Pori – oikeasti kiva kaupunki

  • 91 454
  • 469

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suljetussa Porista olikin pienimuotoinen ketju, mutta eittämättä täälläkin on tilaa Porille.

Pori, tuo kymmenien puistojen ja liikenneympyrien paratiisi on varmasti suosittu puheenaihe, kun puhutaan Suomen paskimmasta kaupungista. Usein ihmisille tulee Porista mieleen (kärjistäen) Suuri työttömyys, köyhyys, lukemattomat tehtaat (joita ei enää montaa ole toiminnassa) Porin Ässät + muut "huippujoukkueet", Yyteri ja Jatsit. Yleiskäsitys on se, että Pori on ruma, tylsä ja pahanhajuinen kaupunki, jossa asustaa muotitedottomia (tai yleensäkin tiedottomia) otuksia, jotka eivät ole kuulleetkaan sanaa sosiaalisuus. Tällaisen käsityksen olen saanut.

Mitä vanhemmaksi olen tullut ja mitä enemmän muissa kaupungeissa olen talsinut, niin sitä enemmän olen oppinut arvostamaan Poria ja sen kävelymatkan päässä sijaitsevia palveluita. Keskusta on pieni ja sievä, jonka polttopisteessä toimii kävelykatu ja sen ympäröimät muutamat korttelit. Ja mikä onkaan parempi tapa viettää kesäistä iltapäivää, kuin kävelykadun sykkeessä kaverien kanssa pyörien ja virvokkeita mukavista kahviterasseista nauttien.

Tästä päästäänkin Porin etsikkoaikaan, nimittäin kesään. Kesäkaupunkihan Pori todellakin on! Porissa on useita upeita puistoja, joissa kelpaa käydä piknikillä, lenkkeillä, pelailla pallopelejä, tai vaikka kusettaa koiraansa. Päällimäisenä ja tärkeimpänä virkistysalueena toimii kirjurinluoto ja sen upea puistoalue, lasten leikkipaikkoineen, eläinhäkkeineen uimarantoineen jne. "Kirvatsi" on myös kunnostautunut konserttipaikkana, varsinkin jatsien yhteydessä. Täällä voi myös nuorison juhlinta-aikana tehdä parhaimmat pissis-pongaukset.

Aurinkonpalvojien paratiisi on tietenkin Yyteri. Tämä hiekkalaatikkokompleksi hakee vertaistaan Pohjoisella pallonpuoliskolla. Täällä on pakko muutamana aurinkoisena kesäpäivänä käydä. Tämä on Porin kannalta parhaimpia turistien haalintakohteita Jatsien ohella. Jatsit, tosiaan. Heinäkuun puolessavälissä Pori puhkeaa kukkaansa, kun Jazz alkaa iloisesti kaupungissa soida. Kymmenettuhannet turistit saapuvat nauttimaan hyvästä musiikista, ja kaikesta muusta festarihumusta. Jazzit on Porin parasta aikaa, eittämättä. Silloin menoa jatkuu aamuun asti, ja jurot porilaisetkin astuvat ulos pesästään...

Tulevaisuus näyttää Porin kohdalta melko hyvältä. Orastava yliopistokaupunki-status häämöttää, ja Porissa onkin yhtä jos toista viritystä tälle saralle. Nuorisoakin alkaa muuttamaan Poriin, joka on kyllä ollut melko harvinaista aikaisemmin. Toivon mukaan myös porin omat toivot jäisivät nauttimaan Porin opiskelutarjonnasta, eivätkä suuntaisi nokkaa kohti isoja kaupunkeja.

Näin loppuun täytyy todeta, että Pori on oikeasti kiva kaupunki, sanovat muut sitten mitä tahtovat!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Porista tulee ainakin ainakin kauniita tyttäriä, jos ei muita. Kaveripiirissä on muutama kaunis porilainen ja totta kai he ovat varattuja. :( Kaupungista en oikein osaa sanoa vielä mitään, vaikka exculla tuli viime vuonna siellä vierailtua. Täytyy tutustua joskus tarkemmin ko.kaupunkiin.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti hörkkö
Tästä päästäänkin Porin etsikkoaikaan, nimittäin kesään. Kesäkaupunkihan Pori todellakin on!

En ole koskaan astunut jalallani Porin maa-alalle, joten minun on ihan pakko lipsua asiasta sivupoluille.

Sanokaa minulle joku suomalainen kaupunki, joka on ehdottomasti talvikaupunki. tai vaikka syyskaupunki. Pienen pähkäilyn jälkeen en ainakaan itse keksi mikä paikka sopisi muuksi kuin kesä tahi kevätkaupungiksi. En ole kuullut kenenkään pitävän omaa kaupunkiaan erityisesti talvikaupunkina. Miksi siis edes puhutaan kesäkaupungeista, vaikka niitä näyttäisivät olevan kaikki kaupungit maassamme?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Pori - Oikeasti kiva kaupunki

Viestin lähetti Turambar
En ole kuullut kenenkään pitävän omaa kaupunkiaan erityisesti talvikaupunkina. Miksi siis edes puhutaan kesäkaupungeista, vaikka niitä näyttäisivät olevan kaikki kaupungit maassamme?

Mitenkäs Rovaniemi? Ainakin sitä markkinoidaan Joulupukin kotikaupunkina ja ties minä... mielestäni liippaa ainakin lähelle talvikaupunkia.
 

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Pori - Oikeasti kiva kaupunki

Viestin lähetti Turambar
En ole koskaan astunut jalallani Porin maa-alalle, joten minun on ihan pakko lipsua asiasta sivupoluille.

Sanokaa minulle joku suomalainen kaupunki, joka on ehdottomasti talvikaupunki. tai vaikka syyskaupunki. Pienen pähkäilyn jälkeen en ainakaan itse keksi mikä paikka sopisi muuksi kuin kesä tahi kevätkaupungiksi. En ole kuullut kenenkään pitävän omaa kaupunkiaan erityisesti talvikaupunkina. Miksi siis edes puhutaan kesäkaupungeista, vaikka niitä näyttäisivät olevan kaikki kaupungit maassamme?

Tuota..lähinnä tarkoitin, että syksy ja talvi, varsinkin Porissa ovat melko "ankeata" aikaa. Kauniit puut muuttuvat kuolleiksi, viima käy koko ajan, ja meren läheisyyden (?) vuoksi talvet ovat kuitenkin melko leutoja, joten loskaan saa tottua.

Lisätään vielä, että Porin yökerhotarjonta on lisääntynyt mukavasti, kun tässä reilu vuosi sitten avattiin muutama varsin edustava yökerho. Kilpailua ainakin riittää. Btw, kun en ole muissa kaupungeissa niin hirveän tarkasti pannut silmälle, joten onko muiden mielestä Porissa epätavallisen paljon baareja suhteutettuna väkilukuun (siis sellaisia perussuomalaisia räkälöitä) Kun ydinkeskustastakin laskee, niin kymmenkunta Pubia reilun kilometrin säteellä.

Ja vielä sen verran, että taidan kuulua porilaisten nuorten enemmistöön, jotka aikovat hakea opiskelupaikkaa muualta. Kaikki on tosin vielä auki, eikä koskaan voi tietää mitä elämä tuo eteensä, mutta allekirjoittanut mielellään menisi kokemaan opiskelijaelämää johonkin suurempaan cityyn ja palaisi kolmekymppisenä Poriin tms. Fakta on kuitenkin se, että Porissa olisi kiva viettää "aikuisuuden vuodet"
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ettei vaan Hörkköä olisi juuri pestattu Porin kaupungin matkailutoimistoon projektipäälliköksi tms. Teksti oli ihan kuin jostain kaupungin esittelyvihkosesta tai turistioppaasta.

Näin raumalaisena asiaa tarkastellessa nousee pintaan aina se kuuluisa viha-rakkaus suhde kyseistä kaupunkia kohtaan. Mutta jos nyt unohdetaan kaikki kaunat ja urheiluun liittyvät tunnesiteet, niin on pakko myöntää Porin olevan päällisin puolin aivan kelpo kaupunki siinä missä joku muukin kaupunki Suomessa.

Satakuntalainen mentaliteetti on hieman jäyhän puoleinen, eipä raumalaisetkaan eroa merkittävästi porilaisista muuta kuin murteensa perusteella. Ja työttömyys ym tämän ajan ilmiöt ovat tuttuja molemmilla paikkakunnilla. Mutta lentokentän ja raviradan, sekä synnytysosaston lisäksi Porista löytyy paljon mielenkiintoisia asioita mitä eteläisessä naapurikaupungissa ei ole. Onhan Porissa liki tuplasti asukkaitakin mitä Raumalla. Näin villinä ja vapaana poikamiehenä pitää sanoa, että Porin baaritarjonta ja ilta-/yöelämä saa huomattavasti enemmän "fibaa punttiin", mitä kotikaupungissani. Koskahan sitä seuraavaksi löytää itsensä taas Vaakunasta tai Punaisesta Kukosta..

Vaikka porilaisia pidetään monesti moukkamaisin ja sisäänpäin lämpenevinä ihmisinä, niin ne Porin asukkaat jotka oikeasti tunnen ja olen tuntenut, ovat ihan mukavia ja kivoja ihmisiä. Enkä nyt tarkoita ainoastaan niitä sukulaisiani, jotka tässä kyseisessä kaupungissa sattuvat asuvat. Kauniiksi lopuksi vielä lainaus satakuntalaisten laulusta:

"Nousee Satakunnan kansa, entisellä voimallansa, karhun kämmen lyö".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Milloin Porista on kaupunki tullut?
Onnea kovasti nimityksen johdosta!
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Kerran oon Porissa käyny ja mieleen ei jääny muuta kuin yksi kapakka, jolla on loistava nimi: Tähkä pub.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erilainen porilainen

Olen porilainen, olen ylpeä siitä, ainakin olin sitä tämän kauden alussa. Pori on rannikkokaupunki, sekä satamakaupunki, joista jälkimmäinen on perusporilaiselle melko vieras käsite, tämä siksi että satama sijaitsee 20 km keskustasta. Tämä lienee melko valitettavaa, sillä ilman satamaa kaupungin työttömyysprosentti on/olisi ollut nykyistäkin suurempi. Itse tosin kuulun siihen ikäluokkaan joka ei tainnut kamppailla laman kourissa, mutta enivei.

Porista uskoisin ulkopaikkakuntalaiselle ensimmäiseksi mieleen Yyteri, jatsit, ja ehkä jopa Dingo tai Yö? Hyvänä asiana voidaan pitää yliopistokeskuksen rantautumista kaupunkiin, sillä sen uskon tuovan tänne lisää asukkaita, lähinnä jostain pieneltä paikkakunnalta, mutta kuitenkin.

Niinkuin on edellä mainittu, on Pori rannikkokaupunki, ja se "oikea" meri sijaitsee siis 20 km keskustasta. Minulta on kotoa matkaa merenrannalle n. 200 metriä, ja satamakin on vajaan puolen kilometrin päässä, joten voin sanoa että kasvuympäristöni ei ole mitään perusporilaista. Mäntyluoto on kotikaupunkiosani nimi, ja siellä ei ole ollenkaan metsää, mitä pidän hienona asiana. Tottakai koulumatka on se valitettavan pitkä 20 kilsaa, mutta linja-autolla se kestää vain parikymmentä minuuttia.

Jos siis verrataan raumalaisia ja porilaisia, on ensiksimainituilla luultavasti tuo meri paljon lähempänä sydäntä? Itse en ainakaan voisi kuvitella asuvani jossain pellon reunassa, vaikkakin se olisi lähellä keskustaa, satama, viina yms sen olla pitää.

En tiedä, mutta jotenkin tuntuu, että itse en ole aivan perusporilainen. Kasvuympäristönä tuo satama on aina merkittävässä osassa. Viinaa saa 24 h/vrk, samoin tupakkaa. Lisäksi Mäntyluodossa, joka on täysi käpykylä (300 as.) huokuu jonkimoinen kansainvälisyys kun näkee merimiehiä jotka painelevat linja-autopysäkiltä takaisin laivoihinsa :)
Merituuli on aina puhtaan raikas, sataman äänet mukavan kodikkaita, mutta niitä ei siis tämä perusporilainen tunne mitenkään hyvin. Lisäksi katselen huvittuneena niitä autojonoja jotka ryntäilevät katsomaan kaksimetrisiä aaltoja, ja selittävät kuinka isoja ne ovat.

Nojoo, tämä nyt meni tähän omaelämänkerta osastoon, mutta itse uskon meneväni muuttoaallon mukana, ja vielä joskus palaavani tähän kodikkaaseen pikkukaupunkiin, kävellen läpi torin ja katsoen paskovia puluja, jotka noukkivat leivänmurusia mukulakivetyksen ympäriltä.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän se niin on, että ainakin lähes kaikki minun tuntemani porilaiset ovat oikein mukavaa väkeä. Senverran on myös porissa tullut vuosien varrella käytyä, että olen tunnustanut sen suhteellisen mukavaksi kaupungiksi. Keskusta on sopivan kokoinen, kävellen pääsee miltei joka paikkaan. Ei minua kuitenkaan kovin helpolla Poriin saisi muuttamaan, niin fanaattinen Lukko-fani kun olen:) Toisaalta tällä hetkellä opiskeluideni vuoksi Tampereella asuvana olen huomannut myös sen, että kyllähän noissa pikkukaupungeissa kuten Raumassa ja Porissa on paljon hyvää "suurkaupunkeihin" verrattuna. Myöskin porilaiset yökerhot ovat mielestäni ihan ok paikkoja...olen milloin mistäkin syystä nimittäin viimeisen puolen vuoden aikana käynyt peräti 3 kertaa porilaisessa yökerhossa. En sitten tiedä onko viihtyminen näissä yökerhoissa johtunut suht.korkeasta promillemäärästä vai mistä, mutta aion kyllä tulevaisuudessakin sopivan tilanteen tullen viettää aikaani paikalliseen yöelämään tutustuen:)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Johto
Myöskin porilaiset yökerhot ovat mielestäni ihan ok paikkoja...olen milloin mistäkin syystä nimittäin viimeisen puolen vuoden aikana käynyt peräti 3 kertaa porilaisessa yökerhossa. En sitten tiedä onko viihtyminen näissä yökerhoissa johtunut suht.korkeasta promillemäärästä vai mistä, mutta aion kyllä tulevaisuudessakin sopivan tilanteen tullen viettää aikaani paikalliseen yöelämään tutustuen:)

Itsehän en yökerhoissa käy kuin yhdestä, joskus ehkä kahdesta, syystä. Näinpä ollen kiinnostaisi tietää, että mitkä ovat ne moninaiset syyt, jotka raumalaisen ajavat Porin yöhön.

Porista en osaa muuten sanoa muuta, kuin että sen ainoan kerran kun siellä kävin, viihdyin oikein hyvin. Olin jossain kellarikerroksessa sijaitsevassa ravintelissa valomiehen ominaisuudessa erään bändin keikalla. Ilta ja jatkot olivat hyvät, vaikken sinne viimeisimmälle kotipesälle, porilaisen naisen sielunmaiseman ytimeen, aivan päässytkään.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Snakster
Itsehän en yökerhoissa käy kuin yhdestä, joskus ehkä kahdesta, syystä. Näinpä ollen kiinnostaisi tietää, että mitkä ovat ne moninaiset syyt, jotka raumalaisen ajavat Porin yöhön.

Heh, hyvä kysymys! Kerran teimme puhtaan herätereissun, kerran olin kaverini tupareissa ja yksi kerta tuli Pori Jazzien yhteydessä. Tampereella asuessani ei noita herätereissuja varmasti juurikaan tule Poriin tehtyä, mutta menepä itse asumaan Raumalle vaikkapa nyt ensi alkuun 5 vuodeksi ja kysy minulta sitten miksi ajauduin Porin yöhön:) Ei kukaan ihminen jaksa katsella niitä samoja humalaisia naamoja siinä samassa baarissa jokaisena viikonloppuna vuodesta toiseen...tai siis itse en ainakaan pystynyt siihen vaikka sinnikkäästi yritinkin...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Johto
Heh, hyvä kysymys! Kerran teimme puhtaan herätereissun, kerran olin kaverini tupareissa ja yksi kerta tuli Pori Jazzien yhteydessä. Tampereella asuessani ei noita herätereissuja varmasti juurikaan tule Poriin tehtyä, mutta menepä itse asumaan Raumalle vaikkapa nyt ensi alkuun 5 vuodeksi ja kysy minulta sitten miksi ajauduin Porin yöhön:) Ei kukaan ihminen jaksa katsella niitä samoja humalaisia naamoja siinä samassa baarissa jokaisena viikonloppuna vuodesta toiseen...tai siis itse en ainakaan pystynyt siihen vaikka sinnikkäästi yritinkin...

Aika hulvaton ehdotus, mutta voipi olla kuitenkin, että en mene Raumalle asumaan 5 vuodeksi. Mutta ymmärrän toki moninaiset syysi.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fighting Sioux
Kyllahan se pakko on myontaa etta Pori on ihan mukava paikka. Taman voin sanoa sen takia, etta en asu Raumalla! Poriin ei ole muuttamassa ikina, luultavasti. Sen verran raumalainen olen. Mutta toivottavasti en myoskaan Raumalla tule asumaan:)

Mutta siis Porista. Niinkun vaki minua ennen sanoi, Pori on todellakin kesakaupunki. Johtuen varmaankin siita, etta talvella Poriin ei veda mikaan muu kuin nuo lukuisat "ravintolat".

Erityisesti Jazzien aikaan Pori kukoistaa. Heinakuussa kaupunki on puhjennut tayteen kukkaan. Ja Jazzit nyt ovat aivan oma lukunsa. Sen takia mina kayn Porissa vahintaan kerran vuodessa. Vaentungos, hyva musiikki ja se tunnelma, mika jazzareilla on! Se taytyy kokea joka ikinen vuosi.

Porilaiset ovat mukavia ihmisia! Taysi tunnustus siita. Ainoastaan Isomaella vaki ei ole mukavaa. Se on sitten oma asiansa.

Porin keskusta on tosiaan mukavan kokoinen. Kaikki tarvittava loytyy, mutta silti kaikki on kavelymatkan paassa. Erityisen hieno paikka on Kirjurinluoto. Ja siihen palle viela kerran, Jazzit!

Minulla ei ole oikeastaan mitaan negatiivista sanottavaa Porista. Talvella kauounki on hiljainen, mutta niin ovat useimmat muutkin Suomen kaupungit.

Ja sitten tuo jaakiekko. On se hyva, etta aina on se rakas vihollinen. Ainakin niin kauan kuin Korppi pelaa!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä! Pori on hyvä kaupunki! Ja sitä osaa arvostaa entistä enemmän kun sieltä on pois muuttanut. Aina on mukava mennä käymään. Kaikkein kotoisimmalta olo tuntuu Isomäen seisomakatsomossa.

Olen asunut kolmessa rannikkokaupungissa: Porissa, Raumalla ja Turussa. Kaikissa on mielestäni jotain yhteistä, eikä näistä kaupungeista toiseen muuttaminen ole iso kulttuurishokki. Itärajalle lähteminen olisi kokonaan eri asia.

Raumakin on ihan ok paikka ja mukavia ihmisiä siellä, mutta kaupunki on aivan liian pieni - minnekään ei voi mennä rauhassa kun tuttuja on joka puolella, samaten edellä mainitut "samat naamat baareissa" -ilmiö on tullut koettua. Ja loppujen lopuksi olen tyytyväinen ettei siellä tarvi enää asustella.

Turkuakaan ei voi pitää liian isona paikkana, ainakin minä jaksan kävellä keskustan läpi. Vastaavasti siellä saa kulkea kaduilla suht rauhassa ja palveluita on riittävästi joka lähtöön.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Re: Re: Pori - Oikeasti kiva kaupunki

Viestin lähetti Turambar
Sanokaa minulle joku suomalainen kaupunki, joka on ehdottomasti talvikaupunki. tai vaikka syyskaupunki.

Eiköhän nämä ns. opiskelijakaupungit kuten Jyväskylä ja Joensuu sovi tämän käsitteen alle. Mitä lähemmäs kesää mennään, sitä tyhjemmäksi tämä kaupunki käy opiskelijoiden karatessa kotikonnuilleen/töihin muualle. Talvella täällä on oikein mukava vilinä, mutta kesällä...no onhan sitä porukkaa, mutta ikäjakauma muuttuu minun mielestäni aivan väärään suuntaan...
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pori

Porissa on tullut käytyä muutaman kerran - aina tosin jazzien aikaan. Täytyy sanoa, että näiden kokemusten perusteella Pori on varsin viehättävä kaupunki kesäisin. Kirjurinluodon ympäristö on vehreää ja veden läsnäolo luo oman tunnelmansa. Vaikkei lintuharrastaja olisikaan, niin ei voi olla viehättymättä hämärtyvän illan lämpimästä tunnelmasta, jossa uiskentelevat kauniisti joutsenet.

Kesäkaupunkina omien kokemuksieni perusteella Pori hakkaa mennen tullen monet muut - myös oman asuinkaupunkini Oulun.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Pori - Oikeasti kiva kaupunki

Viestin lähetti Turambar


Sanokaa minulle joku suomalainen kaupunki, joka on ehdottomasti talvikaupunki.

Voisin ehdottaa Lahtea. Vaikka pidän Lahtea loistavana kaupunkina jokaisena vuodenaikana, niin kyllä Lahti on vähintäänkin yhtä paljon talvikaupunki kuin kesäkaupunki. Lahdessa on paljon talvitapahtumia. Jo pelkästään urheilutapahtumia on melkeinpä liiaksi. Suurimpina Salpausselän kisat/MM-kisat, Finlandia-hiihdot. Tämän lisäksi lukuisien eri talviurheilulajien SM-kilpailuja sekä pienempiä kisoja.

Lahti on saanut Porin tavoin tahran kilpeensä laman myötä. Työttömyys on korkeaa luokkaa jne. Nyt näyttää kuitenkin jo paljon valoisammalta.

Kuten moni muukin on esittänyt tässä ketjussa, niin myös itse pidän parhaana kaupunkikokona tällaista sopivan isoa, muttei kuitenkaan liian. On mukava päästä ilman ruuhkia paikasta toiseen ja koko kaupunki mahtuu kävelysäteelle. Pikkukaupungin ikävää "samat naamat" ilmiötä ei pääse kuitenkaan n. 100 000 asukkaan joukossa ilmenemään.

Vaikka Lahti on se ykköspaikka, niin pidän myös erityisen paljon tietyistä asioista toisessa "kotikaupungissani" ja nykyisessä asuinkaupungissani eli Helsingissä. Iso koko tuo paljon positiivisia asioita, kuin myös joukon negatiivisia. Mutta ei siitä sen enempää, koska kyseessä on Poria käsittelevä ketju. Tarkoitus oli vaan vastata tuohon Talvikaupunkikysymykseen.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutamia mukavia faktoja tästä Suomen persereiäksi tituleeratusta paikasta, jossa meikäläinen opiskelujen takia tällä hetkellä asustelee:

- Työttömyys edelleen koko maan keskiarvon yläpuolella, jatkuvasti suuria lomautuksia teollisuuden alalla. (Lähde: www.stat.fi, tv uutiset)

- Vahvasti vasurisuuntautunut paikka. Vanhat punikkiaatteet lienevät vahvasti juurtuneet tänne. (Lähde: vaalien jälkeen oli nähtävissä tilastoista mm. tv:ssä)

- Korruptio, verojenkierto jne. on ainakin ollut yleisesti tiedossa ja käytetty tapa hoitaa asioita. (Lähde: kuultu mm. tv:ssä muutamilta johtajilta lähinnä urheilun parissa työskenteleviltä)

- Muuttotappiota vuosittain. Opiskelijat kaunistelevat tilastoja. (Lähde: www.stat.fi)

- Asukasmäärään nähden eräs Suomen turvattomimmista paikoista mm. väkivaltarikoksilla mitattuna. (Lähde: paikallisen poliisin luento koulussa ja hänen esittämänsä tilastot)

- Täysin persaukinen SM-liigaseura. (Lähde: ko. joukkueen organisaation henkilö)

- Tilkkutäkkityylillä tehty kaava keskusta-alueella --> mahdollistaa pahoinpitelyt jne. myös keskellä päivää. (Lähde: sanomalehti + kaupungin kartta)

- Todella ränsistyneitä puuhökkeleitä aivan ydinkeskustassa. (Lähde: omat havainnot)

- Sisäänpäinsuuntautunut ilmapiiri ja moukkamainen kyräily arkipäivää, esim. ulkopuolisen vaikea tulla toimeen paikallisten kanssa mm. liikeasioissa. (Lähde: omat havainnot, erään yrityksen kuva kaupungista)

- Epämääräinen kieli, joka muistuttaa etäisesti suomea. (Lähde: omat + n. tuhannen muun ihmisen havainnot)


+ Mukava ja nykyaikainen opiskelulaitos.

Noniin.

Kuten tästä avautumisesta huomaa, en ole juurikaan innoissani nykyisestä asuinkaupungistani ja muutto Tampereen seudulle suoritetaankin välittömästi opiskelujen päätyttyä.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Porilaisuuteen liitetään usein maskuliinisuus, satamajätkien, merimiesten ja metallikourien synnyinseutu. Tästä perimästä ovat syntyneet maailmalla menestyneet porilaiset painonnostajat, nyrkkeilijät sekä tämä on muovannut porilaisen jääkiekkoilun hulluuden leiman. Dingon Neumankin esiintyi kaikkien hörheilöiden keskellä merimiehenä.
Unohtaa ei sovi, että Pori on myös vahva "pehmeämmän" kulttuurin kaupunki. Pori dance company on erittäin menestynyt tanssitaiteen alalla porilaissyntyisen Jorma Uotisen jalanjäljillä. Porin taidemuseo on jopa pääkaupunkiseudun taidepiireissä arvostusta nauttiva nykytaiteen esittelypaikka, jossa usein pidetään kansainvälisten taiteilijoiden näyttelyiden ensi-iltoja pohjolassa. Suomenkielinen teatteri sai ensiesiintymisensä Porissa.
Vaikka satama on nykyään kaukana kaupungin keskustasta, niin 1500-luvulta vielä pitkälle 1800- luvulle kauppalaivat seilasivat pitkin Kokemäenjokea Porin keskustaan. Silloin useina vuosina Porilla oli Suomen suurimpia kauppalaivastoja jotka säännöllisesti purjehtivat Välimerelle ja Atlantille. Tällöin oli Porissa elämä jo melko "globaalia". Tätä ennen ulkomaankauppaa käytiin vilkkaasti Ulvilassa ja jo tuhat vuotta sitten Kokemäen Teljässä. Tänä aikana alueelle muutti runsaasti ruotsalaisia, tanskalaisia, hollantilaisia ja erityisesti saksalaisia kauppiaita ja käsityöläisiä. Tämä kannattaa muistaa, kun toisen polven pääkaupunkilaiset esiintyvät niin stadilaisina, vaikka isäukko vielä köhii savusaunan nokea keuhkoistaan ja äiti kaivelee tummelia kynsien alta. Tämä ei suinkaan koske kaikkia Helsingin seudun asukkaita, mutta on näillä palstoilla nähty heinähattu ja junttiprovoa kiitettävästi ja väitän etteivät tähän syyllisty useamman polven kantahelsinkiläiset.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
NO PERKELE!

Synnyinkaupunkiani ei noin vain loukatakkaan, sillä mitä minä olen tuolla Tampereen seudulla liikkunut, esim Valkeakoski, olen huomannut, että kyllä oli mukava muuttaa takaisin länteen ja uutena osoitteena uusi vanha Pori.

Vaikka polkupyöräni on takavarikoitu, varmastikin hyötykäyttöön, ei minulla juuri muuta pahaa sanottavaa ole. Halpa vuokra vaikka ei ole kuin 1 km keskustaan. Pikkaisen nuo pilluruntsaajat tuppaavat häiritsemään aluksi, mutta siihen kyllä tottuu.

Helvetin hyvin otettiin vastaan ja pyydettiin porukoihin, toisin kuin tuolla edellä mainitussa paikassa.

tämmöstä:)
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mää oo Porist

Viestin lähetti Ikijokeri
Kerran oon Porissa käyny ja mieleen ei jääny muuta kuin yksi kapakka, jolla on loistava nimi: Tähkä pub.


Valitettavasti kyseinen paikka ei enää omista kyseistä nimeä. Mielestäni sillä on nykyään entistä parempi nimi, joka on "Smiler's Bar". Porilaisittain "smailerssi".

Niin, itse Porista muutama sananen. Mää oon täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Satakuntalaisen luonteeni saanut ja elämän oppini kerännyt. Ikää on vielä sen verran vähän, että monia vuosia edessä, joko Porissa tahi muualla. Parempi puolisko ei ainakaan oikein Satakunnassa viihdy, joten sitä ei tiedä joskos jossain vaiheessa elämää löydän itseni asumassa jossain muualla.

Itse en pahemmin valita olostani täällä. Ei oikeastaan koskaan ole ollut mitään valittamista. Kieli on tuttua, ihmiset tuttuja ja muutenkin tottunut tähän porilaiseen luonteeseen. Raumalaisten vihaaminen tulee jo luonnostaan, joten sitä ei onneksi pahemmin tarvitse opetella.

Kuten sanottua, Pori saattaa joskus jossain vaiheessa jäädä taakseni, mutta juureni tulen aina muistamaan. Tänne on aina yhtä mukava tulla takaisin, ja kierrellä ja kaarrella tutuissa ympyröissä. Lopuksi haluan vielä heittää ulkopaikkakuntalaisille yhden matkailunähtävyyden. Lainaan City-lehteä osittain.

TJEU: Nelikolmiolliset risteykset. Ehdottomasti tsekkaamisen arvoisia! Mutta en suosittele ulkopaikkakuntalaisilla ensimmäistä katselukertaa ratin takaa. Turvallisempaa katsastaa pyörätieltä.
 

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti teemu73

Raumakin on ihan ok paikka ja mukavia ihmisiä siellä, mutta kaupunki on aivan liian pieni - minnekään ei voi mennä rauhassa kun tuttuja on joka puolella, samaten edellä mainitut "samat naamat baareissa" -ilmiö on tullut koettua. Ja loppujen lopuksi olen tyytyväinen ettei siellä tarvi enää asustella.

Kyllä minä ainakin olen kokenut kyseisen "samat naamat joka puolella" ilmiön tietynlaiseksi rasitteeksi myös Porissa. Teet jotain hölmöä, ja kohta saat kuulla siitä kymmeneltä eri henkilöltä tyyliin: "Yks kaveri kerto, että oli kuullut luokkakavereiltaan, että sä olit tehnyt sitä sun tätä..." Tai jos menee jonkun puolitutun kotipippaloihin, niin palttiarallaa 3/4 osaa on tuttuja jo entuudestaan ja loput 1/4 tuttuja sen illan jälkeen. Baarissa se on tietenkin eri asia, kun ikäskaala on niin iso. Parhaimmat naissuhteethan syntyy ensitapaamisella...Porissa on hiukan hankalaa oman ikäisiin tyttöihin tutustua "ensisilmäyksellä" kun suuren osan oman ikäpolven tytöistä tietyllä tavalla tuntee. Eri asia tietenkin on sitten, kun ikää on jotain 25, silloin 5 vuoden ikäero ei ole mikään ongelma. Tahtoo vaan sanoa, että pienet ne ympyrät Porissakin on...
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nostetaanpa tälläinen ketju ylös. Olen nimittäin tulossa viettämään viikonloppua Poriin toukokuussa ja nyt minua kiinnostaisi tietää, että missä baareissa on viikonloppuisin paras meininki ja kauneimmat naiset? En ole 1,5 vuoteen käynyt tutustumassa Porin yöelämään, joten pienet neuvot olisivat tarpeen. Eli kertokaapa nyt, että mikä on paras paikka perjantaisin ja mikä lauantaisin tälläiselle 23-vuotiaalle dance/trance tyyppisestä musiikista ja kauniista naisista pitävälle poikamiehelle?:)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös