Mainos

Polttoaineen hinnannousu

  • 161 401
  • 1 298

Juzz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa & IPK
Tälläisillä uutisilla voi onnitella diesel-autojen (yli 20 000e hintaisten) omistajia, varmaan helppoa myydä/vaihtaa autoliikkeissä

Kiitos. En vaihtaisi v90 cross country awd diesel volvoani ainakaan sähkövatkaimeen vaikka diesel maksaisi 3€/litra. Perässä kulkee satunnaisesti kesällä vene ja talvella kelkka. Pikku kinoksetkaan ei talvella haittaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiitos. En vaihtaisi v90 cross country awd diesel volvoani ainakaan sähkövatkaimeen vaikka diesel maksaisi 3€/litra. Perässä kulkee satunnaisesti kesällä vene ja talvella kelkka. Pikku kinoksetkaan ei talvella haittaa.

Juuri näin. Polttoaine on vain osa autoilun kuluja ja samoin tarpeet ovat moninaisia. Itselläni polttoaine on halpaa niin kauan kuin sitä rahalla saa.

Ei siinä etteikö tuota voisi nyt Suomen oloihin vähän reilummin funtsia.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitos. En vaihtaisi v90 cross country awd diesel volvoani ainakaan sähkövatkaimeen vaikka diesel maksaisi 3€/litra. Perässä kulkee satunnaisesti kesällä vene ja talvella kelkka. Pikku kinoksetkaan ei talvella haittaa.

Kun ottaa huomioon polttomoottorien maapallolle aiheuttamat haitat, niin ihan oikeinhan se on, että niistä pitää maksaa. Kyllä kajakin meloineen ja sukset sauvoineen saa kulkemaan sähköautonkin katolla.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tälläisillä uutisilla voi onnitella diesel-autojen (yli 20 000e hintaisten) omistajia, varmaan helppoa myydä/vaihtaa autoliikkeissä

Ja mikäli korotus astuu voimaan tuollaisenaan, voi melkeimpä kaikkiin ruokaan ja palveluihin lisätä hintaa 10-15%..

Aika moni hyödyke kulkee kumipyörien alla ympäri Suomen maan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ekologisempi kuin bensa- tai dieselauto. Ekologisinta on toki jättää autoilu kokonaan.

Katsotaanpa nyt jos/kun jossain vaiheessa öljynporaamisen sijaan meillä on Euroopassa/Suomessa omien ikkunoidemme alla sadoittain kaivoksia ja "raiskattua luontoa" oletko lukinnut vastauksen? Tiettyjen arvomineraalien tarve tulee paikoin satakertaistumaan, Kiinaan en tässä asiassa luottaisi hamaan tappiin. Kiina tuottaa näistä järjestään 80-90%.

Vihersiirtymä onnistuu tasan niin kauan kun Kiina sen sallii.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katsotaanpa nyt jos/kun jossain vaiheessa öljynporaamisen sijaan meillä on Euroopassa/Suomessa omien ikkunoidemme alla sadoittain kaivoksia ja "raiskattua luontoa" oletko lukinnut vastauksen? Tiettyjen arvomineraalien tarve tulee paikoin satakertaistumaan, Kiinaan en tässä asiassa luottaisi hamaan tappiin. Kiina tuottaa näistä järjestään 80-90%.

Vihersiirtymä onnistuu tasan niin kauan kun Kiina sen sallii.
Öljy tulee myös loppumaan. Se on fakta. Nyt tarvitaan vaihtoehtoisia energialähteitä, jotta öljy ei lopu ihan heti. Sähköautot voivat hyvin jäädä muutaman vuosikymmenen välivaiheeksi. Tai sitten ei.

Kiinasta toki samaa mieltä tottakai.
 

Juzz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa & IPK
On sellaisia, jotka uskovat tieteeseen, ja niitä, jotka uskovat Esson baarissa Peran ja Jorman juttuja.
Nimenomaan. Kerroppas miten mielestäsi autoilun sähköistäminen hoidetaan? Riittävätkö mineraalit kaikkien autojen akkujen tekemiseen? Riittääkö sähkön tuotto? Vai onko sähkö vain sinistä ja se sattuu ja sitä saa pistorasiasta?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nimenomaan. Kerroppas miten mielestäsi autoilun sähköistäminen hoidetaan? Riittävätkö mineraalit kaikkien autojen akkujen tekemiseen? Riittääkö sähkön tuotto? Vai onko sähkö vain sinistä ja se sattuu ja sitä saa pistorasiasta?
1) Sähköautoilla
2) Mitä tarkoittaa kaikkien? Seuraavaa tuhatta vuotta? Ei riitä. Seuraaville 30 vuodelle? Kyllä riittää.
3) Öljyn jalostaminen bensiiniksi ja dieseliksi vie myös merkittävästi sähköä. Varmasti bensa-asiantuntijana tuon tiesitkin. Ihmiskunta joutuu vähentämään myös autoilua, koska maapallomme resurssit eivät riitä millään nykyaikaisella energiamuodolla kattamaan meidän kulutustamme
4) Sähköä saa pistorasiasta

Pohdipa sinä seuraavaksi, että riittääkö öljy, vai onko se mustaa ja sitä saa bensapumpusta. Pohdi myös, että kestävätkö maapallon öljyvarat pidemmäksi aikaa, koska sähköautot lisääntyvät. Ei tarvitse vastata, koska minä tiedän näihin vastaukset.
 

Juzz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa & IPK
Eli on siis mielestäsi järkevää raiskata maapallo ja kaivaa kaikki mahdollinen ylös jotta saadaan seuraavaksi 30 vuodeksi akut autoihin? Suomen autokantakin on varmaan vanhempi. Entäs sitten kun se akku on viimeistään 10-15v jälkeen tiensä päässä? Mielestäni autoilun sähköistäminen ei ole oikea tie.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli on siis mielestäsi järkevää raiskata maapallo ja kaivaa kaikki mahdollinen ylös jotta saadaan seuraavaksi 30 vuodeksi akut autoihin? Suomen autokantakin on varmaan vanhempi. Entäs sitten kun se akku on viimeistään 10-15v jälkeen tiensä päässä? Mielestäni autoilun sähköistäminen ei ole oikea tie.
Onneksi bensiini- ja dieselautoilijat eivät raiskaa maapalloa CO2-päästöjen muodossa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Eli on siis mielestäsi järkevää raiskata maapallo ja kaivaa kaikki mahdollinen ylös jotta saadaan seuraavaksi 30 vuodeksi akut autoihin?
Ihan samalla tavalla raiskaamme maapalloa poraamalla öljyä.

Mielestäni autoilun sähköistäminen ei ole oikea tie.
Mielestäni on, mutta sitä ei tulisi ehkä puskea läpi liian nopeasti mihin suomalaisten ostovoima ei riitä. Siis ostamaan 40k+ hintaisia autoja joka jampalle. Antaa teknologian kehittyä ja autokannan sähköistyä ns. omalla painollaan. Käsittääkseni ihan hyvällä polulla ollaan. Toivottavasti polttoaineen hinta pidettäisiin järkevänä tässä murrosvaiheessa...
 

Juzz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa & IPK
Ihan samalla tavalla raiskaamme maapalloa poraamalla öljyä.


Mielestäni on, mutta sitä ei tulisi ehkä puskea läpi liian nopeasti mihin suomalaisten ostovoima ei riitä. Siis ostamaan 40k+ hintaisia autoja joka jampalle. Antaa teknologian kehittyä ja autokannan sähköistyä ns. omalla painollaan. Käsittääkseni ihan hyvällä polulla ollaan. Toivottavasti polttoaineen hinta pidettäisiin järkevänä tässä murrosvaiheessa...
Niin että öljynporauslautta ja esim valtava litiumkaivos on vähän niinkuin sama asia ympäristön kannalta?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Niin että öljynporauslautta ja esim valtava litiumkaivos on vähän niinkuin sama asia ympäristön kannalta?
Kompetenssini ei riitä vertailemaan tätä asiaa, varmasti jonkin koulun lopputyön aihe olisi tuollaista lähteä tutkimaan. Litumkaivos varmasti tuottaa aika paljon suuremmalle määrälle autoja akkuja kuin yksittäinen porauslautta bensiiniä autoille, joten tuskin näitä yksi yhteen kannattaa vertailla.

Joka tapauksessa tuohon polttoaineen tuotantoketjuun pitää lisätä vielä kuljetuksetkin, joiden vuoksi on nähty myös melkoisia ympäristökatastrofeja aikojen saatossa.

Mitenhän paljon esim. Venäjän periferiassa välitetään luonnosta öljyä poratessa ja työstettäessä?
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Öljy tulee myös loppumaan. Se on fakta. Nyt tarvitaan vaihtoehtoisia energialähteitä, jotta öljy ei lopu ihan heti. Sähköautot voivat hyvin jäädä muutaman vuosikymmenen välivaiheeksi. Tai sitten ei.

Kiinasta toki samaa mieltä tottakai.

Niin tai sitten käytetään sähkö-ja polttomoottoria ihan rinnakkain odotellen vaikka vedyn mahdollisuuksia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin tai sitten käytetään sähkö-ja polttomoottoria ihan rinnakkain odotellen vaikka vedyn mahdollisuuksia.
Eikös se ole ollut koko ajan suunnitelmana. Vaikka polttomoottoriautojen valmistus olisikin kielletty 2035 alkaen, niin käytössähän ne olisivat pysyneet silti helposti vielä 2050-luvulle. Siinä vaiheessa öljyä onkin jo aika vähän ja syytäkin, että sen käyttö on vähentynyt merkittävästi.

Tokihan öljyn käyttö ei tule vähentymään vaikka EU:ssa tehtäisiin mitä, koska Kiinassa, Intiassa jne. autot lisääntyvät ilmeisen hurjasti. Mutta se on sitten arvovalinta täällä raiskataanko mekin ilmastoa CO2-päästöillä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
. Siinä vaiheessa öljyä onkin jo aika vähän ja syytäkin, että sen käyttö on vähentynyt merkittävästi.

Muusta voidaan olla kaikenlaista mieltä mutta öljyhän on ollut loppumassa jo 70-luvulta lähtien joten tuskin ihan hetkeen loppuu, kokoajan löydetään lisää ja uskon että raakaöljyn jalostaminen tehostuu entisestään ja kaikki nämä biokomponentit/sekoitevelvoitteet myöskin ovat kuviossa mukana.

Eikä kysymys ole kaikissa tapauksissa arvovalinnoista jos ihmisten elintasoa halutaan jossain määrin säilyttää. Kaikki nämä asuntojen direktiivit kuuluvat samaan kategoriaan.

Suomi on edelleen se rehvakas setelinipun kanssa baaritiskille kävijä. Kaikille on tarkoitus tarjota kunnes huomataan että setelit ovatkin vitosia.

Itse en persuja äänestä mutta enpä ihmettelisi vaikka kiilaisi suurimmaksi puolueeksi, niin hörhöilyä on ollut viime aikoina ilmassa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin että öljynporauslautta ja esim valtava litiumkaivos on vähän niinkuin sama asia ympäristön kannalta?
Onneksi öljynporauslautoilla ei ikinä käy onnettomuuksia ja miljoonia barreleita öljyä leviä ympäristöön. Tai öljyputket eivät ikinä rikkoudu. Eikä esimerkiksi vesisärötys aiheuta maanjäristyksiä, levitä kemikaaleja ympäristöön jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös