Pori – oikeasti kiva kaupunki

  • 92 667
  • 474

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen paikkakunta, jossa uskon vastauksen olevan edes vähänkään porilaistyylinen, on Rauma. (Rauma on paska paikka - pakollinen huomio) Ehkä tämä on sitten jotain satakuntalaista luonteenpiirrettä? Pientäkään kritiikkiä omaa asuinpaikkaa tai kotikuntaa kohtaan ei osata ottaa objektiivisesti. Aina vedetään välittömästi mukaan kritiikin antajan kotipaikka, vaikka se ei liity asiaan mitenkään. Mr.Bletch antoi hyvin tyypillisen esimerkin tästä oman viestinsä jälkimmäisessä osassa.Missään vaiheessa mä en maininnut sanallakaan Turkua - silti porilaisten on pakko vetää se keskusteluun mukaan.

Lisää asenteestani Poria ja porilaisia kohtaan? Aikoinani mä valitsin Porin opiskelukaupungikseni vain siitä syystä, että mä oikeasti halusin. Edelleen jos mun pitäisi muuttaa Suomessa mihin tahansa pois Turusta, niin Pori on aina ja ikuisesti sillä listalla ykkösenä. Että se on mun asenteeni Poria ja porilaisia kohtaan!

Raumasta eri mieltä. Mitä olen kiekkopelien ulkopuolella käynyt, niin varsin kiva pieni kaupunki. Meri heti keskustassa. Ihmiset paljon rennompia kuin Porissa. Ei koskaan ollut mitään ongelmia, ei yöelämässäkään. Tämä kaikki siis täysin ilman sarvia ja hampaita porilaisen kirjoittamana.

Mielenkiinnosta kysyn, mikä Porissa edelleen viehättää, kun se on listallasi toisena edelleen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..Tällainen (aiemmin kohtaamani) "painu vittuun" -asenne ei todellakaan ole mitään tervettä itseluottamusta, ylpeyttä sekä rakkautta omasta kotikaupungistaan nähnytkään. Tätä kaikkeahan kuuluu olla. Porilaisilla se vain purkautuu täysin väärin - sekä omakohtaisten kokemusteni kautta täysin toisin kuin missään muualla Suomessa...

Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku! Jos menet istumaan porilaiseen pubiin, niin kuulet porilaisten haukkuvan sekä Poria että Ässiä. Mutta jos avaat itse suusi, ole valmis juoksemaan tai puolustautumaan, se vaan on niin.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Olen siis Ässä-fani, mutta en ole porilainen.
Tämä tietty puusilmäisyys on suurelta osaltaan Ässä-fanituksen viehätys.
Sitten kun ollaan oman joukkueen puolella, niin ollaan täysillä.
Siksi joukkueen menestyessä on tunnelmakin parasta Suomessa.
Tunnistan itsessänikin samankaltaisen herkkäpihiäisyyden Ässien suhteen.
Syntyperäisillä porilaisilla lisäksi ärsytyskynnystä laskee arvostelu Porin kaupunkia kohtaan.
Pointtini oli se, että tämä puusilmäisyys on myös yhdistävä tekijä ja vahvuus.
Kun tämä yhteisö saadaan joukkueen taakse, niin tuloksena on jotain ainutlaatuista (2006&2013).
Siksi olen ylpeä ollessani sudeetti-porilainen. Itse asiassa olen asunutkin Turussa, mutta en halua olla turkulainen.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta porilaisissa on se käsittämätön luonteenpiirre, että mikä tahansa - rakentavakin - kritiikki porilaisia, Poria tai Porin Ässiä kohtaan otetaan välittömästi vittuiluna. Ovatko muut huomanneet vastaavan asian?

No eipä ole ollut tarvetta antaa rakentavaa kritiikkiä porista, minä olen myös asunut ja opiskellut Porissa. Lukuunottamatta meidän hyväntahtoista Lukko- Ässät vääntöä, siellä on ihan tavallista ihmistä naapurina, kaverina, kollegana ja kassatätinä. En kyllä ymmärrä miksi kenenkään tarvitsisi mennä toiseen kaupunkiin antamaan rakentavaa kritiikkiä asukkaistaan varsinkaan tuollaiseen pikkunäppärään piilovittuiluun verhottuna.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku! Jos menet istumaan porilaiseen pubiin, niin kuulet porilaisten haukkuvan sekä Poria että Ässiä. Mutta jos avaat itse suusi, ole valmis juoksemaan tai puolustautumaan, se vaan on niin.

Tässähän se porilaisuus tiivistettynä. Pidetään terveenä itseluottamuksena sitä, että kiskoo ulkopaikkakuntalaista turpaan. Tosin Porissa asuessani Bluesin kannattamista sympattiin. Vieläkin naurattaa, myös Porissa käydessä, nämä väännöt grillien jonoissa ja ulkopaikkakuntalaisten demonisoiminen. Ei se ole itseluottamusta tai mitään mistä pitäisi olla ylpeä. Se on väkivaltaista kusipäisyyttä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässähän se porilaisuus tiivistettynä. Pidetään terveenä itseluottamuksena sitä, että kiskoo ulkopaikkakuntalaista turpaan. Tosin Porissa asuessani Bluesin kannattamista sympattiin. Vieläkin naurattaa, myös Porissa käydessä, nämä väännöt grillien jonoissa ja ulkopaikkakuntalaisten demonisoiminen. Ei se ole itseluottamusta tai mitään mistä pitäisi olla ylpeä. Se on väkivaltaista kusipäisyyttä.

Väkivaltaa kohtaa jokaisessa kaupungissa, Pori ei ole lähelläkään tämän tilaston kärkeä. Minä pidän terveenä, porilaisena itseluottamuksena, että kaupunkia puolustetaan perusteettomia väitteitä vastaan, enkä ole elämässäni joutunut tappelemaan kertaakaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Väkivaltaa kohtaa jokaisessa kaupungissa, Pori ei ole lähelläkään tämän tilaston kärkeä. Minä pidän terveenä, porilaisena itseluottamuksena, että kaupunkia puolustetaan perusteettomia väitteitä vastaan, enkä ole elämässäni joutunut tappelemaan kertaakaan.
Juuri näin! Harvinaista kyllä, mutta taidamme olla TosiFanin kanssa kerrankin jostain täysin samaa mieltä.

Allekirjoitan tämän - sekä myös aiemman viestisi - sanasta sanaan. Totta kai joka ainoassa Suomen kaupungissa, kylässä ja pikkupitäjässä asuinpaikkaa puolustetaan perusteettomia väitteitä vastaan. Omituinen porilainen luonteenpiirre on kuitenkin se, että porilaiset eivät *PRKL* kuuntele mitään edes perusteltuja väitteitä. Juuri tätä tarkoitin sillä, että porilaisilta yksinkertaisesti puuttuu objektiivisuus - kyky nähdä asioita ulkopuolisen silmin. Kaikki tällainen ei ole suoraa vittuilua - ei edes piilovittuilua, vaikka porilaiset näin asian ottavatkin.

Tästähän tämä koko juttu lähtikin. Ilmeisesti peterralla oli jotain perusteluja sijoittaessaan Porin Ässät vaikkapa Jyväskylän JYP:n taakse omissa listauksissaan. En välttämättä ole itsekään tästä aivan samaa mieltä, mutta kuinka tällainen asia Porissa käsitellään. Heti oltiin valmiina lyömään vaikka vetoa käytännössä jostain täysin toisesta asiasta. Porin Ässiähän ei *PRKL* sijoiteta mihinkään ynnä muut -sijoille - ei edes jossain kesäkuisissa voimasuhdearvioinneissa. Jotenkin voisin hyvin uskoa, että muiden joukkueiden kannattajat olisivat kysyneet perusteluita sille, että miksi esim. JYP on sijoitettu Ässien edelle. Nämä perusteluthan eivät siitä peterran kirjoituksesta käyneet ilmi. Mutta Porissa... siellä ollaan vain heti valmiita lyömään vetoja lopullisista sijoituksista. Tässä tulee juuri tämä porilaisten objektiivisuuden puute - etenkin kun kyse on Ässistä (tai Porin kaupungista).

Enkä sano tätä havaintoani edes millään pahalla. Tämä ON porilainen luonteenpiirre tai ehkä jopa laajemmin satakuntalainen luonteenpiirre. Porilaisen kanssa jutellessa tulee olla helvetin varovainen kuinka asettaa sanansa. Neljä vuotta Porissa opetti mulle hyvin monia näistä asioista. Yksi erittäin jännä aihepiiri on juuri Porin Ässät. Turkulaisena piti/pitää hyvin tarkkaan miettiä mitä porilaiselle voi sanoa vaikkapa jossain kapakassa Ässien pelistä. Tämä havaintoni hymyilyttää mua hyväntahtoisesti edelleenkin, kun muistelen mitä tahansa Poriin liittyvää.

Fox: "Mä olin matsis eilen. Ässät pelas hyvin."
Porilainen: "Hä? Vittuileksä saatanan turkulainen? Pitääksua vetää vähän turpaan?"

Vasta vuosien kuluessa opin asettamaan sanani oikein (porilaisittain):

Fox: "Mä olin matsis eilen. Ei Ässät mitenkään paskemmin pelannut."
Porilainen: "Kato! Turkulainenkin alkaa ymmärtää jotain lätkästä. Mä tarjoon sulle yhden Karhun."

Tämä on se niin peri-porilainen piirre ihmisissä kuin olla ja saattaa! Kaikki pitää aina kertoa jotenkin... kiertäen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juuri näin! Harvinaista kyllä, mutta taidamme olla TosiFanin kanssa kerrankin jostain täysin samaa mieltä.

Allekirjoitan tämän - sekä myös aiemman viestisi - sanasta sanaan. Totta kai joka ainoassa Suomen kaupungissa, kylässä ja pikkupitäjässä asuinpaikkaa puolustetaan perusteettomia väitteitä vastaan. Omituinen porilainen luonteenpiirre on kuitenkin se, että porilaiset eivät *PRKL* kuuntele mitään edes perusteltuja väitteitä. Juuri tätä tarkoitin sillä, että porilaisilta yksinkertaisesti puuttuu objektiivisuus - kyky nähdä asioita ulkopuolisen silmin. Kaikki tällainen ei ole suoraa vittuilua - ei edes piilovittuilua, vaikka porilaiset näin asian ottavatkin...

Eiköhän se objektiivisuus puutu aika monelta muultakin suomalaiselta, riippumatta paikkakunnasta. Joku insinööri, joka perustaa kaiken tilastoihin, voi tietysti pohtia elämän eri osa-alueita tilastojen kautta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eiköhän se objektiivisuus puutu aika monelta muultakin suomalaiselta, riippumatta paikkakunnasta. Joku insinööri, joka perustaa kaiken tilastoihin, voi tietysti pohtia elämän eri osa-alueita tilastojen kautta.
Totta kai puuttuu, mutta mielestäni tämä luonteenpiirre - objektiivisuuden puute - korostuu nimen omaan porilaisissa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Paljon tekstiä...

Sinäkö nyt ihan tosissasi laitoit tänne tällaisen vuodatuksen siksi, että yksi (1) porilainen(?) kirjoittaja halusi lyödä vetoa siitä, että Ässät on tulevalla kaudella kymmenen parhaan joukossa? Aika hurjaa.

Luulen muuten että menetpä sitten minkä tahansa pikkukaupungin pubiin "kertomaan totuuksia" kyseistä kaupungista, niin kyllä sinä sieltä vastakaikua saat. Mielestäni on varsin epäkohteliasta soittaa poskeaan kaupungista jossa on vierailulla, mutta jos tapanasi on toimia edellä mainitulla tavalla esim. matkaillessasi niin uskon että olet huomannut että moiseen "ystävällismieliseen piikittelyyn" vastataan kyllä usein vastaavalla "ystävällismielisellä piikittelyllä". Sen verran olen minäkin maailmaa kiertänyt, että olen huomannut ihmisten olevan kaikkialla hyvin samanlaisia. Jos sinä nyt ihan tosissasi väität että jotkut tietyt luonteenpiirteet ovat porilaisia tai satakuntalaisia niin ole hyvä vaan. Minä otan jopa kunnianosoituksena sen, että selvästi Pori on kaupunkina ja asukkaidensa puolesta jättänyt sinuun tuollaisen jäljen, että pieni vedonlyönnin ehdotus sai sinussa aikaan reaktion, jonka johdosta sinun oli pakko kirjoittaa tarinasi tänne.

Olen jopa sen verran itsekeskeinen ihminen, että mielelläni lukisin lisää analyysia siitä, että millaisia ihmisiä porilaiset ovat. Selvästikin kaikki ko. kaupungissa asuvat ovat yhdestä muotista tehtyjä, joten pistähän tulemaan lisää. Millainen minä olen esimerkiksi ystävänä, yrittäjänä tai perheenisänä? Tässä nyt muutakaan tekemistä ole, niin meneehän se lauantai-ilta näinkin :)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mielenkiinnosta kysyn, mikä Porissa edelleen viehättää, kun se on listallasi toisena edelleen?
Perusteeni ovat suurinpiirtein samat kuin elokuussa 1999, jolloin tuon päätökseni tein.

Istuin tuolloin eräässä turkulaisessa kahvilassa ja päätin paluustani takaisin koulunpenkille. Samalla syntyi päätös, että aion muuttaa hetkeksi pois Turusta. Olin tuolloin kuitenkin jo 23-vuotias ja halusin tavallaan itsenäistyä kunnolla - päästä pois vanhempien aina notkuvien ruokapöytien äärestä. Että en kävisi parin kolmen päivän välein pesettämässä pyykit äidilläni. Että en välittömästi vaikeiden (niukkojen, köyhien) aikojen koittaessa olisikaan syömässä isäni tekemää makkarakastiketta.

Kävin vaihtoehtoja läpi melkein kaupunki kaupungilta - mikään aivan pikkupitäjä ei ollut koskaan edes vaihtoehtona. Pääkaupunkiseudulle en muuttaisi. Espoo olisi voinut vielä joten kuten mennä, mutta ei oikeasti. Tampereelle ei turkulaista saa muuttamaan kirveelläkään. Lahti oli vähän siinä ja siinä. Jyväskylä, Kuopio, Mikkeli, Lappeenranta olivat jo liian kaukana ja uskoisin siinä tulleen jopa jonkinasteisia "kulttuurierojakin". Samasta syystä hylkäsin myös kaikki oulut ja rovaniemet jne. Hämeenlinnaa mä mietin pitkään, mutta joku siinäkin vain loppupeleissä tökki.

Käytännössä huomasin, että mulla oli tasan kaksi vaihtoehtoa: Pori tai Vaasa. Nämä ovat edelleenkin korkealla listoissani. Vaasaan mä olisin halunnut kaksikielisyyden takia - huomattavasti lyhyempi välimatka kallisti kuitenkin vaakakupin Porin puoleen.

Tärkeimpiä syitä:
- etäisyys Turusta
- miellyttävä koko
- hyvät opiskelumahdollisuudet
- mukavat ihmiset
- länsirannikkolainen luonteenpiirre ja murre
- mukavia asuinalueita (Viikkari, Kuukkari, Vähärauma)
- Kirjurinluoto

Siinähän niitä syitä on lueteltuna lähes ulkopuolisen silmin. Ihmiset Porissa ovat perkeleen mukavia, mutta jostain syystä heillä on tuo yksi erittäin persoonallinen luonteenpiirteensä.

Tuon luonteenpiirteen lisäksi toinen ehkä aavistuksen ihmetyttävä asia on porilaiset naiset. Mä kuulin jo ennen muuttoani juttua, että porilaisilla naisilla on "runway on ice" käytännössä ympäri vuoden - jos ymmärrätte, mitä tarkoitan! Ensin pidin asiaa hyvänä vitsinä, mutta e-ei... en muista kaataneeni montaakaan alkuasukasta [sic!] neljän vuoden opiskeluaikoinani. Tosin kyllä seurustelinkin vakavasti viimeiset kaksi vuotta. Kuitenkin jo kahden ensimmäisen vuoden aikana tuli peittoja tuuleteltua ihan kiitettävän ahkerasti. Kyllä siellä pääasiassa oli vain kahdenlaisia naisia:

1) muualta muuttaneita opiskelijoita
2) raumalaisia

Noh, tämähän voi tietysti olla ihan naamastanikin kiinni!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku!

Minun mielestäni tuo taas on aika helvetin kaukana terveestä itseluottamuksesta. Tervettä itseluottamusta olisi minusta antaa asian vaan olla koska itse tietää sen että oma paikkakunta on paras paikka maan päällä ja sitä ei muuta jonkun random turkulaisen henkilökohtainen mielipide. Turpaan vetäminen tuollaisen mielipiteen takia osoittaa taas juuri päinvastaista.
 
K

kiwipilot

Kyse on terveestä, porilaisesta itseluottamuksesta, Ässiä tai Poria eivät muut hauku! Jos menet istumaan porilaiseen pubiin, niin kuulet porilaisten haukkuvan sekä Poria että Ässiä. Mutta jos avaat itse suusi, ole valmis juoksemaan tai puolustautumaan, se vaan on niin.

Heh, vai että terveestä itseluottamuksesta: vedetään turpaan jos tulee negatiivista palautetta. Toivottavasti opettaja ei käytä tätä "Terveen itseluottamuksen metodia" työssään.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
siellä ollaan vain heti valmiita lyömään vetoja lopullisista sijoituksista. Tässä tulee juuri tämä porilaisten objektiivisuuden puute - etenkin kun kyse on Ässistä (tai Porin kaupungista).

Olen monesta asiasta samaa mieltä, mutta tuossa taisi tulla yksi (1) vedonlyöntihaaste. Sekään ei ollut ketjun ensimmäinen tämän tyylinen.

Ei pidä olla liian herkkä ja ottaa kaikkea henkilökohtaisesti. Joskus ne on vaan huumoripitoisia (ehkä huonoja) heittoja.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest

Olen ollut pois Porista jo yli kymmenen vuotta. Asuinpaikkani on ehtinyt vaihtua akselilla länsirannikko - pirkanmaa. Olen huomannut, että tuota samanlaista asennetta esiintyy myös muualla Suomessa. Ei ehkä samalla tavalla ja samassa muodossa, muttta pääpiirteet ovat samanlaisia.

Tässä syitä, miksi henkilö käyttäytyy Mr.Foxin mainitsemalla tavalla:

- Henkilö ei ole koskaan asunut kotipaikkakunnan ulkopuolella
- Lapsena ei matkusteltu, eikä se kiinnosta enää vanhempana
- jos kiinnostaa vanhempana, mennää ulkomailla sellaiseen ympäristöön, että se mahdollisimman samanlainen kuin kotisuomessa.
- Nämä ihmiset ovat usein muutosvastaisia. He pelkäävät muutosta ja kaikkea uutta.
- Henkilön suku on usein (isän ja äidin) samalta paikkakunnalta. Pahimmassa tapauksesta samasta talonyhtiöstä.
- ja tällä ihmisellä muuten ei ole lainkaan ns. "kielipäätä", vaikka on oppinut suomenkielen pelkästään kuuntelemalla.

- LÖYSITKÖ ITSESI LISTASTA? -

Olen tosiaan kiertänyt tätä Suomea ristiinrastiin jo ihan lapsesta asti. Äiti oli torikauppiaana ja myyntiesittelijänä, joten kiersin hänen mukana kymmenvuotiaasta asti. Voin sanoa kokemuksesta, että Suomen voi jakaa viiteen lohkoon ja jokaisen paikan tunnistan vaikka unissani. Jokaisella paikalla on omat erityispiirteet ja jos ne osaa tunnistaa, ei synny ongelmia.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Porilaiset on työttömiä hitsareita, ihan juntteja koko sakki ja lisäksi niiden hitsihaalarit ovat reikäiset ja haisevat. Kyllä Poristakin löytää muitakin ihmisiä kuin näitä tosikannattavia, höhöttäviä pekonieläimiä. Yllättävän helposti kyllä täältä löytää näitä vajaita puupäitä, joille ei tuota vaikeuksia näyttää omaa tyhmyyttään varsinkaan julkisesti kovaäänisen röhönaurun saattelemana.

Kuitenkin porilainen huumorintaju pitää sisällään vittuilua, tahallista väärinymmärtämistä, mielensäpahoittamista ja äänekästä mölyämistä. Porissa ei näet ole yhtään heikkoa ihmismieltä, vaan kaikilla on se oma ääni ja hauskat jutut. Silti pitäisi muistaa, ettei jokainen ole oman elämänsä Stan Saanilla (ihan urpo mukahassuttelija muuten, ettei sattuis olemaan Porist...)

Ilman Vares kakkosta oltaisiin varmaan yhtä tyhmiä, perseestä taikka vaikka muuten vain simppeleitä, ihan niin kuin mikä tahansa muukin vieraspaikkakunta pl. Turku. Turustakin taisi tulla koko Suomen persereikä vasta sen tietyn videon myötä.

Ässät ei muuten jää kympin ulkopuolelle ensi kauden liigassa. (Sopiva nollaus koko turhalle tekstille?)
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minä tunnistan Foxin mainitsemat ominaisuudet kaikissa samankokoisissa suomalaisissa kaupungeissa. Vaikka Pori on maakuntakeskus, se on silti pikkukaupunki, eikä mikään Turku tai Tampere. Vittuilu ja muu negatiivinen suhtautuminen kritiikkiin kertoo heikosta itseluottamuksesta omaa kaupunkiaan kohtaan. Mitään kritiikkiä ei siedetä, varsinkaan kun se tulee isojen kaupunkien pojilta ja tytöiltä. Tampereella ja Turussa suhtaudutaan Helsinkiin ja helsinkiläisiin ihan samalla tavalla.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä tunnistan Foxin mainitsemat ominaisuudet kaikissa samankokoisissa suomalaisissa kaupungeissa. Vaikka Pori on maakuntakeskus, se on silti pikkukaupunki, eikä mikään Turku tai Tampere. Vittuilu ja muu negatiivinen suhtautuminen kritiikkiin kertoo heikosta itseluottamuksesta omaa kaupunkiaan kohtaan. Mitään kritiikkiä ei siedetä, varsinkaan kun se tulee isojen kaupunkien pojilta ja tytöiltä. Tampereella ja Turussa suhtaudutaan Helsinkiin ja helsinkiläisiin ihan samalla tavalla.

Ei se nyt ihan noinkaan taida mennä. Itsessäni ja tuntemissani ihmisissä ei asu minkäänlaista heikkoa itseluottamusta omaa kaupunkia kohtaan. Päinvastoin. Minä siinä kuin moni muukin ollaan tehty omat kierroksemme ja sieltä ollaan myös kotiin tultu. Joskus pitää katsoa kaukaa nähdäkseen lähelle ja nyt meille on päivänselvää se tosiasia, että Poria parempaa paikkaa ei maan päällä ole.

Mutta jos joku tulee minulle väittämään vaikkapa mustaa valkoiseksi, niin ihan samalla hilpeydellä minä asiaan suhtaudun kuin jos joku tulee väittämään jotain päästään keksimiä juttuja Porista tai porilaisista. Ihan yhtä päättömiä väitteitä kun ovat :)
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Itse olen muuttannut Porista pois 1993, elikkä yli 20 vuotta asunut muualla. Pori on kohtuu samankaltainen kuin muutkin suomalaiset seutukunnat suuruusluokassa satatuhatta jalkaparia. Toki Porissa on muutama leimaalyövä erovaisuuskin:

- Voimakas paikallisaate puheentasolla, mutta tekoja ei aina tule
- Keskimääräistä kuumempi mielenlaatu, mutta nopeita leppymään
- Jokainen porilainen on heti kurkussa kiinni jos ulkopaikkakuntalainen haukkuu tai uhkaa toista porilaista
- Porilaisille sana estetiikka tarkoittaa samaa kuin homoseksuaalisuus, ihan ok kunhan ei tänne tulla sitä tekemään
- Vaikka Pori ei enää olekaan merenrannassa, on meri ja meri-ilmasto koko ajan läsnä elämänmenossa

Tästä huolimatta tunnen aina kotoisan ja hyvän olon tullessani Poriin ja ilahdun kun kuulen porin murretta jonkun suusta muualla Suomessa. Porissa ja porilaisissa on karun kuoren alla lämmin sydän.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pori on hieno paikka asua.

Itse olen koko elämäni asunut porissa. Olen porilainen ja ylpeä siitä. Tosin väitän että olisin ylpeä kotipaikkakunnastani asuisin sitten missä vaan suomessa.

Mä en reagoi kuin perättömiin väitteisiin mitä mun kotipaikkakunnastani väitetään. Jos puhuu faktaa niin asia on ok, jokaisessa paikkakunnassahan on huonot puolensa. Mikään paikka ei ole täydellinen.

Täällä saa elää ja kulkea rauhassa, eikä tarvitse pelätä...

Kyl tääl viihtyy.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En varmaan enää muuttaisi. Eikä tuossa ole mitään sen erikoisempaa, on vaan tullut oltua sen verran pitkään poissa, ettei mitään älyttömiä tunnesiteitä juuri ole. Tai sitten se johtuu siitä, että valtaosa kavereista asuu yhtä lukuunottamatta muualla.

Tiedä sitten onko jengi saanut kaupungissa niin paljon dunkkuunsa, että on piirtynyt kuva väkivaltaisesta kaupungista? Itse en ole juuri moiseen törmännyt, joten onko vain satuttu eksymään räkälöihin?

Itse näkisin kyllä porilaisuutena oman kaupungin vähättelyn, mutta samalla ei myöskään siedetä sitä, jos joku sattuu kehumaan omaa kaupunkiaan. Leijuminen kun ei vastoin yleistä olettamusta kuulu porilaisuuteen tahi satakuntalaisuuteen sitten yhtään.
 

dorka

Jäsen
Leijuminen kun ei vastoin yleistä olettamusta kuulu porilaisuuteen tahi satakuntalaisuuteen sitten yhtään.

Lätkäpelaajat tekevät tähän poikkeuksen. Tiedän monia jotka saivat tehtyä vähän paremmat pisteet Ässissä joskus C -tai D-junnuna ja sitten oltiinkin niin jumalauta maailman omistajia muutama vuotta. Joskus 16-vuotiaana ne jampat kuitenkin heräsivät ja tajusivat, että ei ollakkaan mitään huipputalentteja ja ilman kovaa työtä ei päästä mihinkään. Mieleen tulee myös se Ässien kultainen 80-luvun lopulla syntyneiden ikäluokka, joista monilla pamahti vähän päähän ja tähtipelaajaa ei monestakaan tullut. Salminen on ainoa josta tuli oikeasti jotain, Niemi ja Huhtanen taas onnistuivat vakiinnuttamaan paikkansa Liigassa.

Tunnustaudun itse olleeni yksi näistä leijuvista, jotka onnistuivat yhdellä kaudella junnuissa ja sitten nousi kusi hattuun. Nykyään olen onneksi viisaampi.
 
Viimeksi muokattu:

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kävin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni Porin keskustassa, kun työkeikka oli sielläpäin. Pakko todeta, että Porissa on todella paljon kauniita naisia. Uskaltaisin sanoa, että jopa 4/5 vastaantulijasta on näöltään mahtava ja tälläistä fiilistä en ole saanut vielä muissa kaupungeissa maassamme.

Etenkin ne Porin milffit. Huhhuh minkälaisia leidejä! Vieläkin ottaa eteen. Kateeksi käy porilaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös