Polttoaineen hinnannousu

  • 142 076
  • 1 217

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Öljy tulee myös loppumaan. Se on fakta. Nyt tarvitaan vaihtoehtoisia energialähteitä, jotta öljy ei lopu ihan heti. Sähköautot voivat hyvin jäädä muutaman vuosikymmenen välivaiheeksi. Tai sitten ei.

Kiinasta toki samaa mieltä tottakai.

Tämän vuosikymmenen loppuun mennessä meillä on käytössä useita lähes täysin päästöttömiä polttoainelaatuja jotka soveltuvat polttomoottoriautoihin.

Niitä voidaan valmistaa esim. jätteistä kuten nykyään. Kaivetaan vanhat kaatopaikat auki ja otetaan raaka-aineet sieltä?

Onkohan missään ollut laskelmaa mitä toimivan latausinfran rakentaminen Suomeen maksaa? Kun 70 -luvun kerrostaloon tehdään vaikka 10 latausasemaa, niin tuskin on ihan halpaa. Pääsyöttökaapelin uusiminen, uudet pääsulakkeet, kaapeloinnit latausasemiin jne...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämän vuosikymmenen loppuun mennessä meillä on käytössä useita lähes täysin päästöttömiä polttoainelaatuja jotka soveltuvat polttomoottoriautoihin.

Niitä voidaan valmistaa esim. jätteistä kuten nykyään. Kaivetaan vanhat kaatopaikat auki ja otetaan raaka-aineet sieltä?

Onkohan missään ollut laskelmaa mitä toimivan latausinfran rakentaminen Suomeen maksaa? Kun 70 -luvun kerrostaloon tehdään vaikka 10 latausasemaa, niin tuskin on ihan halpaa. Pääsyöttökaapelin uusiminen, uudet pääsulakkeet, kaapeloinnit latausasemiin jne...
Hieno homma jos tuo ensimmäinen kappale pitää paikkansa, mutta aikataulua kyllä epäilen…
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hieno homma jos tuo ensimmäinen kappale pitää paikkansa, mutta aikataulua kyllä epäilen…

Onhan meillä jo nyt esim. Neste My Diesel, jonka pitäisi olla 90 % puhtaampaa kuin tavis diesel? Tässä on vielä vajaa 7 vuotta tätä vuosikymmentä jäljellä?
Uskoisin että halua ja tahtoa on kehittää polttoaineita koska käyttäjiä on. Kaikki eivät voi hommata sähköautoja.

Ja kyllä voin olla myös väärässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eikös se ole ollut koko ajan suunnitelmana. Vaikka polttomoottoriautojen valmistus olisikin kielletty 2035 alkaen, niin käytössähän ne olisivat pysyneet silti helposti vielä 2050-luvulle. Siinä vaiheessa öljyä onkin jo aika vähän ja syytäkin, että sen käyttö on vähentynyt merkittävästi.

Tokihan öljyn käyttö ei tule vähentymään vaikka EU:ssa tehtäisiin mitä, koska Kiinassa, Intiassa jne. autot lisääntyvät ilmeisen hurjasti. Mutta se on sitten arvovalinta täällä raiskataanko mekin ilmastoa CO2-päästöillä.

Tälle vuodelle ennustetaan pari prosenttia suurempaa kulutusta kuin v. 2019. Öljynkulutus siis kasvaa, vaikka on tullut paljon kaikenlaisia vaihtoehtoisia energianmuotoja.

Tänään on lähtenyt jälleen kunnon siivu brent laadun noteraauksesta ja barrelin hinta huitelee enää 73 dollarin hujakoilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän vuosikymmenen loppuun mennessä meillä on käytössä useita lähes täysin päästöttömiä polttoainelaatuja jotka soveltuvat polttomoottoriautoihin.

Aika paljon myös tekniikka kehittynyt polttomoottoreissa ja varsinkin Dieselautot nykypäivänä on ihan eri kuin vanhemmissa autoissa. Vähän jopa harmi että isojen autotehtaiden mielenkiinto on pelkissä sähköautoissa kun tuossa voisi isojakin harppauksia vielä ottaa. Alkoi jo olemaan niin että melkein pelkillä höyryillä jo pääsi pitkiä matkoja. Parastahan olisi kun kaikki käyttövoima muodot olisi rinnakkain, kunhan keskitytään päästöjen vähentämiseen.

Itse pohtinut myös sitä että esimerkiksi vanhempia bensa-autoja pystyisi nykyistä isommin tehdä muutostöitä esimerkiksi kaasuaitoiksi. Tuolla kuitenkin paljon vielä liikenteessä esimerkiksi 2000 luvun tienoilla tehtyjä autoja joissa tekniikka kunnossa ja korit, mutta kulutus voi verrattain iso olla. Tuntuu vain että aika paljon lähestytään raipan kanssa sen sijaan että keskityttäisiin porkkanoihin ja mahdollisesti tuettaisiin sitten näitä ympäristöystävällisempiä muotoja, kustannustukia vain kehiin.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
a
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ”lähes täysin päästötöntä” bensaa saadaan ennen vuotta 2030 kaatopaikoilta ja muualta niin miksi ihmeessä esim kiinalaiset ovat laittaneet valtavat määrät investointeja sähköautoihin ja niiden infraan? Luulisi kiinalaisten ymmärtävän mihin maailma on menossa vaikka lännen viherhihhulit pakottavatkin suomalaiset vihreään siirtymään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos ”lähes täysin päästötöntä” bensaa saadaan ennen vuotta 2030 kaatopaikoilta ja muualta niin miksi ihmeessä esim kiinalaiset ovat laittaneet valtavat määrät investointeja sähköautoihin ja niiden infraan? Luulisi kiinalaisten ymmärtävän mihin maailma on menossa vaikka lännen viherhihhulit pakottavatkin suomalaiset vihreään siirtymään.
Ehkä Kiinalaisetkin ovat tajunneet sähköauton olevan paljon parempi kuin polttomoottoriauton? Itse sähköautoon siirtymisen myötä huvittaisi istua koko ajan autossa ja ajella nimenomaan näitä pitkiä siirtymiä, mitkä ei internetin mukaan edes onnistu sähköautoilla.

Ja mä en ole aikakaan viherpesun uhri. Mua ei haittaisi vaikka sähköauto toisi ilmastoon kymmenenkertaiset hiilidioksidipäästöt verrattuna polttomoottoriautoon. Tuolla autolla on sen verran mukava ajella, että hyödyt menee haittojen edelle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Se on muuten jännä, että synteettisten polttoaineiden puolestapuhujat näyttävät kuitenkin vastustavan jakeluvelvoitetta, jolla lisätään synteettisten polttoaineiden käyttöä.

Ei kai kukaan jakeluvelvoitetta sinällään vastusta vaan hintaa. Jospa polttoaineissakin joskus hinnat kohtaavat polttomoottori/sähköautojen tapaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kaikki on niin suhteellista. Harrastemenopeli imee sylintereihin 15-20l/ 100km. Eikä se ole kertaakaan kalliilta tuntunut.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaikki on niin suhteellista. Harrastemenopeli imee sylintereihin 15-20l/ 100km. Eikä se ole kertaakaan kalliilta tuntunut.

Näinhän se menee. Olihan viime keväältä somessa postauksia jostain Leviltä jossa valiteltiin että menomatka oli polttoaineiden takia kallistunut jotain 10 euroa/seurue, sitten toki kuvassa oli rinneravintolan pöytä täynnä minttukaakaokuppeja
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
onkohan missään ollut laskelmaa mitä toimivan latausinfran rakentaminen Suomeen maksaa? Kun 70 -luvun kerrostaloon tehdään vaikka 10 latausasemaa, niin tuskin on ihan halpaa. Pääsyöttökaapelin uusiminen, uudet pääsulakkeet, kaapeloinnit latausasemiin jne...
Valtaosaan taloyhtiöistä riittää hidaslatauspaikat, jotka voivat olla esim. nykyisten lämmitystolppien tilalla. Mikään pakottava tarve nopealle kotilataukselle ei nähdäkseni ole.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Valtaosaan taloyhtiöistä riittää hidaslatauspaikat, jotka voivat olla esim. nykyisten lämmitystolppien tilalla. Mikään pakottava tarve nopealle kotilataukselle ei nähdäkseni ole.

Tätä kotilatauksesta kohkaamista ihmettelen myös kovasti, ei siellä kodeissa ole ollut tähänkään mennessä mahdollisuutta tankata polttoainetta. Onhan noita kaupallisia asemiakin nyt jo tulossa. Kaiken lisäksi nämä taloyhtiöiden latausasemat varmaan maksettaisiin niidenkin taskusta joita asia ei edes kosketa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Näinhän se menee. Olihan viime keväältä somessa postauksia jostain Leviltä jossa valiteltiin että menomatka oli polttoaineiden takia kallistunut jotain 10 euroa/seurue, sitten toki kuvassa oli rinneravintolan pöytä täynnä minttukaakaokuppeja
Toinen vaihtoehto kuvitukseen on rivi moottorikelkkoja, ne on tunnetusti taloudellisia jos vaikka pari päivää pärrää fiilistellessä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tätä kotilatauksesta kohkaamista ihmettelen myös kovasti, ei siellä kodeissa ole ollut tähänkään mennessä mahdollisuutta tankata polttoainetta.
Sähköautoilun helppous perustuu aika pitkälle juuri vaivattomaan kotilataukseen. Auto on pääosan ajasta kotiparkissa, joten ihan luonnollista että siinä ladataan. Tankkausasema on työläämpi rakentaa, kuin vaihtaa uusi tolppa, joten siksi sitä ajetaan niin voimakkaasti taloyhtiöihin. Monelle asunnon omistajalle tai potentiaaliselle vuokraajalle tuo latausmahdollisuus voi olla muutolle kynnyskysymys. Eli jokainen osakkeenomistaja siitä välillisesti kyllä hyötyy pitkässä juoksussa.

Mitä polttoaineisiin tulee, niin huoltoasemille ja tienvarsiravintoloille tuo latausasema on edullisempi ja helpompi toteuttaa. Veikkaisin, että tulevaisuudessa tankkauspaikkoja on selkeästi nykyistä vähemmän ja se kilpailun väheneminen nostattaa lisää pumppuhintoja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Samaan aikaan Suomessa kilpaillaan melkein siitä paljonko tuota jakeluvelvoitetta nostetaan.
Ruotsin talous on paremmassa asemassa. Suomessa pitää taloutta sopeuttaa ja veronalennukset pitäisi korvata jollain muulla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kannattaa ottaa sellainen varaus mistä kirjoitin hallitusketjussa, että EU ei hyväksy Ruotsin jakeluvelvoitteen alentamista. Luokkaa 3.5 mrd sakkoa, mahdollisesti. Ylöspäin voidaan mennä, mutta alaspäin sitten ei. Sama pätee myös mm. hiilinieluihin EU:n sakkojen osalta.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruotsin talous on paremmassa asemassa. Suomessa pitää taloutta sopeuttaa ja veronalennukset pitäisi korvata jollain muulla.

Veroahan ei ruotsissakaan laskettu vain jakeluvelvoitetta, toki pienempi hinta hieman vähentää alv tuloa kun hinnastakin vero lähtee. Järkevintähän olisi perua tulevien vuosien suuniteltu nosto jakeluvelvoitteiseen niin ei tarvitsisi veroon koskea jos öljyn hinta kohoaa. Voitaisiin hyvin mennä eu:n minin tahtia nostossa ja lisätä kilpailukykyä sitä kautta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa ottaa sellainen varaus mistä kirjoitin hallitusketjussa, että EU ei hyväksy Ruotsin jakeluvelvoitteen alentamista. Luokkaa 3.5 mrd sakkoa, mahdollisesti. Ylöspäin voidaan mennä, mutta alaspäin sitten ei. Sama pätee myös mm. hiilinieluihin EU:n sakkojen osalta.

Mikähän muuten se EU:n minimi sitten nyt on kun koitin googletella mutta en löytänyt kun että pitäisi olla 14% 2030 mennessä. Tähän peilaten Suomen tämän vuoden 13,5% puuttuu vain puoli prosenttia enää tuosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös