Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 907
  • 364

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...
Eikö ois paljon helpompaa, jos narikka-apinoita ei ois lainkaan..?

Ei olisi. Keskustelu lähti KiVi:n vitutuksesta Tavastin toimintatapaa kohtaan. Täällä jotkut vähättelivät hänen periaatteellista kannanottoa ja minä kerroin mielipiteeni. Minusta on erikoista, että Suomessa hyväksytään joillekin ammattiryhmille verottomia palkanlisiä, maksuja, joista ei saa kuittia.

Minusta ovimiehet tekevät pääosin hyvää työtä, mutta en ymmärrä miksi minun heille pitäisi siitä maksaa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No mun aikana nuo jaettiin koko henkilökunnan kesken ja maksettiin verotkin pilkulleen. Mutta toki joka kapakassa tavallaan. Älä muuten anna taksarille tippiä, ne ei mene verokirjalle. Äläkä Koskaan teetä mitään, ei edes euron duunia ilman verokorttia...
Ja muista, että jos pyydät kaveria joskus kuskiksi, niin annetusta bensarahasta pitää olla kuitti ja merkintä.
Joo, jotkut tappelee vittu senteistä ja joillakin on kuolema kolkuttelemassa perheessä, mutta kaikilla on oikeus vittuuntua. Kunhan on itse 100% synnitön...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Kunhan on itse 100% synnitön...

No niin, taas syntyi uusi marttyyri, veljeni kuoli kiirastorstaina.

Erikoista, miten ravintolatyöntekijöistä käytävä keskustelu menee uudestaan ja uudestaan tälle linjalle. Eikä edelleenkään löydy asiallisia perusteita tipeille tai esimerkiksi perusteettomille narikkamaksuille.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Joo, jotkut tappelee vittu senteistä ja joillakin on kuolema kolkuttelemassa perheessä, mutta kaikilla on oikeus vittuuntua. Kunhan on itse 100% synnitön...
Pahaa oloa voi purkaa kukin tavallaan. Onko se ihmiskunnalta pois, jos kaikki eivät ole kollektiivisesti paijaamassa sinua? Viittaan vaan tässä ketjussa avaamaasi tilanteeseen elämässäsi.

Toisilla ihmisillä on erilainen vitutus päällä, joten senttikin voi olla periaatteen arvoinen.

Narikka-apinoiden hyödyllisyydestä on käyty keskustelua, sekä "jossain toisaalla" -korttikin on pelattu. Eikä missään nimessä ole unohdettu sitä, että asiakkaillehan se palvelun hinta siirtyisi jos pelattaisiin lain ja verokirjan kanssa.

Ei vituta yhtään lukea tätä ketjua vuorokauden ajalta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Missähän mä olen millään tavalla perustellut narikkamaksuja/tippejä? Nimimerkki Tosifani?!?
Ja Herran/Rouva:"Jääkoneenkuljettaja": Mun duunipaikoissa ei koskaan ole pelattu verokirjan ulkopuolella, ei narikka-apinana, eikä myöskään tolppa-apinana. En kaipaa sinun, enkä muidenkaan paijausta, kunhan ihmettelen, omaan tilaani puuttumatta, mikä kenellekin on tärkeää.
Joisitte vittu kotona, jos se narikkamaksu on liikaa. Ja jos eksytte ravintolaan, missä vaaditaan narikkamaksua ilman, että siitä seinällä sisääntullessa ilmoitetaan, niin tehkää reklamaatio.
Mikään laki ei määrää sitä lipunhintaan merkitsemään.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No nyt jäi epäselväksi. Eli voiko narikkamaksusta pyytää kuitin?

Voi. Pariin kertaan olen pyytänyt ja saanutkin. Olen myös tulostellut niitä kuitteja asiakkaille baarista, portsareilla kun ei omaa kassakonetta ollut. Epäilen kyllä vahvasti että joka narikasta kuitin saisit.

Mun mielestä on ihan uskomatonta, että jossain narikassa hoidetaan homma noin tökerösti kuin Tavastialla on hoidettu. Ongelmahan on tietysti siinä, että narikkapalvelut on käytännössä joka baarissa ja kuppilassa ulkoistettu ja niiden firmojen kirjo on melko laaja. Kaikenlaista puupäätä joukkoon mahtuu.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
En muuten ollut yhteenkään lehteen/radiokanavaan/televisiokanavaan yhteydessä asian tiimoilta. Otin firmaan yhteyttä helpointa kautta.

En ole yhtään yllättynyt, että ravintola-alalla työskentelevät alkavat vängätä vastaan. Tai siis suurin osa laittoman käytännön puolustajista löytyy sieltä suunnasta.

EDIT:
Ja jos eksytte ravintolaan, missä vaaditaan narikkamaksua ilman, että siitä seinällä sisääntullessa ilmoitetaan, niin tehkää reklamaatio.
Mikään laki ei määrää sitä lipunhintaan merkitsemään.
Hintamerkintäasetus määrää.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En oikein ymmärrä miksi puolustat harmaan talouden ylläpitämistä? Miksi narikkamaksu ei voi olla lipunhinnassa?

Sulla menee taas iloisesti tipit ja narikkamaksut sekaisin.

En muuten ollut yhteenkään lehteen/radiokanavaan/televisiokanavaan yhteydessä asian tiimoilta.

Valehtelu on yleensä rumaa, mutta hölmöä silloin kun siitä on jo jäänyt kiinni.

En ole yhtään yllättynyt, että ravintola-alalla työskentelevät alkavat vängätä vastaan. Tai siis suurin osa laittoman käytännön puolustajista löytyy sieltä suunnasta.

En ole ravintola-alalla enkä ole koskaan ollutkaan, ellei yhtä kesää lukioikäisenä lasketa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valehtelu on yleensä rumaa, mutta hölmöä silloin kun siitä on jo jäänyt kiinni.

Harvemmin nykypäivänä tarvitsee itse olla mihinkään yhteydessä, sivullisia vinkkaajia kun nettiaikakaudella riittää. Tästä kyseisestä tapauksesta tuli ainakin yhteen tiedotusvälineeseen kuusi vinkkiä. Hyvä niin. Osaanpahan jatkossa pyytää joka kerran kuittia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos jättää aivot narikkaan, kun kirjautuu keskustelupalstalle, siitä pitäisi mielestäni maksaa ainakin 2 € narikkamaksua. Ilman kuittia.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Harvemmin nykypäivänä tarvitsee itse olla mihinkään yhteydessä, sivullisia vinkkaajia kun nettiaikakaudella riittää. Tästä kyseisestä tapauksesta tuli ainakin yhteen tiedotusvälineeseen kuusi vinkkiä. Hyvä niin. Osaanpahan jatkossa pyytää joka kerran kuittia.

Saamani tiedon ko. henkilö itse on lähetellyt näitä "vinkkejä". Toki voi olla, että joku muukin on niin tehnyt.
 

DiamondDoll

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Jesse Joensuu
Nuo työt ovat hyvinkin erilaisia verrattuna huonoon iltaan ovella, vaikka tottakai mahdollisuus on aina siihen pahimpaankin. Yhtään väheksymättä aiemmin mainitsemiasi hommia (joissa olen valitettavasti pakostakin ollut mukana) ovellakin se puukko heiluu.

Tähän täytyy kyllä tarttua. Itse olen sairaanhoitaja joka on enemmän kuin muutaman yövuoron Vantaalla päivystyksessä tehnyt ja yhtään helppoa iltaa ei ole vielä tullut vastaan. Olemme ns suojattomia väkivaltaisia narkkareita, vankeja ym muut yhteiskunnan kermaa vastaan. Toki sairaalassa on vartia mutta ei se juuri sillä hetkellä ehdi paikalla kun väkivaltainen potilas käy käsiksi. Kuinka moni poke joutuu sietämään töissään joka ilta seksuaalista vihjailuja, kourimista, huumeneulalla uhkailua, halventamista, potkimista, lyömistä, hiuksista vetämistä ja puremista? Lisäksi työhön liittyy muutakin vastuullista, esim yksi virhe hoitajalta voi pahimmillaan johtaa potilaan menehtymiseen. En siis kyllä mitenkään rinnastaisi sairaanhoitajan ja poken työkuvaa/vaikeutta.

Emme me voi ammattiryhmänä laskuttaa potilaalta mitään "suojelumaksua" tai ylimääräisiä palkkioita. Olisihan se toki hienoa jos joka kerta kun ns vaikea ilta olisi tiedossa, voisi päivystysmaksuun lisätä sen 2,50 jonka saisi itselleen ottaa verottomana.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saamani tiedon ko. henkilö itse on lähetellyt näitä "vinkkejä". Toki voi olla, että joku muukin on niin tehnyt.
"Saamani tiedon mukaan..." Huoh.

Btw, en kauhean usein ole TosiFanin kanssa samaa mieltä, mutta nyt täytyy kyllä sanoa että TF pistää mm. aina niin gylddyrelliä TQoFE:a aika hyvin pätkiksi. Vasta-argumentiksi ei saada mitään muuta kuin "nyt menee tipit ja narikkamaksu iloisesti sekaisin."

Minuakin vituttaa nuo narikkamaksut. 15 euroa lippu paikalliseen ja kolme euroa narikkaan vaikka menisi vittu munasillaan. Saman tien vaan se 18 euroa sisälle sitten, mikä siinä on niin vaikeaa?

Joku muu tämän ottikin esille - mitä jos joku köyhä moukka haluaa nähdä suosikkibändinsä keikan, jolle lippu maksaa 40 euroa. Laskut pitää maksaa ja ruokaa pitää pöytään saada joten tämä KöMo on just ja just pystynyt säästämään 45 euroa jotta pääsee keikalle ja saa ostettua yhden kaljankin. Ja sitten pyydetään sisäänpääsyn jälkeen vielä lisää rahaa. Jää kalja juomatta.

Ja ei tarvitse vastata että "ei sitä kaljaa tarvitse juoda", sama esimerkki toimii neljälläkymmenellä eurolla ja ilman kaljaa.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Vitutusketjussa käydään kovasti tänne osittain kuuluvaa keskustelua, joten oman korteni kannan tänne.

Onhan se selvää miksi narikka maksua ei heivata lipun hintaan. Narikka jos on se 2-4€, helpommin ihminen heittää idioottipäissään sen vitosen ja tumailee, jotta antaa mennä vaan.

Jäisi varmaan takkijaskojen tipit aika minimiin, jos lipussa olisi jo koo rahastus.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vitutusketjussa käydään kovasti tänne osittain kuuluvaa keskustelua, joten oman korteni kannan tänne.

Onhan se selvää miksi narikka maksua ei heivata lipun hintaan. Narikka jos on se 2-4€, helpommin ihminen heittää idioottipäissään sen vitosen ja tumailee, jotta antaa mennä vaan.

Jäisi varmaan takkijaskojen tipit aika minimiin, jos lipussa olisi jo koo rahastus.

Osittain tuon takia varmaan, mutta suurempi syy on se, että ravintola on ulkoistanut narikan jollekin firmalle eikä ole halua liikutella rahoja edestakaisin. Käytännössä kaikki narikat on nykypäivänä ulkoistettu.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Tavastialla lipunmyynti ja narikka ovat erikseen. Narikan maksan aina, riippumatta jätänkö mitään vai en. Kuuluu tapoihin ja eihän portsari ole paikalla vain vahtimassa takkeja.


Samaa mieltä. Portsarille voi maksaa JOS niin haluaa. Olisi kuitenkin kiva tietää TQoFFE sinun mielipiteesi siitä, että toimiko portsari Tavastialla Kivan tapauksessa oikein, kun väitti ettei keikalle pääse JOS ei maksa narikkamaksua ?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
"Saamani tiedon mukaan..." Huoh.

Btw, en kauhean usein ole TosiFanin kanssa samaa mieltä, mutta nyt täytyy kyllä sanoa että TF pistää mm. aina niin gylddyrelliä TQoFE:a aika hyvin pätkiksi. Vasta-argumentiksi ei saada mitään muuta kuin "nyt menee tipit ja narikkamaksu iloisesti sekaisin."

Joskus jotain informaatiota vaan lähes tipahtaa syliin. Enempää en voi sanoa, ettei tule vahingossakaan rikottua pykälää 10.

Narikkamaksut tilitetään portsarifirmalle eli työnantajalle ihan asiallisesti ja niistä maksetaan verot. Niillä ei (ainakaan pääsääntöisesti, se yksi tai kaksi mätää omenaahan on vakiona alalla kuin alalla) ole mitään tekemistä harmaan talouden kanssa. Mikäli portsari laittaa narikkamaksuja omaan taskuun, hän varastaa työnantajaltaan ja tuskin jatkaa työssään kauaa.

Olisi kuitenkin kiva tietää TQoFFE sinun mielipiteesi siitä, että toimiko portsari Tavastialla Kivan tapauksessa oikein, kun väitti ettei keikalle pääse JOS ei maksa narikkamaksua ?

Portsari ilmeisesti toimi saamansa ohjeistuksen mukaan, sillä nettisivuillakin mainitaan / mainittiin pakollinen narikka. Mikäli narikka ei olekaan pakollinen, syyllinen on Tavastia - ei portsari tai portsarifirma.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Portsari ilmeisesti toimi saamansa ohjeistuksen mukaan, sillä nettisivuillakin mainitaan / mainittiin pakollinen narikka. Mikäli narikka ei olekaan pakollinen, syyllinen on Tavastia - ei portsari tai portsarifirma.

Eli nimenomaan alalla toimivat firmat ja portsarit eivät muka tiedä, että käytössä oleva menettely on väärin?

Aika lähellä Kreikkaa voitaisiin olla täälläkin, jos näiden täällä viljeltyjen ravintola-alan oppien mukaan mentäisiin yleisesti muillakin aloilla. Footless toki poikkeuksena asiasta kirjoittaneiden alalla käsittääkseni toimivien joukossa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eli nimenomaan alalla toimivat firmat ja portsarit eivät muka tiedä, että käytössä oleva menettely on väärin?

Portsari tai portsarifirma ei ole millään tapaa vastuussa siitä, miten ja minkä hintaisena ravintola markkinoi keikkaa, jonne heidät on palkattu valvomaan järjestystä. Jos ravintola tekee virheen antaessaan hintoja, se on silloin ravintolan virhe. Tämä virhe tosiaan oli myös Tavastian nettisivuilla, jota tuskin portsarit pääsevät muokkaamaan.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Narikkamaksut tilitetään portsarifirmalle eli työnantajalle ihan asiallisesti ja niistä maksetaan verot. Niillä ei (ainakaan pääsääntöisesti, se yksi tai kaksi mätää omenaahan on vakiona alalla kuin alalla) ole mitään tekemistä harmaan talouden kanssa. Mikäli portsari laittaa narikkamaksuja omaan taskuun, hän varastaa työnantajaltaan ja tuskin jatkaa työssään kauaa.

Portsari ilmeisesti toimi saamansa ohjeistuksen mukaan, sillä nettisivuillakin mainitaan / mainittiin pakollinen narikka. Mikäli narikka ei olekaan pakollinen, syyllinen on Tavastia - ei portsari tai portsarifirma.

Varsinaisia portsarifirmoja Suomessa toimii vain suurimmissa kaupungeissa ehkä muutamia, osin joidenkin vartiofirmojen filiaaleina tai tytäryhtiöinä. Suurin osa pokeista kuitenkin tekee ihan itsekseen ja maksaa varmaan (toivottavasti) ennakkoverona jonkin verran näistä (sivu)tuloistaan. Lopputulema veroista on sitten verottajan ja portsarin keskenäinen juttu. Toki, jos aina saisi numeroidun kuitin, ja ovimies olisi velvollinen tilittämään kannat jollain muotoa, niin juttu voisi toimia. Esim pienemmissä kaupungeissa homma toimii kaveripiirien hoitamana jne. Siis Pena tekee vuorolistat, ja jokainen laittaa rahat (tai vuoroon osallistujat tasaavat) omaan taskuun.

Mutta, jos vedotaan siihen, että nettisivuilla ilmoitetaan asia, eikä edes ilmoituksissa, niin silloin ei kyllä tarvitse maksaa. Siis, jos ei palvelua käytä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Saahan sitä, mutta jos noinkin vähästä sille tielle lähtee niin saa metelöidä lopun ikäänsä. Mitä helvetin tekemistä parin euron narikkamaksulla on vääryyden kanssa? Kyllä vääryys on oman mittapuun mukaan ihan jotain muuta.

Miten tyytyväinen olisit esimerkiksi, jos puhelinlaskuun liitettäisiin aina 2 euron "palvelumaksu"? Eihän tuo iso summa ole ja itse en niinkään varmaan edes jaksaisi tapella asiasta. Mutta tietyt pelisäännöt pitää olla ja minusta on hienoa, että ihmiset pitävät periaatteistaan kiinni.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ne mulkut portsarit ovat kuitenkin olleet erään kavereita, tai työkavereita tekemässä sivubisnestä. Ei tätä muuten voi uskoa.

Vituttaa, kun torikauppiaani sanoi jäävänsä viikon lomalle, eli mitä nyt sitten syödään? Omat siiklit ehkä saadaan maasta ekaa kertaa loppuviikosta. No, lyhentäähän tämä turhaa keskustelua: UM: - Menen käymään kaupassa ja torilla. Vaimo: - Siis Alkossa ja torilla.
Tämä muuttuu: UM: - Menen käymään kaupassa. Vaimo: - Siis Alkossa.

Lyhyt dialogi kunniaan!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toki, jos aina saisi numeroidun kuitin, ja ovimies olisi velvollinen tilittämään kannat jollain muotoa, niin juttu voisi toimia. Esim pienemmissä kaupungeissa homma toimii kaveripiirien hoitamana jne. Siis Pena tekee vuorolistat, ja jokainen laittaa rahat (tai vuoroon osallistujat tasaavat) omaan taskuun.

Ennenhän se menikin noin, nykyäänhän tilanne on muuttunut kovasti. Syynä siihen verottajan vastaisku, jolla halusi päästä veroja kiertävistä portsareista eroon. Onnistuikin kai jotenkin tuo homma, en osaa niin tarkkaan sanoa, mutta ainakin käytännöt Helsingissä muuttuivat kovasti.

Eli tuossa nykyinen malli: Palvelurahojen verotus

Huomioitavaa on se, että jos vahtimestari on suorassa työsuhteessa ravintolaan (tai muuhun yritykseen), eteismaksut ja palvelurahat ovat yrityksen tuloa, josta pitää maksaa alv (23%). Palvelurahat eivät myöskään ole vahtimestarin suoraa tuloa, vaan ne menevät siis ravintolan tuloksi ja ravintola sitten maksaa palkan vahtimestarille, maksaen siitä ihan normaalit tellit sun muut ja ottaen välistä ennakonpidätyksen. Tippi ei kuulu yrityksen myyntiin ja on myös alvitonta. Siitä vahtimestarin (tai tarjoilijan) tulee itse maksaa vero ilmoituksensa mukaisesti.

Tämä muutos (käsittääkseni) poisti lähes kaikki suoraan ravintolan palkkalistoilla olevat vahtimestarit, ja nykyään joka ovella narikka on ulkoistettu, kuten myös järjestyksenvalvonta ilman narikkaa. Syyt varmaan jokainen ymmärtää.

Lisäksi tuota veron maksua noista eteispalveluista jopa valvotaan nykyään, joten sitä narikkaa ei saa heitettyä enää verottomana taskuun ja senkin takia niitä kuitteja ihan oikeasti saa jos haluaa. Toki noissa portsaripalveluja tarjoavissa firmoissa on mukana sitten ihan mitä sattuu porukoita, joista varmasti osa menee sinne harmaalle vyöhykkeelle. Todennäköisesti jossain välissä aletaan vaatia myös ravintoloitsijalta jotain vastuuta siitä, kuka sitä ovea pyörittää ja hoitaako kyseinen alihankkija vastuunsa miten. Tai siis toivottavasti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ravintoloissa olen asioinut 80-luvulta saakka eikä narikkamaksu ole koskaan ollut mikään kynnyskysymys. Minusta jo tuolloin kuului ns asiaan. Pokellekin maksoin/maksan aina lähtiessäni joitain kolikoita jos sattuu lompakossa olemaan. Olen kai sitten hieman holtiton rahan käytössä.

Jos anniskelupaikoissa käyminen on muutamasta eurosta kiinni ja tämä on kynnyskysymys niin olen pahoillani tällaisten ihmisten puolesta. Suuret ovat murheet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös