Kyllä tämä on kannattajana suht turhauttava tilanne, mutta tuudittaudun yleensä siihen että tuolla on tiimejä joilla menee vieläkin paskemmin tilastollisesti. Toki maalaisjärjellä ajateltuna tämä kausi on ollut täysi katastrofi, koska eihän tätä dynastiaa voi realistisesti suhteuttaa mihinkään Jyppiin tai SaiPaan ja verrata supraan heidän suorituksiin, vaan rima on paljon korkeammalla varsinkin tällä materiaalilla.
Runkosarjan voittotaistelu on mielestäni jo menetetty. En näe skenaariota, missä Lukko konttaisi niinkin pahasti, että Kärpät saisi kurottua edes nykyisen 18p kaulan kiinni. Se tarkoittaisi kuutta suoraa voittoa.
Jos vältytään säälikierrokselta, niin pidän sitä kohtuullisena suorituksena suhteutettuna tähän surkeaan pelilliseen trendiin. Flashbackit Suikkasen kauteen ovat ilmeiset: silloinkin peli oli alkukaudesta täysin luokatonta, kunnes korjausliikkeitä tehtiin nykyisen päävalmentajamme johdolla. Sekään ei riittänyt tuolloin suoraan pudotuspelipaikkaan, ja sääleistä lähdettiinkin sitten lomille.
Manner on saman tempun tehnyt ennenkin, mutta jostain käsittämättömästä syystä sama ei tahdo onnistua nyt. Aikaa tässä tosin on vielä runsaasti, joten ei auta kuin toivoa parasta.
Olen myöskin erittäin skeptinen tulevan kauden valmennustiimistä. Aikaisemmin mainittu "kuninkaallinen perimäjärjestys" on toiminut jonkinaikaa tähän asti, mutta jotain rajaa.
Itse käytän aina uuden aikakauden alkaessa aina kolmea kultaista ohjetta:
1. Odotukset päävalmentajan suhteen. Tässä tapauksessa maltilliset Mikkolan ollessa keltanokka liigakartalla.
2. Odotukset pelaajamateriaalin suhteen. Tämän aika näyttää, millaiset palikat Mikkola saa ensimmäiselle kaudelleen.
3. Ja lopuksi itse peli. Ensimmäisistä harjoitusotteluista alkaen saadaan jonkinlaista kuvaa siitä, millaista jääkiekkoa Mikkola haluaa peluuttaa. Tästä voidaan tehdä ensimmäiset analyysit siitä, mitä tuleman pitää.
Näitä käytin myös Mannerin aikakauden alkaessa. Odotukset olivat itse päävalmentajan suhteen varovaisen luottavaiset, sillä Manner oli parsinut Kärppien peliä jokseenkin siedettävälle tasolle Suikkasen sekoilujen jälkeen. Pelaajamateriaalin suhteen en ollut niinkään luottavainen, mutta odotukseni osoittautuivat vääriksi. Ennen kauden alkua löylytettiin Raksilassa Luleå sekä Skellefteå melko näytöstyyliin, mikä herätti allekirjoittaneessa luottamusta.