Tämähän se vielä EU:ssa sovitun tiukemman ympäristöpolitiikan taustalla on varsinkin tuon hiilineutraalitavoitteiden osalta. En halua olla boomeri enkä muutenkaan taantumuksellinen mutta vaikka millä logiikalla miettii niin sellaista silmänkääntötemppua ei tulla näkemään ettei tuo jakaisi kansan kahtia tällä vuosikymmenellä. Meillä on EU:n vanhin autokanta eikä meillä ole Norjan öljyrahastoja. Nyt kuvitellaan että kun polttoaineiden hinnat tuolla jakeluvelvoittella hyvin aikein tosin lyödään pilviin, kansa ryntää sähköauto/hybridiostoksille nilkka suorana. Näin ei tule tapahtumaan koska kansalaisilla, ainakaan valtavan suurella osalla siitä ei ole varaa moiseen. Julkisen talouden haasteet pienentävät myöskin valtion liikkumavaraa asian tukemisessa. Kansa on lypsetty kuiviin ja toimeentulon edellytykset on syöty ja lehmä tapettu ennenkuin se mahdollisesti alkaa kermaa tuottamaan.
Iso haaste on todellakin edessä. Paljon riippuu siitäkin, kuinka nopeasti teslat ja muut tuovat markkinoille luokkaa 15 000 - 20 000 euron autoja eli samaa hintaluokkaa kuin halvat fossiilista käyttävät. Ne ovat tulossa. Esimerkiksi autoalan arvio on, että hinnat lähestyvät toisiaan vuosina 2027-2028.
En halua myöskään olla ylipessimisti mutta uskon Kiinankin kanssa kauppapolitiikassa menevän asiat sen verran ristiin ettei Euroopassa riitä paukkuja sellaiseen sähköistymiseen liikenteessä mitä jonkun konsultin märissä päiväunissa on joskus ehkä saatettu kuvitella.
Näin voi käydä. Toisaalta Kiinalle USA ja EU ovat merkittäviä kauppakumppaneita ja sekin on mahdollista, että tiukan kauppasodan sijaan näemme lähentymistä. Kutenkin tietenkin sekin, että USA aloittaa todellisen kauppasodan Kiinaa ja EU:ta vastaan vaikkapa Trumpin johdolla.