Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 897
  • 364

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika lähellä Kreikkaa voitaisiin olla täälläkin, jos näiden täällä viljeltyjen ravintola-alan oppien mukaan mentäisiin yleisesti muillakin aloilla.

Lähellä Kreikkaa ollaan Suomessa käsittääkseni lähinnä rakennusalalla, jossa lähiaikojen uutisoinnin perusteella korruptio, harmaa talous ja muu kusetus on ihan arkipäivää. Ja rahaa liikkuu melkoisesti.

Ravintola-alalla tilanne on melko hyvä, toki joukkoon mahtuu noita femman pitsaa myyviä kojuja, epämääräisiä keppanabaareja ja muita häslääjiä, mutta pääsääntöisesti kuitenkin verot maksetaan ja pelleily on jäänyt vähemmälle. Mä en ole kuin kerran kymmenen vuoden sisään törmännyt firmaan (pieni suomalainen yritys) jossa kassakoneen kanssa säädettiin omia ja rahaa maksettiin tiskin alta. Kaikkialla muualla homma on hoidettu asiallisesti ja jopa pilkun tarkasti.

Jos joku joskus portsarin hommia tehnyt täällä juttelee suojelurahoista ja pimeistä tienesteistä, ei kannata koko alaa leimata.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Onkohan tälläisestä ammattiryhmästä mitään käsityksiä, ravintolan kannalta tämä mies on tärkeä vai onko ? On nimittäin niin että tämän miehen tai naisen näkee asiakas ensimmäisenä ja viimeisenä ovesta käydessään. Ollessani stadissa töissä minulla alkoi kuitenkin tuntumaan tämä ryhmä enemmänkin vastenmieliseltä bodari porukalta kuin asiakaspalvelijoilta, he vertailivat muskeleitaan ja vertailivat voimiaan kuin idiootit. Tämä siis ravintolan sisältä päin katsottuna, tietysti on upeaa kuin tarvittaessa on voimaa paikalla mutta kokoajan ja pääasiassa, ei helvetissä.
Jos ja kun homma on tällaista, ei tietenkään hyvin mielellään maksa "palvelusta" varsinkin kun mitään palvelua ei "narikkamaksua" vastaan saa, jos ei narikkaan mitä jätä. Toivottavasti asiat muuttuu parempaan päin ja todellakin ymmärretään että kyse on asiakaspalvelutehtävästä. On muuten mielenkiintoista lukea mitä mieltä ravintola-ammattilaiset ovat portsareista.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Portsari ilmeisesti toimi saamansa ohjeistuksen mukaan, sillä nettisivuillakin mainitaan / mainittiin pakollinen narikka. Mikäli narikka ei olekaan pakollinen, syyllinen on Tavastia - ei portsari tai portsarifirma.

Miten ihmeessä sä saat seuraavasta virkkeestä "pakollisen narikan":

"Eteispalvelumaksu on 2,50 euroa ja se peritään asiakkailta, joilla on käyttöä eteispalvelulle."


Itse jouduin vääntämään asiasta Tavastian portsareiden kanssa 2010, jolloin narikkamaksu oli vielä 2 euroa. Kyseessä oli tilanne, jossa isompi seurue oli tulossa Tavastialle erään yrityksen "vieraina" keikalle. Oli kesä, vain alle puolella porukasta oli jotain narikkaan jätettävää. Silloinkin poke vaati kaikilta narikkamaksua, mutta "antoi periksi" kun tajusi ettei kyseessä ollut joukko tavallisia asiakkaita, joita saattoi helposti kusettaa.

Niin, ja olisin mieluusti maksanut kaikkien puolesta narikkamaksun, mutta firman kortti ei kelvannut, eikä edes käteismaksusta olisi saanut kuittia ;-(
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Valehtelu on yleensä rumaa, mutta hölmöä silloin kun siitä on jo jäänyt kiinni.
Saamani tiedon ko. henkilö itse on lähetellyt näitä "vinkkejä". Toki voi olla, että joku muukin on niin tehnyt.
Moi. Silloin kun ei tiedä asian todellista laitaa, kannattaa pitää turpa kiinni ja näppäimistö kurissa. Saamasi tiedot eivät pidä paikkaansa.

Yhdestäkään mediasta ei ole oltu edes minuun päin missään yhteydessä.

EDIT: Pistä toki lähteesi vaikka yksityisviestillä. Ihan jäi kiinnostamaan.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Jos anniskelupaikoissa käyminen on muutamasta eurosta kiinni ja tämä on kynnyskysymys niin olen pahoillani tällaisten ihmisten puolesta. Suuret ovat murheet.

Joo. Ja tämmöisten valittajien kannattaa myös jättää esim. Yhdysvalloissa reissaaminen väliin, sillä paikaillinen tippikulttuuri voi käydä todella ahdistavaksi ja pilata vaikka koko reissun.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Joo. Ja tämmöisten valittajien kannattaa myös jättää esim. Yhdysvalloissa reissaaminen väliin, sillä paikaillinen tippikulttuuri voi käydä todella ahdistavaksi ja pilata vaikka koko reissun.
Jenkkilä on jenkkilä ja Suomi on Suomi. Suomessa sisäänpääsyn kokonaiskustannukset pitää ilmoittaa asiakkaalle pilkkomatta ja kokonaisuudessaan. En voi käsittää, miten tälle asialle löytyy vastustajia kuluttajista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joo. Ja tämmöisten valittajien kannattaa myös jättää esim. Yhdysvalloissa reissaaminen väliin, sillä paikaillinen tippikulttuuri voi käydä todella ahdistavaksi ja pilata vaikka koko reissun.

Juuri näin. Siksi kannattaakin pysyä täällä kotosuomessa. Niin puhutaan kuin toimitaan.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo. Ja tämmöisten valittajien kannattaa myös jättää esim. Yhdysvalloissa reissaaminen väliin, sillä paikaillinen tippikulttuuri voi käydä todella ahdistavaksi ja pilata vaikka koko reissun.
Yhdysvalloissa tippaaminen on ihan perusteltua, kun ne tipit muodostavat valtaosan tarjoilijoiden palkoista. Suomessa käsittääkseni portsarit saavat aivan kilpailukykyistä palkkaa, ainakin jos vitutusketjussa mainittu 15-20€ tuntiliksa pitää paikkaansa. Itse asiassa mikäli tuo pitää paikkaansa, portsarit tienaavat paikoitellen kovempia liksoja kuin baarien tai ravintoloiden muut työntekijät.

Itselläni on vähän kaksijakoiset fiilikset noista eteispalvelumaksuista. Ne voi hoitaa tyylikkäästi, kuten esimerkiksi DTM Helsingissä, (joo homobaari ahihi) jossa narikkapalvelu kuuluu sisäänpääsylipun hintaan ja jo pelkästään tästä syystä narikka vetää helvetin nopeasti ihmisiä ja homma sujuu kuin rasvattu. Suurimmassa osassa yökerhoja tuntuu olevan tuo systeemi, että sisäänpääsymaksun lisäksi joutuu maksamaan 2-4€ pakollisen narikan, käytti palvelua tai ei. Tämä käytäntö vaan ruuhkauttaa sisäänpääsyä ihan turhaan.

Mikäli portsareiden palkat nyt tosiaan ovat niin paskat, ettei ilman eteispalvelumaksuja pärjätä, miksei sitä voida joka paikassa sisällyttää sisäänpääsymaksuun? Esimerkiksi 8€ sisään klubille, josta 3€/lippu suoraan portsareille illan päätteeksi. Yksinkertaisesti toimivin systeemi. Ei minua ainakaan se parin euron lisämaksu vituta niinkään, vaan se kaikki jonottelu ja pikkuhilujen kaivaminen mikä siihen liittyy.

Lisäksi narikkamaksun kyllä pitäisi ehdottomasti olla sisällytettynä pakollisiin maksuihin tapahtuman tiedoissa. Ei ole tosiaan mikään hienoin tilanne, jos sattuu juuri olemaan se 15€ taskussa ja päättää spontaanisti käydä keikalla, ostaa lipun ja matka tyssää narikkaan kun stevari tulee käsi ojossa vastaan.

Narikkamaksut eivät ole mielestäni edes mitenkään verrattavissa tippeihin. Tippejä annetaan saadusta palvelusta, mutta miksi maksaa narikkamaksua jos ei edes käytä eteispalvelua? Jäähalleissa tämä on saatu toimimaan, mutta ilmeisesti yökerhot ja ravintolat ovat jonkinasteisessa pyhän lehmän asemassa.

Toki portsarit hoitavat myös järjestyksenvalvonnan, mutta siitä kai heille maksetaan? En minä ainakaan odota asiakkailtani erillistä lisämaksua siitä, että teen työni. Minä teen työni, palkanmaksaja antaa siitä säädetyn korvauksen. Yksinkertaista.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Joo. Kyllä se on hyvinkin selkeä malli jos hyväksyy etukäteistippauksen ja toteuttaakin sitä ja toisaalta ihmettelee suuresti jälkikäteen tippaamista.

Taitaa olla joillain paljon kavereita portsareina kun idioottimainen malli on noin puolusteltu.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toki portsarit hoitavat myös järjestyksenvalvonnan, mutta siitä kai heille maksetaan? En minä ainakaan odota asiakkailtani erillistä lisämaksua siitä, että teen työni. Minä teen työni, palkanmaksaja antaa siitä säädetyn korvauksen. Yksinkertaista.

Kenen sä siitä luulet maksavan? Portsarin palkka paikoissa joissa on narikka, muodostuu täysin eteispalvelumaksuista. Lue mitä ylempänä kirjoitin, niin ymmärrät. Toki joissain paikoissa ovat tuntiveloituksella, mutta pääsääntöisesti palkka=narikat-verot (yksinkertaistettuna).

Portsarit ovat kautta aikojen yrittäneet keksiä kesäksi jotain rahastuskeinoja, kun takkeja jää vähemmän. Perustelevat sitä tietysti pienillä tuloilla, kun takkeja ei jääkään samaan malliin kuin talvella. Kesä kuitenkin tulee joka vuosi, ja siihen ehkä voisi varautua jättämällä pesämunaa talvelta. On vaikka sitten pari viikkoa vähemmän reissussa tai ostaa pienemmän audin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joo. Kyllä se on hyvinkin selkeä malli jos hyväksyy etukäteistippauksen ja toteuttaakin sitä ja toisaalta ihmettelee suuresti jälkikäteen tippaamista.

Tarkenna toki hieman tätä ja mihin vertaat tätä tippaamista?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tarkenna toki hieman tätä ja mihin vertaat tätä tippaamista?

Titki toki omaa kirjoitushistoriaasi koskien jenkkilän kulttuuria. Ja pidän siis tuota narikkamaksua, pakollista sellaista vaikkei palvelua käyttäisikään ns. etukäteistippinä. Ja niinhän sen eräs portsarikin täällä näki. Jos et maksa, sinua ei suojella.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Titki toki omaa kirjoitushistoriaasi koskien jenkkilän kulttuuria.

Kyllä. Jenkkilän tippikulttuuri on mielestäni hippasen toisenlainen kuin meidän perinteinen "pokelle kolikoita"-systeemi. Minusta ei niitä voi verrata.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja niinhän sen eräs portsarikin täällä näki. Jos et maksa, sinua ei suojella.

Tuo nyt on yhden tänne kirjoittaneen väliaikaispoken letkautus, josta ei kannata paljon johtopäätöksiä tehdä mihinkään suuntaan. Mutta toki noihin kannattaa tarttua ja leimata koko ammattikunta sen perusteella.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kenen sä siitä luulet maksavan? Portsarin palkka paikoissa joissa on narikka, muodostuu täysin eteispalvelumaksuista. Lue mitä ylempänä kirjoitin, niin ymmärrät. Toki joissain paikoissa ovat tuntiveloituksella, mutta pääsääntöisesti palkka=narikat-verot (yksinkertaistettuna).
Sitä suuremmalla syyllä sen eteispalvelumaksun pitäisi kuulua sisäänpääsymaksuun, siis niissä paikoissa joissa sisäänpääsymaksu erikseen on. (eli suurin osa yökerhoista) Toki perus lähiökuppiloissa maksut hoidettaisiin suoraan pokelle, kuten nytkin. En vain näe ketä tämä nykyinen käytäntö yökerhoissa palvelee, että ensin jonotetaan lipunmyyntitiskille ja sitten jonotetaan narikkaan kun ihmiset yrittävät samaan aikaan riisua vaatteitaan ja kaivaa kolikoita valmiiksi. Hidastaa aivan tolkuttomasti. Sama kun vaikka ruokakaupassa menisit ensin yhdelle kassalle ostamaan kahvipaketin, ja sitten saisit luvan siirtyä toiselle kassalle maksamaan maitopurkin. Jos missä tahansa muualla pystytään hoitamaan rahastus yhdessä pisteessä, (ja tilittämään jälkikäteen rahat oikeisiin osoitteisiin) miksei tämä yökerhoissa onnistu?

Tietystihän portsareiden jostain pitää palkkaa saada ja mikäli se monissa paikoissa tosiaan koostuu ainoastaan eteispalvelumaksuista, olkoon sitten niin. Systeemiä vaan voisi hieman yksinkertaistaa näin asiakkaan näkökulmasta, narikkamaksuista kun ei monestikaan lue missään mitään ja niihin oppii tottumaan vasta kokemuksen myötä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hassua. Olen sen verran kujalla kaikenmaailman yöelämästä, että en olisi edes osannut ajatella jonkin minua koskemattoman palvelun olevan kuitenkin mulle pakollinen. Tämä on toki aivan omaa tietämättömyyttäni, kun en ole käytännössä yökerhoissa koskaan ollut. Eikä kyllä kiinnosta mennäkään, mutta ihan hyvä toki tietää, jos joskus jollekin keikalle tms. tapahtumaan sattuu, jossa narikkamaksu on mainittu. Loogisinta toki olisi se, että jos jotain en käytä, en siitä maksakaan.

Tässä kohutussa tapauksessa KiVi on mielestäni toiminut aivan oikein. Ei kyse ole varmastikaan euroista vaan periaatteesta.
 
K

kiwipilot

Jenkkilä on jenkkilä ja Suomi on Suomi. Suomessa sisäänpääsyn kokonaiskustannukset pitää ilmoittaa asiakkaalle pilkkomatta ja kokonaisuudessaan. En voi käsittää, miten tälle asialle löytyy vastustajia kuluttajista.

Niin onkin. Olen tästä asiasta kanssasi täysin samalla seinällä; tuo vastaukseni Van Halenille oli vain kuittailua hänen taannoiseen tilitykseensä amerikkalaisesta tippauskulttuurista ja siitä kuinka hän "olisi kylmä kusipää ja jättäisi tipit antamatta" tjsp.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
tuo vastaukseni Van Halenille oli vain kuittailua hänen taannoiseen tilitykseensä amerikkalaisesta tippauskulttuurista ja siitä kuinka "
hän "olisi kylmä kusipää ja jättäisi tipit antamatta" tjsp.

Miten amerikkalainen tippauskulttuuri liittyy meidän poke/narikkamaksuihin? Tarkoittax toi kuittailu samaa kuin flametus?
 
K

kiwipilot

Miten amerikkalainen tippauskulttuuri liittyy meidän poke/narikkamaksuihin? Tarkoittax toi kuittailu samaa kuin flametus?

Eikös Obi-wan tuossa sinulle jo asiaa selvittänyt? Mutta kerran vielä: Ensin mesoat toisessa ketjussa kuinka et Amerikassa tippaisi ja pian kerrot täällä seuraavaa:

Jos anniskelupaikoissa käyminen on muutamasta eurosta kiinni ja tämä on kynnyskysymys niin olen pahoillani tällaisten ihmisten puolesta. Suuret ovat murheet.

Eli solidaarisuutesi riittää paikallisia ravintolatyöntelijöitä kohtaan mutta ei kuitenkaan maassa jossa tippaaminen kuuluu oikeasti osaksi laskua. Tämän paremmin tätä en osaa selittää; toivottavasti ymmärsit pointin. Melko johdonmukaista toimintaa kuitenkin...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eli solidaarisuutesi riittää paikallisia ravintolatyöntelijöitä kohtaan mutta ei kuitenkaan maassa jossa tippaaminen kuuluu oikeasti osaksi laskua.

Eri asia ja ulkomaillakin voin antaa ok pokelle lähtiessäni muutaman kolikon. En jokaiselle vittunaamaiselle kahvilatyöntekijälle koska se kuuluu antaa. Antaako ne muuten kaikki tuolla auvoisessa jenkkilässä sen tarvittavan tipin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Antaako ne muuten kaikki tuolla auvoisessa jenkkilässä sen tarvittavan tipin?

Olen käynyt Yhdysvalloissa parikin kertaa ja kerran satuin tekemään sen virheen, että olin poistua kahvilasta jättämättä tippiä, ja sen kuulin perästä. Sen jälkeen maksoin kuuliaisesti vaadittavan tipin, enkä ryhtynyt vänkäämään ajatusta vastaan - maassa maan tavalla.

Toisella reissulla elin paikallisen ystäväni luona, ja kyllä, jokainen kerta maksoimme tipin kun sellainen kuului paikan luonteeseen. Ja niin näyttivät maksavan muutkin, päättelin sen osaltaan siitä, että ravintolahenkilökunta ei kironnut kenenkään perään kuten olivat minun perääni kironneet ensimmäisellä visiitilläni kun sen ainoan kerran olin poistua kahvilasta jättämättä tippiä.

Sanoisin siis, että jos aiot käydä ravintolassa tai kahvilassa vakituiseen, on parempi maksaa se tippi jos meinaat näyttää kasvosi siellä vielä uudelleen. Oman kokemukseni perusteella tein tällaisen johtopäätöksen.

vlad.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Antaako ne muuten kaikki tuolla auvoisessa jenkkilässä sen tarvittavan tipin?

Rapakon talla puolen tiskin takana tyoskennellessani en koskaan tormannyt tilanteeseen jossa joku olisi lahtenyt ravintolasta pois maksamatta tippia. Kerran pariskunta otti juoksut alle, mutta siinapa se. Eipa tama nyt keskustelun aiheeseen liity, mutta vastattakoon nyt kun nakemys loytyy.

Se mita tuohon "pakolliseen narikkaan" tulee, niin itse toki vaikea sanoa kun ei kovin monesti joudu moista maksamaan siita syysta kun yleensa tuntee henkilokunnan ja sen kerran kun sen joutuu maksamaan niin ei se haittaa ollenkaan. Mutta ymmarran kylla etta se joitain asiakkaita harmittaa ja olen taysin sita mielta etta se pitaisi sisallyttaa maksetun sisaanpaasylipun hintaan. Sita voi itse kukin miettia miksi narikkapalvelua ei voi maksaa kortilla ja miksi siita ei saa kuittia.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Vähän ihmettelen miksi tämä tippikulttuuri pätee vain ravintola-alalla.

Kyllä minäkin omassa työssäni voisin ottaa palkkani päälle verotonta ekstraa. Saattaisin tipin saatuani ehkä luvata pari hymyäkin enkä välttämättä käyttäisi supervoimiani täysissä mitoissaan jos asiakkaani alkaisi hankalaksi.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miten ihmeessä sä saat seuraavasta virkkeestä "pakollisen narikan":

"Eteispalvelumaksu on 2,50 euroa ja se peritään asiakkailta, joilla on käyttöä eteispalvelulle."

Näin: Tavastian nettisivujen info-osiossa tosin ilmoitetaan, että kaikilta asiakkailta perittävä eteispalvelumaksu on 2,50 euroa. Tämäkin tieto on Merimaan mukaan virheellinen. Eli tekstiä on sittemmin muutettu. Linkki vie TalSan uutiseen.

EDIT: Pistä toki lähteesi vaikka yksityisviestillä. Ihan jäi kiinnostamaan.

Että käräyttäisin kaverini ihmiselle, josta en tiedä tämän episodin lisäksi kuin nimimerkin ja oikean nimen? Enpä taida.

Hassua. Olen sen verran kujalla kaikenmaailman yöelämästä, että en olisi edes osannut ajatella jonkin minua koskemattoman palvelun olevan kuitenkin mulle pakollinen.

Portsarit eivät vain vahdi takkeja, vaan myös vastaavat ravintolan turvallisuudesta. Se osuus palvelusta koskee jokaista, jätti takkia narikkaan eli ei.
 
Viimeksi muokattu:

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oman kokemuksen mukaan takit ovat portsareille aina etusijalla. Eihän noissa paikoissa ehdi takki päällä olemaan kuin max. 30 sekuntia, niin röntgenkatseen kanssa tullaan väkijoukon keskeltä ruinaamaan sitä narikkaan. Jos samaan aikaan viereisessä pöydässä joku juoppolalli haastaa riitaa jonkun seurueen kanssa, mutta poke näkee jonkun takki päällä baaritiskillä, niin ensiksi se sinne tiskille siitä takista menee ruikuttamaan. Ainakin muutamissa paikoissa varmasti menee tuossa järjestyksessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös