Polttoaineen hinnannousu

  • 142 015
  • 1 217

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiks noilla kilsoilla kannattaisi vaihtaa jo sähköön? Ai niin, käteistä piisaa. Saisin mäkin uuden auton jo viemällä tyhjät tölkit ja pullot, mutta pitää oottaa vielä ajokuntoa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Mikä pakko se 1000km suuntaansa ja putkeen on päästä ajamaan juuri omalla autolla. Jotenkin typerältä kuulostaa pitää kallista kulkupeliä pihassa vaan sen takia, että sitä maaliskuussa tarvii viikon verran. Ei se auton vuokraaminen nyt niin kallista ole ja saa valita minkälaisen peltilehmän sisään sitä oikein istuu. 51 viikkoa sitten ajelee sähköllä ja säästää, kun ei tarvi Inariin kurvailla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei savua ilman tulta mutta omiin tarpeisiin ja pohjoisen juttuihin liittyen odotan kyllä tuota 1000km:n rangea. Eilenkin oli sellainen vastatuuli että vei normaalin 5 litran sijaan yli 6 litraa ajellessa. Mitenkähän olisi ollut sähköautolla. Ja 110-120 pitää olla vauhti että matka etenee.
Kuinka usein sinä sitten joudut ajamaan sen 1000 kilometriä päivässä. Ja jos voisi käteisellä mennä ostamaan Teslan, eikä tuntuisi ns. missään niin ei tuo polttoaineenkaan hinta tunnu varmaan missään. Tai sitten voisi omistaa vaikkapa kaksi autoa. Yksi diesel Volvo mökkeilyyn yms. ja sitten yksi Tesla jolla voi ajella töihin tai kauppaan.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Täällä on juurikin tämän tapauksen kaltainen meininki jossa oikeasti nähdään ettei hyvän auton elinkaarta kannata ajaa tiettyyn pisteeseen itse vaan laitetaan pilkkahinnalla eteenpäin.
Näin se käytännössä on. Dieseliä ei veron takia kannata pitää, jos kilometrejä ei tule paljon. Ja jos kilometrejä tulee paljon, on sähkö edullisin vaihtoehto. Osalle, kuten esim. sinulle diesel on varmasti paras vaihtoehto, mutta se segmentti jää aika kapeaksi ja siksi kysyntä pientä
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuinka usein sinä sitten joudut ajamaan sen 1000 kilometriä päivässä. Ja jos voisi käteisellä mennä ostamaan Teslan, eikä tuntuisi ns. missään niin ei tuo polttoaineenkaan hinta tunnu varmaan missään. Tai sitten voisi omistaa vaikkapa kaksi autoa. Yksi diesel Volvo mökkeilyyn yms. ja sitten yksi Tesla jolla voi ajella töihin tai kauppaan.

Miten vaikea se on uskoa ettei sähköauto nyt ole vielä SE vaihtoehto.

Ei kai tässä nyt niin ohuella mennä että joutuu excelissä laskemaan jotain kilometrejä. Maksaa mitä maksaa. Halpaa tuo löpökin vielä on kun rahalla saa. Nekään ajat eivät ole ihan utopiaa ettei näin energian kanssa olisi.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
No milloin se on?

Minulla ehkä kolmen vuoden päästä. Työsuhdeauto menee vaihtoon ja koeajoin toki sähköautoakin. Helppous voitti ja diesel neliveto meni tilaukseen. Täysautoedulla tämä on mielestäni helpoin vaihtoehto, kun ei tarvitse kyläpaikoissa ladata muiden sähköä tai etsiä latausasemaa matkalla. Kusematta ajan edelleen välillä sen n. 500 km, mutta se ei ole syy, miksi en ottanut sähköautoa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No milloin se on?

Sitten kun range on 1000 km ja hekumat on hekumoitu. Toki oma 60 tkm ajettu diesel on ihan liian hyvä vaihtoon liian halvalla annettavaksi. Käyttöarvoa on vuosiksi, vaihtoarvo on romahtanut. Normitilanteessa olisi jo vaihto harkinnassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulla ehkä kolmen vuoden päästä.
Minulla sitten joskus. Kilsoja tulee niin vähän, että sen takia ei ole järkeä vaihtaa. Kun tarjonta lisääntyy, kiinnostus kasvaa. Rangeksi riittää mulla tällä perstuntumalla 300 km. En aja sellaisiakaan siivuja varmaan kertaakaan vuodessa. Mutta tuntuisi hyvältä lukemalta. Vaikka bensan keskihinta olisi 3 €/l, mulla menisi vuodessa n. tonni menoveteen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä varmaan joku pienemmän nyrkkipajan pelle peloton vääntää opelixille (tai kelle tahansa muullekin kellä RAHNAA RIITTÄÄ!!!) justiinsa sellaisen superakku-Teslan kun tilaaja vaan haluaa. Että voi yhdellä latauksella ajella vaikka 2000 km yhtä soittoa autosta pois nousematta. Kunhan ei vaan nukahda rattiin.

Itse odottelen ensimmäisiä tuloksia näistä sähköautoista, jotka on vuorattu aurinkopaneelein. Siinä on mielestäni viety energiankiertoajatusta jo kiitettävän pitkälle. Olkoonkin, että Suomen syksyssä ei paljon aurinko paista.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä varmaan joku pienemmän nyrkkipajan pelle peloton vääntää opelixille (tai kelle tahansa muullekin kellä RAHNAA RIITTÄÄ!!!) justiinsa sellaisen superakku-Teslan kun tilaaja vaan haluaa. Että voi yhdellä latauksella ajella vaikka 2000 km yhtä soittoa autosta pois nousematta. Kunhan ei vaan nukahda rattiin.

Itse odottelen ensimmäisiä tuloksia näistä sähköautoista, jotka on vuorattu aurinkopaneelein. Siinä on mielestäni viety energiankiertoajatusta jo kiitettävän pitkälle. Olkoonkin, että Suomen syksyssä ei paljon aurinko paista.

Ajatteleppa, kun tammikuisessa räntäsateessa sun pitää saada se peräkärry Hangosta Utsjoelle ilman mitään turhia kusitaukoja. Mites siellä toimii aurinkopaneelit perkele!
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ei tule tapahtumaan mun ajouran aikana. Akkuteknologia ei vaan kehity tuota vauhtia. Ei ole mitään järkeä tehdä tuollaista autoa.

En toki tiedä kauanko aiot ajella, mutta tällä viikolla BMW julkisti tiedotteen, että oli onnistunut kaksinkertaistamaan rangen jonkun akkuyhtiön kanssa (olikohan 965 km). Sama yhtiö oli Teslan kanssa saanut ajettua 1200 km. Ei toki nopeasti kaupallisessa tuotannossa.

Minä taas meinaan autoilla toivottavasti vielä kymmeniä vuosia ja olen hyvin varma, että viimeinen autoni ei ole sähköauto (painavalla akkuteknologialla).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En toki tiedä kauanko aiot ajella, mutta tällä viikolla BMW julkisti tiedotteen, että oli onnistunut kaksinkertaistamaan rangen jonkun akkuyhtiön kanssa (olikohan 965 km). Sama yhtiö oli Teslan kanssa saanut ajettua 1200 km. Ei toki nopeasti kaupallisessa tuotannossa.

Minä taas meinaan autoilla toivottavasti vielä kymmeniä vuosia ja olen hyvin varma, että viimeinen autoni ei ole sähköauto (painavalla akkuteknologialla).
Olen edelleen sitä mieltä, että tuollainen range on älytön veto sähköauton mahdollisessa kehityspolussa. Miksi raahata painavia akkuja matkustajien, tavaroiden tai kulutuksen kustannuksella? Jos sen koslan lataa vartissa seuraavaa 300 km varten, niin sitten touhussa on jotain järkeä. Nuo kusematta Helsingistä Karigasniemelle -mallit sitten huvin vuoksi tarjolle niille kuudelle, jotka sellaisen haluavat.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki oma 60 tkm ajettu diesel on ihan liian hyvä vaihtoon liian halvalla annettavaksi. Käyttöarvoa on vuosiksi, vaihtoarvo on romahtanut. Normitilanteessa olisi jo vaihto harkinnassa.
Onneksi olin itse tarpeeksi ajoissa liikenteessä. Dieseleiden arvo todennäköisesti vain jatkaa laskemistaan ja kuten sanoin, niin jo 2kk sitten pari liikettä ei halunnut dieseliä ollenkaan. ”Jos otan sen tohon, niin se on mulla myynnissä vielä syksylläkin”.

Mutta mihin normitilanteessa vaihtaisit?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onneksi olin itse tarpeeksi ajoissa liikenteessä. Dieseleiden arvo todennäköisesti vain jatkaa laskemistaan ja kuten sanoin, niin jo 2kk sitten pari liikettä ei halunnut dieseliä ollenkaan. ”Jos otan sen tohon, niin se on mulla myynnissä vielä syksylläkin”.

Mutta mihin normitilanteessa vaihtaisit?

Kyllä se varmaan olisi T6 tai T8 ladattava hybridi. Sopisi täydellisesti omiin tarpeisiin. Sähköllä arki ja lisäksi pensalla lomat. Toki voi olla että jos sopiva kohdalle osuu ja päästään vakkariautokauppiaan kanssa ymmärrykseen voi tapahtua piankin. Katsotaan nyt jos tuo sota rauhoittuu. Hyville dieseleille markkinoita saattaa löytyä yllättävästikin vielä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se varmaan olisi T6 tai T8 ladattava hybridi. Sopisi täydellisesti omiin tarpeisiin. Sähköllä arki ja lisäksi pensalla lomat. Toki voi olla että jos sopiva kohdalle osuu ja päästään vakkariautokauppiaan kanssa ymmärrykseen voi tapahtua piankin. Katsotaan nyt jos tuo sota rauhoittuu. Hyville dieseleille markkinoita saattaa löytyä yllättävästikin vielä.

Kannattaa vaan sen T8:n kanssa varoa sitä, että jos ajat 120-140kmh motarilla bensalla niin kulutus on noin 10l/100kilsalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kannattaa vaan sen T8:n kanssa varoa sitä, että jos ajat 120-140kmh motarilla bensalla niin kulutus on noin 10l/100kilsalla.

Näin on. Nuohan on veronmaksajilla maksettuja isojen poikien leluja käytännössä. Päästöt ihan muuta mihin hinta perustuu.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Olen edelleen sitä mieltä, että tuollainen range on älytön veto sähköauton mahdollisessa kehityspolussa. Miksi raahata painavia akkuja matkustajien, tavaroiden tai kulutuksen kustannuksella? Jos sen koslan lataa vartissa seuraavaa 300 km varten, niin sitten touhussa on jotain järkeä. Nuo kusematta Helsingistä Karigasniemelle -mallit sitten huvin vuoksi tarjolle niille kuudelle, jotka sellaisen haluavat.

Ymmärsit väärin. Painoa on saman verran kuin nyt. Akuista otetaan energia käyttöön eri tavalla, jolloin saavutetaan kaksinkertainen range nykyiseen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ymmärsit väärin. Painoa on saman verran kuin nyt. Akuista otetaan energia käyttöön eri tavalla, jolloin saavutetaan kaksinkertainen range nykyiseen.

Tottakai kehitys kehittyy. Luultavasti kiihtyvällä vauhdilla. Luullaanko täällä että nyt ollaan saavutettu jollain paskaNissanilla akkuteknologian huiput.

Ihan tämän vuoksi vielä odottelen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmasti myös akkuteknolpgia kehittyy, mutta jos insinööri kehittää nykyisiä paremman sähköauton, niin markkinamies myy sen entistäkin kalliimmalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ymmärsit väärin. Painoa on saman verran kuin nyt. Akuista otetaan energia käyttöön eri tavalla, jolloin saavutetaan kaksinkertainen range nykyiseen.
No mutta sehän on aivan mahtavaa. Jos tuotanto saadaan siis kustannustehokkaaksi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Suomessa ostettujen autojen keskihinta on 7000e. Toki tuon viikossa tienaavat jatkislaiset voivat oikeasti tehdäkin jotain valintaa bensan/dieselin ja sähkön välillä, mutta poliitikkojen hienoista puheista huolimatta suurin osa kansasta ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös