Minua ihmetytti Laukkasen eilisen matsin jälkeinen kitinä jatkoajan suorittamisesta. Sekö tässä nyt on se suurin ongelma? Ei sitten vissiin pelin rakentessa esim ole mitään vikaa? Tai joukkueen henkisessä tilassa?
Itse jäin kiinni samaan. Tämä Laukkasen lausahdushan ei kestä tippaakaan kriittistä tarkastelua. Mitä hän tässä oikeastaan sanoo? Pitääkö ”täysverisille ammattipelaajille piirtää tai kertoa, miten neljällä neljää vastaan pelataan”? Kyllä. Ehdottomasti pitää. 4 vs. 4 -tilannehan on 5 vs. 5 -pelaamisesta oleellisesti eroava hetki, joka voi tulla joka pelissä vastaan jatkoajalla tai samanaikaisten rangaistusten vuoksi varsinaisella peliajalla. Tottakai sitä pitää harjoitella. Valmentajan pitää tuottaa sitä varten pelisuunnitelma pelaajille aivan samoin kuin täysillä kentällisillä pelattaessa. Virran ja Tuokkolan aikoihin me vietiin peliä usein vielä selvemmin silloin, kun kentällä oli enemmän tilaa. Kyllä silloin 4 vs. 4 -pelaamiseen satsattiin. Laukkasen puheista saa sen käsityksen, että hänen mielestään pelaajat osaisivat automaattisesti hallita helpommin tilanteita, joissa jäällä on vähemmän pelaajia. Tämä on aivan onttoa logiikkaa.
Onko Laukkasen viesti tulkittava niin, että näitä tilanteita ei sitten ole harjoiteltu? Jos näin on, hän ei ole valmentajana hoitanut hommiaan. Laukkasen johdolla näitä C-junnutason hetkiä silloin tällöin vain tulee, vaikka liigatasolla ei tietenkään saisi tulla. Itse en kuitenkaan syyttäisi siitä pelaajia. Laukkanenhan on aina ollut lojaali pelaajia kohtaan. Nyt paha olo ja kyvyttämyys alkaa projisoitua pelaajiin, kuten Kimmo Kapasella ikään. Tiedotustilaisuutta lainaten: ”Mulla on vähän semmonen tunne, että sit toi Jari Laukkanen saattaa olla vähän väärässä paikassa.”
Toki pelaajia saa ja pitää arvostella, mutta nyt ei ole kyse heistä. Itse asiassa mua vituttaa, että meidän pelaajia haukkuu nämä kaverit, jotka itse ovat kaksi pääarkkitehtia nykyisen katastrofin suhteen. En hyväksy sitä ollenkaan. Pelaajat eivät näillä pelikirjoilla ja taustahenkilöillä pysty parempaan. Ymmärrän sen täysin.
Kun Laukkanen oikeasti joskus sanoo jotakin, on se siis yhtä onttojen honkien kolinaa. Kimmo Kapanenhan on tässä aivan toivoton. Ulosanti on suomen kieltä myöten säälittävää ja puheiden logiikka varsinaista ristiriitaisten sammakkoiden karnevaalia. Hänen ei pitäisi olla KalPan merkeissä äänessä yhtään missään, koska se tietää toistuvasti huonoa julkisuutta.
Igor33 ehtikin jo toisessa ketjussa tarttua näihin.