Daespoo kirjoitti:Niin kuten jo tuossa totesinkin niin tarkoituksenhakuisesti otat esimerkiksi vuoden 2000, jos verrataan 1999 vs. 2004 niin saat taas ihan eri luvut.
Tästä veroasteen lasku vrt verotulot on tasan yhtä monta lopputulosta kuin tutkijaakin. Viimeisin (johon aikaisemmin tuolla joku viittasi) taisi olla Pellervolaisten tekoa, jossa todettiin ettei verojen laskulla saada edes puolia takaisin. Tosin, kuten sanoin, muitakin tutkimustuloksia nollasta sataan löytyy. Monta kertaa olen omassa päässsäni yrittänyt miettiä miten nämä tutkijat ovat tämän selvittäneet (siinä onnistumatta), syy-seuraussuhteet ovat tälläisessa asiassa hyvinkin hankalia.
Itse olen taipuvainen uskomaan ettei verotuottojen kasvu ole ihan samassa suhteessa verotuksen alennukseen. Mutta - mitä ainakaan tästä ketjusta en huomannut kenenkään kommentoineen - täytyy ottaa huomioon myös valtion menojen lasku, esim työttömyys- ja toimeentulotukien osalta työllisyysasteen noustessa. Menee kyllä off-topic, mutta pakkohan tähän oli lusikka laittaa.