Liigajoukkueiden voimasuhteet 2014-2015 -ketjussa juttu alkoi rönsyillä sen verran pahasti, että postaan oman vastaukseni paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun. Viimeisin viesti näyttää olevan jo neljän ja puolen vuoden takaa - itse asiassa 34-vuotissyntymäpäivältäni. Eiköhän ole siis aika herätellä vähän tätäkin ketjua henkiin?
Toi järjetön alemmuudentunne ja välitön tarve puolustella itseään, Poria, Ässiä jne. on ainoa asia, jota mä oikeasti opin vihaamaan porilaisissa ja porilaisten luonteenpiirteissä sen neljän vuoden aikana, jonka siellä asuin. Aivan sama mistä asiasta porilaisia tai Poria tai Ässiä kritisoi, niin alkuasukkaiden ensimmäinen vastaus oli aina suu vaahdossa heitetty: "Vittu, sun oo mikään pakko tulla tänne. Painu takaisin sinne Turkuus!
Kaikki lähti liikkeelle omasta heitostani tuohon Mr.Bletchin tarjoamaan vedonlyöntiin. Tämä mielestäni kertoo kaiken tuosta yhdestä porilaisten epämiellyttävästä luonteenpiirteestä - asioita ei osata katsoa millään tavalla puolueettomasti, objektiivisesti. Mä asuin ja opiskelin Porissa neljä vuotta (2000-2004), joten mulla on jopa jonkin verran omakohtaista kokemusta näistä. Mä olen Turun lisäksi asunut Suomessa ainoastaan Porissa, mutta mulla on kavereita, kollegoita ja tuttuja käytännössä aivan ympäri Suomea. Minkään muun kaupungin tai paikkakunnan kohdalla mä en ole ikinä törmännyt näin vihamieliseen suhtautumiseen pieneen kritiikkiin kuin porilaisten kohdalla. Minkälainen oli Mr.Bletchin vastaus?
Alemmuudentunne? Täytyy kyllä sanoa, etten sitä tunnista itsessäni enkä myöskään muissakaan tuntemassani porilaisissa. Koen, että se on tervettä itseluottamusta, ylpeyttä porilaisuudesta sekä rakkautta omaa kotikaupunkia kohtaan.
Tällainen (aiemmin kohtaamani) "
painu vittuun" -asenne ei todellakaan ole mitään tervettä itseluottamusta, ylpeyttä sekä rakkautta omasta kotikaupungistaan nähnytkään. Tätä kaikkeahan kuuluu olla. Porilaisilla se vain purkautuu täysin väärin - sekä omakohtaisten kokemusteni kautta täysin toisin kuin missään muualla Suomessa.
Koko homma lähti liikkeelle siitä, että peterra arvioi SM-liigan voimasuhteissa Ässien olevan tämän hetkisellä nipullaan sijoilla 11-14. Porissa oltiin jo välittömästi valmiita lyömään vaikka vetoa siitä, että Ässät on runkosarjassa vähintään sijalla 10 kauden 2014-15 päätteeksi. Näin voi hyvin ollakin - mutta
tällä hetkellä peterran mielipide on se, että Ässien
tämän hetkinen kokoonpano oikeuttaa Patapaidat sijoille 11-14 - kesäkuussa 2014.
Tällä hetkellä peterran mielestä Ässiä heikommat rosterit on vain KalPa:lla, Sportilla ja HPK:lla. Lopullisista runkosarjasijoituksista ei ollut vielä mitään puhetta - kesäkuussa 2014. Vastaavasti esim. yksikään espoolainen ei tullut ehdottelemaan mitään vedonlyöntejä, kun Blues arvoitiin sijoille 7-10. Mielestäni peterra arvioi Bluesin nippua alakanttiin, mutta se on hänen mielipiteensä ja kunnioitan sitä - niin näemmä tekevät espoolaisetkin.
Myöhemmin toinenkin porilainen - Alfred E Neuman - osallistui keskusteluun:
Ei tämä pelkästään porilaisten ongelma ole, kyllä noin toimitaan joka ikisellä paikkakunnalla. Edes Helsinki ei ole tästä poikkeus. Tosin Helsingissä asiasta saattaa saada väärän käsityksen, sillä syntyperäistä stadilaista sieltä on enää vaikea löytää.
Tätä on vaikea uskoa täysin samanlaisella asenteella.
Jos mä sanoisin jollekin tamperelaiselle jotain vaikkapa Tammerkoskesta, niin sieltä ei tulisi mitään vastausta tyyliin: "
No, mene sä vittu pluttaamaan sinne Aurajokees saatanan turkulainen!". Vastaavasti tuollainen olisi hyvin tyypillinen vastaus porilaiselta, jos arvostelu koskisi Kokemäenjokea. Tästä on jopa omakohtaista kokemusta reilun kymmenen vuoden takaa. Toinen paikkakunta, jossa uskon vastauksen olevan edes vähänkään porilaistyylinen, on Rauma.
(Rauma on paska paikka - pakollinen huomio) Ehkä tämä on sitten jotain satakuntalaista luonteenpiirrettä? Pientäkään kritiikkiä omaa asuinpaikkaa tai kotikuntaa kohtaan ei osata ottaa objektiivisesti. Aina vedetään välittömästi mukaan kritiikin antajan kotipaikka, vaikka se ei liity asiaan mitenkään. Mr.Bletch antoi hyvin tyypillisen esimerkin tästä oman viestinsä jälkimmäisessä osassa.
Alkuasukkaita ja alkuasukkaita, en yhtään ihmettele saamaasi palautetta kun oma asenteesi on kuvatunkaltainen. Olisit varmaan ollut tyytyväinen kun kaikki olisivat kilvan kehuneet Turkua, tätä suomen rakastetuinta kaupunkia kilpaa ja kertoneet sinulle kuinka he oikeasti haluaisivat asua siellä, kotikaupunkinsa sijaan.
Missään vaiheessa mä en maininnut sanallakaan Turkua - silti porilaisten on pakko vetää se keskusteluun mukaan.
Oma asenteeni? Eikö syntyperäistä porilaista voi Porissa kutsua sanalla "alkuasukas"? Mä olen syntyperäinen turkulainen ja ylpeä siitä. Turkulaisethan toisinaan jopa kutsuvat itseään Australian alkuperäiskansasta väännetyllä nimellä "Åboriginaali". Nyt ilmeisesti jo sanan "alkuasukas" käyttäminen syntyperäisestä porilaisesta aiheuttaa reaktion, jossa sanan käyttäjää syytellään lähes asennevammasta. Mikä on mun reaktioni, jos vaikkapa joku tamperelainen nauraa Aurajoen paskaista vettä? Hyvin todennäköinen vastaukseni on luokkaa: "
Joo-o, Aurajoki on surkea puro ja turkulaiset ylimielisiä mulkkuja - silti mä rakastan omaa kotikaupunkiani ja sen asukkaita.". En todellakaan ensimmäiseksi kehottaisi tätä tamperelaista painumaan johonkin "helvetin Tammerkoskeen".
Lisää asenteestani Poria ja porilaisia kohtaan? Aikoinani mä valitsin Porin opiskelukaupungikseni vain siitä syystä, että mä oikeasti halusin. Edelleen jos mun pitäisi muuttaa Suomessa mihin tahansa pois Turusta, niin Pori on aina ja ikuisesti sillä listalla ykkösenä. Että se on mun asenteeni Poria ja porilaisia kohtaan!
Mutta porilaisissa on se käsittämätön luonteenpiirre, että mikä tahansa - rakentavakin - kritiikki porilaisia, Poria tai Porin Ässiä kohtaan otetaan välittömästi vittuiluna. Ovatko muut huomanneet vastaavan asian?