Presidentinvaalit 2006

  • 304 114
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pantse67 kirjoitti:
Itse äänistin luonnollisesti Niinistöä, mutta mikäli Halonen voittaa, on siihen tyydyttävä. Sitä on demokratia.
Mielestäni oikea ja terve asenne. Vaaleja tulee ja vaaleja menee, tulokset vaihtelee ja aina se ei voita, ketä äänestät. Elämä jatkuu silti.

Itse näin varsin puolueettomana henkilönä tyydyn siihen ratkaisuun, mihin enemmistö kansasta päätyy.
 

juudas

Jäsen
Pantse67 kirjoitti:
Tänään kun seisoin äänestyspaikalla jonossa ja ikkunasta paistoi kevätaurinko, aloin miettiä, kuinka hieno asia äänioikeus oikeastaan onkaan. Se ei nimittäin ole itsestäänselvyys kaikissa maissa. Suorassa kansanvaalissa saamme juuri sellaisen presidentin kuin kansa haluaa ja ansaitsee. Sen jälkeen turhat jälkipuheet voidaan lopettaa.

Itse äänistin luonnollisesti Niinistöä, mutta mikäli Halonen voittaa, on siihen tyydyttävä. Sitä on demokratia.

Ketjun todennäköisesti paras kirjoitus.

Olen vähän yrittänyt tolkuttaa läpi ketjun, että tämä demokratia karsii sillä tavalla, että saamme aina kelvollisen presidentin. Siihen nähden toivoisi, että monet tänne kirjoittaneet osaisivat edes alkeellisesti hävetä juttujaan.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Snakster kirjoitti:
Ei tee missään nimessä huonoa ihmistä ja varmaan siellä on asioista puhuttu. Ei tuo kuitenkaan ole myöskään sellainen asia, jonka perusteella kannattaisi väittää Saulin edustavan pehmeitäkin arvoja, kuten olen kuullut joidenkin väittävän.

Kannattaa lukaista Niinistön kirja Viiden vuoden yksinäisyys. Sieltä selviää paljon Niinistön mietteitä myös tuon tammikuun -95 ikävän tapahtuman osalta. Saa vähän erilaista näkökantaa, kuin vain tuon asenteellisen "porvari ajattelee vain uraansa" -näkökannan, joka on kyllä aika kaukana todellisuudesta.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen aina pitänyt presidenttiä instituutiona, joten kaikenmaailman lehtijutut kotialbuumikuvista ja uutisvuotovierailut eivät todellakaan mieltä ylennä. Naurettavaa, että pressaehdokkaista tuodaan esille ihan toisarvoisia juttuja. Olennaista olisi mielestäni se, kuinka ko. hlöt suoriutuvat presidentin duunista, ulkopolitiikan luotsaamisesta.
Nyt ollaan menty ihan sivuraiteille. Vaikka toisaalta: tuskinpa 'entisaikojen' presidenttikuvioihin on palaaminen eli enemmän taitaa nykyisin olla pääministerillä valtaa kuin pressalla.
Joten: minulle on sinänsä siis aivan sama, kumpi ehdokkaista vastaanottaa vieraansa itsenäisyyspäivänjuhlissa linnassa. Nyt pitäisi vain päättää, kumpi on vähemmän imelä. Muuta kriteeriä ei tunnu voivan löytää. Niitä albuumikuviakaan kun en jaksanut ryhtyä katselemaan....
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pantse67 kirjoitti:
Tänään kun seisoin äänestyspaikalla jonossa ja ikkunasta paistoi kevätaurinko, aloin miettiä, kuinka hieno asia äänioikeus oikeastaan onkaan. Se ei nimittäin ole itsestäänselvyys kaikissa maissa. Suorassa kansanvaalissa saamme juuri sellaisen presidentin kuin kansa haluaa ja ansaitsee. Sen jälkeen turhat jälkipuheet voidaan lopettaa.

Samaa satuin ajattelemaan Bembölen koululla: tämä kaikki lähti liikkeelle siitä että syntyperä ratkaisi kuuluiko siihen 97%:iin joka viljeli turnipseja vai siihen 3%:iin joka eli tämä työn ylijäämällä (sivuhuomio: konservatismi syntyi puolustamaan tätä asiaintilaa). Nyt ollaan päästy yhteiskuntaan, joka periaatteessa on avoin jäsenilleen: omaisuutta voi suhteellisen vapaasti ansaita, lapsilla on suhteellisen hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin syntyperään ja vanhempien varallisuuteen katsomatta, sattumalta ja huonolta onnelta on suhteellisen hyvin suojaavat rakenteet, periaatteessa valtiovalta kuuluu kaikille kansalaisille. Tämä on epätoivoisen kaukana täydellisyydestä, mutta ei vallitse hysteerinen, vertatihkuva, omaisuuden pakko-ottoon perustuva diktatuuri tai irrationaalinen säätyvalta tai julma, viktoriaaninen kapitalismi. Toivottavasti pystymme tämän tasapainon säilyttämään jatkossakin. Demokratia, kansalaisvapaudet ja -velvollisuudet ovat yksi tärkeimpiä rakenteita tilanteen säilymiselle.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
juudas kirjoitti:
Ketjun todennäköisesti paras kirjoitus.

Olen vähän yrittänyt tolkuttaa läpi ketjun, että tämä demokratia karsii sillä tavalla, että saamme aina kelvollisen presidentin. Siihen nähden toivoisi, että monet tänne kirjoittaneet osaisivat edes alkeellisesti hävetä juttujaan.

Miksi helvetissä mun täytyy hävetä omaa mielipidettäni? Tai yleensä kenenkään..
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Koskenkorva kirjoitti:
Miksi helvetissä mun täytyy hävetä omaa mielipidettäni? Tai yleensä kenenkään..

Todetaan vaikka niin, että riippumatta siitä, mikä on lopullinen oma näkökanta, asioiden monipuolista ja kiihkotonta tarkastelemista on tapana pitää kypsyyden ja aikuisuuden merkkinä.

Niin Halosen kuin Niinistönkin kannattajien puolella on ollut havaittavissa käsittämättömän lapsellista käytöstä. Ja tämän uskallan sanoa silläkin uhalla, että joku pitää minua itseni ylentäjänä.
 

Viljuri

Jäsen
mjr kirjoitti:
Samaa satuin ajattelemaan Bembölen koululla: tämä kaikki lähti liikkeelle siitä että syntyperä ratkaisi kuuluiko siihen 97%:iin joka viljeli turnipseja vai siihen 3%:iin joka eli tämä työn ylijäämällä (sivuhuomio: konservatismi syntyi puolustamaan tätä asiaintilaa). Nyt ollaan päästy yhteiskuntaan, joka periaatteessa on avoin jäsenilleen: omaisuutta voi suhteellisen vapaasti ansaita, lapsilla on suhteellisen hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin syntyperään ja vanhempien varallisuuteen katsomatta, sattumalta ja huonolta onnelta on suhteellisen hyvin suojaavat rakenteet, periaatteessa valtiovalta kuuluu kaikille kansalaisille. Tämä on epätoivoisen kaukana täydellisyydestä, mutta ei vallitse hysteerinen, vertatihkuva, omaisuuden pakko-ottoon perustuva diktatuuri tai irrationaalinen säätyvalta tai julma, viktoriaaninen kapitalismi. Toivottavasti pystymme tämän tasapainon säilyttämään jatkossakin. Demokratia, kansalaisvapaudet ja -velvollisuudet ovat yksi tärkeimpiä rakenteita tilanteen säilymiselle.

Ja tästä vähemmän yllättäen olemme samaa mieltä.

Mielenkiintoisesti kuitenkin näytät olevan konservatiivinen liberaali, jos taasen minä näytän olevan liberaalinen konservatiivi. Ja tämä em. sanojen modernimman tulkinnan mukaan täällä Suomessa. Ja arvopuolelta uskoisin jakavamme lähes samat arvot, mitä nyt poikkeuksellisen suurta kunnioitusta näyttää tuo yleinen asevelvollisuuden nauttivan molempien toimesta.

Tätä voimmekin miettiä sitten vaalivalvojaisissa tykönämme itse kukin.

Voittipa sitten Halonen tai Niinistö, niin vaalit olivat todelliset, eikä mihinkään Heinäluoman ehdottamaan demokratian halveksuntaan tarvinnut lähteä. Tästä on hyvä jatkaa...
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kansalaisvelvollisuus hoidettu hetki sitten. Lappuun piirtyi numero 9. Ei sillä, että olisin millään tapaa erityisen tyytyväinen Halosen edustavuuteen, mielipiteisiin, ulosantiin, poliittisiin mainetekoihin, menneisyyteen tai juuri mihinkään muuhunkaan, vaan siksi, että rahanpalvojien puoluetta ei ole millään tapaa soveliasta äänestään näissäkään vaaleissa. Siispä ääneni meni lähinnä puoluesuunnalle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
#12 kirjoitti:
Voin toki samaan hengenvetoon avoimesti tunnustaa että kuten Ender00:iä, minuakin otti kaaliin Halosen kampanjaorganisaation ylimielisyys jo ennen ensimmäistä kierrosta - l. "säästetään rahaa ja valitaan Halonen heti"-argumentit. Kumma kun eivät poikkeuslakia vaatineet!

Ellei Halonen jostain syystä saakin maanvyörymävoittoa (ja nämä hajatiedot Helsingin äänestysalueiden vaisusta innosta eivät ainakaan lisää tämän todennäköisyyttä) niin varmasti on oikeutettua kysyä mikä meni vikaan Halosen kampanjassa. Vaikka siis niukahko voitto tulisikin. Itse luulen että, aivan yksinkertaisesti, jos pyrkii miellyttämään kaikkia, ei lopulta miellytä ketään. Halonen lähti ympäripyöreydellä ja epämääräisyydellä säilyttämään lähes 70%:n kannatuslukujaan: mikä tahansa selkeämpi kannanotto olisi varmasti loukannut jotain osaa tästä valtavasta joukosta. Sitten kun kannatus lopulta lähti luisuun niin ei enää ollutkaan mitään vaihtoehtoa valitulle taktiikalle, koska oltiin kuitenkin jo niin lähellä ensimmäisen kierroksen suoraa voittoa. Olisi varmaan ollut parempi Haloselle, jos kannatus olisi laskenut jo joulukuun alussa. Toisella kierroksella saatiin sitten aikaan totuttu kovaotteinen ja ammattimainen vyörytys Niinistöä vastaan, joka ei tuntunut pystyvän mitään selvää tätä vastaan sanomaan. Tuli vähän sama tunnelma kuin Rehnin kohdalla ja jossain määrin Ahonkin. Niinistön rinnalle ei asettunut saman luokan raskaan sarjan nimiä kuin Halosen eikä samaan kovaan sävyyn kuin SAK, Lipponen ja kumppanit tekivät.

Mutta tosiaan hajatiedot tuntuvat kertovan suht. vaisusta äänestysinnosta. Tietysti tämä voi haitata Niinistöäkin jos vaisuus keskittyy maaseudulle, mutta ei tämä kyllä mihinkään Halosen ylivoimaiseen voittoon viittaa. Itse ajattelisin jotain 52-53%:a Haloselle, ja laskua vaalipäivänä ennakkoäänten osuudesta. Ehkä Niinistöllä on ollut kannatuksessa viime päivinä vielä jonkinlainen loppukirikin, kuka tietää. Kiinnostava ilta tulossa!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Uutisissa sanottiin, että pohjanmaalla on äänestetty laiskasti.. Voihan perse sentään.

Itse on kansalaisvelvoillisiis suoritettu ja ääni meni Niinsitölle. Nyt vaan jännätään..
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viljuri kirjoitti:
mjr kirjoitti:

Ja tästä vähemmän yllättäen olemme samaa mieltä.

Mielenkiintoisesti kuitenkin näytät olevan konservatiivinen liberaali, jos taasen minä näytän olevan liberaalinen konservatiivi. Ja tämä em. sanojen modernimman tulkinnan mukaan täällä Suomessa. Ja arvopuolelta uskoisin jakavamme lähes samat arvot, mitä nyt poikkeuksellisen suurta kunnioitusta näyttää tuo yleinen asevelvollisuuden nauttivan molempien toimesta.

Itse asiassa 70-luvulla harvoja raikkaita tuulahduksia oli joku Ben Zyskowicz, joka kauhisteli menoa päiväkirjoissaan tai Tuure Junnila, joka pysyi ihailtavan neuvosto-vastaisena kun lähes kaikki ympäriltä taipuivat. Vasemmallakin oli muutama kunniallinen nimi (lasken Tuomiojan näihin), mutta niissä olosuhteissa olisin varmaan äänestänyt Kokoomusta. (Tosin remonttimiehet olivat laittamassa sitäkin korruptoituneeseen Kekkosen loppuajan muottiin.) Tällä hetkellä pidän sitten vapautuvia, sokeita ja irrationaalisia markkinavoimia suurimpana uhkana vapaalle kansalaisyhteiskunnalle.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyösti kirjoitti:
Uutisissa sanottiin, että pohjanmaalla on äänestetty laiskasti.. Voihan perse sentään.

Itse asun maalaispitäjässä, ja täällä myös ovat keskustan kannattajat jäämässä kotiin. Haiskahtaa siltä, että Sale ei saa tarpeeksi Vanhaselta jääneitä ääniä, joten tiedossa taitaa olla 6 vuotta lisää Halosta.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oiva kirjoitti:
Eipä noita kysymyksiä kovin likaisiksi keinoiksi voi sanoa. Yhteenvetokin Ylen uutisissa kuului suunnilleen: Niinistö koetaan muuttajaksi ja Halonen säilyttäjäksi.


Kysymyksien likaisuudesta en sano mitään, mutta se, että tutkimus tehdään arkipäivänä työaikaan lankapuhelimiin kertoo jo kaiken otoksen painotuksesta.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ted Raikas kirjoitti:
Mielestäni oikea ja terve asenne. Vaaleja tulee ja vaaleja menee, tulokset vaihtelee ja aina se ei voita, ketä äänestät. Elämä jatkuu silti.

Ei kai se aina voita, mutta olisihan se kiva että edes kerran elämässä. Toistaiseksi olen aina ( 5 kertaa ) ollut häviäjän puolella.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hemingway kirjoitti:
Niin Halosen kuin Niinistönkin kannattajien puolella on ollut havaittavissa käsittämättömän lapsellista käytöstä. Ja tämän uskallan sanoa silläkin uhalla, että joku pitää minua itseni ylentäjänä.

Noihin kannattajiin kai luet myös SAK:n, Lipposen, Tuomiojan ja lukemattomat muut demokratian vastaisesti (uhkailemalla, valehtelemalla) toimivat vasemmiston silmää tekevät.
 

juudas

Jäsen
Koskenkorva kirjoitti:
Miksi helvetissä mun täytyy hävetä omaa mielipidettäni? Tai yleensä kenenkään..

Hemingway jo vastasi.

En ole tehnyt mitään listaa siitä, kuka täällä käyttäytyy kuin pahainen kakara. Jos kalikka kalahti niin sitten kalahti. Itselläni ei sinun kirjoituksista muistikuvaa ole.
 

Mace

Jäsen
Halonen on tänään ilmaissut pettymyksensä vaalikampanjoinnin kovuuteen. Hänen mielestään kamppailussa on käytetty poikkeuksellisen kielteisiä keinoja. Myös voimakas jakautuminen oikeistoon ja vasemmistoon hämmästyttää Halosta. Soiko kenenkään muun korvissa taas kerran tekopyhyyden ja kaksinaamaisuuden kellot? Miksi Halonen ei itse tehnyt kampanjan aikana elettäkään noita kielteisiä keinoja karsiakseen, vaan antoi vähintäänkin hiljaisen hyväksyntänsä loanheitolle? Miksi hän MTV3:n vaalitentissä pyöritteli SAK:n lehtistä kädessään ja totesi sen olevan ihan hyvä ja asiallinen? Miksei hän silloin tuominnut loanheittoa? Tarja Halonen, miksi puheenne tänä päivänä ovat niin suuressa ristiriidassa verrattuna puheisiinne ja tekoihinne (tarkemmin ottaen tekemättä jättämisiinne) kampanjan aikana? Minkä takia nyt taiston tauottua täytyy päivitellä kampanjan kovuutta, vaikka vielä muutama päivä sitten tuo paskan heittäminen ei tuntunut olevan Teille lainkaan ongelma? Teidän olisi tullut ottaa tuomitseva kanta loanheittoon jo kampanjan aikana, mutta sitä Te ette tehnyt. Tänä päivänä lausuntonne painoarvo on sama kuin kilo paskaa. Lopuksi on pakko kysyä: miten tuollainen kaksinaamaisuus voi upota kansan enemmistöön?
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mjr kirjoitti:
Niinistön rinnalle ei asettunut saman luokan raskaan sarjan nimiä kuin Halosen eikä samaan kovaan sävyyn kuin SAK, Lipponen ja kumppanit tekivät.

Ei asettunut, koska Niinistön puolella kunnioitettiin demokratiaa, sitä demokratiaa, mikä vasemmistolle on aina ollut vierasta. Otetaan esimerkiksi vaikkapa syvä ja vaikea työmarkkinakriisi vuoden kuluttua. Tarvittaisiin sitä arvojohtajaa, joka vaikutusvallallaan voisi auttaa sovittelussa. Halonenko ? Sallikaa mun nauraa. SAK (Halosen suostumuksella) toimii alueella, joka sille ei kuulu ja saattaa toiminnallaan aiheuttaa tulevaisuudessa arvaamatonta hallaa kaikille työtä tekeville. SAK:lla ei ole roolia tässä pelissä, mutta vasemmistolaisten silmäätekevien ja valtiovallan luvalla sen on sallittu ottaa itselleen valtaa, joka sille ei kuulu.
 

juudas

Jäsen
Mace kirjoitti:
Lopuksi on pakko kysyä: miten tuollainen kaksinaamaisuus voi upota kansan enemmistöön?

Katsotaan vielä kuka sen enemmistön ottaa.

Mutta koska mielestäsi Halonen puhuu paskaa, voinet olettaa, että myös Niinistö puhuu, koska aika 50-50 on kannatus?
 

Mace

Jäsen
juudas kirjoitti:
Katsotaan vielä kuka sen enemmistön ottaa.

Mutta koska mielestäsi Halonen puhuu paskaa, voinet olettaa, että myös Niinistö puhuu, koska aika 50-50 on kannatus?

Selvä, muotoilen kysymyksen uudelleen: miten tuollainen voi upota niin suureen osaan kansasta?
 

juudas

Jäsen
Mace kirjoitti:
Selvä, muotoilen kysymyksen uudelleen: miten tuollainen voi upota niin suureen osaan kansasta?

No muotoillaan vastauskin uudelleen: koska mitä ilmeisimmin suusta tulevan tekstin paskapuheosuus on aika lailla sekin 50-50?
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Isaksson kirjoitti:
, mutta se, että tutkimus tehdään arkipäivänä työaikaan lankapuhelimiin kertoo jo kaiken otoksen painotuksesta.

Ylen vaalisivuilla kerrotaan kyseisen tutkimuksen suorittamisesta seuraavaa:
Tutkimuksen on tehnyt Yleisradion tv-uutisten toimeksiannosta Taloustutkimus Oy.
Kyselyyn haastateltiin puhelimitse 1.480 suomalaista, jotka olivat täyttäneet 18 vuotta. Haastattelut tehtiin 25.-26. tammikuuta 2006. Otos on muodostettu satunnaisotannalla väestötietojärjestelmästä ja painotettu kohderyhmää vastaavaksi.
Tutkimuksen virhemarginaali on keskimäärin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.


Osoitat(te)ko jonkin muun kuin tässä ketjussa esitetyn "lähteen", jossa todetaan tutkimus suoritetutusi lankapuhelimiin arkipäivänä työaikaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös