Joojoo, turpa kiinni siellä, saatana! Turussa haisee paska ja Pori on heti taivaasta seuraavaksi paras paikka.tekstiä
Ainiin, Ässät jyrää ja kaikki muu on ihan paskaa.
Joojoo, turpa kiinni siellä, saatana! Turussa haisee paska ja Pori on heti taivaasta seuraavaksi paras paikka.tekstiä
Toinen paikkakunta, jossa uskon vastauksen olevan edes vähänkään porilaistyylinen, on Rauma. (Rauma on paska paikka - pakollinen huomio) Ehkä tämä on sitten jotain satakuntalaista luonteenpiirrettä? Pientäkään kritiikkiä omaa asuinpaikkaa tai kotikuntaa kohtaan ei osata ottaa objektiivisesti. Aina vedetään välittömästi mukaan kritiikin antajan kotipaikka, vaikka se ei liity asiaan mitenkään. Mr.Bletch antoi hyvin tyypillisen esimerkin tästä oman viestinsä jälkimmäisessä osassa.Missään vaiheessa mä en maininnut sanallakaan Turkua - silti porilaisten on pakko vetää se keskusteluun mukaan.
Lisää asenteestani Poria ja porilaisia kohtaan? Aikoinani mä valitsin Porin opiskelukaupungikseni vain siitä syystä, että mä oikeasti halusin. Edelleen jos mun pitäisi muuttaa Suomessa mihin tahansa pois Turusta, niin Pori on aina ja ikuisesti sillä listalla ykkösenä. Että se on mun asenteeni Poria ja porilaisia kohtaan!
..Tällainen (aiemmin kohtaamani) "painu vittuun" -asenne ei todellakaan ole mitään tervettä itseluottamusta, ylpeyttä sekä rakkautta omasta kotikaupungistaan nähnytkään. Tätä kaikkeahan kuuluu olla. Porilaisilla se vain purkautuu täysin väärin - sekä omakohtaisten kokemusteni kautta täysin toisin kuin missään muualla Suomessa...
Mutta porilaisissa on se käsittämätön luonteenpiirre, että mikä tahansa - rakentavakin - kritiikki porilaisia, Poria tai Porin Ässiä kohtaan otetaan välittömästi vittuiluna. Ovatko muut huomanneet vastaavan asian?
Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku! Jos menet istumaan porilaiseen pubiin, niin kuulet porilaisten haukkuvan sekä Poria että Ässiä. Mutta jos avaat itse suusi, ole valmis juoksemaan tai puolustautumaan, se vaan on niin.
Tässähän se porilaisuus tiivistettynä. Pidetään terveenä itseluottamuksena sitä, että kiskoo ulkopaikkakuntalaista turpaan. Tosin Porissa asuessani Bluesin kannattamista sympattiin. Vieläkin naurattaa, myös Porissa käydessä, nämä väännöt grillien jonoissa ja ulkopaikkakuntalaisten demonisoiminen. Ei se ole itseluottamusta tai mitään mistä pitäisi olla ylpeä. Se on väkivaltaista kusipäisyyttä.
Juuri näin! Harvinaista kyllä, mutta taidamme olla TosiFanin kanssa kerrankin jostain täysin samaa mieltä.Väkivaltaa kohtaa jokaisessa kaupungissa, Pori ei ole lähelläkään tämän tilaston kärkeä. Minä pidän terveenä, porilaisena itseluottamuksena, että kaupunkia puolustetaan perusteettomia väitteitä vastaan, enkä ole elämässäni joutunut tappelemaan kertaakaan.
Juuri näin! Harvinaista kyllä, mutta taidamme olla TosiFanin kanssa kerrankin jostain täysin samaa mieltä.
Allekirjoitan tämän - sekä myös aiemman viestisi - sanasta sanaan. Totta kai joka ainoassa Suomen kaupungissa, kylässä ja pikkupitäjässä asuinpaikkaa puolustetaan perusteettomia väitteitä vastaan. Omituinen porilainen luonteenpiirre on kuitenkin se, että porilaiset eivät *PRKL* kuuntele mitään edes perusteltuja väitteitä. Juuri tätä tarkoitin sillä, että porilaisilta yksinkertaisesti puuttuu objektiivisuus - kyky nähdä asioita ulkopuolisen silmin. Kaikki tällainen ei ole suoraa vittuilua - ei edes piilovittuilua, vaikka porilaiset näin asian ottavatkin...
Totta kai puuttuu, mutta mielestäni tämä luonteenpiirre - objektiivisuuden puute - korostuu nimen omaan porilaisissa.Eiköhän se objektiivisuus puutu aika monelta muultakin suomalaiselta, riippumatta paikkakunnasta. Joku insinööri, joka perustaa kaiken tilastoihin, voi tietysti pohtia elämän eri osa-alueita tilastojen kautta.
Paljon tekstiä...
Perusteeni ovat suurinpiirtein samat kuin elokuussa 1999, jolloin tuon päätökseni tein.Mielenkiinnosta kysyn, mikä Porissa edelleen viehättää, kun se on listallasi toisena edelleen?
Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku!
Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku! Jos menet istumaan porilaiseen pubiin, niin kuulet porilaisten haukkuvan sekä Poria että Ässiä. Mutta jos avaat itse suusi, ole valmis juoksemaan tai puolustautumaan, se vaan on niin.
siellä ollaan vain heti valmiita lyömään vetoja lopullisista sijoituksista. Tässä tulee juuri tämä porilaisten objektiivisuuden puute - etenkin kun kyse on Ässistä (tai Porin kaupungista).
Minä tunnistan Foxin mainitsemat ominaisuudet kaikissa samankokoisissa suomalaisissa kaupungeissa. Vaikka Pori on maakuntakeskus, se on silti pikkukaupunki, eikä mikään Turku tai Tampere. Vittuilu ja muu negatiivinen suhtautuminen kritiikkiin kertoo heikosta itseluottamuksesta omaa kaupunkiaan kohtaan. Mitään kritiikkiä ei siedetä, varsinkaan kun se tulee isojen kaupunkien pojilta ja tytöiltä. Tampereella ja Turussa suhtaudutaan Helsinkiin ja helsinkiläisiin ihan samalla tavalla.
Leijuminen kun ei vastoin yleistä olettamusta kuulu porilaisuuteen tahi satakuntalaisuuteen sitten yhtään.