@Vanhapuuma @opelix en tiedä, olenko minä nyt mitenkään erityisen kovasti uskonut JYPiin, mutta vanhasta muistista minä uskon Rautakorven toimintamalleihin.
Varmaan kyllästymiseen asti jo kesällä toistellut, että Rautakorpi ei monenkaan mielestä ole ehkä se taktisesti monipuolisin ja osaavin valmentaja - eikä hän oikeastaan ole myöskään mikään ilmapiirivalmentaja. Mutta se, mitä hän varmuudella on - äärimmäisen vaativa itselleen ja muille. Vaatimustaso ei tipu joukkueissa, vaikka vastoinkäymisiä tulisi. Yleensä oppimisprosessit hänen joukkueissaan ovat pitkiä ja kulkevat sieltä vaikeuksien kautta voittoon. Jos vaikeuksia ei muuten ole niin välillä tuntuu, että Rautakorpi järjestelee niitä itse. Urheilullisuus on kaikki kaikessa - itse en ole epäillyt hetkeäkään sitä, ettei JYPissä Rautakorven johdolla olisi korkeat treenivaatimukset + vaatimukset joukkueelle.
Jos vertaa Tappara-kausiin niin JYPissä selvästi oli vielä nihkeämpää alkukaudella. Nopeasti voisi päätellä, että ainakin Vehviläinen on ollut se ratkaiseva asia tähän nykyiseen voittoputkeen. Toisaalta se kertoo myös siitä, että puolustuksen perusprinsiipit ovat olleet kohdallaan, koska pelkästään uusi maalivahti ei automaattisesti muuta homman suuntaa. En ole ehtinyt edelleenkään kovin syvällisesti seurata JYPiä, mutta ne harvat kerrat, kun olen seurannut niin on ollut vaikeaa nähdä pelissä mitään kovin fundamentaalista vikaa pl. kiekollinen hitaus toisinaan, joka on oppimisprosessissa aika normaalia kuitenkin. Maalivahtipeli ei ikävä kyllä Laurikaisen johdolla riittänyt - tai itse maalivahtipeli olisi kaiketi riittänyt, mutta hän päästi useissa peleissä JYPin kannalta kriittisiä maaleja todella huonoon hetkeen.
Enpä vieläkään usko, että kauden vaikeudet ovat tässä, mutta Rautakorpi ei anna ikinä löysää treeneissä itselleen tai kellekään muulle. Uskon, että Liigasta löytyy nytkin 7-8 joukkuetta, jotka ovat antaneet enemmän löysää ja se alkaa näkyä juuri joulukuu-tammikuu taitteessa, mitkä joukkueet ovat uhranneet treenaamista tulokselle ja kuinka paljon. Tämä voi olla se pätkä, joka nostaa JYPiä ylöspäin. Toinen on sitten se, että tällä hetkellä Liiga on niin tasainen pisteiden osalta, että alkukauden vaikeudet palvelevat JYPiä suhteessa muihin.