I am not Jesus
Jäsen
Sehän vasta vituttaakin, kun kesken tankkauksen tulee yli 20 sentin hinnankorotus.
Tää johtuu yleensä arkipyhistä, esim juhannuksena nousi tiistainaJoskus saattavat ainakin meillä päin tehdä källit ja nostaa nuo hinnat ma-ti välisenä yönä. Onneksi ei läheskään aina. Pari kertaa tiistaina on hieman syljettänyt tilanne, kun hinnat on jo pompsahtaneet päivää ennen "normaalia."
En nyt jaksa muistaa, kuka tai mikä taho selitti tätä asiaa. Polttoainetankit täytettäisiin aina keskellä viikkoa, josta muka johtuisi tämä hintojen nousu.
Sanoisin, että on järkevää ostaa tuote silloin kun se on halvimmillaan. Ei sillä ole rahojen riittävyyden kanssa mitään tekemistä vaan järjen.Tiistai tosiaan on useammalla paikkakunnalla ollut jo vuosia se ”halvin” päivä bensan osalta. Toki tuo kiinnostaa varmaan lähinnä niitä joilla ei rahat riitä muutenkaan.
Sanot varmasti ihan oikein.Sanoisin, että on järkevää ostaa tuote silloin kun se on halvimmillaan. Ei sillä ole rahojen riittävyyden kanssa mitään tekemistä vaan järjen.
Tyhmä maksaa liikaa.
SEO?Tuohon on vaikea uskoa. Kilpailu määrittää hinnat hyvin pitkälti ja tästä on tullut kaikille tapa, että hinnat hinataan ti-ke yönä 20c ylemmäs ja tiputellaan 8h välein pikku hiljaa alaspäin. Kaikki seuraavat mitä viereinen asema tekee ja reagoivat siihen.
Tampereella on yksi ketjuihin kuulumaton asema, joka ei hintoja vekslaa, läpi viikon suurin piirtein sama hinta.
Jep tuo 10% säästö (tai jopa yli) on aika iso määrä rahaa paljon ajaville! Ja onhan se 50 litran tankillisessakin jo vähintään 10 euron säästö.Sanoisin, että on järkevää ostaa tuote silloin kun se on halvimmillaan. Ei sillä ole rahojen riittävyyden kanssa mitään tekemistä vaan järjen.
Tyhmä maksaa liikaa.
Hieman veikkaan, että heiluvien hintojen viikon alin hinta on edelleenkin kalliimpi kuin vanhojen hyvien aikojen ”vapaasti kilpailtu” alin hinta. Tuolla hinnan heilunnalla saadaan alin hinta vaikuttamaan halvemmalta ja bonuksena saadaan viikon keskihinta tukemaan ahneusinflaation yleviä tavoitteita.Viikon verran autoilin Baltiassa ja siellä hinnat pysyivät samana koko viikon ajan. Isoilla asemilla teiden varressa dieselin hinta oli 1,49. Kaikilla asemilla, niinkuin kartellin sopimana. Syrjemmässä oli sitten asemia, joissa hinta oli 1,40. Tämäkin hinta oli sentin kymmenyksen tarkkuudella sama torstaina mennessä ja keskiviikkona palatessa. Eli tuo hintojen vatkaaminen monta kertaa päivässä on ihan kotimainen ilmiö. En sitten osaa sanoa, kummassa kilpailu toimii "oikein".
Ai niin kuin huolto/kylmäasemien? Ihan 24/7 niitä kyllä täytellään kulloisenkin aseman tarpeen mukaan.En nyt jaksa muistaa, kuka tai mikä taho selitti tätä asiaa. Polttoainetankit täytettäisiin aina keskellä viikkoa, josta muka johtuisi tämä hintojen nousu.
Olisi harmillinen tilanne, jos alalla olisi jonkinlainen kartelli, ja kilpailijoiden hinnat vaihtelisivat lähes identtisesti. Ja jos olisikin, niin kyllä siihen varmasti puututtaisiin, vaikka korkeampi myyntihinta tarkoittaa korkeampaa alv-tuottoa.
Ai niin kuin huolto/kylmäasemien? Ihan 24/7 niitä kyllä täytellään kulloisenkin aseman tarpeen mukaan.
Kuten sanoin, en muista, mistä tämän bongasin. Muistaakseni ihan joku virallisempi ihminen jossain lehtijutussa perusteli keskiviikon hinnannousuja. Yhtenä perusteluna sanoi, että he täyttävät tankit keskellä viikkoa. Nyt kun yritin guuglailla niin löytyy jonkin verran juttuja tästä ilmiöstä, mutta mitään varsinaista vastausta ilmiöön ei ole. Ainakaan sellaista, mikä "oikeuttaa" hinnan nousut.
Tuolla periaatteella voivat nostaa hintojaan joka päivä sunnuntaita lukuunottamatta.Pitää varmaan kauppojenkin nostaa omaa katetta sillä että täyttävät vaikka loppuviikosta hyllynsä.
Viikon verran autoilin Baltiassa ja siellä hinnat pysyivät samana koko viikon ajan. Isoilla asemilla teiden varressa dieselin hinta oli 1,49. Kaikilla asemilla, niinkuin kartellin sopimana. Syrjemmässä oli sitten asemia, joissa hinta oli 1,40. Tämäkin hinta oli sentin kymmenyksen tarkkuudella sama torstaina mennessä ja keskiviikkona palatessa. Eli tuo hintojen vatkaaminen monta kertaa päivässä on ihan kotimainen ilmiö. En sitten osaa sanoa, kummassa kilpailu toimii "oikein".
Mistä ne poikkeukset johtuvat? Onko tämä joku yhteinen sopimus vai valtion tasolta määrättyä?Virossa on ollut vuosia niin, että koko maassa on sama polttonesteiden hinta. Aivan tyyliin 1-2 asemaa poikkeuksena koko maassa.
Tämä on varsin pientä verrattuna siihen, miten vaihtoehtoisen hyödykkeen eli junalippujen hinnoittelu nykyään elää.Onkohan tuo toiminta täysin laillista? Varmaan ainakin jollain harmaalla alueella mennään, kun sitä hintojen edestakaisin vaihtelua tapahtuu jokaisella asemalla joka viikko juuri samoihin aikoihin.
Minä tankkaan tankin täyteen aina kun käyn Lahdessa ja jos tiedän olevani menossa sinne, tankkaan vain sen verran että pääsen mestalle (Matti sanoi Lahen olevan mesta paikka).Olen optimoinut tankkaamiseni niin, että viikon välein käyn tankkaamassa keskiviikko aamuisin tankin täyteen. Menee sinne 10,20 tai 40 litraa, niin silloin käydään tankkaamassa. Näin saan aina sitä halvinta tavaraa tankkiin ja ei tarvitse maksaa loppuviikon hinnankorotuksia itse.
Keep it simple, stupid
Nyt kun mainitsit sanan "bonukset" niin meillähän on tällä Suomessa nämä "asiakasomistajan" etuudet jotka osaltaan vääristävät hinnoittelua.Hieman veikkaan, että heiluvien hintojen viikon alin hinta on edelleenkin kalliimpi kuin vanhojen hyvien aikojen ”vapaasti kilpailtu” alin hinta. Tuolla hinnan heilunnalla saadaan alin hinta vaikuttamaan halvemmalta ja bonuksena saadaan viikon keskihinta tukemaan ahneusinflaation yleviä tavoitteita.
Junalippujen hinnat ovat kyllä sellaiset ettei hirveästi huvita käyttää satunnaisiin matkoihin, ellei nyt sattumalta asuisi ja olisi menossa juuri juna-asemien läheisyyteen. JOS tietää ja voi ostaa matkan selvästi etukäteen tai käyttää sarjalippuja, niin sitten ehkä...Tämä on varsin pientä verrattuna siihen, miten vaihtoehtoisen hyödykkeen eli junalippujen hinnoittelu nykyään elää.