Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 894
  • 364

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
KiVi on nostanut esiin melkoisen epäkohdan ja tullut sieltä esiin voittajana.

Mielestäni aivan loistava juttu. Ei vituta yhtään moinen.

Kuinka moni on saanut narikkamaksusta kuitin?

Kaikkihan sen tietää, että ovimiesten veronmaksu on tabu. Ainakin kun itse toimin aikanaan ko. ammatissa niin kaikilta rahat taskuun ja piste. Sillä rahalla saa suojelua pursiseuran sisällä ehkä tehokkaamin, kuin jos sen jättää maksamatta. Suurin osa ainakaan toivottavasti ei tarvitse sitä koko elämänsä aikana. Ei sen baari-illan luulis olevan muutamasta taalasta kiinni, pitää sen Ovimikonkin saada siitä hyvitystä vai lähtisitkö itse 15-20 €/h palkalla ovelle kännisiä mulkkuja kaitsemaan? Räsänen kun tähän puuttuu niin seuraava askel on, että työnantaja pistää sen lipunhintaan. Sitten maksaa ainakin kaikki.

Jatketaan samaan malliin vaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Oletko saanut baarissa turpaan, jos olet jättänyt maksamatta "suojelumaksun?" Veikkaan, että suurin osa turpaansa saaneista ihmisistä on maksanut narikan.
Oletko jäänyt baarissa ilman ovimikon suojelua, jonkun hyökätessä kimppuusi, kun olet jättänyt maksamatta narikan?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Olenko ainoa ketä tämänkaltainen toiminta ihmetyttää näin pienen summan ollessa kyseessä? Minä ainakin kannan aina mukanani pientä käteisvarantoa, juurikin tämänkaltaisten yllätysten vuoksi.

Et suinkaan. Ja kuin myös; vaikka en muuten tykkää käyttää käteistä, ravintolaan mennessäni huolehdin siitä, että sitä on mahdollisen narikan ja tippien verran.

Alkaa olla jo Pitäisikö itkeä vai nauraa -ketjun tavaraa, että joku viitsii parin euron takia olla mediaan yhteydessä. Tähän on nyt turha väittää, ettei aloite olisi tullut tältä "uhrilta". Sherlock ratkaisee yhtä sun toista, "uhriin" liittyen ;)

Oletko saanut baarissa turpaan, jos olet jättänyt maksamatta "suojelumaksun?" Veikkaan, että suurin osa turpaansa saaneista ihmisistä on maksanut narikan.
Oletko jäänyt baarissa ilman ovimikon suojelua, jonkun hyökätessä kimppuusi, kun olet jättänyt maksamatta narikan?

Jos kaikki ajattelisivat noin, joko ovella ei olisi ketään tai sitten se näkyisi juomien hinnassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ovimikonkin saada siitä hyvitystä vai lähtisitkö itse 15-20 €/h palkalla ovelle kännisiä mulkkuja kaitsemaan? Räsänen kun tähän puuttuu niin seuraava askel on, että työnantaja pistää sen lipunhintaan. Sitten maksaa ainakin kaikki.

Jatketaan samaan malliin vaan.

Ravintolatyön tekeminen on kyllä erikoista, kun se on niin pirun vaarallista ja raskasta, että pitää maksaa erityiskorvausta palkan päälle. Pitää tipata baarimikkoa, jotta saa kaljansa ajalla tai maksaa tyhjästä portsarille. Kannattaa käydä yöllä katsomassa vaikka sairaalan ensiavussa tai vaikka tehdä kierros kotikäyntejä sosiaalityöntekijöiden mukana.

Ja palkkaus on täysin ammatinvalinta kysymys. Portsarit saavat tippinsä valtansa takia, turha kitistä kännisistä mulkuista, kun verollisen palkan päälle tulee toinen veroton.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Oletko saanut baarissa turpaan, jos olet jättänyt maksamatta "suojelumaksun?" Veikkaan, että suurin osa turpaansa saaneista ihmisistä on maksanut narikan.
Oletko jäänyt baarissa ilman ovimikon suojelua, jonkun hyökätessä kimppuusi, kun olet jättänyt maksamatta narikan?

Pointtihan onkin siinä, että jos et maksa, poke suhtautuu sinuun erilailla kuin kanssaihmisiin baarissa. Näin se vaan menee, usko pois. Tippikäytäntöä se on, sama kun menisit jenkeissä dineriin ja jättäisit tipin pois. Huono yleistys, myönnän.

Suomessa yleisesti kyllä narikka maksetaan ilman suurempia itkuja.
 
Kyllä itsekin nostaisin asiasta metelin. Kuten KiVi sanoi, niin summalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos vääryyttä on havaittavissa, niin miksei siitä saisi nostaa meteliä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pointtihan onkin siinä, että jos et maksa, poke suhtautuu sinuun erilailla kuin kanssaihmisiin baarissa. Näin se vaan menee, usko pois. Tippikäytäntöä se on, sama kun menisit jenkeissä dineriin ja jättäisit tipin pois. Huono yleistys, myönnän.

Suomessa yleisesti kyllä narikka maksetaan ilman suurempia itkuja.

Jätät narikkamaksun maksamatta ja olet ravintolassa lainsuojaton?? Saanko lainata sinua Ajankohtaisen Kakkosen toimittajalle?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jätät narikkamaksun maksamatta ja olet ravintolassa lainsuojaton??

Lainsuojattoman keksit ihan itse.

Saanko lainata sinua Ajankohtaisen Kakkosen toimittajalle?

Asiakas, joka ei maksa narikkaa, on köyhä moukka. Todennäköisesti portsarinkin silmissä. Ja ole hyvä, saat lainata Ajankohtaisen Kakkosen toimittajalle.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Ravintolatyön tekeminen on kyllä erikoista, kun se on niin pirun vaarallista ja raskasta, että pitää maksaa erityiskorvausta palkan päälle. Pitää tipata baarimikkoa, jotta saa kaljansa ajalla tai maksaa tyhjästä portsarille. Kannattaa käydä yöllä katsomassa vaikka sairaalan ensiavussa tai vaikka tehdä kierros kotikäyntejä sosiaalityöntekijöiden mukana.

Ja palkkaus on täysin ammatinvalinta kysymys. Portsarit saavat tippinsä valtansa takia, turha kitistä kännisistä mulkuista, kun verollisen palkan päälle tulee toinen veroton.

Totta. Ovimiesmaksu on parempi kuin narikkamaksu. Jos ovimiehen tarjoama palvelu kuuluu aina hintaan, ei kenelläkään pitäisi olla valittamista. Nykyään poken tärkein tehtävä on pitää/pistää urpot pois baarista kun on sen aika. Kyllä moni on kiittänyt oikea-aikaisesta väliintulosta ilman maksuakin. Täysin en ymmärrä tuota viittausta vaikka sairaalan ensiapuun, siellä on omat vartijansa. Tuskin sinne sentään montaakymmentä urpoa tulee samaan aikaan kännissä. Ja yleensä ihmiset osaavat käyttäytyä sairaaloissa ainakin oman kuulemani mukaan. Sosiaalityöntekijöiden kotikäynnitkään tuskin liittyvät tähän.

Olisiko se sun mielestä parempi, että lisätään pokemaksu sisäänpääsyhintaan?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä narikkamaksusta tuli mieleen sketsisarja Vintiöt, jossa Santeri Kinnunen ja Samuli Edelmann esittävät ylimielisiä portsareita (YouTube-kooste).

Kyllä kai näitä virkaintoisia ovimikkoja vielä nykyisinkin joistain iltaravintoloista löytyy.
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Jos kaikki ajattelisivat noin, joko ovella ei olisi ketään tai sitten se näkyisi juomien hinnassa.

No näkyisi nyt edes sisäänpääsymaksun hinnassa selvästi, jos kerran kuuluu maksuun, jolla sisään pääsee. Ei summalla ole merkitystä kun säännöt ovat selvät eikä niitä baareissa monesti viitsitä noudattaa. En ymmärrä miksi tätä pitäisi sietää?

Keikalle tai lähiöräkälää parempaan kuppilaan mennessä oletan järjestyksenvalvonnan olevan paikassa taattu ilman lipun päälle tulevia yllätysmaksuja. Tokihan palvelu voitaisiin tehdä kuten kerrostaloissa kotiavaimen hukkaamisen suhteen, että maksetaan kun joudutaan apua hätiin kutsumaan.
"meinasit saada päihin, mutta tultiin apuun. 40€ kiitos, vai päästetänkö apina taas irti?"

Mikäli tuo summa on niin mitätön, niin ei sen ilmoittaminen etukäteen luulisi olevan mikään ongelma. Tietenkin kun lampaat totutetaan vaihtelevaan ja sääntöjen vastaiseen käytäntöön niin laumasta poikkeavaa ihmetellään.

KiVille täysi tuki täältä ja ihan periaatteen vuoksi, summien suuruus/pienuus on aivan sama
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olisiko se sun mielestä parempi, että lisätään pokemaksu sisäänpääsyhintaan?

Minusta pääsylipun hintaan sisältyy ovimiesten palvelut samoin kuin tarjoilijoiden ja baarimestarin. En vaan ymmärrä tätä ajatusmaailmaa, että työntekijälle pitäisi maksaa ylimääräistä työntekemisestä. Ovimies ja baarimikko saavat verollisen palkkansa joltain firmalta. Asiakas taas maksaa lipun, juoman ja ruuan hinnan jollekin ja Suomessa tähän hintaan kuuluu palvelu.

Mikäli minä toimisin omassa työssäni sinun periaatteilla, olisin äkkiä raastuvassa ja iltapäivälehtien lööpeissä: "Opettaja ei puuttunut välitunnilla lasten tappeluun, vanhemmat eivät olleet maksaneet tippiä!"

Sinä vetosit ovimiehen vaaralliseen ja vittumaiseen työhön, minä kerroin muutaman ammattiryhmän, joka tekee vaarallista ja vittumaista työtä ilman näitä työhön kuuluvia luontaisetuja.

Asiakas, joka ei maksa narikkaa, on köyhä moukka.

Lainaus TQoFE viestistä.

Olen köyhä, mutta en moukka. Minä palkitsen poikkeuksellisen hyvästä palvelusta, mutta en tympeästä lipun tulostamisesta. Ehkä sinusta keskinkertaisuuden palkitseminen on tyylikästä, olen erimieltä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
No näkyisi nyt edes sisäänpääsymaksun hinnassa selvästi, jos kerran kuuluu maksuun, jolla sisään pääsee.

Monessa paikassa on narikka, mutta ei sisäänpääsymaksua. Voihan sen toki juomien hintaankin siirtää, mutta veikkaisin, että keskimäärin asiakas jäisi tappiolle.

Olen köyhä, mutta en moukka. Minä palkitsen poikkeuksellisen hyvästä palvelusta, mutta en tympeästä lipun tulostamisesta. Ehkä sinusta keskinkertaisuuden palkitseminen on tyylikästä, olen erimieltä.

1) En ole missään nähnyt portsarin tulostelevan lippuja.

2) Narikkamaksut ja tipit oli mainittu viestissäni erikseen, sinä sekoitit ne ihan näppärästi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...1) En ole missään nähnyt portsarin tulostelevan lippuja.

2) Narikkamaksut ja tipit oli mainittu viestissäni erikseen, sinä sekoitit ne ihan näppärästi.

Et sitten ole Pori rakkautesi aikana käynyt PK:ssa, siellä portsarit tulostavat lipun. En maksa tästä, mutta mikäli jättäisin takin narikkaan, maksaisin tietysti siitä.

Keskusteluhan lähti KiVa:n valituksesta, koskien tekemättömän työn velotuksesta. Eli jos ei jätä narikkaan mitään, ei maksua. Vai maksatko sinä narikan pelkästä lipun myymisestä?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No nyt jäi epäselväksi. Eli voiko narikkamaksusta pyytää kuitin?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Keskusteluhan lähti KiVa:n valituksesta, koskien tekemättömän työn velotuksesta. Eli jos ei jätä narikkaan mitään, ei maksua. Vai maksatko sinä narikan pelkästä lipun myymisestä?

Tavastialla lipunmyynti ja narikka ovat erikseen. Narikan maksan aina, riippumatta jätänkö mitään vai en. Kuuluu tapoihin ja eihän portsari ole paikalla vain vahtimassa takkeja.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Minusta pääsylipun hintaan sisältyy ovimiesten palvelut samoin kuin tarjoilijoiden ja baarimestarin. En vaan ymmärrä tätä ajatusmaailmaa, että työntekijälle pitäisi maksaa ylimääräistä työntekemisestä.

Niin minunkin mielestäni pitäisi sisältyä jos palkat olisivat sillä tasolla, millä joku siellä viitsii seistä.

Ovimies ja baarimikko saavat verollisen palkkansa joltain firmalta. Asiakas taas maksaa lipun, juoman ja ruuan hinnan jollekin ja Suomessa tähän hintaan kuuluu palvelu.

Ei se noin toimi, ainakaan kaikissa firmoissa, tosin, kuten sanoin en ole enää alalla. Veropakolaisena olin noissa puuhissa kaikin puolin. Ilman tippejä käteenjäävä summa on mitätön, ainakin omalla kohdallani.

Mikäli minä toimisin omassa työssäni sinun periaatteilla, olisin äkkiä raastuvassa ja iltapäivälehtien lööpeissä: "Opettaja ei puuttunut välitunnilla lasten tappeluun, vanhemmat eivät olleet maksaneet tippiä!"

Ymmärräthän sinäkin sen, että ihan joka ammattia ei kannata katsoa samalta perspektiiviltä. Koko homman pointti omalta puoleltani on se, että kaikki pääsee helpommalla, jos maksaa sen muutaman egen.

Sinä vetosit ovimiehen vaaralliseen ja vittumaiseen työhön, minä kerroin muutaman ammattiryhmän, joka tekee vaarallista ja vittumaista työtä ilman näitä työhön kuuluvia luontaisetuja.

Nuo työt ovat hyvinkin erilaisia verrattuna huonoon iltaan ovella, vaikka tottakai mahdollisuus on aina siihen pahimpaankin. Yhtään väheksymättä aiemmin mainitsemiasi hommia (joissa olen valitettavasti pakostakin ollut mukana) ovellakin se puukko heiluu.

Asiakas, joka ei maksa narikkaa, on köyhä moukka.

Lainaus TQoFE viestistä.

Olen köyhä, mutta en moukka. Minä palkitsen poikkeuksellisen hyvästä palvelusta, mutta en tympeästä lipun tulostamisesta. Ehkä sinusta keskinkertaisuuden palkitseminen on tyylikästä, olen erimieltä.[/QUOTE]

Tuo on myös hyvä tyyli, maksu pokelle tullessa, tipit lähteissä. Turhan kärkkäästi olet tuomitsemassa siitä, mikä on keskinkertaista. Pokella on voinut olla huonokin alkuilta ennen sinun tuloasi paikalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuuluu tapoihin ja eihän portsari ole paikalla vain vahtimassa takkeja.

Juhani Merimaa, Tavastian johtajan, mukaan ei kuulu tapohin. Ja oletukseni mukaan portsareiden työnkuva ei muutu sen suhteen maksaako asiakas narikan vai ei. Narikka on paikka, johon jätetään vaatteet yms. ja niiden vahtimisesta maksetaan korvaus.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Juhani Merimaa, Tavastian johtajan, mukaan ei kuulu tapohin.

Tavat ja pakko (joista jälkimmäisestä Merimaa puhuu) ovat kaksi eri asiaa. Suora lainaus: "sopimuksemme mukaan narikkamaksu ei ole sisäänpääsyn este".

Ja oletukseni mukaan portsareiden työnkuva ei muutu sen suhteen maksaako asiakas narikan vai ei. Narikka on paikka, johon jätetään vaatteet yms. ja niiden vahtimisesta maksetaan korvaus.

Portsarin työnkuvaan kuuluu takkien vahtimisen ohella vastata asiakkaiden turvallisuudesta, poistaa juopuneet ja häiriötä aiheuttavat jne.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin minunkin mielestäni pitäisi sisältyä jos palkat olisivat sillä tasolla, millä joku siellä viitsii seistä.



Ei se noin toimi, ainakaan kaikissa firmoissa, tosin, kuten sanoin en ole enää alalla. Veropakolaisena olin noissa puuhissa kaikin puolin. Ilman tippejä käteenjäävä summa on mitätön, ainakin omalla kohdallani.



Ymmärräthän sinäkin sen, että ihan joka ammattia ei kannata katsoa samalta perspektiiviltä. Koko homman pointti omalta puoleltani on se, että kaikki pääsee helpommalla, jos maksaa sen muutaman egen.



Nuo työt ovat hyvinkin erilaisia verrattuna huonoon iltaan ovella, vaikka tottakai mahdollisuus on aina siihen pahimpaankin. Yhtään väheksymättä aiemmin mainitsemiasi hommia (joissa olen valitettavasti pakostakin ollut mukana) ovellakin se puukko heiluu.

Asiakas, joka ei maksa narikkaa, on köyhä moukka.

Lainaus TQoFE viestistä.

Olen köyhä, mutta en moukka. Minä palkitsen poikkeuksellisen hyvästä palvelusta, mutta en tympeästä lipun tulostamisesta. Ehkä sinusta keskinkertaisuuden palkitseminen on tyylikästä, olen erimieltä.[/QUOTE=pehtoori;4242732]

Tuo on myös hyvä tyyli, maksu pokelle tullessa, tipit lähteissä. Turhan kärkkäästi olet tuomitsemassa siitä, mikä on keskinkertaista. Pokella on voinut olla huonokin alkuilta ennen sinun tuloasi paikalle.

Täytyy myöntää, että sinä olet ainakin rehellinen, ravintolatyöntekijät kiertävät veroa ja käyttävät asemaansa häikäilemättä hyväkseen.

Valitat heikosta palkasta ja kerrot sen syyksi veronkiertämiseen, vaikka Suomessa on erittäin vahva ammattiyhdistysliike. Tuntuu erikoiselta, että sairaanhoitaja pystyy hoitamaan narkkeja, joiden puukko joskus heiluu, vastaavalla palkalla, ilman ylimääräistä narikkamaksua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös