Polttoaineen hinnannousu

  • 158 859
  • 1 289

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämähän se vielä EU:ssa sovitun tiukemman ympäristöpolitiikan taustalla on varsinkin tuon hiilineutraalitavoitteiden osalta. En halua olla boomeri enkä muutenkaan taantumuksellinen mutta vaikka millä logiikalla miettii niin sellaista silmänkääntötemppua ei tulla näkemään ettei tuo jakaisi kansan kahtia tällä vuosikymmenellä. Meillä on EU:n vanhin autokanta eikä meillä ole Norjan öljyrahastoja. Nyt kuvitellaan että kun polttoaineiden hinnat tuolla jakeluvelvoittella hyvin aikein tosin lyödään pilviin, kansa ryntää sähköauto/hybridiostoksille nilkka suorana. Näin ei tule tapahtumaan koska kansalaisilla, ainakaan valtavan suurella osalla siitä ei ole varaa moiseen. Julkisen talouden haasteet pienentävät myöskin valtion liikkumavaraa asian tukemisessa. Kansa on lypsetty kuiviin ja toimeentulon edellytykset on syöty ja lehmä tapettu ennenkuin se mahdollisesti alkaa kermaa tuottamaan.

Iso haaste on todellakin edessä. Paljon riippuu siitäkin, kuinka nopeasti teslat ja muut tuovat markkinoille luokkaa 15 000 - 20 000 euron autoja eli samaa hintaluokkaa kuin halvat fossiilista käyttävät. Ne ovat tulossa. Esimerkiksi autoalan arvio on, että hinnat lähestyvät toisiaan vuosina 2027-2028.

En halua myöskään olla ylipessimisti mutta uskon Kiinankin kanssa kauppapolitiikassa menevän asiat sen verran ristiin ettei Euroopassa riitä paukkuja sellaiseen sähköistymiseen liikenteessä mitä jonkun konsultin märissä päiväunissa on joskus ehkä saatettu kuvitella.

Näin voi käydä. Toisaalta Kiinalle USA ja EU ovat merkittäviä kauppakumppaneita ja sekin on mahdollista, että tiukan kauppasodan sijaan näemme lähentymistä. Kutenkin tietenkin sekin, että USA aloittaa todellisen kauppasodan Kiinaa ja EU:ta vastaan vaikkapa Trumpin johdolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksei tehtäisi että nostetaankin vaikka 15% jakeluvelvoite ja käytettäisiin säästyneet veroeurot sitten sähköautojen oston tukemiseen? tuollakin taidettaisiin olla selkeästi EU:n keskiarvoa ylempänä ja samalla autokantaa uudemmaksi.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Espanjassa hinnat näyttävät olevan tällä hetkellä 1,47-1.60 haarukassa. Toki Suomessa korkeampi vero, mutta kuitenkin aika iso on ero hinnassa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Espanjassa hinnat näyttävät olevan tällä hetkellä 1,47-1.60 haarukassa. Toki Suomessa korkeampi vero, mutta kuitenkin aika iso on ero hinnassa.

Suomessa kaikki on nyt totuttu selittämään sodalla niin eiköhän tässäkin tapauksessa ole näin. Mihinkään ei oikein pystytä enää vaikuttamaan. Sarkasmivaroitus.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomessa kaikki on nyt totuttu selittämään sodalla niin eiköhän tässäkin tapauksessa ole näin. Mihinkään ei oikein pystytä enää vaikuttamaan. Sarkasmivaroitus.
Varmaan aika monessa maassa on polttoaineen hinnat korkeammalla kuin ennen sotaa? Mitä vilkaisin niin Espanjassa hinta 95 hinta on nyt 30,8 senttiä korkeampi kuin kaksi vuotta sitten, Ranskassa 40 senttiä ja Suomessa 39 senttiä. Se että hinta on nyt kahden euron tuntumassa, eikä samalla tasolla kuin Espanjassa johtuu toki veroista yms. maksuista.


 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Varmaan aika monessa maassa on polttoaineen hinnat korkeammalla kuin ennen sotaa? Mitä vilkaisin niin Espanjassa hinta 95 hinta on nyt 30,8 senttiä korkeampi kuin kaksi vuotta sitten, Ranskassa 40 senttiä ja Suomessa 39 senttiä. Se että hinta on nyt kahden euron tuntumassa, eikä samalla tasolla kuin Espanjassa johtuu toki veroista yms. maksuista.

Katsotaanpas tilanne sitten kun päästään tuon perkeleen jakeluvelvoitteen kimppuun. Siitä ei ole varmaa tietoa miten muissa maissa on asian kanssa menetelty.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmeellisintä mielestäni tässä on että valtiolla on näköjään varaa luopua tuosta omasta lypsävästä lehmästä. Ymmärtäisin jos tuo jakeluvelvoite lisäisi tuloja, mutta mitä korkeampi se on sitä vähemmän euroja kertyy. Hintaahan pystyisi silti ohjailemaan hieman ylöspäin lisäämällä sitten verotusta, esimerkiksi taas muutamalla sentillä ensivuona, tuon jakeluvelvoitteen nosto sijaan.

Eli miksei pitäisi tuota velvoitetta nykyisessä joka olisi silti vielä selkeästi yli EU:n minimin, ympäristö kiittäisi jo tuolla luvulla, samalla myös valtion kassa ja kansalaiset.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Mikä on se tulevaisuuden kilpailuetu, teknologia ja investoinnit, mitä nimenomaisesti jakeluvelvoitteen nostamisella Suomeen pyritään saamaan. Lähinnä tässä nyt miettii, että onko tämä nyt se oikea ja tehokas tapa. Aika kalliin hinnan siitä tulee ainakin suomalaiset maksamaan. Ostovoima on jo muutenkin aikamoisessa paineessa, eikä sähköautoteollisuutta meillä ole. Olisiko jakeluveloitteen osalta kuitenkin parempi edetä Eu:n tahdissa ja annettaisiin markkinoiden tuoda ne sähköautot ensin tarjolla. Uudet ja käytetyt niihin hitaluokkiin, että köyhällä kansalla on niitä varaa ostaa. Jos vaikka siinä odotellessa panostettaisiin niihin muihin toimiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmeellisintä mielestäni tässä on että valtiolla on näköjään varaa luopua tuosta omasta lypsävästä lehmästä. Ymmärtäisin jos tuo jakeluvelvoite lisäisi tuloja, mutta mitä korkeampi se on sitä vähemmän euroja kertyy. Hintaahan pystyisi silti ohjailemaan hieman ylöspäin lisäämällä sitten verotusta, esimerkiksi taas muutamalla sentillä ensivuona, tuon jakeluvelvoitteen nosto sijaan.
Miten? Polttoainevero pysynee samana ja alv kasvaa?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Styge valitettavasti meillä on puikoissa päättäjiä, jotka olettavat, että juuri suomalainen yksityisautoilija tuhoaa maailman koska ajaa polttomoottoriautolla.
Kun nostetaan hintaa, rangaistaan heitä vähän. Tai no aika paljon. Päättäjät olettavat, että siirryttäisiin käyttämään julkisia. No täällä maalla niitä ei kulje.
Ihmiset ajaa kymmeniä kilometrejä suuntaansa kodin ja työpaikan välillä. Harrastuksiin kuljetaan autoilla, koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
Työssäkäynti alkaa kohta oleen taas sillä tasolla, et kotona olemalla ja liitosta saadulla korvauksella, käteen jää jopa sama kun kävis töissä. Joo oli ehkä vähän yliarvioitua...
Kuten jo aiemmin sanoin täällä, korkeilla polttoaineiden hinnoilla kaikki kallistuu. Maatalous on jo muutenkin tiukoilla ja tilat elävät kädestä suuhun periaatteella. Halutaanko suomalaista maataloutta ajaa syvempään ahdinkoon vai pitäiskö siirtyä taas siihen, et hevosilla kynnetään pellot?
 

MendozaFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestis-Jokerit
Kukaan ei pakota asumaan maalla. Kaiken lisäksi asuminen on maakunnissa ja varsinkin syrjäseuduilla puoli-ilmaista, joten siinähän se kompensoituu. Pk-seudulla saattaa olla hyvät julkiset kulkuyhteydet, mutta se asuminen sitten maksaa, asut sitten omassa tai vuokralla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten? Polttoainevero pysynee samana ja alv kasvaa?

Itse ymmärtänyt näin että biopolttoainetta verotetaan kevyemmin, mitä pienempi jakeluvelvoite on sitä enemmän käytetään korkeammin verotettavaa halvempaa fossiilista polttoaineen osuutta. Eli vaikka litrahinta laskisi niin valtion tulot nousee. Senhän takia taisi valtiokin tuossa tienata 150 miljoonaa sillä että tämän ja viimevuona tuota jakeluvelvoitetta laskettiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ymmärtänyt näin että biopolttoainetta verotetaan kevyemmin, mitä pienempi jakeluvelvoite on sitä enemmän käytetään korkeammin verotettavaa halvempaa fossiilista polttoaineen osuutta. Eli vaikka litrahinta laskisi niin valtion tulot nousee. Senhän takia taisi valtiokin tuossa tienata 150 miljoonaa sillä että tämän ja viimevuona tuota jakeluvelvoitetta laskettiin.
Voi olla tosiaan noin. Kuitenkin jos litrahinta nousee pelätynlaisesti 25-50 sentin verran, niin ALV-tulot kasvavat myös melkoisesti. En osaa/jaksa lähteä laskemaan mihin suuntaan kokonaisuudessaan valtion verotulot lähtevät tuon myötä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kukaan ei pakota asumaan maalla. Kaiken lisäksi asuminen on maakunnissa ja varsinkin syrjäseuduilla puoli-ilmaista, joten siinähän se kompensoituu. Pk-seudulla saattaa olla hyvät julkiset kulkuyhteydet, mutta se asuminen sitten maksaa, asut sitten omassa tai vuokralla.

Samalla logiikalla kukaan ei pakota asumaan Pk-seudulla ja maksaa ylihintaa asumisesta... Elämä on valintoja, molempiin suuntiin
Jos jengiä ei asuis maalla, niin mistähän osa ruuasta tulisi sinne Itiksen Sittariin
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jos jengiä ei asuis maalla, niin mistähän osa ruuasta tulisi sinne Itiksen Sittariin

Onhan tuota porukkaa paljon, varsinkin näissä parissa isommassa kaupungissa, joille sähkö tulee töpselistä, raha seinästä ja ruoka löytyy kaupasta. Sen pidemmälle ei ole tarvetta ajatella asioita, kyllä joku aina järjestää...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onhan tuota porukkaa paljon, varsinkin näissä parissa isommassa kaupungissa, joille sähkö tulee töpselistä, raha seinästä ja ruoka löytyy kaupasta. Sen pidemmälle ei ole tarvetta ajatella asioita, kyllä joku aina järjestää...

Se voi olla monelle tosiaan jullatus et mitä kaikkea vaiheita on siitä että saa ottaa sen maitopurkin siitä hyllystä tai otat sen ruisleipäpaketin... Se jyväjeesus voi pari kertaa möyriä siellä pellolla sitä ruista vakoon tunkemassa että eliitti saa syötävää. Ihan turhia jätkiä ku ruoka tosiaan tulee siitä Cittarista. Camaaan....

Sit kauhea valitus kun leipä on kaupasta loppunut. No tosiaan oma valinta että asuu maalla, siellähän on halpaa asua ja sen takia on oikeus että maksaa kallista polttoainetta että pääsee käynään sivistyksessä. Pitäs varmaan Keimolaan perustaa joku tulli, et kysellään mitä sä täällä teet...

Stadissa on hienoa ku spora kulkee ja bussitkin löytyy. Ne tulee tasasin väliajoin. Voi mennä sporalla sen 2 km ku ei jaksa kävellä.
 

MendozaFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestis-Jokerit
Samalla logiikalla kukaan ei pakota asumaan Pk-seudulla ja maksaa ylihintaa asumisesta... Elämä on valintoja, molempiin suuntiin
Jos jengiä ei asuis maalla, niin mistähän osa ruuasta tulisi sinne Itiksen Sittariin
Tässä on se vissi ero, että kaupungissa asuvat (omistus) eivät vaadi muita maksamaan asumisestaan. Se nillitys tulee lähinnä maalta, mikä ei pysyisi muutenkaan pystyssä ilman Etelä-Suomen apua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä on se vissi ero, että kaupungissa asuvat (omistus) eivät vaadi muita maksamaan asumisestaan. Se nillitys tulee lähinnä maalta, mikä ei pysyisi muutenkaan pystyssä ilman Etelä-Suomen apua.

Edelleenkään ei taitaisi Etelä-Suomi pärjätä ilman maaseutua.
Ja tässä ketjussa ei ole taidettu nilittää mistään asumisen tukemisesta jota varmaan tuetaan myös Kehä III sisäpuolella. Mutta kaikki kunnia Heille jotka maksavat ylihintaisissa kerrostaloissa asumistaan kymmeniä vuosia pankille.
Maalla on tosi kurjaa asua kun kämpät ovat halpoja. Onneksi jää varaa polttaa ilmaan polttoainetta, eikä tarvii bussilla kulkea.


Edit.

Et sana korvattu muotoon ei ekassa virkkeessä.

Meinaat oikeasti että koko maaseutu, sehän kuulemma alkaa Keimolasta, ei pärjäisi ilman Etelä-Suomea?
Aika paljon työvoimaa tulee joka päivä isoja pääväyliä pitkin sinne töihin. Valtaosa taitaa tulla omilla autoilla.
Tyhmiä varmaan ovat ku kulkevat vaikka jostain Riksusta tai Keravalta to name a few. Pysyisivät poissa, eikö niin

Ja taidetaan sitä HSL toimintaakin tukea aika merkittävillä summilla. Me maalaisetkin maksamme palvelusta, joita emme käytä. Reilua?.
Jos kassassa ei ole rahaa, nostetaan hintoja. Kuukausikorttille hintaa vaikka 200 €. Jos ei ole varaa, niin fillaria alle vaan. Jos ei ole varaa niin sitten voi kävellä.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä on se vissi ero, että kaupungissa asuvat (omistus) eivät vaadi muita maksamaan asumisestaan. Se nillitys tulee lähinnä maalta, mikä ei pysyisi muutenkaan pystyssä ilman Etelä-Suomen apua.

Tähän voisin heittää noita emojeja jos tämä sivusto tukisi niitä. Tyydyn vain sanomaan että voi pyhä yksinkertaisuus sentään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tähän voisin heittää noita emojeja jos tämä sivusto tukisi niitä. Tyydyn vain sanomaan että voi pyhä yksinkertaisuus sentään.
Taitaa olla kuittailua Maalaisliiton kannattajille, joiden mielestä maaseudulla asumista pitäisi tukea antamalla isompia opintolainahyvityksiä jos jää maaseudulle asumaan, maataloustukia pitäisi korottaa ja valtion maksaa bensa tankkiin. Kun siis väitetään että suomalaiset päättäjät olisivat sitä mieltä että maailma pelastuu suomalaisia yksityisautoilijoita kurittamalla tms. niin retoriikkaan vastataan vähän samaan tyyliin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Taitaa olla kuittailua Maalaisliiton kannattajille, joiden mielestä maaseudulla asumista pitäisi tukea antamalla isompia opintolainahyvityksiä jos jää maaseudulle asumaan, maataloustukia pitäisi korottaa ja valtion maksaa bensa tankkiin. Kun siis väitetään että suomalaiset päättäjät olisivat sitä mieltä että maailma pelastuu suomalaisia yksityisautoilijoita kurittamalla tms. niin retoriikkaan vastataan vähän samaan tyyliin.


Palataan ketjun aiheeseen ja siihen kuinka paljon meitä tulee kurittaa ja myöskin syyllistää, miinuksella ollaan.
 

MendozaFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestis-Jokerit

Palataan ketjun aiheeseen ja siihen kuinka paljon meitä tulee kurittaa ja myöskin syyllistää, miinuksella ollaan.
Eli ulkoistetaan tuotanto sekä saastuttaminen ulkomaille ja tuuletetaan viherpestyillä käsillä. Sillälailla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eli ulkoistetaan tuotanto sekä saastuttaminen ulkomaille ja tuuletetaan viherpestyillä käsillä. Sillälailla.

No tätä ulkoistamista ei ainakaan maalaiset ole ajaneet vaan kaupunkilaiset jos tällä linjalla jatketaan, koskee kaikkea tuotantoa maataloudesta teollisiin tuotteisiin.

Ja mitenkäs meidän jäljellä olevan teollisuuden päästöt lasketaan. Meneekö Raahen terästehtaan hurjat päästöt samalla logiikalla myös loppukäyttäjän päästöihin? Ei vittu varmasti mene.
 
Viimeksi muokattu:

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Omalla työpaikalla aika moni asuu Lappeen ympäristössä esim. Joutsenossa. Kovasti jaksavat motkottaa bensan hinnasta ja siitä, että kuinka kallista on käydä töissä. Nopeasti unohtuu se fakta, että ovat maksaneet siitä Joutsenossa olevasta talostaan sijainnin takia 60ke joka maksaisi yli puolet enemmän Lappeessa.

Itse mielummin maksoin talostani enemmän että saan asua kaupungissa ja pääsen töihin pyörällä ympäri vuoden.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös