Joo. Ja tämmöisten valittajien kannattaa myös jättää esim. Yhdysvalloissa reissaaminen väliin, sillä paikaillinen tippikulttuuri voi käydä todella ahdistavaksi ja pilata vaikka koko reissun.
Yhdysvalloissa tippaaminen on ihan perusteltua, kun ne tipit muodostavat valtaosan tarjoilijoiden palkoista. Suomessa käsittääkseni portsarit saavat aivan kilpailukykyistä palkkaa, ainakin jos vitutusketjussa mainittu 15-20€ tuntiliksa pitää paikkaansa. Itse asiassa mikäli tuo pitää paikkaansa, portsarit tienaavat paikoitellen kovempia liksoja kuin baarien tai ravintoloiden muut työntekijät.
Itselläni on vähän kaksijakoiset fiilikset noista eteispalvelumaksuista. Ne voi hoitaa tyylikkäästi, kuten esimerkiksi DTM Helsingissä, (joo homobaari ahihi) jossa narikkapalvelu kuuluu sisäänpääsylipun hintaan ja jo pelkästään tästä syystä narikka vetää helvetin nopeasti ihmisiä ja homma sujuu kuin rasvattu. Suurimmassa osassa yökerhoja tuntuu olevan tuo systeemi, että sisäänpääsymaksun lisäksi joutuu maksamaan 2-4€ pakollisen narikan, käytti palvelua tai ei. Tämä käytäntö vaan ruuhkauttaa sisäänpääsyä ihan turhaan.
Mikäli portsareiden palkat nyt tosiaan ovat niin paskat, ettei ilman eteispalvelumaksuja pärjätä, miksei sitä voida joka paikassa sisällyttää sisäänpääsymaksuun? Esimerkiksi 8€ sisään klubille, josta 3€/lippu suoraan portsareille illan päätteeksi. Yksinkertaisesti toimivin systeemi. Ei minua ainakaan se parin euron lisämaksu vituta niinkään, vaan se kaikki jonottelu ja pikkuhilujen kaivaminen mikä siihen liittyy.
Lisäksi narikkamaksun kyllä pitäisi ehdottomasti olla sisällytettynä pakollisiin maksuihin tapahtuman tiedoissa. Ei ole tosiaan mikään hienoin tilanne, jos sattuu juuri olemaan se 15€ taskussa ja päättää spontaanisti käydä keikalla, ostaa lipun ja matka tyssää narikkaan kun stevari tulee käsi ojossa vastaan.
Narikkamaksut eivät ole mielestäni edes mitenkään verrattavissa tippeihin. Tippejä annetaan saadusta palvelusta, mutta miksi maksaa narikkamaksua jos ei edes käytä eteispalvelua? Jäähalleissa tämä on saatu toimimaan, mutta ilmeisesti yökerhot ja ravintolat ovat jonkinasteisessa pyhän lehmän asemassa.
Toki portsarit hoitavat myös järjestyksenvalvonnan, mutta siitä kai heille maksetaan? En minä ainakaan odota asiakkailtani erillistä lisämaksua siitä, että teen työni. Minä teen työni, palkanmaksaja antaa siitä säädetyn korvauksen. Yksinkertaista.