Polttoaineen hinnannousu

  • 142 394
  • 1 217

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En ole puhunut sähköautojen hinnan nousemista tuota yhtä esimerkkiä enempää, mutta otin kantaa siihen, että sinun mielestäsi dieselautojen arvonlasku on minimaalinen ja sähköautoissa huomattavasti suurempi.

No se on ainakin varmaa että tuskin löytyy huonompaa hetkeä myydä/vaihtaa dieseliä pois kun juuri tässä markkinahäiriössä. Kun arvo on suhteellisesti minimissä se ei siitä enää laske.

Väittää voi monenlaista ja ennustaakin ja se on näinä aikoina ihan nopanheittoa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kovin varmoja moni tuntuu olevan dieselin jatkuvasta hinnannoususta. Kaikki perustuu lopulta vain arvaukseen. Meno on kuin osakemarkkinoilla. Katsotaan, kuka 4-8 vuoden sijoitushorisontissa lopulta voittaa.
Kyllä, juuri näin. Itse perustelin eilen miksi veikkaan siviilidieseleitä kuritettavan jatkossa vielä nykyistäkin enemmän. Voit perustella, miksi näin ei kävisi. Nojaan vahvasti siihen politiikkaan mitä Suomessakin ollaan jo jonkun aikaa ajettu. En usko sen siitä mihinkään muuttuvan, vaan sähköautoja halutaan pikaisesti enemmän ja enemmän markkinaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No se on ainakin varmaa että tuskin löytyy huonompaa hetkeä myydä/vaihtaa dieseliä pois kun juuri tässä markkinahäiriössä. Kun arvo on suhteellisesti minimissä se ei siitä enää laske.

Väittää voi monenlaista ja ennustaakin ja se on näinä aikoina ihan nopanheittoa.
Voi olla tai olla olematta. Itse sain pari kuukautta sitten dieselini menemään vielä hinnalla, joka siitä mielestäni kannatti ottaa. Nyt tilanne on siitäkin tosin selkeästi heikompi. Mitä se on sitten vuoden päästä, aika näyttää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Juuri tällä hetkellä olevien hintojen perusteella tehdyt laskelmat ovat 100% valideja parametrejä juuri tällä hetkellä. Se mitä ne ovat vuoden päästä on ennusteita, joita jokainen voi sitten miettiä oman mielensä mukaan.

En ole puhunut sähköautojen hinnan nousemista tuota yhtä esimerkkiä enempää, mutta otin kantaa siihen, että sinun mielestäsi dieselautojen arvonlasku on minimaalinen ja sähköautoissa huomattavasti suurempi.

En todellakaan ymmärrä mitä yrität muutenkaan nyt kirjoituksillasi viestiä. Ellet saisi vaikkapa 30k€ maksaneesta dieselautosta nyt juuri mitään, niin sen arvonlasku on mielestäsi mitätön? En ymmärrä, menen ulos.
Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Jos aiemmin olet maksanut dieselautosta jotain, niin sillä hinnalla ei ole auton vaihtoa mietittäessä yhtään mitään merkitystä. Sen nykyarvolla on merkitystä. Sekä arvioidulla jäännösarvolla x vuoden päästä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Jos aiemmin olet maksanut dieselautosta jotain, niin sillä hinnalla ei ole auton vaihtoa mietittäessä yhtään mitään merkitystä. Sen nykyarvolla on merkitystä. Sekä arvioidulla jäännösarvolla x vuoden päästä.

Juuri näin. Vielä vuosi sitten olisi vaihdossa saanut omastani helposti 30k, tällä hetkellä on 20k varmasti tiukassa,toki vähän riippuu mihin vaihtaa. Vain sillä on itselleni merkitystä millä hinnalla olen hyvästä kiesistä valmis luopumaan. Helposti voin ajaa pari vuotta ja saada vielä silloinkin sen mitä nyt. Joka tapauksessa arvo alenee jo nyt niin hitaasti etten ole valmis vaihtamaan mihinkään autoon missä se saattaa tippua 5-10 k vuodessa. Löpökulut on tuollaiseen arvonalenemiseen verrattuna yhtä tyhjän kanssa, ainakin melkein.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos aiemmin olet maksanut dieselautosta jotain, niin sillä hinnalla ei ole auton vaihtoa mietittäessä yhtään mitään merkitystä. Sen nykyarvolla on merkitystä. Sekä arvioidulla jäännösarvolla x vuoden päästä.
Voi nyt, kun et ilmeisesti itse tiedä mitä tarkoittaa käyttämäsi termi "arvonlasku".

Onhan se hienoa tehdä helposta asiasta mahdollisimman monimutkainen, mutta ensin pitäisi ymmärtää ihan tämä perusasia. Olet ilmeisesti edelleen sitä mieltä, että sähköautojen arvonlasku on suurempaa kuin dieselautoissa ja minä väitän ettei näin ole.

Se mitä tapahtuu x- vuoden kuluttua on sitten taas ennustus ja voihan tulla tosiaan vaikka vetyauto, joka sivuuttaa kaikki maailman autot sillä sekunnilla, kun niitä tulee myyntiin.

Mutta ei se ole minulta pois, jos joku haluaa uskotella itselleen asioita, jotka eivät ole totta. Voihan näitä sitten aina perustella sillä, että kukaan ei tiedä mikä tilanne on vaikka 5-vuoden päästä. Ei tietenkään tiedä, mutta valistuneita arvioita voi helposti tehdä maailmantilanteen ja poliittisen tahtotilan mukaan.

Itse nautin sähköauton halvoista käyttökustannuksista ja sijoitan sen erotuksen mitä säästän tällä ajelulla verrattuna dieseliin vaikka joka kuukausi indeksirahastoihin. Lopetan sen sitten siinä vaiheessa, kun dieselautoilu on taas halvempaa kuin sähköautoilu. Voi olla, että ei tarvitse ihan heti sitä lopetella.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Myö tilattiin kaasuauto joskus kauan sitten ja ootellaan edelleen. Gasumilla kaasun hinta noussut varmaan eurolla odottelun aikana. Yksityisillä asemilla onneksi edelleen bensaan verrattuna reilusti edullista. Sähkö ei ole vielä vaihtoehto, koska olen niitä jotka haluaamatkan etenevän ilman roikan nokassa hengaamista
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Oletuksenahan tässä lienee myös se, että kilsoja tulee niin paljon, ettei kannata mennä käytettyyn bensavehkeeseen. Vai onko ne dieselit tällä hetkellä niin ostajan markkinaa, ettei bensaa kannata edes ajatella?

Jokainen laskuri ja asiantuntija tuntuu tarjoavan bensa vs. diesel kannattavuusrajaksi tällä hetkellä noin 15 000 km vuodessa. Tuota pienemmät kilometrit mitä todennäköisimmin pitävät sisällään lyhyempää kaupunkiajoa, jolloin sähkö on parempi kilpailija. Tiedä sitten, kuinka moni autoilija ajaa sen 15 000 km tai enemmän vuodessa. Itsellä se ainakin täyttyy joka vuosi.

Tietenkin, jos dieselin laskelmat tehdään jollain älyttömillä 6,5-10 L/100 km kulutuksella, niin tilanne voi olla toinen. Se on sitten omaa tyhmyyttä, jos hankkii noin paljon kuluttavan uudehkon dieselin ihan perus maantieajoon.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kyllä, juuri näin. Itse perustelin eilen miksi veikkaan siviilidieseleitä kuritettavan jatkossa vielä nykyistäkin enemmän. Voit perustella, miksi näin ei kävisi. Nojaan vahvasti siihen politiikkaan mitä Suomessakin ollaan jo jonkun aikaa ajettu. En usko sen siitä mihinkään muuttuvan, vaan sähköautoja halutaan pikaisesti enemmän ja enemmän markkinaan.

Jatkuva dieselin kuritus nostaa meidän kaikkien arkipäivän kulutuksen hintoja. Tilanne ei voi jatkua tällä tahdilla, vaan tilanteeseen tulee myös taukoja. Tai sitten alamme erittelemään hyvät ja pahat dieselit sen mukaan kuka/mikä autoa ajaa. Tähänkö sitten käytetään voimavarat, kun uudehkot dieselit ovat muutenkin bensaan verrattuna ympäristöystävällisiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No se on ainakin varmaa että tuskin löytyy huonompaa hetkeä myydä/vaihtaa dieseliä pois kun juuri tässä markkinahäiriössä. Kun arvo on suhteellisesti minimissä se ei siitä enää laske.

Väittää voi monenlaista ja ennustaakin ja se on näinä aikoina ihan nopanheittoa.
Viestisi kaksi kappaletta ovat hieman ristiriidassa keskenään.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jatkuva dieselin kuritus nostaa meidän kaikkien arkipäivän kulutuksen hintoja. Tilanne ei voi jatkua tällä tahdilla, vaan tilanteeseen tulee myös taukoja. Tai sitten alamme erittelemään hyvät ja pahat dieselit sen mukaan kuka/mikä autoa ajaa. Tähänkö sitten käytetään voimavarat, kun uudehkot dieselit ovat muutenkin bensaan verrattuna ympäristöystävällisiä.
Olen koko ajan kirjoittanut siviilidieselin kurittamisesta ja tällä tarkoitan luonnollisesti sitä, että ammattiliikennettä ei voi tähän ottaa mielestäni kovinkaan helposti mukaan. Ainakin työkoneet, rekat, kuorma- ja jakeluautot ammattikäytössä on erikseen mietittävä asia.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Olen koko ajan kirjoittanut siviilidieselin kurittamisesta ja tällä tarkoitan luonnollisesti sitä, että ammattiliikennettä ei voi tähän ottaa mielestäni kovinkaan helposti mukaan. Ainakin työkoneet, rekat, kuorma- ja jakeluautot ammattikäytössä on erikseen mietittävä asia.

Henkilöautoilla tehdään myös hyvin paljon ammattiliikennettä. Autotehtaat tuskin alkavat kovin nopeasti tekemään perus dieselautoja vain ammattiliikenteeseen. Ennemmin kehittävät dieselhybridejä uudelle tasolle.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Henkilöautoilla tehdään myös hyvin paljon ammattiliikennettä. Autotehtaat tuskin alkavat kovin nopeasti tekemään perus dieselautoja vain ammattiliikenteeseen. Ennemmin kehittävät dieselhybridejä uudelle tasolle.
Pointti ei ole tämä, vaan se, että diesel-henkilöauton voi korvata bensa- tai sähköautolla myös ammattikäytössä. Työkoneita ja raskasta kalustoa ei ainakaan vielä tai yhtä helposti.

Tässä ei ole kyse niinkään minun tahtotilastani, vaan siitä mihin suuntaan uskon politiikan meitä vievän.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Pointti ei ole tämä, vaan se, että diesel-henkilöauton voi korvata bensa- tai sähköautolla myös ammattikäytössä. Työkoneita ja raskasta kalustoa ei ainakaan vielä tai yhtä helposti.

Tässä ei ole kyse niinkään minun tahtotilastani, vaan siitä mihin suuntaan uskon politiikan meitä vievän.

Ehkä hetken olikin joidenkin yrittäjien ajatus näin, kun diesel oli kalliimpaa kuin 98. Nyt tilanne on taas "normalisoitunut". Nykyisessä taloustilanteessa ammattiliikenteen kilpailutukset pitävät huolen, että yritysten ostovoima uusia henkilöautokalustoa heikkenee koko ajan ilman suurta tulevaisuuden valtion tukea. Tätä tukea ei ole tällä hetkellä näköpiirissä, jolloin edullisemman dieselin rooli on edelleen tärkeä. Näin tulee jatkumaan ainakin seuraavat neljä vuotta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ehkä hetken olikin joidenkin yrittäjien ajatus näin, kun diesel oli kalliimpaa kuin 98. Nyt tilanne on taas "normalisoitunut". Nykyisessä taloustilanteessa ammattiliikenteen kilpailutukset pitävät huolen, että yritysten ostovoima uusia henkilöautokalustoa heikkenee koko ajan ilman suurta tulevaisuuden valtion tukea. Tätä tukea ei ole tällä hetkellä näköpiirissä, jolloin edullisemman dieselin rooli on edelleen tärkeä. Näin tulee jatkumaan ainakin seuraavat neljä vuotta.

Taksikuskin kanssa puhuin tuossa viikko sitten että Jyväskylässä kaikki paitsi kolme autoa ovat dieseleitä. Kolme ovat sitten sähköautoja jotka häipyvät ihan aina kesken illan ”lataukseen” eikä ole laajemmin sähköistys vaihtoehto.

Eli en pidättelisi hengitystäni. Itse uskon myös että dieselin verotusta tullaan muuttamaan ja hintaa painetaan alas jo ihan lähiviikkoina, syksyllä viimeistään. Niin paljon yhteiskunnan toiminnot siitä riippuvat. Tämän en usko olevan edes mielipidekysymys.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No tämä on aika simppeliä matematiikkaa.

Itse ajan noin 30 000km vuodessa, jolloin tämä menisi jotain tähän tyyliin:

Dieselauton kulutus vaikkapa 6,5l/100km ja dieselin hinta 2,50€/l. Tällöin 100km matkan hinnaksi pelkästään polttoaineen osalta tulee 16,25€ ja 30tkm eli noin vuoden ajot maksaa polttoaineen osalta n. 4900€.

Sähköauton kulutus 20kwh/100km ja lataussähkön hinta vaikkapa 14c/kwh, jolloin 100km maksaa sähköjen osalta 2,8€. 30tkm maksaa sitten näillä parametreillä n. 840€.

Oman dieselautoni vero oli vuodessa luokkaa 1300€ ja sähköautolla se on 190€. Tästä tulee sitten vielä tuo 1100€ hyvää sähköautolle.

Eli kokonaissäästö tällaisessa tapauksessa vuositasolla verosta ja polttoainekustannuksista on Van Halen- tyyppisesti n. 5150€.
Melkoinen tuo veron määrä, mistä dieselautosta tuossa on kyse? Tuo vero kun on yli kaksinkertainen siihen mitä mulla oli farkku-Avensiksessa.

EDIT: Tosin tuo sähköauton verokin on lähes tuplaten sen mitä minulla on bensahybridissä, mutta tietenkin koska käyttövoimavero.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Melkoinen tuo veron määrä, mistä dieselautosta tuossa on kyse? Tuo vero kun on yli kaksinkertainen siihen mitä mulla oli farkku-Avensiksessa.
Volvo V90 D4. Olenko sekoillut sen kanssa? Uskon, mikäli muilla on puolet vähemmän. On mahdollista, että luulin laskun tulevan 2x vuodessa, mutta ehkä se 650€ tulikin vaan kerran.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Perus hybridicorollan tankkaamiseen menee nykyään tyhjästä täyteen tankkiin se n.100€, eli ollaan melkosissa lukemissa. Siinä 60-70€ meni ennen propagandaosaston kilahdusta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Volvo V90 D4. Olenko sekoillut sen kanssa? Uskon, mikäli muilla on puolet vähemmän. On mahdollista, että luulin laskun tulevan 2x vuodessa, mutta ehkä se 650€ tulikin vaan kerran.
Laskuri antaa ko autolle vm2020 summaksi 664€/v. Joten ilmeisesti olet sekoillut.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Volvo V90 D4. Olenko sekoillut sen kanssa? Uskon, mikäli muilla on puolet vähemmän. On mahdollista, että luulin laskun tulevan 2x vuodessa, mutta ehkä se 650€ tulikin vaan kerran.

Tuo on jo niin vähäpäästöinen diesel, ettei varmasti ole ollut toista tonnia vuodessa käyttöveromaksut. 650e sekin kuulostaa jo paljolta mutta on mahdollinen jos tuo oli vanhempi kuin -17
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli en pidättelisi hengitystäni. Itse uskon myös että dieselin verotusta tullaan muuttamaan ja hintaa painetaan alas jo ihan lähiviikkoina, syksyllä viimeistään. Niin paljon yhteiskunnan toiminnot siitä riippuvat. Tämän en usko olevan edes mielipidekysymys.

Nythän on tulossa syksyllä tuo polttoaineen jakeluvelvoitteen 7,5% lasku 2022 ja 2023, jonka uskotaan maaliskuun hinnoilla laskevan Dieselin hintaa 12snt, tuossa varmaan yksi syitä miksei lähdetty verojen laskuihin kun yksi toimi jo tulossa. Tosin olen ihmetellyt mikseivät lähde vaikka 10snt veroa laskemaan ja esim. syyskuun loppuun, lukuhan olisi aika symboolinen vaikutuksen osalta, mutta ei pääsisi kansa sanoon ettei mitään tehty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös