asiantuntija kirjoitti:
Jälkeen päin katsottuna Niinistön kampanjan suurin virhe näyttää olleen NATO-kannan väärä esiintuominen. Luulen että Niinistö on itse NATO myönteisempi kuin Halonen, mutta jos vaalit haluaa voittaa, pitää omista mielipiteistä esittää vain taktisesti oikeita.
Todennäköisesti Suomi tulee NATOon liittymään niin Halosen hivutustaktiikalla kuin Niinistön kansanäänestys-periaatteellakin. Niinistön ja Halosen NATO-kannoilla ei siis ollut suuria eroja tai merkitystä.
Nyt Niinistö kuitenkin profiloitui NATOn kannattajaksi. Tämä oli paha virhe hänen tukijoukoiltaan. Nähdäkseni suurin osa Suomen NATOon liittymisen kannattajista olisi joka tapauksessa äänestänyt Niinistöä. NATOn pelko kuitenkin karkotti esimerkiksi suuret määrät keskustan NATO-vastustajia äänestämättömiksi tai Halosen taakse.
Olen tästä samaa mieltä. Varsinkin kun on tiedossa, että suurin osa kansasta on NATO-vastaista. Tämä oli mielestäni virhe Niinistöltä heti kampanjan alusta alkaen.
Kenties Niinistö otti myös eri asiakysymyksiin kantaa turhan kärkevästi, kun yleismaailmallisella lässytyksellä hän olisi pärjännyt paremmin. Tavalliselle tuulipukukansalle myös hiljainen hyväksyntä yritysten irtisanomisille/globalisaatiolle saattoi olla liikaa. Kokoomuslainen aatemaailma ei tavallista kansaa kiinnostanut, mikä ei sinällään ollut mikään yllätys.
Mielenkiintoisimpina detaileina tästä muutaman kuukauden showsta jäi mieleen, Halosen kamppanjajoukkojen ylimielisyys ensimmäisellä kierroksella, ja loanheitto toisella kierroksella. Tästä jäi itselleni kuva, että kannatuslukujen tasaantueessa oli pakko turvautua ns. likaisiin keinoihin. Tämä oli tavallaan yllättävää, koska olisin olettanut että tämä olisi mennyt toisinpäin.
Niinistölle pisteet siitä, että hän osasi olla asioista jotain mieltä, eikä poliitikkomaisesti puhunut ympäripyöreitä tai piiloutunut toisten selän taakse. Suomen mainosmiehenä ja julkisen keskustelun herättäjänä olisi varmasti ollut mies paikallaan.
Noh, Suomi sai mitä se halusi. Itse olisin kokeillut Niinistöä, koska mielestäni Halonen ei kuluneina 6 vuotena ole saanut mitään sellaista aikaiseksi, mikä olisi hänen uudelleenvalintaansa tukenut. Mielestäni Halonen oli kyllä melko sympaattinen vuoden 2000 vaaleissa (ainakin niljakkaaseen Ahoon verrattuna), mutta tämän vuotisten vaalien mielikuva oli jotain ihan muuta.
Suomessa on tällä hetkellä pullat kohtuullisen hyvin uunissa, mutta tulevaisuuden visiot eivät välttämättä ole yhtä valoisat. Pelkästään kädet ristiin laittamalla ja toivomalla ei tulevia ongelmia tulla ratkaisemaan. Vasemmistolaisella hyysäämispolitiikalla tai oikeistolaisella "köyhät kyykkyyn" asenteella ei tässä varmasti tulla onnistumaan. Kenties Suomeen pitäisikin perustaa uusi puolue, joka ajaisi omilla aivoillaan ajattelevien asiaa. Joku muukin nykymenoon kyrsiintynyt saattaisi siihen liittyä...