Tuota... nyt mun on pakko kysyä ja linkittää vieläpä Iltalehden juttu aiheesta.Tästähän tässä on koko ajan kyse ollutkin. Olen törmännyt useamassa paikassa siihen, että siinä on joku karju kinuamassa rahaa vaikka kävelen vain ohi.
No, totta kai narikkamaksu on pakollinen, kun käytät erillistä palvelua. Siitä se nimikin tulee: eteispalvelumaksu! Ja missä helvetin kapakoissa/kaupungeissa muka peritään pakollinen narikkamaksu, jos narikkaan ei ole mitään asiaa? Kuulin koko asiasta ensimmäistä kertaa nyt tämän Tavastia-jutun yhteydessä. Tämä koko Tavastia-juttu on käsittääkseni erehdykseksi myönnetty ja virhe on korjattu.Iltalehti 22.07.2012 kirjoitti:Hänelle oli ilmoitettu, että 2,5 euron narikka oli pakko maksaa, vaikkei asiakkaalla olisikaan mitään tavaraa tai vaatetta narikkaan jätettäväksi.
- - -
Helsingin Sanomat selvitti, että pakollinen narikkamaksu on melko yleinen käytäntö baareissa.
Olen elämässäni pyörinyt vähän enemmän kahden suomalaisen kaupungin yöelämässä: Turku ja Pori. Kummassakaan en ole ikipäivänä törmännyt tuontyyppiseen "pakolliseen narikkakäytäntöön". Lisäksi noiden ulkomaanreissujen yhteydessä tulee aina silloin tällöin piipahdettua paikallisissa kuppiloissa ja yökerhoissa enkä kertaakaan ole törmännyt, että sisäänpääsymaksun lisäksi velotettaisiin jotain muuta pakollista maksua. Palvelusta totta kai olen valmis maksamaan - tässä tapauksessa eteispalvelusta eli takkini säilyttämisestä/vartioinnista.
Siis pääsylipun lisäksi? Vai ainoastaan eteispalvelumaksu on pakollinen?Nykyäänhän perustellaan sitä pakollista eteispalvelumaksua nimenomaan sillä, että sillä taataan asiakkaiden turvallisuus vaikka ei takkia jättäisikään narikkaan. Yksi firma hoitaa molemmat, kesällä tulee takeista liian vähän rahaa niin täytyy saada se raha jotenkin.
Muistaakseni muutaman kerran olen törmännyt tilanteeseen, jossa kapakkaan mennessä peritään pakollinen maksu - olen kyllä aina mieltänyt tämän ennemminkin sisäänpääsymaksuksi, johon sisältyy vartioitu vaatesäilytys. Tällöinhän maksu peritään myös sellaisilta, jotka eivät mitään vaatetta säilytykseen jätä. Kyseessähän on päivänselvästi sisäänpääsymaksu eikä pakollinen narikkamaksu. Esimerkiksi Porin edesmennyt Club19 taisi olla tällainen paikka?
Onko siis asia oikeasti näin, miten alunperin Helsingin Sanomien jutusta ymmärrän? Aluksi käsitin, että tämä Tavastian jupakka oli ollut vain joku yksittäinen erehdys. Asiakkaalta veloitettiin virheellisesti eteispalvelumaksu, vaikka hän ei mitään eteispalvelua tarvinnutkaan. Jälkeenpäin ravintoloitsija myönsi virheen tapahtuneen ja nettisivuilla ollut virheellinen teksti poistettiin/vaihdettiin. Erehdyksen taustalla oli huonosti ohjeistettu ovipalvelufirman kesätyöntekijä sekä epäselvä lause nettisivuilla.
Nyt Iltalehden mukaan kyseessä ei olisikaan erehdys vaan yleinen käytäntö. Siis mikä? Että narikkamaksu on pakollinen? Niinhän se on kautta aikojen ollut - jos haluat palvelua, siitä pitää maksaa. Mutta väitetäänkö nyt siis, että tuosta Tavastian erehdyksestä on tullut yleinen käytäntö? Tähän mä en usko enää ollenkaan. Siis menen Turussa aivan mihin tahansa kapakkaan kahta kättä heittäen normaalit housut ja pikee-paita ylläni ilman laukkua/kantamusta, niin takuuvarmasti mistään narikasta ei mitään perään huudella. Suurin osa narikoista vieläpä sijaitsee aivan toisaalla kuin varsinainen yökerho, joskus jopa toisessa kerroksessa (BNC, Galax).
Nyt sitten kapakoiden ja kaupunkien nimiä kehiin missä oikeasti peritään "pakollinen narikkamaksu" sisäänpääsymaksun lisäksi, vaikka narikkaan ei jätettäisikään mitään. Tavastia, Helsinki on jo käytetty! Loput kuulostaa niin urbaanilegendapelleilyltä kuin vain olla ja saattaa.
EDIT: sen verran omia lisäajatuksia, että taisihan esim. Turun Fortessa olla joskus tiettyinä aikoina sellainen käytäntö. Useimmiten joinain "hutipäivinä" kuten kesämaanantaisin ja -tiistaisin katuovelta pääsi ilman pääsymaksua alakertaan. Lipunmyyntipömpeli oli toisinaan portaiden alapäässä (normaalisti jo heti oven takana, portaiden yläpäässä) ja joskus erittäin hiljaisina iltoina maksu kerättiin muistaakseni vasta narikkatiskillä. Vaikka kesäaikana lähestulkoon kenelläkään ei ollut mitään muuta asiaa narikkaan. Tällöin sisäänpääsymaksun otti vastaan järjestyksenvalvoja kuten eteispalvelumaksun konsanaan.
Sotkeeko tämä nyt sitten niin paljon ajatuksia, että missä se maksu kerätään? Kyllä mä ennemmin ajattelin tuota sisäänpääsymaksuna kuin "pakollisena narikkamaksuna".
Viimeksi muokattu: