyllä teidät kaikki erottaa ilman vaalisalaisuuden paljastamistakin. Sama sakki äänestää sitten toisella kierroksella Halosta. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, jos toinen kierros nyt toteutuu, on siitä kiittämäinen lähinnä Heidi Hautalaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Panzerfaust kirjoitti:
Kyllä teidät kaikki erottaa ilman vaalisalaisuuden paljastamistakin. Sama sakki äänestää sitten toisella kierroksella Halosta. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, jos toinen kierros nyt toteutuu, on siitä kiittämäinen lähinnä Heidi Hautalaa.

Olettamuksien mukaan suurin osa Hautalaa äänestäneistä tosiaan siirtyy toisella kierroksella Halosen taakse, mutta kyse on tosiaankin vain olettamuksista ja ennustuksista.

Äänestin Hautalaa ensimmäisellä kierroksella tässä ketjussa esittämien perusteluiden tähden, mutta en todellakaan tiedä ketä äänestäisin jos toinen kierros tulee vai äänestänkö ketään - tämä äänestämättömyyskin on vaihtoehtona.

Sen tiedän etten Niinistön taakse siirry jos hän pääsee toiselle kierrokselle, Vanhastakaan minun on hankala kuvitella äänestäväni johtuen hänen puoluetaustasta - Keskustan pohjimmaiset ideologiat ovat sellaisia miksi minun on vaikea kuvitella koskaan antavani ääntä keskustalaiselle ehdokkaalle. Entäpä sitten Halonen, ehdokkaista vähiten "vastenmielisin" mutta tällä hetkellä en oikein osaa sanoa hyppäisinkö hänenkään kelkkaan vai jättäisinkö äänestämättä vai kävisinkö protestoimassa ja pudottamassa "tyhjän" äänestyslapun toisella kierroksella.

Näin täällä, peli on - mikäli toiselle kierrokselle mennään - on minun äänestyskäyttäytymiseni suhteen täysin avoinna.

vlad.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
Olettamuksien mukaan suurin osa Hautalaa äänestäneistä tosiaan siirtyy toisella kierroksella Halosen taakse, mutta kyse on tosiaankin vain olettamuksista ja ennustuksista.

vlad.

Aivan. Näissä pitäisi mielestäni aina muistaa, että kyse on ennustuksista ja olettamuksista. Itse olen näin vaalien alla jutellut eri-ikäisten ihmisten kanssa vaaleista ja tietenkin äänestyskäyttäytymisestä. Olen kuullut tosi monta erikoiseltakin kuulostavaa varianttia (esim. ekalla kiekalla Niinistöä ja toisella Halosta, 1.kierroksella Laxia ja tokalla Halosta jne.). Jotenkin tuntuu, ettei näistä kuvioista ota oikein selvää. Ehkä ihmisten äänestyskäyttäytyminen on monimutkaisempaa kuin luullaan (tai ainakin minä luulin).


Happo kirjoitti:
Vastakkainasettelu on Niinistölle ohi, kunhan hän saa Presidenttinä päättää, että työntekijöiden edut ajetaan alas. Näin saavutetaan USA:n malli, jossa työssäkäyvä henkilö joutuu tekemään, kahta, jopa kolmea työtä samanaikaisesti, ja samanaikaisesti elämään köyhyysrajan alapuolella

Työttömien, ja vähätuloisten edut pois. Sosoaaliturvat yms. yhteiskunnan turvaverkot pois.
Näin jää jäljelle ainoastaan hyvätuloisten yhteiskunta, jossa vastakkainasettelun aika ON ohi.
Go Kokoomus


Vain tyhmä tarttuu trolliin...no sittenhän minä voinkin niin tehdä!

Kyllähän Niinistön politiikka on minun käsittääkseni aika kaukana amerikkalaisesta mallista.

Suomalaisessa yhteiskunnassa tärkeä huolenaihe on työpaikkojen säilyminen. Palkansaajien ja yrittäjien pussista ne sosiaaliturvat ja turvaverkotkin kuitenkin kustannetaan. Joku kahjo saattaisi toivoa työpaikkoja tulevan jopa lisää. Jos työpaikkoja ja tuotantoa halutaan täällä säilyttää, ei 70-ja 80-lukujen meininkiin ole paluuta. Lisäisin vielä sen verran, etten nyt tarkoita että työntekijöiden edut pitäisi "ajaa alas". Toivottavaa kuitenkin olisi, että myös ay-liikkeen ja demareiden puolella uusi toimintaympäristö otettaisiin huomioon.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paras/säälittävin vitsi ikinä missään: Sauli Niinistö - työväen presidentti! Buahhahah, ketä ne luulee kusettavansa?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Happo kirjoitti:
Työttömien, ja vähätuloisten edut pois. Sosoaaliturvat yms. yhteiskunnan turvaverkot pois.
Näin jää jäljelle ainoastaan hyvätuloisten yhteiskunta, jossa vastakkainasettelun aika ON ohi.
Go Kokoomus

Jos uskot näin, niin uskot varmaan, että vasemmiston päästessä yksin päättämään, veroprosentti on 100 ja kaikille annetaan tulonsiirtoina tarvittava rahamäärä.
Go vasemmisto!
Kenen joukoissa seisoikaan todellisuudesta vieraantuneita?
 

Ender00

Jäsen
Blackie kirjoitti:
Paras/säälittävin vitsi ikinä missään: Sauli Niinistö - työväen presidentti! Buahhahah, ketä ne luulee kusettavansa?

Yhtä totta kuin: Tarja Halonen - koko kansan presidentti.

Oma velvollisuus on nyt suoritettu ja klo 9:10 Heidi Hautala sai yhden äänen.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Happo kirjoitti:
Vastakkainasettelu on Niinistölle ohi, kunhan hän saa Presidenttinä päättää, että työntekijöiden edut ajetaan alas. Näin saavutetaan USA:n malli, jossa työssäkäyvä henkilö joutuu tekemään, kahta, jopa kolmea työtä samanaikaisesti, ja samanaikaisesti elämään köyhyysrajan alapuolella

Työttömien, ja vähätuloisten edut pois. Sosoaaliturvat yms. yhteiskunnan turvaverkot pois.
Näin jää jäljelle ainoastaan hyvätuloisten yhteiskunta, jossa vastakkainasettelun aika ON ohi.
Go Kokoomus

Eikös Valintatalo ole jo auki? Go fatta go!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nännimäinen kirjoitti:
M.Cristo: laitoin saman jo eilen, mikä myös kertoo nopeudestani.
Ja mä postasin sen Hyvät naurut netistä- ketjuun jo 11.1., mikä kertoo, että olen teitä kaikkia edellä.

Tänään sitten jännäillään miten skabassa käy. Vielä on äänestäminen itselläkin edessä, mutta iltapäivällä ennen hiihtolenkkiä ehtii hyvin käydä. Toivottavasti päästään käyttämään ääniämme myös toisen kerran. Vahvasti tuntuu siltä, ettei päästä.

Niinistön vaalilause oli valitettavasti aika epäonnistunut. Suomalaiset on vaan liian tyhmiä tajuamaan, mitä tarkoitetaan työväellä tässä tapauksessa. Halosen kampanja oli ehkä onnistuneempi, tosin esiintymiset telkkarissa jättivät ainakin muhun aika huonon kuvan.
 

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
Paras ehdokas

Mielestäni jokaisen tulee äänestää parasta ehdokasta.Itse äänestin Hautalaa,tokasta kiekasta tulee ongelma.
Halosen vaalipäällikkö on niin kiero että on paha äänestää Tarjaa eikä ukotkaan oikein innosta.
Jääskeläinen ilmoittaa toisen kierroksen tulevan kalliiksi ja pyytää myöhemmin anteeksi lausuntoaan,no viesti on mennyt jo perille.
Lehti-ilmoituksessa kerrotaan Halosen kävelevän Jumbon läpi.Kellekään ei ole annettu lupaa järjestää siellä vaalitilaisuutta mutta yksityishenkilönä saa liikkua.Ilmoitatko sinä lehdessä milloin olet yksityishenkilönä kauppakeskuksessa ja mihin aikaan jos olet ehdokas?Toki kaikki on sallittua mikä ei ole kiellettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös